“Život umjetnosti” je časopis za suvremena likovna zbivanja, posvećen raznovrsnim vidovima suvremene umjetničke prakse u Hrvatskoj, regiji i šire, s tradicijom kontinuiranog izlaženja od 1966. godine. Objavljuje ga Institut za povijest umjetnosti u Zagrebu dvaput godišnje kao dvojezično izdanje, a od 2008. koncepciju i uredništvo broja potpisuju i gostujući urednici.
Novi etnografski postav Krasa – život “jušto na kunfini”
Memorijalni centar Lipa pamti od ovoga tjedna ima i novi etnografski postav koji, kako nam kaže autorica, kustosica Vana Gović, na nešto više od stotinu četvornih metara prostora artefaktima, fotografijama, dokumentima te prikupljenim kazivanjima i sjećanjima stanovnika oslikava svakodnevicu Krasa s kraja 19. i početka 20. st.
Kako je Lipa koncem Drugog svjetskog rata u velikom ratnom zločinu izgubila i ljude i materijalna svjedočanstva njihova života, a time i dio identiteta već je 1969. osnovana Etnografska zbirka za koju su se predmeti prikupljali iz Lipi susjednih mjesta na hrvatskoj i slovenskoj strani ovog pograničnog kraja.
Otvorenjem etnografskog postava uspostavlja se simbolička veza između života u Lipi prije i nakon stradanja te se ukazuje na neospornu podudarnost materijalne i nematerijalne baštine jednog šireg prostora. Uže gledano, riječ je o mikroregiji Liburnijskog krasa (Lipa, Rupa, Šapjane, Pasjak i Brce). Šire gledano, spomenutim mjestima moramo pridružiti Ćićariju, Kastavštinu i slovenske Brkine.
Naziv pod kojim je postav otvoren “Nismo Ćići ni Brkini, mi smo jušto na kunfini” (“Nismo iz Ćićarije nit iz Brkina već baš na granici”) naglašava položaj Lipe smještene u središtu navedenog prostora, njen život uz granicu (geografsku, kulturološku, a danas i državnu) koji je rezultirao prihvaćanjem različitih utjecaja kao neodvojivim dijelovima vlastita identiteta. Postav predstavlja tradicijske načine gospodarenja (poljoprivreda, iskorištavanje šuma, stočarstvo) i trgovine na ovim prostorima, vještine i zanate, običaje godišnjeg i životnog ciklusa te tradicijska vjerovanja. Postav oslikava svakodnevicu Krasa s kraja 19. te prve polovice 20. stoljeća koja se ogleda u artefaktima, fotografijama, dokumentima te prikupljenim kazivanjima i sjećanjima starijih stanovnika.
U pripremi postava korištena je građa Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja, Konzervatorskog odjela u Rijeci, Instituta za etnologiju i folkloristiku iz Zagreba, Slovenskog etnografskog muzeja iz Ljubljane, Odsjeka za etnologiju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti te većeg broja privatnih arhiva i zbirki.
Otvorenje postava biti će ujedno prilika za predstavljanje dječjih radova izrađenih na radionicama tradicijske baštine Krasa koje Memorijalni centar Lipa pamti provodi u suradnji s OŠ “Drago Gervais” iz Brešca te područnim školama u Velom Brgudu te Lipi-Rupi.
Autorica postava je kustosica Vana Gović, dok su autori prostornog i vizualnog oblikovanja Damir Gamulin i Antun Sevšek. Postav je realiziran sredstvima Općine Matulji, Primorsko- goranske županije te Ministarstva kulture Republike Hrvatske. ICOM Hrvatska je promocijski partner ovog otvorenja vezanog uz temu Međunarodnog dana muzeja “Muzeji i kulturni krajolici”.
Memorijalni centar Lipa pamti otvoren je u travnju 2015. godine na mjestu starog Spomen muzeja koji je u Lipi djelovao od 1968. do 1989. godine. Obnavljanjem muzeja obnavlja se i memorija na teško povijesno nasljeđe Lipe koja je 30. travnja 1944. godine, u svega nekoliko sati, izgubila 269 svojih stanovnika, većinom starce, žene i djecu. Zločin su počinili nacisti i fašisti u sklopu ofenzive Braunschweig. Ubijanje civilnog stanovništva popraćeno je krađom njihove imovine, a potom i paleži većine stambenih i gospodarskih objekata.
Muzejski postav Memorijalnog centra Lipa pamti interpretira povijest Drugog svjetskog rata na području Liburnijskog krasa koje, pored Lipe, obuhvaća mjesta Pasjak, Rupu, Šapjane i Brdce. Taj dio povijesti nadopunjen je pregledom kontinuiteta života na ovim prostorima, od prapovijesti do danas, pri čemu je poseban naglasak stavljen na kulturno-povijesnu baštinu Lipe prije, ali i nakon samog stradanja.
Muzejska djelatnost Centra bazira se na muzeološkim praksama zavičajnog muzeja i muzeja zajednice. Upravo u zajedništvu s lokalnim stanovništvom Centar aktivno doprinos istraživanju i kreiranju identiteta ovog kraja, ali i iznalaženju novih i održivih mogućnosti njegova razvoja. Programske aktivnosti Centra usmjerene su na promicanje tolerancije, nenasilja te života koji, u mnoštvu svojih pojavnosti i obilježja, predstavlja najveću civilizacijsku dragocjenost i baštinski potencijal.
Memorijalni centar Lipa pamti dislocirana je zbirka Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka. Otvaranje Centra financirano je sredstvima Općine Matulji, Primorsko- goranske županije te Ministarstva kulture Republike Hrvatske.
Otvoren Palestinski muzej – 3500 m2 praznog prostora
Na Međunarodni dan muzeja, nakon gotovo 20 godina planiranja i prikupljanja sredstava, palestinski predsjednik Mahmoud Abbas otvorio je u sveučilišnom gradiću Birzeitu na Zapadnoj obali
Palestinski nacionalni muzej - mjesto koje će, kako je rekao, “čuvati sjećanja palestinskog naroda i pričati priču o njegovoj povijesti i kulturi”.
Muzej je projektirao irski arhitektonski ured Heneghan Pengo, a zgrada već na prvi pogled oduševljava vanjskim amfiteatrom, terasastim vrtovima i impresivnim vizurama. No, ova građevina s 3500 četvornih metara galerijskog prostora u koju je uložen 21 milijun eura za sada je potpuno prazna muzejska zgrada bez izložbi i bez kolekcija.
Razlog ove nesvakidašnje situacije je sukob bivšeg direktora i uprave oko programske vizije muzeja, zbog čega je otkazana dugo planirana i najavljivana izložba Never part koja se bavi temom palestinskih izbjeglica. Međutim, palestinsko je vodstvo iz političkih razloga inzistiralo da se muzej pod svaku cijenu otvori zbog čega je došlo do bizarne situacije da se na otvorenju muzeja moglo razgledati tek “predivnu zgradu i vrtove”.
„Kolektivno izgraditi nešto palestinskim novcem i trudom, slaviti palestinsku povijest i kulturu u modernom i progresivnom duhu koji želi dosegnuti sve Palestince bez obzira gdje se nalazili, tračak je nade i simbol jedinstva za sve Palestince koji još uvijek žive pod okupacijom ili u egzilu. Palestinskom narodu toliko je potrebna pozitivna energija, da je bilo važno otvoriti čak i praznu zgradu “ rekao je vd. ravnatelja muzeja Omar al-Qatten.
Muzej je u arapskim medijima već prozvan „sigurnim mjestom za nesigurne ideje“ budući da posjeduje golem audiovizualan arhiv naziva Family Album Project, koji pored mnoštva pisanih i audio zapisa, sadrži više od 11.000 digitaliziranih fotografija koje prikazuju palestinske obiteljske običaje, tradiciju i kulturu. Arhiv bi trebao biti dostupan online od ovog ljeta, a vodstvo muzeja se nada da će arhiv pomoći Palestincima u dijaspori da se ponovno povežu sa svojim rođacima u domovini.
Frame Contemporary Art Finland - putne stipendije za kustose
Finska Zaklada Frame, zaklada je koja sredstvima finskog Ministarstva kulture nizom potpora, među kojima i putnim stipendijama za kustose koji žive izvan Finske, potiče suradnju i promociju finske suvremene umjetnosti, podržava međunarodne inicijative i profesionalna partnerstva, studijske posjete i rezidencijalne programe.
Frame, od svibnja ove godine preimenovana u Frame Contemporary Art Finland, bavi se organiziranjem seminara, rezidencija i posjeta Finskoj, iznalaženjem prilika za nastup i predstavljanje finskih umjetnika i onih koji se umjetnošću bave na međunarodnoj sceni, iznalaženjem programa suradnje,organizacijom i produkcijom finskog nastupa na Venecijanskom bijenalu te drugim velikim međunarodnim izložbama i manifestacijama. Na svojim stranicama čak imaju i kartu svijeta na kojoj se može pratiti gdje sve u određenom trenutku izlažu ili nastupaju finski umjetnici i stručnjaci.
Stipendije za koje se mogu prijaviti i hrvatski kustosi dostupne su za projekte iz područja suvremene umjetnosti, fotografije, medijske umjetnosti, umjetničkog obrta, stripa, performansa i sound arta. Potpora pokriva troškove smještaja ili puta za jednu osobu ili radnu skupinu. Prijave su otvorene do 31. listopada 2016.