izložba
Produljena izložba skulptura Vena Jerkovića u Muzeju grada Kaštela
Muzej grada Kaštela
MJESTO
<p>
U Muzeju grada Kaštela izložba skulptura <strong>Vena Jerkovića</strong> otvorena 17. prosinca 2020. produljena je do 15. veljače 2021. </p>
<p>
</p>
<p>
<strong>Više o izložbi:</strong></p>
<p>
<a href="https://www.facebook.com/MuzejGradaKastela/photos/pcb.3642307082530539/3642305245864056/">https://www.facebook.com/MuzejGradaKastela/photos/pcb.3642307082530539/3642305245864056/</a></p>
<p>
<a href="https://vimeo.com/494378750?fbclid=IwAR2j-Rugh51yKzhvPqjxC790-3bpdsOlrrrnLsbfU5r3Rks0W40KiBzxl3c">https://vimeo.com/494378750?fbclid=IwAR2j-Rugh51yKzhvPqjxC790-3bpdsOlrrrnLsbfU5r3Rks0W40KiBzxl3c</a></p>
<p>
</p>
<p>
Ilovača, jednostavan i dostupan materijal oblikovan u kalupe i pečen danima na visokim temperaturama, protokom vremena i prirodnim utjecajima dobiva na šarmu i toplini, a metaforički sadrži nešto asocijativno, praiskonsko. Privučen estetikom materijala: patinama, bojom, ostatcima žbuke i veziva, strukturom i formama oblikovanim morem, Veno na morskim žalima sakuplja njemu dragocjen materijal. U intervalima predaha od modeliranja ili klesanja naručenih radova, u intimi svog ateljea i slobodi od zadanosti tema i funkcija, poput djeteta u igri, prepušten mašti konstruira i oblikuje skulpture od starih opeka, čija je motivika i forma uvjetovana slučajno (ako slučajno postoji) zadobivenim formama. Pronađene fragmente kipar minimalno prilagođava i vješto povezuje u cjeline bez vidljiva spoja u skulpture komornih dimenzija. Neke od njih svojim ležećim položajem, više nego morfologijom, prizivaju velikog Henryja Moora ( <em>Ljeto, Zavodnica, Spavač</em>), a neke po formi i dinamici očišta, stilizacijama i grafizmima podsjećaju na kubistički likovni izraz ( <em>Pjevačice, Na suncu, Ljeto, Zavodnica</em>...). Čest je motiv Venovih skulptura konj s jahačem ( <em>Djeva na konju, Na divljem konju, Kralj na konju</em>). Te dopadljive skulpture ne teže monumentalnosti, ali bude romantične reminiscencije nekih davnih vremena. Komponiranjem zatečenih oblika i fragmenata kružnih i romboidnih uzoraka nastale su uravnotežene kiparske cjeline, a skladno se nadopunjuju patine i grafizmi nastali djelovanjima prirode s onima nastalima umjetnikovom rukom.</p>
<p>
</p>
<p>
Uvijek aktualnom temom iz Ivanova Otkrivenja <em>Četiri jahača apokalipse</em>, autor komentira neizvjesnost i tjeskobu stvarnosti koju trenutačno proživljava cijeli svijet. U radovima se referira na biblijsku ikonografiju, povezujući je s bićima iz grčkog mita i egipatskih vjerovanja. Minotaur je prvi jahač i jedno je od lica destruktivne pohlepe, a jahača egipatskoga boga Horusa autor nekom vlastitom simbolikom izjednačuje s drugim razornim jahačem apokalipse. Treći je jahač nedefinirani, prijeteći antropomorfni lik koji po tumačenjima mjeri, oduzima i uništava život. Četvrti je jahač prikazan kao krilati lav koji stoji na konju razjapljenih čeljusti i šiljata jezika. On predstavlja apokaliptičku zvijer koja ubija. </p>
<p>
</p>
<p>
Nastojanja autora prema redukciji oblika i minimalnoj narativnosti najbolje se očituju u skulpturama <em>Navijači, Ženska klapa, Zbor, Izgon iz raja, Ljeto, Prosvjednik, Spavač, Zavodnica</em>... Priroda neprestane dinamike ljudskog uma uvjetuje sklonost traženju vizualnih i mentalnih "počivališta" u jednostavnim formama. Istodobno "čistoća" redukcije oblicima daje monumentalnost a blagi prijelazi i nepravilnosti arhaičnu toplinu. Upravo su te Venove skulpture i najsuverenije. Šaljivu i vedru sliku svijeta daje u skulpturama <em>Izgon iz raja, Navijači, Ženska klapa, Pjevačice, Brbljavica, Vjetar u kosi, Sretna žena u šetnji , Harmonikaš, Mladi orao...</em></p>
<p>
</p>
<p>
Većinu svog dosadašnjeg stvaralaštva radio je na zadatcima javnih skulptura i skulptura namijenjenih crkvenim interijerima, izradi plaketa i sličnih narudžaba, te na restauracijama kamenih objekata i dekoracija graditeljske baštine. U takvoj egzistencijalnoj dinamici Veno Jerković nije uspio izgraditi vlastiti autentičan i prepoznatljiv kiparski rukopis, iako radovi od opeke nastali tijekom nekoliko posljednjih godina čine povezan, ali pomalo heterogen ciklus. Stvaralačka želja, marljiv rad i nužnost traženja osobnog izričaja i motiva kod Vene Jerkovića još su snažni, a vještina vladanja kiparskim tehnikama, osjećaj za sklad kiparskih forma te senzibilitet prema materijalima čini ga kiparom koji može još mnogo dati. (iz predgovora, Mirela Vujević Duvnjak) </p>
<p>
</p>
<p>
VENO JERKOVIĆ (Ljepunice, 1957.), diplomirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1982. Suradnik je Majstorske radionice prof. Ivana Sabolića i Dušana Džamonje do 1984. Tijekom 1984. i 1985. godine surađuje s Raoulom Goldonijem na izradi staklenih i kamenih skulptura. Stručno zvanje viši konzervator-restaurator u specijalnosti kamene plastike i štuka stekao je 2007. Voditelj je konzervatorsko-restauratorskih radova na spomeničkoj baštini, te radi na projektiranju interijera i eksterijera od 1999. do 2013. Sudjeluje na javnim i pozivnim natječajima, autor je niza javnih skulptura i spomenika, plaketa, medalja, nagrada, crkvene opreme,... Sudjeluje na izložbama, kiparskim simpozijima, a za neke od svojih projekata dobio je nagrade i priznanja. Dobitnik je osobne nagrade grada Kaštela 2012. Voditelj je kiparsko-slikarske kolonije "1500 godina stara kaštelanska maslina-zaštićeni spomenik prirode". Živi i radi u Kaštel Kambelovcu.</p>
<p>
</p>
<p>
Izložba se može pogledati ponedjeljkom, srijedom i petkom od 9:00 - 16:00, utorkom i četvrtkom od 9:00 - 19:00 i subotom od 9:00 - 13:00. Nedjeljom i praznicima je zatvoreno.</p>
<p>
</p>
<p>
</p>
Dvorac Vitturi, Lušiško Brce 5, Kaštel Lukšić
Dvorac Vitturi, Lušiško Brce 5, Kaštel Lukšić
VRIJEME
18.01.2021. / 15.02.2021.