The Design Museum, projekt vrijedan 83 milijuna funti, otvoren je na novoj lokaciji krajem prošle godine u prestižnom zapadnom Londonu, u blizini Victoria and Albert Museuma, Natural History Museuma i Serpentine Gallerija. Prema riječima autora ovog ambicioznog projekta novi muzej planira biti hub za suvremeni dizajn i arhitekturu i međunarodni showroom inovativnih dizajnerskih rješenja koji bi u 2017. trebao privući 650.000 posjetitelja.
Nova lokacija muzeja, zgrada bivšeg Instituta Commonwealtha, sa svojih 10.000 četvornih metara otvorenih izložbenih prostora potpuni je kontrast u odnosu na prijašnju lokaciju - bivše skladište banana blizu Tower Bridgea u istočnom Londonu, u kojem se zbog skučenosti nije mogao izložiti ni stalni postav. Zgrada Instituta, kada je izgrađena 1962. godine, u medijima je nazvana simbolom optimizma i napretka, ali s vremenom je kao i sam Commonwealth izgubila svoju relevantnost i važnost. Oronulo zdanje koje je 2002. godine određeno za rušenje potpuno su preuredili arhitekt John Pawson i nizozemski arhitektonski studio OMA koji su odlučili zadržati i obnoviti prepoznatljiv bakreni krov u obliku plašta i pročelje, a unutrašnjost kompletno redizajnirati. Muzej je tako dobio suvremene galerijske prostore i sve prateće sadržaje od muzejskog dućana do restorana.
Dizajn s gledišta proizvođača i s gledišta korisnika
"Naš postav objašnjava što dizajn znači širokoj publici", rekao je na otvaranju Deyan Sudjic, dugogodišnji direktor muzeja. Tu se nalaze razni predmeti koji prikazuju kompleksan proces dizajniranja poput alata korištenih pri izradi, crteža i prototipa te gotovih proizvedenih modela, među kojima su i ikone dizajna koje su promijenile svijet. Direktor Muzeja naglasio je da postav muzeja nije samo kronologija najvećih dostignuća u dizajnu. "Mi istražujemo što ti proizvodi znače za život pojedinca. Koja je priča iza njihova načina izrade jednako je važno kao i finalni izgled. Istražujemo dizajn i s gledišta proizvođača i s gledišta korisnika. Nije nužno riječ o lošem dizajnu naspram dobrom dizanju, riječ je o postavljanju pitanja – što pokreće svijet? Ono što je Tate Modern učinio za suvremenu umjetnost, to mi želimo učiniti za suvremeni dizajn i arhitekturu".
Designer, User, Maker naziv je stalnog postava koji kroz 1000 izloženih predmeta priča priču o dizajnu koji je promijenio svijet. Izloženi su klasici dizajna – pisaća mašina Olivetti Valentine koju je dizajnirao Ettore Sottsass, Vespa Clubman Corradina d'Ascanija, Sonyev TPS L2 Walkman i jurišna puška AK-47 koju je dizajnirao Mihajl Kalašnjikov. Tu se nalaze i prvi Model T Forda, dio Pompidou Centra u Parizu i maketa londonske podzemne željeznice. Naravno, priča o dizajnu ne bi bila potpuna bez mode – izložene su punk kolekcija Vivienne Westwood i popularne Pigalle platforme Christiana Louboutina.
U sklopu stalnog postava nalazi se i Crowdsourced Wall, selekcija od 200 predmeta koje je izabrala publika, a koja prikazuje odnose koje imamo sa svakodnevnim predmetima i način na koji oni oblikuju naše živote. Među odabranim predmetima svoje su mjesto našli Biblija, limenka Coca-Cole, Burberry vjetrovka, običan plastični vrtni stolac, Nokia 1100 i znak londonske podzemne željeznice, predmet koji je odabrao gradonačelnik Londona Sadiq Khan.
Rješavanje kompleksnih problema današnjice
Posjetitelje je na otvaranju oduševila izložba Fear and Love: Reactions to a Complex World koja donosi 11 instalacija nekih od najprovokativnijih i najinovativnijih dizajnera i arhitekata današnjice, koji nastoje ukazati na aktualne probleme u svijetu uzrokovane ili riješene kroz dizajn. Najviše je prašine podigla Pan-europska dnevna soba koja predstavlja ideju idealne Europe, dizajnerska provokacija arhitekata iz OMA-e nastala kao odgovor na Brexit. Tako se u šarmantnom retro prostoru našao po jedan objekt iz svake od 28 članica EU: IKEA Billy regal za knjige iz Švedske, porculanski čajnik iz Rumunjske, Samsung televizor proizveden u Slovačkoj i pomalo sarkastičan doprinos Velike Britanije - obična chessy zidna tapeta s cvjetnim uzorkom. Premda je nazočnost Hrvatske u europskom boravku prošla neprimijećeno na naš upit Emily Durant, koordinatorica izložbi Design muzeja, dostavila nam je sliku predmeta koji su autori odabrali da predstavlja Hrvatsku. Riječ je zdjelici od brušenog samoborskog kristala proizvedenoj 2016. koja svojom formom i ornamentima nije mnogo odmakla od one koja stoji u kredencu vaše bake od 1956.
Američka dizajnerica Madeline Gannon izložila je Mimusa, industrijskog robota kakvog nalazimo u tvornicama automobila, a koji ovdje, u muzeju reagira na pokrete posjetitelja pokazujući privrženost ili ljutnju poput kućnih ljubimaca. Gannon je htjela pokazati da roboti, u medijima označeni isključivo kako kradljivci posla u industrijskom sektoru, mogu biti dobri suputnici i da bi ljudi mogli nadići anksioznost prema njima ako se s njima zbliže. Rural Urban Framework, dizajnerski kolektiv iz Hong Konga pokušava odgovoriti na pitanje - kako globalizacija utječe na naš identitet?, izloživši nastambe dizajnirane za velik broj mongolskih nomada koji su se preselili u predgrađa glavnog grada Ulan Batora. Intalacija propituje koliko je nomadima bilo teško odreći se tradicionalnih sloboda i otvorenih prostranstava zelenih pašnjaka, a ulaskom u te mini paviljone posjetitelji dobivaju dojam o izazovima s kojima su svakodnevno suočeni nomadi u svojoj prilagodbi na urbani način života.
Ono što je ova izložba pokazala jest da je dizajn naučio nešto što klasično oglašavanje nije, a to je da ljudi ignoriraju dizajn koji ignorira ljude. Dizajn nije samo oblik i boja, dizajn je i kreativnost i inovativnost koji tehnologijama daju humanu dimenziju, koja jednostavnošću, iskrenošću i upotrebljivošću poboljšava stvari koje su nam bitne u životu. (Ivan Guberina)