„Kada mislite da imate sve pod kontrolom to znači da se ne krećete dovoljno brzo“, uzrečica Marija Andrettija koju je u svom izlaganju iznijela poznata marketinška konzultantica iz Velike Britanije Cecilia Martín poslužila je kao inspiracija sudionicima Foruma muzealaca održanog prošloga tjedna u Dvoru Trakošćan na kojem su se okupili raspravljajući o kompetencijama potrebnim za adaptivno vođenje institucija u vremenu brzih promjena.
ICOM Hrvatska je zajedno s Dvorom Trakošćan bio organizator susreta uz podršku međunarodnih ICOM-ovih odbora INTERCOM-a, MPR-a, ICTOP-a i ICOMON-a te uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija i uz sudjelovanje članova ICOMOS Hrvatska. Konferencijska dvorana Dvora Trakošćan 23. svibnja bila je puna muzealaca koji su se odazvali na forum izgradnje kapaciteta na temu „Kako smanjiti rizike poslovanja muzeja prilagodljivim modelima upravljanja u području jačanja kapaciteta, brendiranja i muzejskih investicija“. Događanje je okupilo ugledne međunarodne i domaće stručnjake kao izlagače i voditelje radionica. Cilj skupa bio je razmatranje strategija za smanjenje rizika u poslovanju muzeja putem prilagodljivih modela upravljanja, s posebnim naglaskom na jačanje kapaciteta, brendiranje i muzejske investicije. Forum su otvorili Željka Modrić Surina, predsjednica ICOM Hrvatska i Goranka Horjan, ravnateljica Dvora Trakošćan i predsjednica INTERCOM-a. Uvodno izlaganje održala je Anuška Deranja Crnokić, ravnateljica Uprave za muzeje, arhive i knjižnice Ministarstva kulture i medija donoseći impresivan pregled ulaganja u nacionalne muzeje tijekom nekoliko proteklih godina.
Međunarodni izlagači bili su Asma Ibrahim, predsjednica ICOMON-a i osnivačica Državnog muzeja središnje banke Pakistana, te Cecilia Martín iz Velike Britanije, članica MPR-a i savjetnica za brendiranje te osnivačica mreže Cultural Connection. Donoseći primjere iz različitih dijelova svijeta pridonijeli su diskusiji svojim raznolikim perspektivama i stručnim znanjima, potvrđujući kako je svaki sektor danas podložan globalnim promjenama. Ravnateljica Ibrahim prezentirala je brojne izazove u provedbi velike muzejske investicije u jednoj od najreprezentativnijih zgrada u Karachiju. Danas je generalna ravnateljica nacionalnog muzeja kojeg je osnovala. Cecilia Martín, koja pomaže muzejima i kulturnim organizacijama u pronalaženju novih načina povezivanja s publikom, gostujući je predavač na prestižnim institucijama poput Sveučilišta u Barceloni, Central Saint Martins i Kraljevskog koledža za umjetnost. Motivirala je sudionike da razmisle o važnosti marketinških alata kada se u poslovanju muzeja primjenjuju sa svrhom ispunjavajući misiju muzeja.
Poseban naglasak skupa bio je na izgradnji kapaciteta mladih profesionalaca. Studenti Filozofskog fakulteta i Tehničkog veleučilišta u Zagrebu imali su priliku sudjelovati u izlaganjima, diskusijama i trening radionicama. Eminentni domaći stručnjaci predstavili su svoje poglede na izgradnju otpornosti u muzejima. Darko Babić, predstojnik Katedre za muzeologiju na Sveučilištu u Zagrebu, Tatjana Vlahović, ravnateljica Hrvatskog prirodoslovnog muzeja, i Dražen Arbutina, predsjednik ICOMOS Hrvatska, podijelili su svoja iskustva i najbolje prakse iz svojih područja te otvorili pitanja za polemike u radionicama koje su uslijedile. Hrvatski prirodoslovni muzej prvi je koji će otvoriti vrata nakon protupotresne obnove i imati novi stalni postav uz druge relevantne sadržaje. No, obnova tako zahtjevnog spomeničkog kompleksa bio je dugotrajan proces i realiziran je zahvaljujući predanom muzejskom timu na čelu s ravnateljicom Vlahović.
Nakon izlaganja i diskusija uslijedio je interaktivni dio skupa – trening radionice u skladu s ICOM-ovim specijalnim projektom izgradnje kapaciteta koji je posebno usmjeren na mlade profesionalce. Koordinatorica skupa, Goranka Horjan vodila je radionicu čija je tema bila održivo financiranje i provedba investicija. Drugu radionicu, posvećenu brendingu i marketinškim izazovima, vodili su Sanjin Mihalić, ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt, te Andrea Gerenčer, voditeljica marketinga. Treću radionicu o izgradnji kapaciteta budućih zaposlenika kroz formalno obrazovanje i daljnje cjeloživotno učenje vodio je Darko Babić, profesor na Katedri za muzeologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Sudionici su u Dvor Trakošćan stigli iz različitih dijelova Hrvatske, a forum je istaknuo je važnost otvaranja novih međusektorskih suradnji u suvremenom i dinamičnom muzejskom okruženju, koje se suočava s brojnim izazovima. Prije odlaska obišli su trakošćanski muzej i upoznali se s brojnim institucionalnim izazovima na licu mjesta.
Povodom obilježavanja Međunarodnog dana muzeja i 60 godina od osnutka Zdravstvene ustanove Ljekarne Šibenik, u Muzeju grada Šibenika otvorena je izložba „Apothecarius, Aromatarius, Speciarius, Ljekarnik“ koja posjetiteljima približava razvoj ljekarništva na šibenskom području od antičkih vremena do danas.
U uvodnom dijelu izložbe posjetitelji saznaju kako je čovjek od davnina u namjeri da očuva zdravlje tragao za panaceom i eliksirom mladosti, usmjeravajući pozornost na ljekovito bilje, stoljećima eksperimentirajući i istraživajući kako bi osigurao pouzdano liječenje i otklonio bolesti te produžio životni vijek. Ljekarnička djelatnost u Hrvatskoj niknula je u tišini samostanskih vrtova gdje se uzgajalo ljekovito bilje i pripremali lijekovi, a u samostanskim su se knjižnicama čuvale i prepisivale ljekaruše, vrijedni otisci vremena u kojemu su nastajale. Pregled ljekarništva na šibenskom području započinje najstarijim nalazima ljekarničkog groba iz 1. stoljeća poslije Krista, sa skardonitanske nekropole, koji je sadržavao 52 predmeta, među kojima i farmaceutski pribor poput listolike sonde (cyathiscomela), koštane izdužene žlice (cochlear), koštane kukaste sonde (hamus) ili brončane cilindrične posude za lijekove. U grobu su pronađeni i pinceta (volsella), mramorni tarionik (mortorium) s tučkom (pistillum) oblika palca te nekoliko staklenih posuda.
Izvor: Muzej grada Šibenika
Ljekarnička djelatnost kroz srednji i novi vijek bila je stalno prisutna u gradu Šibeniku što se može pratiti u zapisima iz toga vremena. Gradski ljekarnik (apothecarius, aromatarius, speciarius…) bio je neizostavan dio zdravstvene zaštite gotovo svakog srednjovjekovnoga grada, a ljekarne nisu bile samo mjesta nabavke lijekova već i druge (često uvozne) robe poput tkanina ili slikarskog pribora, stoga su nerijetko imale i funkciju okupljanja lokalnih umjetnika, intelektualaca i boema. Juraj Dalmatinac, slavni arhitekt šibenske katedrale, također je uložio novac u ljekarnu u Šibeniku.
Dio izložbe prezentira potpuno drugačiji, ali ipak usko vezan pogled na pripravljanje lijekova – narodno ljekarništvo, koje je proizašlo iz potrebe lokalnih zajednica. Za cijelo vrijeme mletačke vladavine većina je šibenskih građana vjerovala u narodnu medicinu. Znanstveno obrazovani liječnici pomagali su samo malobrojnima, uglavnom imućnim plemićima, dok se puk i dalje obraćao svojim „vidarima“ i „babama vračarama“. Narodni liječnici stanovali su najčešće izvan grada, u okolnim selima, a liječenjem po principima narodne medicine – uglavnom herbis et verbis – kod nas su se uvelike bavili redovnici i župnici. Dobar uvid u narodnu medicinu u srednjoj Dalmaciji u 18. stoljeću daju nam anonimne rukopisne zbirke pučkih recepata, tzv. ljekaruše. Sačuvano je nekoliko ljekaruša iz 18. stoljeća iz Dalmacije, a jedan od sačuvanih rukopisa potječe upravo iz Šibenika. Šibensku ljekarušu don Krsto Stošić objavio je u srpnju 1934. godine u sedmom broju Glasnika za staleška i zdravstvena pitanja koji je izlazio kao prilog Liječničkog vjesnika.
Izvor: Muzej grada Šibenika
Budući da je izložba nastala u povodu obilježavanja 60. obljetnice osnutka Zdravstvene ustanove Ljekarne Šibenik, u postavu se može vidjeti i građa iz vremena druge polovice 20. stoljeća, kao i dio suvremenih pomagala i pribora. Prezentirani su brojni predmeti sakupljeni u gradskim ljekarnama poput keramičkih i staklenih stojnica, tarionika, vaga, knjiga i ljekarničkog pribora, fotografija i dokumenata.
Uz samu izložbu organizirana su brojna popratna događanja, uključujući radionice za djecu i predavanja za građanstvo, kao i stručna predavanja za djelatnike ljekarni.
Autori izložbe su Toni Brajković, Bruno Brakus, Marija Krnčević Rak, Marina Lambaša, Marija Mikelin i Kate Šikić Čubrić.
Izložbu prate dvojezični panoi i legende, te bogato opremljen dvojezični katalog s tekstovima autora, a može se razgledati u Muzeju grada Šibenika do 14. lipnja 2024.
(Marija Krnčević Rak i Marina Lambaša)
Izvor: Muzej Domovinskog rata u Splitu
„Strani dragovoljci u Domovinskom ratu“ – izložba tematizira „izrezano sjećanje“ iz kolektivne memorije hrvatskog društva
U galeriji Muzeja Domovinskog rata u Splitu nedavno je otvorena izložba „Strani dragovoljci u Domovinskom ratu“. Autor izložbe je kustos i ravnatelj Muzeja Domovinskog rata u Splitu Matej Gabrilo, a autor teksta izložbe i kataloga u najavi je povjesničar Tomislav Šulj iz Hrvatskog memorijalno-dokumentacijskog centra Domovinskog rata.
Fenomen stranih dragovoljaca koji su se priključili borbi za hrvatsku neovisnost dulje je vrijeme bio „izrezano sjećanje“ iz kolektivne memorije hrvatskog društva, a njihov je doprinos tek kasnije institucionalno priznat, uveden u udžbenike povijesti i nastavne materijale te recentnu literaturu o razdoblju Domovinskog rata. Strani su dragovoljci u Hrvatsku počeli pristizati u ljeto 1991. godine te su se pridruživali redovima Zbora narodne garde (ZNG), Hrvatske vojske (HV), Hrvatskih obrambenih snaga (HOS) i Hrvatskog vijeća obrane (HVO). Strani borci su došli iz 44 različite zemlje - pouzdano je potvrđeno kako je došlo oko 790 ljudi, a postoje indikacije da bi se taj broj mogao povećati do 1000. Njih 85 je poginulo, a najmanje 130 ih je bilo ranjavano.
Izložba upoznaje javnost s fenomenom stranih dragovoljaca u Domovinskom ratu približavajući posjetiteljima motive za sudjelovanje u obrani Hrvatske, ratišta na kojima su se borili, njihov doprinos pobjedi kao i poslijeratne sudbine, a rezultat je dvogodišnjeg predanog historiografskog i muzeološkog rada te suradnje između Muzeja Domovinskog rata u Splitu i Hrvatskog memorijalnog-dokumentacijskog centra Domovinskog rata. Izložba je dvojezična, na hrvatskom i engleskom jeziku, te bogato opremljena izvornim fotografijama i snimkama s različitih bojišnica u Hrvatskoj te Bosni i Hercegovini. Obuhvaća preko 100 izvornih eksponata iz razdoblja Domovinskog rata, među kojima se mogu pronaći kompletirane vojne odore, različiti tipovi vatrenog i hladnog oružja, vojna oprema i dokumentacija, ali i ratni trofeji zarobljeni od Jugoslavenske narodne armije i Vojske Republike Srpske.
Izvor: Muzej Domovinskog rata u Splitu
Svečano otvorenje izložbe održano je u novotvorenoj muzejskoj galeriji na adresi Mike Tripala 6 u Splitu, uz prisustvo brojnih stranih dragovoljaca i drugih uvaženig gostiju. Sve okupljene, kao i prostor nove muzejske galerije, blagoslovio je vojni kapelan don Branimir Projić. Ravnatelj Muzeja Domovinskog rata u Splitu Matej Gabrilo istaknuo je važnost međuinstitucionalnih suradnji u istraživanju suvremene hrvatske povijesti te naglasio viziju Muzeja da postane referentno mjesto za izučavanje povijesti Domovinskog rata. Zahvalio je stranim dragovoljcima na podršci koju su kroz donacije i posudbe predmeta pružili ovom projektu te izrazio nadu u skore buduće suradnje. Tomislav Šulj je vodeći hrvatski povjesničar na temu fenomena stranih dragovoljaca u Domovinskom ratu koji se navedenom problematikom bavi već dugi niz godina. Istaknuo je važnost ovakvih suradnji jer su muzeološka obrada, interpretacija, prilagodba rezultata znanstvenih istraživanja i prezentacija, najbolji put do približavanja pojedinih tema i fenomena široj javnosti.
Izložba je otvorena za javnost do 1. listopada 2024. godine.
(Muzej Domovinskog rata u Splitu)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr