HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Najljepše blagdanske čestitke u MUO-u – od Krampusa do Mona Lise

„Sljedeća će biti bolja…“ naziv je izložbe otvorene u zagrebačkom Muzeju za umjetnosti i obrt posvećene pomalo zaboravljenom običaju čestitanja i slanja pisanih čestitki, nekad nezaobilaznom elementu uljudnog ponašanja i blagdanske tradicije, kojim su lijepe želje i nadu u uspjeh jedni drugima upućivali prijatelji, zaljubljeni, rodbina, umjetnici i poslovni partneri.

Više od 300 primjera blagdanskih čestitki, od kojih su brojne prikazane u velikih formatima, prikazuje kako je običaj čestitanja Božića i Nove godine od kraja 19. stoljeća i klasičnih „kartolina“ postupno prelazio u sve raznovrsnije i kreativnije pisane i grafičke čestitke, od kojih mnoge predstavljaju dizajnersku produkciju visoke razine i umjetničke vrijednosti. Većina starih ilustriranih božićnih čestitki prikazanih na izložbi poput Dame s praščićem (Austro-Ugarska 1904.), Veil Glück im Neuen Jahr (Berlin 1907.) ili Sretne nove godine (Njemačka / Kraljevina SHS 1925.) nastala je u njemačkim ili austrijskim autorskim radionicama i uvezena kod nas, a natpisi na hrvatskom jeziku uglavnom su otisnuti naknadno tehnikom foliotiska.

Najčešći prizori koje možemo pronaći su vjerski poput Isusova rođenja, Bijega u Egipat, Poklonstva Kraljeva ili Poklonstva pastira te prizori djece koja se igraju, vesele ili čak ispijaju alkohol koji simbolizira veselje i proslavu ulaska u novu godinu. Vrlo su čest motiv bili dimnjačari i svinje - dimnjačarev posjet domu označavao je ponovnu mogućnost pripremanja hrane na vatri, a manju mogućnost požara i nesreća uzrokovanih nepročišćenim dimnjakom, dok su svinje simbolizirale prosperitet zbog nemogućnosti da hodaju unazad, bogatstvo jer se smatralo da onaj tko posjeduje svinju nije gladan i sreću jer onaj koji nije gladan – sretan je.

Početkom 20. stoljeća popularne su bile portretne fotografske čestitke pojedinaca ili cijelih obitelji koje su u prigodno ukrašenoj scenografiji snimali profesionalni fotografski atelijeri, a mlađe posjetitelje razveselit će KrampuskartenSveti Nikola i Krampus (Austro-Ugarska 1901.) i Pozdrav od Krampusa! (Kraljevina Jugoslavija 1925.), koje vuku korijene iz srednjoeuropskog folklora i prikazuju popularnog Krampusa, rogatog polu-demona polu- kozu koji tijekom božićnih blagdana kažnjava djecu koja nisu bila dobra.

Drugi dio izložbe posvećen je poslovnim čestitkama koje daju pregled razvoja reklamne i grafičke industrije, dizajna, umjetnosti i kulture te povijest reklamnih agencija, tvornica, kulturnih institucija i manifestacija. Publika ima priliku vidjeti brojne radove velikana domaćeg dizajna i umjetnosti: Zvonimira Lončarića (Zagreb Film, 1972.; Ulupuh, 1971.), Ivana Picelja (Grafički zavod Hrvatske, 1975.; Muzej za umjetnost i obrt, 1960. i 1969.), Borisa Ljubičića (Yassa, 1987.; Prvenstvo Europe u atletici, 1989.), Milana Vulpea (Tvornica žigica Drava, 1954.; Pliva, 1956.; Interpublic, 1974.) i Zlatka Zrneca (TRS Tvornica računskih strojeva, 1960.; Saponia Osijek, 1965.; Podravka, 1970.).

Izložena je i „Mona Lisa“ koju je izradio poznati poljski grafički dizajner Roman Cieslewicz povodom svoje izložbe u Galeriji suvremene umjetnosti 1973. godine te čestitka Zagreb filma iz 1968. s potpisom Dušana Vukotića, autora animiranog filma Surogat koji je 1962. godine dobio nagradu američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti Oscar za najbolji animirani film, a Novu godinu čestitao je sugrađanima i Pero - crtani junak Ota Reisingera koji je u Vjesniku od 1960. do 1993. svakodnevno komentirao različita društvena i politička zbivanja.

Svi oni koji žele osjetiti šarm „papirnatog doba“ i tradicije koja je pala u zaborav potisnuta animacijama i stickerima s mobilnih telefona mogu pogledati izložbu u Muzeju za umjetnost i obrt do 27. siječnja 2019. (Ivan Guberina)

 

Foto: Ivan Guberina


 
 

Rotterdam – prva otvorena čuvaonica u svijetu sa slobodnim pristupom cijeloj građi

Nizozemski Muzej Boijmans Van Beuningen, potaknut suvremenom težnjom u muzejskom svijetu o otvorenoj čuvaonici, upravo gradi posebnu zgradu za svoju zbirku, no u tome ide i korak dalje. Riječ je o potpuno otvorenoj muzejskoj čuvaonici koja će prva u svijetu javnosti omogućiti slobodan pristup većini od 151 tisuće predmeta iz muzejskog fundusa bez posredovanja kustosa, a otvorenje se očekuje krajem 2020. godine.

Nazvan prema dvama od čak 1700 privatnih kolekcionara koji su tijekom 170 godina donirali svoje zbirke gradu Rotterdamu, Muzej Boijmans Van Beuningen daje sveobuhvatan pregled europske umjetnosti i dizajna od srednjeg vijeka do 21. stoljeća. Ipak, od cijelog fundusa tek je oko 8 % građe vidljivo u postavu, uz dodatnih 500 umjetnina koje godišnje putuju svijetom na međunarodnim izložbama. Od 1999. godine, kada je Muzej bio pogođen najvećom poplavom u svojoj povijesti, ostatku građe u zastarjeloj čuvaonici u podrumu muzejske zgrade stalno su prijetile učestale poplave i vlaga. Djela su u međuvremenu bila raštrkana u nekoliko izmještenih čuvaonica u gradu i okolici, ali također zatvorenih za javnost, nedovoljno velikih, nesigurnih i neodrživih, zbog čega je Muzej odlučio ući u projekt izgradnje nove čuvaonice.

Ideja o novoj zgradi, u kojoj će se građa čuvati u savršenim uvjetima, sigurna od provala i elementarnih nepogoda, a predmeti će se moći brže pronaći i njima lakše rukovati, počela se razvijati 2005. godine. S njom se pojavila i prilika za okupljanje cijelog fundusa u jednome središnjem prostoru koji bi se posve otvorio posjetiteljima i upoznao ih s inače skrivenom stranom muzejske logistike, dijeleći iskustvo profesionalne brige o baštini koja pripada svima, a istodobno promišljenim dizajnom same zgrade poboljšao percepciju umjetničkih djela. Dok su takve čuvaonice obično skrivene na rubovima gradova, nova građevina planirana je u parku pokraj muzejskog kompleksa. Muzej je natječaj raspisao 2013., zajedno s gradom Rotterdamom i zakladom De Verre Bergen, a pobijedio je roterdamski arhitektonski studio MVRDV, koji je nagrađivan i za jednako atraktivan projekt roterdamske tržnice. Proračun projekta iznosi oko 50 milijuna eura, a izgradnja je započela sredinom 2017. godine.

 

Zahvaljujući inovativnim tehnologijama i materijalima, planirana zgrada visine 40 m i ukupne površine 15 541 m2 utjelovljenje je energetske održivosti, sa spremištem za kišnicu, solarnim pločama i zelenom površinom na krovu. Kako bi zauzimala što manju površinu u parku i imala najmanji mogući utjecaj na okoliš, osmišljena je kao kompaktan cilindrični volumen nalik na zdjelu, čiji se promjer širi odozdo prema gore, zauzimajući 40 m u podnožju, a 60 m na krovu. Cijela vanjština bit će obložena reflektirajućim staklenim pločama koje će je pretvoriti u golemo zrcalo u kojemu će se odražavati zelenilo parka, Muzej i panorama Rotterdama kojemu zbirka i pripada. Zgrada će tako izgledati kao da se stapa s okolinom, a novostvoreni trg oko nje postat će podloga za umjetničke intervencije velikih razmjera koje će također biti pojačane refleksijama na fasadi. Zamišljena u potpunom suglasju s okolišem, na krovu će imati i veliki javni vrt s restoranom i pogledom na grad, koji će ujedno nadomjestiti zelenu površinu iz parka.

Kao i zrcalna vanjština, unutrašnjost će pružiti jednako transparentan prikaz muzejskog rada. Prvi put cijeli će muzejski fundus biti vidljiv svima, a posjetitelji će neposrednim iskustvom umjetnosti dobiti novi uvid u zajedničko nasljeđe i kako se o njemu skrbi. Na ukupno šest katova 50 % prostora bit će dostupno odmah, a velik dio preostalog prostora moći će se vidjeti iza stakala i u organiziranim vodstvima. Budući da se u muzejskoj zgradi već odvija izložbena djelatnost, čuvaonica će biti namijenjena nekonvencionalnoj prezentaciji kako bi se prikazali opseg i raznovrsnost građe. Za razliku od klasičnih izložbi, u kojima posjetitelji kroz prostor obično slijede smjerove koje je osmislio kustos, neće im unaprijed biti zadano što će moći vidjeti. Organizacija će biti potpuno drukčija: neće biti tzv. usmjerenog promatranja, nego će se posjetitelji šetati prostorom poput labirinta i pregledavati umjetnine po izboru neutvrđenim rutama, samostalno ili uz vodiča.

Srce čuvaonice činit će veliki pravokutni otvoreni prostor koji će se uzdizati cijelom visinom zgrade, od predvorja do staklenog krova na vrhu, a prirodno svjetlo obasjavat će prostor. Središnji atrij okruživat će galerije i postavljeni regali različitih oblika i veličina s izloženim umjetninama koje će se povremeno mijenjati, a etaže će povezivati viseće stepenice u cik-cak smjerovima, stvarajući dinamično okružje s različitim vizurama, nadahnuto grafikama Giovannija Battiste Piranesija. Uz atrij će se nalaziti i dva staklena dizala za posjetitelje – jedno za plaćene posjete koje staje na svim katovima i drugo, besplatno dizalo koje vodi izravno na krovni vrt sa slobodnim pristupom dijelu izlagačkog prostora.

Iz atrija će se pristupati prostorijama za povremena izlaganja s temama poput upravljanja građom i zaštite, u kojima će se predmeti češće izmjenjivati jednostavnim pomicanjem vitrina za pohranu kako bi svaki posjet pružio jedinstveno iskustvo. Posjetitelji će se moći upoznati s muzejskim aktivnostima koje se inače događaju „iza kulise“, posjetiti četiri restauratorske radionice, donijeti svoje umjetnine na savjetovanje ili usluge zaštite i pohrane, poslušati predavanje u edukacijskom centru ili pogledati video u kinodvorani, te tako iz prve ruke svjedočiti brizi posvećenoj svakom djelu, njegovoj konzervaciji, restauraciji, pripremi za izložbe, pakiranju i istraživanju. Na organiziranim vodstvima za manje skupine zainteresirani će dobiti uvid i u prostorije s različitim kontroliranim mikroklimatskim uvjetima za čuvanje i rukovanje određenom vrstom građe, koje su obično zatvorene za javnost, a bit će i područja koja nisu predviđena za obilaženje, poput ureda i prostorija za logistiku, karantenu i pohranu privatnih zbirki.

Budući da je sam Muzej Boijmans Van Beuningen proizišao iz ljudske želje za skupljanjem i dijeljenjem zbirki s drugima, namjera je bila podijeliti umjetnost sa što je moguće više ljudi, a ujedno vratiti se korijenima te suradnji s kolekcionarima. Uz osnovnu ulogu čuvaonice posebnost zgrade bit će upravo i u njezinoj komercijalnoj funkciji: 1900 m2 moći će se dati u najam privatnim kolekcionarima, tvrtkama i drugim muzejima za čuvanje i izlaganje njihovih zbirki. Takvom jedinstvenom javno-privatnom suradnjom izložbe će se moći povezivati, a troškovi i sredstva dijeliti.

Procjenjuje se da će nova čuvaonica privući oko 90 tisuća posjetitelja godišnje, uz 300 tisuća koji već posjećuju Muzej. Inovativan prostor otvorene čuvaonice stoga je ambiciozan projekt ne samo zbog osiguravanja sigurnog spremišta za tisuće umjetnina na jednome mjestu nego i zbog omogućivanja zbirci da aktivno sudjeluje u kulturnom životu grada, a svakom pojedincu da se osobno poveže s umjetninama. Zgrada će pritom osnažiti kulturno obilježje parka, ali i sudjelovati u poboljšanju urbanističkog krajolika Rotterdama.

No, Muzej Boijmans Van Beuningen ne staje samo na tome. U lipnju 2019. godine Muzej će zatvoriti svoja vrata zbog velike obnove kompleksa, ali tijekom renovacija velik će dio predmeta ostati vidljiv zahvaljujući raznim aktivnostima: sedam susjednih muzeja organizirat će izložbe s njegovom građom, 145 tisuća knjiga i dokumenata iz muzejske knjižnice bit će dostupno u gradskom arhivu, planiraju se putujuće izložbe, razmatraju virtualni projekti, a osmišljen je i program za roterdamske škole Boijmans u učionici u kojemu će prava djela sudjelovati u nastavi. Nesumnjiv je to primjer dobrog promišljanja uloge jednog muzeja u društvu i njegova aktivnog života i za vrijeme obnove. (Dunja Vranešević)

 

Foto: MVRDV, Depot Boijmans Van Beuningen


 

Etnografski muzej Istre – otvorena izložba u čijem je fokusu - dlaka

Konjska griva, kozji rep, kapa s dreadlocksima iz okolice Trsta, korišteni vosak za uklanjanje dlaka iz pazinskog kozmetičkog salona, pa čak i stidne dlake – neki su od eksponata nesvakidašnje izložbe otvorene prošli mjesec u Etnografskom muzeju Istre u Pazinu koja tematizira ritualizaciju i ekonomiku dlake u povijesnom i suvremenom kontekstu.

Izložba „Niz dlaku: o kulturološkom aspektu dlaka“, koju potpisuju autorice dr. sc. Ivona Orlić i Tamara Nikolić Đerić, podijeljena je koncepcijski u dva dijela. Prvi dio bavi se ritualizacijom dlake, odnosno predstavlja pučka i religijska vjerovanja u moć dlake i govori o značaju koji joj pridaju različite kulture dok se drugi dio bavi ekonomikom dlake i predstavlja zanate koji se temelje na dlakama - od tradicionalnih poput četkarstva, ovčarstva i izrade madraca do suvremenih frizerskih, brijačkih i kozmetičarskih praksi današnjice.

U uvodnom dijelu predstavljene su brojne religijske prakse i biblijski zapisi koji govore ritualizaciji dlake, pogotovo kose koja je temelj brojnih mitova i predaja koje ovaj dio ljudskog tijela smještaju u domenu svetoga. Osnovna karakteristika kose u tom je kontekstu vitalna snaga koju, tako neodrezana, daje čovjeku, a najpoznatiji mit vezan uz kosu zasigurno je onaj o Samsonu.

Posjetitelji saznaju više o biološkoj i zdravstvenoj funkcija dlaka čija je glavna zadaća upijanje vlage, sprječavanje prekomjernog gubitka tjelesne topline i zaštita od štetnih vanjskih utjecaja, a mogu služiti i kao organi opipa. Pored važnih bioloških i estetskih funkcija dlake su kroz povijest zauzele središnje mjesto u nekoliko umjetničkih smjerova čime su postale kulturološki relevantan konstrukt i medij, a jedna od najzanimljivijih praksi potječe iz kasnog 17. stoljeća u Britaniji gdje su visoka smrtnost djece i običaji čuvanja pramena kose doveli do potpune pomame za umjetničkim djelima napravljenima od kose. Popularnost se u Viktorijino doba proširila Europom pa je tako kosa diljem Europe prerađivana u nakit ili je korištena u kreiranju primijenjenih umjetničkih radova, čime dobiva dvojaku funkciju - ritualnu i umjetničku.

Posebno je zanimljiv dio izložbe koji govori o emancipaciji žena o kojoj se progovara na primjeru otvaranja vlastitih frizerskih salona u kojima zarađuju novac i vode cjelokupno poslovanje ili samom činu odlaska u frizerski salon i javno uređivanje kose što su žene prije radile samo kod kuće. Premda to iz današnje perspektive izgleda smiješno zabilježena je i subverzivna emancipacijska praksa žena u Istri kroz priču o djevojci iz Nove Vasi pored Poreča koja je sudjelovala u tradicijskom obredu preskakivanja preko ivanjskih krijesova s namjerom da joj vatra spali dlake na nogama.

Izložbu je moguće razgledati u Etnografskom muzeju Istre do 1. srpnja 2019. (I.G.)


 

Baštinski projekti programa Erasmus – u čemu smo i kako sudjelovali

Europska komisija objavila je povodom obilježavanja kraja Europske godine kulturne baštine publikaciju „Erasmus + Enriching our cultural heritage“ u kojoj se navode primjeri dobre prakse, recentni baštinski, europski projekti provedeni u sklopu programa Erasmus +. Među navedenim projektima, koji se često zasnivaju upravo na upoznavanju različitih kultura i poštivanju vrijednosti kulturne baštine, našlo se i nekoliko u kojima je sudjelovala i Hrvatska.

Suhozidna ekstravaganca 3

Nositelj projekta koji se odvijao između svibnja i prosinca 2017. bila je Udruga za zaštitu prirode i okoliša te promicanje održivog razvoja „Argonauta“ iz Murtera, a sudjelovali su i partneri iz Bugarske, Španjolske, Italije, Poljske i Turske. Projekt je ukupno uključio 15 volontera koji su provodili arheološka iskopavanja na murterskom arheološkom nalazištu Colentum te su obnovili 40 metara suhozida. Projekt je financiran s 15 660 eura iz EU fondova kao nastavak dvaju prethodnih projekata koji su se odvijali 2015. i 2016. godine, a također su se fokusirali na arheološko nalazište Colentum.

Hrana na platnu

Nositelj projekta bila je Srednja škola Razlog Vocational iz Bugarske, a sudjelovali su i partneri iz Francuske, Italije, Poljske, Portugala, Turske te hrvatska Srednja škola Dalj. Projekt je trajao od rujna 2014. do kolovoza 2016. te je financiran sa 190 510 eura iz EU fondova. Projekt je spojio umjetnost i hranu na način da su učenici trebali pronaći umjetnička djela iz različitih razdoblja povijesti umjetnosti koja prikazuju hranu. Rezultat je internetska stranica foodcanvas.eu na kojoj se mogu pronaći reprodukcije umjetničkih djela koja prikazuju hranu, komentari o prikazanome, o iskustvima na samom projektu, pa čak i recepti.

Mali istraživači u čarobnom svijetu europske narodne kulture

Vodeći partner projekta bila je poljska 110. osnovna škola, a ostali partneri bili su iz Španjolske, Italije, Litvanije, Portugala i Turske. Iz Hrvatske je sudjelovala Osnovna škola Donji Kraljevec. Projekt je započeo u rujnu 2015., a završio u kolovozu 2017. Financiran je sa 161 320 eura iz EU fondova. Projektom su bile obuhvaćene različite aktivnosti poput posjeta etnografskim muzejima i muzejima na otvorenom, radionicama na kojima su učenici učili o izradi rukotvorina i hrani, upoznavanje s narodnom glazbom, plesovima i pričama slično. Cilj je bio približiti djeci europsku narodnu kulturu i stvoriti osjećaj zajedništva u kontekstu europske kulturne baštine.

InHerit – interpretacija baštine za učenje odraslih

Vodeća institucija bila je Landcommanderij Alden Biese, a sudjelovale su i institucije iz Njemačke, Italije, Nizozemske, Poljske, Švedske, Velike Britanije te Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. Trajanje projekta bilo je od prosinca 2013. do svibnja 2016. Financiran je iznosom od 292 600 eura iz EU fondova. Cilj projekta bilo je educiranje interpretatora putem tečajeva, smjernica i priručnika kako bi se posjetiteljima lokaliteti prirodne i kulturne baštine prezentirali na što uspješniji i zanimljiviji način. U svrhu daljnjeg nastavljanja aktivnosti koje potiču cjeloživotno učenje, nakon ovog projekta pokrenut je projekt BADGES o kojem možete više pročitati na njihovoj internetskoj stranici.

Interpretacija baštine i inovativne prakse

Nositelj projekta bio je Abbaye aux Dames - la cité musicale iz Francuske, a partneri su bili iz Belgije, Češke, Nizozemske, Velike Britanije. Od hrvatskih partnera sudjelovao je Grad Dubrovnik. Projekt je trajao od lipnja 2015. do svibnja 2017. Dobio je 164 220 eura iz EU fondova. Tijekom projekta više od šezdeset francuskih vodiča po lokalitetima kulturne baštine educiralo je ostale vodiče, djelatnike u kulturi i volontere iz 11 europskih država kako bi se stvorile nove interaktivne i kreativne metode u prezentaciji kulturne baštine.

Unapređivanje kulinarskih radionica

Vodeći partner na projektu koji je trajao od kolovoza 2015. do srpnja 2016. bio je ciparski Muzej hrane i prehrane. Partneri su bili iz Austrije, Francuske, Grčke, Irske, Italije, Rumunjske, Velike Britanije i Hrvatske. U projektu je sudjelovala hrvatska Uslužna zadruga Tice i prasice. Projekt je dobio 7 717 eura iz EU fondova. Vodeći partner poslao je šest članova osoblja i volontera u druge države kako bi održali kulinarske radionice i na taj način upoznali ostale sudionike s ciparskom kulturom i kulinarskom tradicijom.

Ostale aktivnosti

Uz navedenu brošuru koju je Europska komisija objavila povodom Europske godine kulturne baštine, objavljeni su i kratki video filmovi projekata provedenih u sklopu programa Erasmus+, a neki od njih govore upravo o kulturnoj baštini. Na internetskoj stranici koja je posvećena Europskoj godini kulturne baštine i na portalu eTwinning možete pronaći i knjigu u PDF izdanju „Learning from the past, designing our future: Europe's cultural heritage through eTwinning”, kojoj je cilj inkorporiranje svijesti o važnosti kulturne baštine u obrazovanje djece i mladih. (Zrinka Marković)


 
 

Novi vodič za mlade – miševi u Muzeju za umjetnost i obrt

“Kako se osjećati dobro u Muzeju za umjetnost i obrt” naslov je novoga vodiča za mlade autorice Maline Zuccon Martić, dugogodišnje muzejske pedagoginje i ilustratora i crtača stripova Milana Trenca.

Uvodno poglavlje poziva mlade posjetitelje da otvore ulazna vrata u muzej i saznaju čime se Muzej za umjetnost i obrt bavi te što sadrži.

Vodič po dvoranama stalnoga postava autorica je nazvala „Šetnjom po stilovima“ tumačeći „ono što je zajedničko u umjetničkom izrazu određenog razdoblja“ počevši od gotike do dizajna druge polovice 20. stoljeća. Uz kratki tumač značajki svakoga stilskog razdoblja, u vodiču su kraćim tekstualnim opisom te fotografijom u boji s popratnom legendom predstavljeni odabrani reprezentativni predmeti. Pitanjima poput „što se čuvalo u klasicističkim staklenim škrinjicama s ključem i bravicom“ i ponuđenim odgovorima (zlatni prah; srebrni prah ili brončani prah) kao i točnim odgovorima (šećer) autorica je nastojala pomoći mladim posjetiteljima u razumijevanju i interpretaciji muzejskih izložaka. Naravno, tu su i šaljive ilustracije te crteži dva znatiželjna i nestašna miša-komentatora koji su se već na uvodnim stranicama vodiča predstavili kao „glavni“ u muzeju (npr. uz portret Ljudevita Gaja Mehaela Stroya jedan je od miševa prokomentirao - „Imamo iste brkove!“)

Poglavljem „Izdvojene cjeline“ ukratko su predstavljene tematske cjeline „Barokno slikarstvo“, „Sakralna umjetnost“ te „Slikarstvo 20. stoljeća“. I ovdje se pitanjima posjetitelji potiču na aktivno razgledavanje i promišljanje o izloženim predmetima (npr. uz sliku Ede Murtića iz 1972. „Susret na putu“ autorica pita „Voli li Edo tanki ili debeli kist? Voli li Edo gustu ili rijetku boju?“).

Vodič ukratko opisuje i „Studijske zbirke“ i građu koju sadrže - fotografije, satove, bjelokost, metal, staklo, keramiku i tekstil.

Mali muzeološki rječnik stručnih termina ponuđen je u poglavlju „Muzej i ljudi“. On jednostavnim definicijama opisuje što je to depo, tko sve radi u muzeju, kako se ponašati u muzeju da ne bi postao „Muzej izlizanih predmeta“, koji su ostali stručni odjeli i službe u muzeju te tako otkriva život muzeja skriven iza muzejskih izložaka.

Uz fotografiju današnjega ravnatelja u dječačkoj dobi, autorica se prisjetila i njegova dva prethodnika - Hermana Bollea i Izidora Kršnjavija čije se biste nalaze u predvorju podsjećajući na dugi tradiciju i brigu o muzeju.

Na kraju vodiča je tekst „Vi u Muzeju“ u kome su ukratko navedeni osnovni razlozi i motivi za dolazak u muzej. Među njima su i „U muzeju nitko ne provjerava vaše znanje“ ili pak „U školu možete ići 8 godina, u muzej možete dolaziti cijeli život“, ali i „U muzej ne morate uopće doći“.

Prazni listovi namijenjeni su za crteže, selfije, podsjetnike, a „Šalabahter“ je dio vodiča namijenjen za izrezivanje i pravljenje osobnoga podsjetnika za obilazak i posjet muzeju.

Najnovija muzejsko-edukativna publikacija za djecu školskoga uzrasta Muzeja za umjetnost i obrt jedna je od tridesetak kojima su hrvatski muzeji i galerije tijekom 2018. godine obogatili svoju nakladničku ponudu za najmlađe posjetitelje muzeja. I svima je isti cilj istaknut u naslovu najnovijega izdanja Muzeja za umjetnost i obrt – kako se dobro osjećati u muzeju! (Snježana Radovanlija Mileusnić)

ZUCCON MARTIĆ, Malina
Vodič za mlade ili kako se osjećati dobro u Muzeju za umjetnost i obrt / tekst Malina
Zuccon Martić ; ilustracije Milan Trenc ; [fotografije Srećko Budek et al.].- Zagreb : Muzej za
umjetnost i obrt, 2018.- 113 str. : ilustr. u boji ; 21 cm
ISBN 978-953-7641-73-3


 

Children in Museums nagrada – otvorene prijave

Europska muzejska akademija i Međunarodno udruženje djeca u muzejima Hands on! otvorili su prijave za The Children in Museums Award, nagradu kojom se odaje priznanje za kreativnost muzejskih izložbi i programa namijenjenih djeci do 14 godina.

Cilj Children in Museums nagrade je promoviranje izvrsnosti i inovacija u muzejskim programima, izložbama i edukativnim praksama usmjerenim na djecu, a na natječaj se mogu prijaviti dječji muzeji, edukativni odjeli u muzejima ili muzeji koji imaju posebne programe za djecu. Kandidati trebaju poticati dječju znatiželju i stimulirati njihovu kreativnost, razvijati kognitivne, socijalne i emotivne vještine kod djece ili kreirati interaktivni i multimedijski edukativni sadržaj koji će angažirati sva dječja osjetila.

Pri odabiru kandidata, koji će biti predstavljeni na završnoj ceremoniji dodjele nagrada, prednost imaju muzeji u kojima su djeca sudjelovala u kreiranju postava ili koji imaju stalan postav namijenjen djeci do 14 godina, odnosno inkluzivni muzejski programi fokusirani na potrebe lokalne zajednice koji čine muzejske sadržaje dostupne svoj djeci na bez obzira na njihov socijalni ili kulturni background, potiču toleranciju prema različitostima ili su usmjereni na djecu s posebnim potrebama. Prijava privremenih programa ili povremenih izložaba moguća je pod uvjetom da će biti aktivni u periodu između 1. travnja i 15. kolovoza 2019. godine.

Prošle godine nagradu za najbolji dječji muzej dobio je Center for Art Education Nacionalne galerije iz Singapura koji se vodi politikom “djeca prvo, roditelji za njima”, a posebnu pohvalu za predanost kojom svoju zbirku čine dostupnom mladima dobio je Muzej lutaka iz Ljubljane, jedini muzej iz JI Europe koji je ušao u uži izbor od 12 muzeja.

Rok za prijave je 15. veljače 2019. godine, a detaljnije informacije pogledajte u obrascu za prijavu. (I.G.)


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivan Guberina Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr