HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Izložba – „Domorodci! Medjimurci! Suženjstvu je našemu kraj!“

Povodom obilježavanja 100. obljetnice odcjepljenja Međimurja od mađarske države i pripojenja hrvatskoj domovini u Muzeju Međimurja Čakovec prošli je tjedan otvorena izložba koja evocira važnu prekretnicu u povijesti „malog komadića zemlje između Mure i Drave“ i jedno veoma važno razdoblje hrvatske nacionalne povijesti općenito.

Autorstvo postava izložbe „Domorodci! Medjimurci! Suženjstvu je našemu kraj!“, koju su zajednički realizirali Muzej Međimurja Čakovec, Državni arhiv za Međimurje i Knjižnica „Nikola Zrinski“ Čakovec, potpisuje kustosica Povijesnih zbirki Muzeja Međimurja Čakovec Ana Šestak. Riječ je o naslovu s originalnog plakata kojim se 25. prosinca 1919. godine obavijestilo Međimurce da je Međimurje oslobođeno "mađarskog jarma". Izložba započinje pregledom situacije u Međimurju početkom 20. stoljeća obilježenu agresivnom mađarskom politikom prema nemađarskom stanovništvom s jedne strane i borbom za očuvanje hrvatskoga nacionalnog identiteta međimurskoga naroda s druge strane, pri čemu je posebna pozornost posvećena dr. Ivanu Novaku, središnjoj figuri oslobođenja Međimurja od mađarske vlasti čije je političko djelovanje u Narodnom vijeću Slovenaca, Hrvata i Srba bilo presudno za pokretanje akcije oslobođenja Međimurja na Badnjak 1918. godine.

Posjetitelji mogu vidjeti mnoštvo razglednica Čakovca s početka 20. stoljeća, mađarsku čitanku za međimurske osnovne škole, Malu Bibliju Staroga i Novoga zavjeta koju je 1914. godine izdalo Društvo sv. Štefana u Budimpešti, brošuru Istina o Medjumurju u kojoj dr. Ivan Novak govori o mađarizaciji u Međimurju i iznosi svoje planove o konačnom oslobađanju Međimurja od Mađara te Hrvatske pučke popijevke iz Međimurja u kojima je Vinko Žganec sabrao i harmonizirao tradicionalne međimurske pjesme.

Posebno je zanimljiva tema Međimurja i Međimuraca u Prvom svjetskom ratu koja obuhvaća mobilizaciju i uvjete na fronti, prilike u Međimurju za vrijeme rata i političku situaciju krajem rata jer izravno utječe na događaje koji čine okosnicu ove izložbe –prvu vojnu akciju za oslobođenje Međimurja u studenom 1918. godine, rad Narodnoga vijeća za Međimurje i pripreme za drugi pohod, ulazak hrvatske vojske u Međimurje na Badnjak 1918. i Veliku narodnu skupštinu u Čakovcu 9. siječnja 1919. godine na kojoj je donesena Rezolucija o odcjepljenju Međimurja od mađarske države. Vojnike koji su se potkraj rata vraćali s bojišta dočekala je glad i siromaštvo, zapuštene kuće i pojava lihvara koji će dovesti do buntovnog i nasilničkog raspoloženja prema svima koji rat u pravom smislu nisu ni osjetili. Uslijedilo je rušenje natpisa s mađarskim grbom i skidanje zastava s općinskih zgrada i žandarmerijskih postaja, napadi na bilježničke urede i vlastelinske dvorce te pljačkanje kuća bogataša i zelenaša. Krvavi obračun i velik broj žrtava iz studenog 1918. godine prisilit će Narodno vijeće SHS-a da se postavi energičnije i prekorači demarkacijsku liniju te vojnom intervencijom zaposjedne Međimurje što će rezultirati konačnim oslobođenjem od mađarske vlasti.

Izloženo je mnoštvo vojne opreme - sablja austrougarske konjice, Schwarzlose standardna strojnica austrougarske vojske u Prvom svjetskom ratu, austrijski vojnički karabin Steyr-Mannlicher M95 čija je cijev skraćena radi praktičnosti borbe u rovovima te njemačka teška strojnica Maschinengewerhr 08 koja je ispaljivala 450 metaka u minuti. Pažnju plijeni i dopis potpukovnika Dušana T. Simovića Vrhovnoj komandi Kraljevine Srbije iz 1918. godine kojim se najavljuje dolazak Ivana Novaka u Beograd zbog razgovora o akciji za oslobođenje Međimurja kao i fotografija Dobrovoljačke sokolske legije kapetana Erminija Jurišića snimljena prilikom zakletve nakon oslobođenja Međimurja čiji se borci obvezuju boriti za Istru i Goricu protiv Talijana, a izložena je i antitrianonska propagandna dopisnica o odcjepljenju Međimurja i Prekomurja od Mađarske koja prikazuje krvavi nož s natpisom SHS kako reže Međimurje i Prekomurje od zemalja krune sv. Stjepana.

Uz izložbu je tiskan popratni katalog od sto stranica sa stručnim tekstovima koji obrazlažu događanja u Međimurju u 1918. i 1919. godini i smještaju ih unutar konteksta svjetskih događanja za vrijeme i nakon Prvog svjetskog rata i rješavanja hrvatskog nacionalnog pitanja kroz ujedinjenje s Kraljevinom Srbijom.

Izložba ostaje otvorena do 28. ožujka 2019. godine. (Ivan Guberina)

 

Foto: Muzej Međimurja Čakovec


 

Muzej grada Šibenika – izložen bogati plijen uskočkih gusara

Preklopni sunčani satovi od bjelokosti iz Nürnberga, mjedeni svijećnjaci iz Lübecka, maketa uskočkog broda, staklene perle iz Murana i novac Mletačke Republike - samo su neki su od mnoštva atraktivnih predmeta koji se mogu razgledati na izložbi otvorenoj krajem prosinca u Muzeju grada Šibenika, koja donosi priču o obrtničkoj proizvodnji, trgovini i znanstvenom napretku Europe u 16. i 17. stoljeću te mletačkoj floti i njezinim okršajima s uskocima na Jadranskom moru.

“Brodolom Mijoka – probuđena tajna murterskog mora” predstavlja arheološki materijal i rezultate arheoloških istraživanja brodoloma na pličini Mijoka kod Murtera. Riječ je o nalazištu koje pripada grupi novovjekovnih brodoloma koji svjedoče o živoj pomorskoj trgovini koja se odvijala duž istočnojadranskog plovnog puta od 16. do 18. stoljeća. Skupa i luksuzna roba te velika količina zlatnog i srebrnog novca pronađenih na potonulom brodu relativno malih dimenzija i bez ozbiljnije artiljerije i opreme, ukazuju da je najvjerojatnije riječ o piratskom uskočkom brodu koji je stradao dok je prevozio raznoliku otuđenu robu. Nalazište je otkriveno 1972. godine i premda su svi površinski predmeti bili otuđeni, već su prvi arheološki zahvati dali naslutiti da dublji slojevi pijeska kriju bogate ostatke tereta.

Tijekom istraživanja sakupljena je velika kolekcija nalaza datiranih u 16. i 17. stoljeće. Riječ je o luksuznim predmetima za svakodnevnu uporabu poput brončanog prstenja s poludragim kamenjem, koštanih češljeva ili perli različitih boja i oblika, od kojih su neke izrađene višebojnom tehnikom ili s bijelim nitima u bezbojnom staklu što je karakteristično za proizvodnju staklarskih radionica na otoku Muranu. Također, u teretu broda nađeni su instrumenti koji su bili prava inovacija za ono doba – mjedeni katanci sa šifriranim mehanizmom, mjedene tehničke olovke s grafitnim ulošcima i mali preklopni sunčani satovi porijeklom iz Nürnberga koji su izrađivani od bjelokosti i ukrašavani gravurama ili umetnuti u mjedena kućišta ukrašena cizeliranjem i pozlatom.

Izložen je i zlatarski materijal koji se sastoji od brusa, rašpe, žlice za sirovinu, pincete, matrice za izradu nakita, podloge za određivanje karatne vrijednosti zlata te mjedenih utega iz precizne vage za plemenite materijale, a publika ima priliku razgledati i brojne primjerke srebrnog i zlatnog novca različite provenijencije koji su potvrdili lokalne priče o „blagu“ na brodolomu - venecijanski brončani novac iz 16. stoljeća s prikazom krilatog lava na aversu, zlatnu ugarsku forintu Sigismunda Báthorya, vladara Transilvanije, Moldavije i Vlaške (1573.–1613.) te srebrne poljske polugroševe kovane za litvanskog velikog kneza i poljskog kralja Aleksandra Jagelovića (1501. – 1506.).

Autorice izložbe su Vesna Zmaić Kralj iz Odjela za podvodnu arheologiju Hrvatskog restauratorskog zavoda i Marina Lambaša iz Muzeja grada Šibenika dok je autor likovnog postava dizajner Ante Filipović Grčić iz studija 2FG.

Izložba se može pogledati u Muzeju grada Šibenika do 31. siječnja 2019. godine. (Ivan Guberina)

 

Foto: Valerio Baranović


 

Foto: Fluctuart, Pariz

Novo u 2019. – muzeji, galerije i centri umjetnosti i kulture (prvi dio)

Ulaskom u novu godinu moći ćemo ući i u neke nove muzeje i galerije diljem svijeta ili barem njihova nova ili obnovljena zdanja i novouređene dijelove. Određena otvorenja morat ćemo pričekati još koju godinu, vjerojatno poput onog dugo najavljivanog Velikog egipatskog muzeja (GED), ali 2019. donosi mnoštvo noviteta i zanimljivosti u svijetu muzeja, galerija i kulturnih ustanova.

Muzeum Susch, Susch, Švicarska

Na samom početku 2019. godine, točnije 2. siječnja, u švicarskim se Alpama otvorio Muzeum Susch, privatni muzej za čiji je nastanak zaslužna kolekcionarka suvremene umjetnosti Grazyna Kulczyk. Muzej je svojom arhitektonskom strukturom zanimljiv jer obuhvaća restaurirane prostore nekadašnjeg samostana, stijene koje su sastavni dio strukture Muzeja i suvremene interpolacije. Na taj način objedinjuje staro, prirodno i novo. Zamišljeno je da se u njega postave suvremene umjetničke instalacije međunarodnih umjetnika, odnosno da se „ugrade“ u njegov prostor i tako postanu trajni dio Muzeja, uz, naravno, djela koja će se povremeno izlagati.

National Museum of Scottland, Edinburgh, Škotska

Škotski nacionalni muzej najavio je za 8. veljače otvorenje tri nove galerije posvećene egipatskoj umjetnosti, istočnoazijskoj umjetnosti i keramici. Dio izložaka prvi put će biti uvršten u stalni postav Muzeja. Galerije će se otvoriti nakon što su provedeni restauratorski zahvati na zgradi koja je izgrađena u 19. stoljeću.

Yorkshire Sculpture Park, West Yorkshire, Engleska

Jorkširski park skulptura, čija je predstavnica Emma Spencer u listopadu 2018. gostovala u MDC-u, 30. ožujka ove godine trebao bi u svojem sklopu otvoriti novi Centar za posjetitelje. Na taj će način zbirku skulptura na otvorenom upotpuniti galerija u kojoj će se putem izložaba prezentirati umjetnost 20. i 21. stoljeća. Prilikom projektiranja građevine pazilo se da se svojom strukturom i nenametljivošću uklopi u okruženje.

Fluctuart, Pariz, Francuska

U proljeće 2019. trebao bi se otvoriti Fluctuart, umjetnički centar koji će plutati na rijeci Seini u Parizu. Ovo će biti prvi takav centar u svijetu. Na tri etaže i 1000 kvadratnih metara moći će se besplatno tijekom cijele godine razgledavati izložbe djela ulične umjetnosti, bit će organizirane kreativne i edukativne radionice te umjetnički sajmovi i druga kulturna događanja, posjetitelji će moći koristiti knjižnicu, a umjetnici će se moći prijaviti i za rezidenciju u Centru.

Bauhaus Museum, Weimar, Njemačka

Ove godine obilježava se stota godišnjica nastanka Bauhausa, škole za umjetnost i dizajn koja je nastala 1919. u Weimaru. Škola se kasnije preselila u Dessau. UNESCO je 1996. godine te dvije lokacije na kojima je Bauhaus djelovao, odnosno njegove objekte, stavio na listu Svjetske baštine. Prigodom obilježavanja stoljetnice Bauhausa osmišljen je bogat program tijekom cijele godine. U Weimaru će se 6. travnja otvoriti Muzej Bauhausa u novoizgrađenoj zgradi koja je spoj suvremenog dizajna i jednostavnih i čistih formi koje su bile okosnica Bauhausove produkcije. U Muzeju će se neki dijelovi Bauhausove kolekcije prvi put prezentirati javnosti.

Bauhaus Museum, Dessau, Njemačka

Uz Muzej Bauhausa u Weimaru, ove godine otvorit će se još jedan muzej posvećen Bauhausu. Radi se o Muzeju Bauhausa u Dessau. Dessau je grad u koji se Škola preselila 1925. godine. Papir čini velik dio kolekcije koja će se u Muzeju pohraniti, štititi i izlagati, stoga je prilikom projektiranja trebalo osmisliti prostor koji bi osiguravao najbolje mikroklimatske uvjete za nju. U te svrhe zamišljena je „crna kutija“, odnosno prostor na katu u kojem će se kolekcija čuvati. Donja etaža zamišljena je kao ostakljeni, svijetao prostor kroz koji će se posjetitelji moći slobodno kretati.

Muzej Akropole, Atena, Grčka

U ovom slučaju ne radi se o otvorenju Muzeja, već o arheološkom nalazištu koje se nalazi s južne strane Akropole i ispod Muzeja, a koje će od ovog ljeta biti otvoreno za javnost. Nalazište će postati svojevrsni „in situ“ dio stalnog postava Muzeja, a doživljaj će biti upotpunjen posebnim osvjetljenjem, informativnim sadržajima i digitalnim aplikacijama.

The Shed, New York, SAD

U proljeće ove godine, točnije 5. travnja, u New Yorku bi se trebao otvoriti kulturni centar The Shed. Izgradnja je započela još 2015. godine. Veliko zdanje bi pod svojim krovom trebalo okupiti djela i protagoniste svih umjetničkih vrsta i popularne kulture. Cilj je potaknuti razvoj, produktivnost i multidisciplinarnost kod umjetnika te međunarodnu suradnju.

Statue of Liberty Museum, New York, SAD

U svibnju ove godine trebao bi se otvoriti muzej posvećen Kipu slobode. Muzej u samome Kipu nema dovoljan kapacitet kako bi primio sve posjetitelje, tako da je odlučeno napraviti muzej koji će imati pogled na Kip. Kip je izradio francuski kipar Frédéric Auguste Bartholdi 1880-ih. U Muzeju će biti izložena i originalna baklja koja je stotinjak godina nakon izrade zbog oštećenosti zamijenjena replikom. Za izgradnju Muzeja koriste se granit, bronca i bakar, koje je i Richard Morris Hunt koristio za izradu postolja Kipa.

Museum of Modern Art (MoMA), New York, SAD

Tijekom ljeta 2019. MoMA bi trebala unutar svog kompleksa otvoriti novouređene prostore. Rezultat višegodišnjeg projekta proširenje je za otprilike trećinu postojeće površine Muzeja, čime će se stvoriti mogućnost izlaganja većeg broja umjetničkih djela. MoMA je otvorena tijekom tekućih radova.

Nacionalni muzej u Kataru, Doha, Katar

Katarski Nacionalni muzej otvara se 28. ožujka ove godine u Dohi. Katarska povijest, razvoj i kultura od početaka do danas u Muzeju bit će prezentirani koristeći suvremene tehnologije, kao što su video zasloni, mobilni uređaji i 3D digitalni modeli. Za dizajn građevine zaslužan je arhitekt Jean Nouvel kojega su inspirirale kristalne formacije „pustinjske ruže“.

Centre Pompidou Shangai (West Bund), Šangaj, Kina

U proljeće ove godine pariški Centre Pompidou, koji već ima podružnice u Španjolskoj i Belgiji, trebao bi otvoriti i podružnicu u Šangaju u zgradi West Bund muzeja. Projekt je predložen još 2007. godine, ali tada nije uspio zaživjeti. Za prvih pet godina šangajske podružnice Centrea Pompidou planirano je otvorenje 20 izložaba koje će predstaviti djela zapadne umjetnosti i suvremenu kinesku umjetnost. Također se otvara mogućnost i da kineska umjetnost bude predstavljena u pariškom Centru.

Tank Shangai, Šangaj, Kina

U ožujku se u Šangaju otvara i Tank Shangai, kulturni centar koji će uključivati izložbeni prostor, edukacijski centar i neke druge sadržaje za posjetitelje. Zanimljivo je da je kompleks napravljen od pet objekata koji su služili kao spremnici za ulje. Iza projekta stoji Qiao Zhibing, kineski kolekcionar suvremene umjetnosti.

(Zrinka Marković)


 

Nova izdanja – kulturna povijest Zagreba iz perspektive plakata

Monografija „Slučajna povijest Zagreba“ autorice Željke Kolveshi, muzejske savjetnice u Muzeju grada Zagreba, kontekstualizira plakate iz Zbirke valorizirane tek u novije vrijeme zbog značenja ove muzejske građe koja je obilježila javni prostor grada. Interpretacijom društvenih, ekonomskih i kulturnih fenomena predstavljena je slučajna povijest Zagreba tijekom proteklih sto godina iz perspektive plakata kao medija komunikacije. Ovaj iznimno zahtjevan istraživački i stručni kustoski rad istodobno je završen i prezentiran javnosti u formi bogato ilustriranoga tiskanog kataloga i interaktivne multimedijske aplikacije interpolirane u stalni postav Muzeja koja nudi niz informacija o plakatima, mogućnost pretraživanja po više kategorija sukladno interesu posjetitelja, na hrvatskom i engleskom jeziku, ali strukturom i komunikacijom prilagođeno za drugi medij.

Slojevitost informacija koje nudi plakat, posebice za građu iz dalje prošlosti, najčešće je zahtjevna za iščitavanje jer su plakati oblikovani sukladno vremenu, izrazu autora i ukusu naručitelja. Jedan dio plakata grafički je oblikovan skromno, drugi su izuzetne kvalitete, no stoga je tumačenje sadržaja i poruka plakata te njihovog društvenog značaja neizmjeran njen doprinos. Kustosica Kolveshi stručnu obradu građe vodila je prema suvremenim muzeloškim i tehnološkim preporukama katalogizacije, a uz stručni i znanstveni rad istražena građa je i kontekstualizirana - opisana i prezentirana zanimljivo i pristupačno istodobno za stručnu i širu javnost. Monografska studija je ujedno i katalog Zbirke sa sadržajem organiziranim u deset poglavlja koji prati vremenski tijek po temama - kultura, moda, gospodarstvo, turizam, politika, obljetnice.

Najraniji prezentirani plakati otkrivaju koji je glazbeni orkestar bio popularan u Zagrebu i gdje su se održavali koncerti i večernje zabave, kako je izgledao prvi turistički plakat grada Zagreba iz 1911. ili što je bilo na programu kinematografa 1930-ih. Tih godina na ulicama Zagreba sve je veći broj komercijalnih plakata - od tvornice Arko za likere preko American kola limunade do gospodarske manifestacije Zagrebački zbor, a pojašnjena je i produkcija umjetničke reklame Zavoda IMAGO kao i djelatnosti Umjetničkog paviljona, najstarijeg gradskog izložbenog prostora. Dio kataloga posvećen je plakatima iz razdoblja Zagreba u ratu koji odražavaju najviše političku situaciju i ideološku propagandu te djelomično civilnu svakodnevicu, a slijede godine u novoj državi s plakatima koji se odnose na obrazovno i kulturno ideološko prosvjećivanje, Zagrebački velesajam, događanja u 60-ima i 70-ima, sve do najave demokratskih promjena i razdoblja kojim završava stoljeće. Posebnu pažnju autorica je dala prezentaciji autora i opisu tiskara, a uz pojedine plakate nalaze se fotografije koje prikazuju njihovo plakatiranje u urbanom tkivu grada.

"Riječ je o primjeru koji dokazuje da je moguće strpljivim istraživanjem i kontesktualizacijom muzejske građe, odnosno plošnih i dvodimenzionalnih objekata koji toliko znaju namučiti i muzejske profesionalce i dizajnere izložaba, dobiti znanstveno relevantnu, a prosječnom čitatelju privlačnu muzejsku publikaciju“, iz recenzije dr. sc. Žarke Vujić. (Tončika Cukrov)

 

Foto: Muzej grada Zagreba


 

Arheološki muzej u Zagrebu – Međunarodna konferencija o arheološkom turizmu

Sense and Sustainability - Međunarodna konferencija o arheološkom turizmu koja će se u organizaciji Arheološkog muzeja u Zagrebu i Europske udruge arheologa održati u Zagrebu od 06.-10. svibnja 2019. godine, okupit će preko 200 međunarodnih stručnjaka iz arheologije i turizma i nakratko pretvoriti Zagreb u svjetsko središte arheološkog turizma.

Stručnjaci sa svih strana svijeta okupit će se na konferenciji koja će u prvi plan staviti održivo upravljanje arheološkom baštinom u njenom svojstvu kulturno-turističkog resursa, odnosno potencijalne ili stvarne turističke atrakcije. Marketing baštine, kulturne rute, doživljajni turizam i destinacijski menadžment neke su od tema koje će tijekom trajanja konferencije zaokupiti pažnju arheologa, turističkih stručnjaka te drugih dionika u stvaranju i upravljanju kulturno-turističkim proizvodima.

Baština u menedžmentu turističkih odredišta bavit će se resursima arheološke baštine te izazovima vezanim uz održivost s kojima se susreću vezanim uz posjetitelje, klimatske promjene, urbani rast i razvoj te njihovu ulogu u okviru turističke ponude. Tema preispituje način na koji menadžment arheoloških spomenika i ostataka brine o brojnosti turista i obrazaca posjeta, pristupa turista i infrastrukturi s jedne strane te o arheološkoj interpretaciji, prezentaciji i konzervaciji s druge.

U okviru teme Održivi razvoj, arheologija i turizam predavači će dotaknuti problematiku održivosti vezanu uz arheološka nalazišta koja su otvorena za javnost, koja je evoluirala i s arheološke strane i sa strane turizma. Za razvoj uspješnih strategija održivosti potreban je kombinirani pristup ova dva nekad odvojena sektora koja se sve više približuju jedan drugome. Bit će predstavljeni radovi, radionice i okrugli stolovi koji ističu pristupe održivom razvoju te koji uzimaju u obzir razne perspektive opipljivih i neopipljivih vrijednosti nalazišta. Također, planirana je debata o pravu na putovanje kao ljudskom pravu prema Svjetskom pravilniku o etici u turizmu iz 1999. godine i svjetlu promjena koje su se dogodile tijekom zadnjih 20 godina.

Turizam i upravljanje arheološkom baštinom u zaštićenim područjima, nacionalnim parkovima i spomenicima Svjetske baštine govorit će se okvirima i posebnostima upravljanja arheološkom baštinom u zaštićenim područjima, nacionalnim parkovima i spomenicima Svjetske baštine s naglaskom na posebne okolnosti u kojima se ovakva baština nalazi. U središtu će se naći pitanja izvor, dinamike i učinka broja turista te obrazaca posjeta, pristupa turista, infrastrukture i cirkulacije s obzirom na pitanja zaštite, konzervacije, upravljanja i prezentacije kako arheološke, tako i prirodne baštine.

Poseban naglasak konferencije bit će na Kulturnim rutama, konceptu koji je razvijen zadnjih desetljeća dvadesetog stoljeća i koji se pokazao se kao vrlo uspješan okvir participacijskog upravljanja kulturnom baštinom u svijetu. U sklopu ove teme nastojat će se stvoriti platforma za analizu i procjenu učinka ovakvog razvoja s obzirom na zaštitu, konzervaciju i valorizaciju arheološke baštine s jedne strane, te načina upotrebe koncepta kulturnih ruta u turističkom sektoru s druge. U okviru teme razmjenjivat će se ideje i iskustva dionika s područja baštine i turizma te primjeri dobre prakse na regionalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini.

Konferencija Sense and Sustainability: International Conference on Archaeological Cultural Heritage and Tourism jedan je od projektnih ciljeva međunarodnog projekta „Monumentalni krajolici starijeg željeznog doba na prostoru Podunavlja“ koji se provodi u sklopu Interreg programa Transnacionalne suradnje Dunav 2014.-2020. te je djelomično financirana sredstvima projekta, a više o navedenom projektu možete saznati u broju 32. Vijesti iz svijeta muzeja. (I.G.)


 

Novi katalog – o gradinama, gomilama i špiljama zapadnoga dubrovačkog područja

Početkom prosinca 2018. godine u dubrovačkom muzeju Žitnica Rupe otvorena je izložba „Gradine, gomile i špilje“ koja je popraćena opsežnim katalogom autora dr. sc. Domagoja Perkića, kustosa Arheološkoga muzeja u Dubrovniku. Na izložbi i u katalogu predstavljeni su rezultati arheološkoga rekognosciranja terena prapovijesnih lokaliteta na zapadnom dubrovačkom području od Rijeke dubrovačke na istoku do Imotice i Bistrine na zapadu, odnosno od Elafita na jugu do granice s Bosnom i Hercegovinom na sjeveru. Vremenski okvir obuhvaća uglavnom razdoblje od kasnog eneolitika do kraja željeznog doba.

Tekst opsežnoga kataloga koncipiran je u devet poglavlja. Iza uvodnoga slijede poglavlja o geološko-morfološkim karakteristikama istraživanoga prostora te kraći povijesni pregled provedenih istraživanja. U zasebnim su poglavljima iznesene općenite spoznaje o gradinama, gomilama i speleološkim objektima kao arheološkim lokalitetima, a potom slijede razrada pojedinih područja po naseljima, od istoka prema zapadu („Gradine kao arheološki lokaliteti“; „Gomile kao arheološki lokaliteti“; „Gradine i gomile na zapadnom dubrovačkom području“; „Špilje kao arheološki lokaliteti“; „Prapovijesni etnici na zapadnom dubrovačkom području“).

Gradine su, naime, prapovijesni arheološki lokaliteti, stalnoga ili povremenoga naseobinskog, fortifikacijskog ili mješovitog karaktera, te su obično smještene na povišenim, strateški povoljnim i lako branjivim položajima, uz prirodne komunikacijske smjerove, po mogućnosti u blizini obradivih površina i izvora vode. Na zapadnom dubrovačkom području dosad je utvrđeno 49 gradina.

Kamene gomile najčešće predstavljaju prapovijesna groblja za jednog ili više pokojnika, a katkad i dijelove fortifikacijskog sustava bedemima utvrđenih naselja, ritualne prostore i granične oznake. Na zapadnom dubrovačkom području dosad je utvrđeno 706 gomila.

Špilje i jame su zasigurno ulazile u kategoriju „nepoznatog“, ali isto tako su predstavljale ulaz u Veliku majku (Magna mater), u „majku zemlju“, u svom punom i najširem mitološkom, sakralnom, profanom, ali i pogrebnom kontekstu. U ranijim, prapovijesnim razdobljima njihov značaj bio je znatno veći, pa su i nalazišta u špiljama glavni izvor spoznaja o čovjeku tog vremena. U katalogu je obrađeno 14 špilja koje su potvrđene kao arheološki lokaliteti. Iza poglavlja „Zaključna razmatranja“ priložena je tablica „Popis gradina, gomila i špilja na zapadnom dubrovačkom području“ sa 758 lokaliteta, njihovim koordinatama, veličinom, kartografskim oznakama i kraćim opisom.

Iza poglavlja „Zaključna razmatranja“ priložena je tablica „Popis gradina, gomila i špilja na zapadnom dubrovačkom području“ sa 758 lokaliteta, njihovim koordinatama, veličinom, kartografskim oznakama i kraćim opisom.

Tekst kataloga pisan je usporedno na hrvatskome i engleskom jeziku, potkrijepljen je iscrpnim bilješkama te popraćen opsežnom literaturom. Donosi i 43 table s tlocrtima pojedinih lokaliteta te jedinstvenom kartom istraživanoga područja i nalazišta.

Autor je katalogom i izložbom (koja ostaje otvorena do 15. ožujka 2019.) iscrpno predstavio rezultate dosadašnjih istraživanja te naznačio smjernice za daljnji rad, ali i senzibilizirao javnost na potrebe očuvanja gradina i gomila koje su na žalost u novije vrijeme izložene znatnom devastiranju. (Snježana Radovanlija Mileusnić)

PERKIĆ, Domagoj
Gradine, gomile i špilje : zapadno dubrovačko područje = Hillforts, stone mounds and caves : the
western Dubrovnik region / [autor teksta Domagoj Perkić ; prijevod na engleski jezik Tamara Levak
Potrebica ; fotografije Antonio Kovačević et al. ; crteži Marta Perkić, Domagoj Perkić].- Dubrovnik :
Dubrovački muzeji, 2018.- 246 str., [24] lista : ilustr. u boji ; 28 cm

Bilj. uz tekst.- Tekst usp. na hrv. i eng. jez.- Bibliografija.- Table na nenumeriranim listovima.
ISBN 978-953-7037-88-8


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivan Guberina Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr