HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Europska rezolucija o povratu umjetnina – ili kompendij neučinjenog

Početkom godine Europski je parlament velikom većinom glasova (544 za, 62 protiv) usvojio tekst Rezolucije o prekograničnim zahtjevima za povrat vlasništva nad umjetničkim i kulturnim dobrima ukradenima u oružanim sukobima i ratovima - uputivši tako još jedan poziv da se povrat opljačkanog kulturnog naslijeđa shvati ozbiljno, a ne deklarativno.

Rezolucija nastala na osnovu koncem 2018. godine podnešenog Izvješća Pavela Svobode nakon beskonačnog pobrajanja svih usvojenih konvencija, rezolucija, direktiva i uredbi od one Haške do europskih i UN-ovih dokumenata podsjeća na porazne podatke - od onog već i vrapcima znanog da je prema podacima Interpola crno tržište umjetničkih djela podjednako unosno kao trgovina drogom i oružjem, da je 80 do 90 posto svjetske prodaje antikviteta nezakonitog podrijetla, ali i onaj da je nakon Washingtonske konferencije kojom se pred dvadeset godina digao glas za povrat tijekom Drugog svjetskog rata otetih umjetnina, njih 650 000, restituirano svega tisuću do dvije tisuće umjetničkih djela od neutvrđenih desetaka tisuća koje još nisu pronađene.

Ovim se dokumentom priznaje da se “na razini EU-a nije posvetilo dovoljno pozornosti pitanju povrata vlasništva nad umjetničkim djelima i kulturnim dobrima ukradenima ili nezakonito stečenima, među ostalim, u oružanim sukobima, osobito u područjima privatnog prava, međunarodnog privatnog prava i građanskog postupka”. Budući da ne postoji zakonodavstvo EU-a kojim je izričito i sveobuhvatno uređeno pitanje zahtjeva za povrat vlasništva nad umjetničkim djelima i kulturnim dobrima koja su u oružanim sukobima opljačkale privatne osobe “podnositelji zahtjeva za povrat vlasništva i dalje se susreću s pravnim problemima zbog često vrlo specifične prirode svojih potraživanja”.

Izvješćem je izraženo žaljenje zbog toga što nema pouzdanih statističkih podataka o pravom razmjeru pljačke i nezakonite trgovine kulturnim dobrima kao ni sveobuhvatnog popisa svega za čime se još traga. Od Komisije se traži da pruži potporu uspostavi sustava katalogiziranja kojim bi se služile i javne ustanove i privatne umjetničke zbirke, a unutar kojeg bi se prikupili podaci o ukradenim ili nezakonito stečenim kulturnim dobrima i točnom statusu postojećih zahtjeva za povrat te da podupre projekte digitalizacije kojima bi se uspostavile digitalne baze podataka ili povezale postojeće kako bi se olakšala razmjena takvih podataka i istraživanja podrijetla.

Velik dio dokumenta posvećen je naglašavanju važnosti istraživanja podrijetla umjetnina. Od Komisije se traži da uskladi pravila o istraživanju podrijetla i “da aktivno promiče sustavno korištenje visokokvalitetnog i neovisnog istraživanja podrijetla”. Države članice se poziva “da potiču i podupiru posebne programe osposobljavanja u području istraživanja podrijetla na razini Unije i na nacionalnoj razini, kako bi se osobito onima koji sudjeluju u borbi protiv nezakonite trgovine kulturnim dobrima omogućilo da razviju i poboljšaju svoje stručno znanje”. Predlaže se osnivanje registra transakcija, središnje baze metapodataka, zajednički sustav katalogiziranja, otvaranje svih arhiva, a od europske administracije se traži da pruži i financijsku potporu poticanju razvoja istraživanja podrijetla.

Izvješćem se također naglašava da je najučinkovitiji način za suzbijanje trgovanja kulturnim dobrima i razvoja nezakonitog tržišta umjetnina, kao i za pružanje potpore povratu, "poticati razvoj poštenih praksi u trgovini umjetninama” štoviše "smatra se da je vrijeme da se stane na kraj kompliciranju i sitničavosti, ako se želi uspostaviti odgovorno i etičko europsko tržište umjetnina”. (Maja Kocijan)


 

Fotografirao: Danijel Kasap / HINA

MUO – nakon četiri stoljeća lutanja Schiavone našao stalni dom u Hrvatskoj

Impozantna slika velikog hrvatsko-venecijanskog kasnorenesansnog slikara Andrije Medulića Schiavonea Trijumfalni doček Kralja Saula nakon što je David porazio Golijata nakon godina provedenih u privatnim kolekcijama prvi je put izložena u javnosti u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt (MUO). Sliku je u prosincu 2018. godine na aukciji u Londonu kupila obitelj Kojaković, a u MUO je izložena zajedno s još jednim Medulićevim remek djelom – slikom Bogorodica s djetetom koja je u Muzej stigla u prosincu 2017. godine. Andrija Kojaković, ambasador, poduzetnik i kolekcionar sliku je zapazio u katalogu Londonske aukcijske kuće Christie's te ju je kupio s namjerom da ju donese u Hrvatsku i prvi put u njenoj povijesti izloži u javnoj zbirci.

Andrija Medulić ubraja se u najistaknutije umjetnike potekle iz hrvatske sredine koji su djelovali izvan domovine. Prezime Medulić izveo je Ivan Kukuljević Sakcinski u 19. stoljeću od prezimena talijanske obitelji Meldolla koja se doselila u Zadar iz pokrajine Forlì obnašajući vojnu službu Mletačke republike, dok si je sam Medulić dodao nadimak Schiavone (dalmatinski Hrvat).

Slika je rađena u tehnici ulja na drvenoj podlozi, dimenzija 92,5 x 109,8 centimetara, a bazira se na klasičnom biblijskom motivu kakve je često slikao ovaj umjetnik - dočeku kralja Šaula nakon Davidove pobijede nad Golijatom. Povjesničarka umjetnosti Flora Turner–Vučetić istraživala je zanimljivu povijest Medulićeve slike i otkrila kako se tijekom stoljeća pojavljivala u različitim zbirkama pod različitim naslovima - od prvog poznatog vlasnika u 19. stoljeću, uglednog londonskog galerista i antikvara Martina Henrya Colnaghija koji ju je u svojoj zbirci zabilježio kao Andrea Schiavone Trijumfalna procesija sa zarobljenicima, preko princa Pavla Karađorđevića koji ju je naslijedio s Vilom Demidoff u Pratolinu kraj Firenze, koja je u doba renesanse pripadala slavnoj obitelji Medici, pa do privatne kolekcije u Italiji iz koje se nakon gotovo pedeset godina pojavila u aukcijskoj kući Christie’s u Londonu.

Trijumfalni doček Kralja Saula nakon što je David porazio Golijata jedno je od malobrojnih djela čija atribucija ovom majstoru nikad nije bila upitna i to je razlog zbog kojega ju je Enrico Maria Dal Pozzolo, jedan od autora izvanredne studijske izložbe u Muzeju Correr u Veneciji pod naslovom Sjaj venecijanske renesanse: Schiavone – između Parmigianina, Tintoretta i Tiziana, želio uvrstiti u izložbu i uzaludno za njom tragao te se na kraju morao zadovoljiti samo fotografijom u katalogu u kojemu je istaknuta kao jedno od majstorovih važnijih djela.

Ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt Miroslav Gašparović zahvalio se obitelji Kojaković istaknuvši kako je uz samu ljepotu slike važna i dimenzija činjenja dobra, odnosno gesta zahvaljujući kojoj će građani Hrvatske moći uživati u remek djelu autora koji je utjecao na Tintoretta i El Greca.

„Mi se danas zahvaljujući obitelji Kojaković imamo priliku upoznati s jednim od remek djela jednog od najznačajnijih umjetnika hrvatskog porijekla Andrijom Medulićem Schiavoneom. Ljepota te slike u kojoj ćemo moći uživati idućih osam godina u stalnom postavu MUO-a je samo jedan dio priče. Vrlo značajan je i sam čin obitelji Kojaković koja je ovu sliku kupila na aukciji u Londonu i nije ju spremila u svoj dom, nego je dala svim građanima Zagreba i Hrvatske priliku da uživaju u njoj. To je zaista čin dobročinstva par excellence, nažalost nešto što u našem društvu nije uobičajeno. Poruka koju šalje obitelj Kojaković i koju prenosi Muzej za umjetnost i obrt jest poruka činjenja dobrog svojoj zajednici podupiranjem i promicanjem kulture“, rekao je Gašparović na predstavljanju slike. (Ivan Guberina)

 

 

HDA i MDC – radionica o preventivnoj zaštiti fotografija

Radionica na temu preventivne zaštite fotografija održat će se u organizaciji Muzejskog dokumentacijskog centra i Hrvatskog državnog arhiva u ponedjeljak 1. travnja 2019. s početkom u 10 sati u Muzejskom dokumentacijskom centru u Zagrebu.

Cilj radionice je upoznavanje polaznika s osnovnim pojmovima preventivne zaštite fotografije kroz teme prepoznavanja, čuvanja i pohrane fotografija kako bi se pružila kvalitetna i profesionalna zaštita, a radionicu će voditi Lada Dražin-Trbuljak, muzejska savjetnica iz Muzejskog dokumentacijskog centra i Martina Bagatin, viša konzervatorica– restauratorica iz Hrvatskog državnog arhiva u Zagrebu.

Sudionici će imati prilike saznati više o prepoznavanju (identifikaciji) fotografija i o prioritetima kod čuvanja (uvjeti okoliša, kontrola temperature i relativne vlažnosti zraka, kontrola nečistoće i zagađenosti zraka, izloženost svjetlu). Bit će riječi o postupcima i preporukama za rukovanje zbirkom, kako fotografiju razvrstati prema vrsti (tehnici) radi lakše identifikacije i rukovanja, izboru primjerene zaštitne ambalaže te važnosti izrade plana i pripravnosti za slučaj katastrofe. Razmotrit će se značaj identifikacije fotografija kao i donošenja odluke o adekvatnom načinu čuvanja.

Analizirat će se mogući uzročnici propadanja i oštećenja fotografija potaknuti uvjetima u kojima je bila (npr. izlaganje na izložbi, odlaganje u muzejskoj čuvaonici, itd.) te razmotriti važnost iscrpnog vođenja dokumentacije (u slučaju izlaganja fotografija, kako unutar tako i izvan ustanove).

Također, sudionici će dobiti odgovore na pitanja koje su razlike u pristupu preventivne zaštite različitih vrsta fotografija (negativa na papiru, staklu, nitratnoj, acetatnoj, poliesterskoj podlozi, te pohrani dijapozitiva i fotografskih pozitiva) i što napraviti s izvornom ambalažom u kojoj su fotografije bile čuvane prije dolaska u muzej. Bit će spomenuti dobri i loši primjeri čuvanja, te izložene različite vrste kutija i uložnica za čuvanje.

O predavačici:

Martina Bagatin diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Firenci. Od 2003. zaposlena je u Središnjem laboratoriju za konzervaciju i restauraciju Hrvatskog državnog arhiva u Zagrebu.

Radi na poslovima višeg konzervatora-restauratora, što obuhvaća: gradivo na fotografijama, papiru, crtežima i iluminacijama u knjigama i rukopisima, pergameni, grafikama, nacrtima i kartama. Sudjelovala je na brojnim savjetovanjima, radionicama i kongresima, kao sudionik i predavač, a od 2008. godine putem natječaja Gettyjeva instituta za konzervaciju u Los Angelesu aktivno se stručno usavršava kao konzervator-restaurator za zaštitu fotografija. Tijekom 2014. godine boravi u SAD-u, u NEDCC-u (Northeast Document Conservation Centre) na dvomjesečnom stažu konzerviranja i restauriranja fotografija kako bi i na taj način usavršila vještine konzerviranja i restauriranja fotografija, čime se u Hrvatskoj bavi vrlo malo stručnjaka. Zahvaljujući dosad stečenim znanjima, aktivno sudjeluje u edukaciji drugih stručnjaka i zainteresiranih osoba na području zaštite fotografskih tehnika, kao značajnoj sastavnici hrvatske kulturne baštine.

Sudjelovanje na radionici je besplatno. Molimo zainteresirane da se jave na e-mail ldrazin@mdc.hr jer je broj mjesta ograničen na dvadeset osoba.

Svi polaznici mole se da uz svoju prijavu ili po dolasku na radionicu pripreme pitanja i primjere iz muzejske prakse o kojima će se razgovarati u zaključnom dijelu radionice.


 

Etnografski muzej – predstavljena digitalizirana Zbirka glazbala

Multimedijska platforma digitalizirane muzejske Zbirke glazbala koja sadrži opise, fotografije i audio zapise brojnih narodnih instrumenata iz Hrvatske i susjednih zemalja predstavljena je prošli četvrtak u Etnografskom muzeju u Zagrebu. Platformu su javnosti predstavili kustosica zbirke mr. sc. Željka Petrović Osmak i suradnik na projektu digitalizacije dr. sc. Goran Zlodi s Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

Interaktivni katalog realiziran je s ciljem predstavljanja i upoznavanja najšire javnosti unutar i izvan hrvatske s bogatim fundusom Etnografskog muzeja koji sadrži najstarije i najvrednije primjerke tradicijskih glazbala u Republici Hrvatskoj i svjedoči o kontinuitetu glazbenih tradicija na ovim prostorima. Radi se o projektu digitalizacije financiranom od strane Ministarstva kulture RH koji je započeo 2017. godine kad je ujedno i završena prva faza digitalizacije te zbirke s namjerom da se katalog dalje nadograđuje novim digitaliziranim predmetima, audio zapisima, videosnimkama i fotodokumentacijom. Digitalizirana su glazbala iz dvije zbirke – Zbirke glazbala koja broji 560 predmeta od čega je su za ovaj projekt izabrana 142 premeta i Zbirke glazbala Franje Ksavera Kuhača koja je u muzeju pohranjena od 1920. godine koja broji 560 predmeta od čega su svi digitalizirani. Predmete je fotografirala i obradila prema smjernicama međunarodne online baze MIMO (Musical Instrument Museums Online) fotografkinja Nina Koydl, a za multimedijalni katalog korištena je dokumentacija iz Etnografskog muzeja i Hrvatskog državnog arhiva.

Mrežna stranica prati povijesni razvoj Zbirke glazbala i muzikološke djelatnosti unutar Etnografskog muzeja te donosi kratak opisa nastanka Zbirka glazbala Franje Ksavera Kuhača koju je Hrvatski glazbeni zavod 1920. godine predao na trajnu pohranu Etnografskom muzeju, a predstavljen je i rad Odsjeka za pučku muziku koji je djelovao od 1921. do 1945. godine, kojim su postavljeni temelji za institucionalno bavljenje etnomuzikologijom i prikupljanje elemenata glazbene kulture. Glazbala su podijeljena u četiri glavne tipološke skupine koje poznaje znanstvena sistematika glazbala – aerofona, idiofona, kordofona i membranofona glazbala, a pri digitalizaciji zbirke velika pažnja posvećena je snimanju instrumenata na kojima se zvuk još može proizvesti kako bi se za iduće generacije sačuvala nematerijalna tradicijska baštine pohranjena u muzeju.

Na platformi su dostupne razne vrste glazbala, najviše ih je iz skupine aerofonih glazbala u koje među ostalima spadaju i diple, drvene jednocijevne ili dvocijevne sviraljke, gajde i mišnice, a trenutno je u izradi interaktivna karta koja ce pokazati kako su glazbala geografski rasprostranjena.

Bitan segment je edutainment – učenje i usvajanje novih znanja kroz zabavu, a uz uobičajene pamtilice i slagalice tu su i igre prepoznavanja zvučnih snimki i instrumenata koje je moguće integrirati u stalni postav i povremene izložbe muzeja.

Digitalna Zbirka glazbala dostupna je na adresi http://glazbala.emz.hr, a platforma je prevedena i na engleski jezik. (Ivan Guberina)


 

MGZ – Moda i odijevanje u Zagrebu 1960-ih

Modni utjecaji 1960-ih godina, procesi kreacije i proizvodnje odjevnog predmeta, potrošački turizam, nastanak prvih butika, pojava obrtničkih modnih revija i velikih konfekcijskih robnih kuća, teme su izložbe “Moda i odijevanje u Zagrebu 1960-ih godina” koja se danas u 19 sati otvara u Muzeju grada Zagreba u suradnji s Odsjekom za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu i Centrom za istraživanje mode i odijevanja.

Nastavljajući se na izložbe u zagrebačkim muzejima koje su tematizirale modu i odijevanje – Drugarica à la mode (Muzej suvremene umjetnosti), Žuži Jelinek: Ambasador mode (Muzej grada Zagreba) i Šezdesete u Hrvatskoj: Mit i stvarnost (Muzej za umjetnost i obrt), autorica Maja Arčabić željela je istražiti i prezentirati modne fenomene najuzbudljivijeg desetljeća 20. stoljeća na lokalnoj razini. Izložba je rezultat planiranog prikupljanja građe za Zbirku mode, modnog pribora i tekstila Muzeja grada Zagreba usmjerenog na drugu polovinu 20. stoljeća, a modni i odjevni predmeti u fundusu ne zadovoljavaju isključivo estetske kriterije, već ilustriraju povijest i svakodnevni život.

U fokusu izložbe su šezdesete godine koje su obilježile velike promjene u stilu odijevanja uvjetovane tehnološkim napretkom, prosperitetom, razvojem potrošačke kulture i države blagostanja te utjecajima pop-kulture i novim svjetonazorom poratne generacije. Socijalistička Jugoslavija država je složenih nacionalnih i ekonomskih problema u kojoj autokracija i društvena kontrola susreću modernost, konzumerizam i žudnju za nalikovanjem Zapadu. Zagreb, glavni grad Socijalističke Republike Hrvatske i drugi grad po veličini u jugoslavenskoj federaciji bio je vodeći industrijski centar. Intenzivira i diversificira se proizvodnja u odjevnoj industriji, a kao odgovor na potrebe sve zahtjevnijeg domaćeg potrošača nastaju butici čiji su se proizvodi promovirali na obrtničkim modnim revijama koje postaju društveni događaji, ali i na autorskim revijama u hotelu Esplanade, Klubu književnika te u vlastitim modnim atelierima.

Modne revije počele su nositi prve profesionalne manekenke (Nuša Marović, Irena Uhl) koje su snimali prvi modni fotografi (Aleksandar Saša Novković), a kao smotre dostignuća domaće tekstilne industrije paralelno se održavaju i revije konfekcijskih kuća -Vesne, Varteksa, Naprijeda i D.T.R.-a, često praćene anketama kojima su proizvođači konfekcije nastojali doznati želje kupaca. Premda je industrija odjeće odgovarala na elementarne potrebe tržišta, modni utjecaji sa Zapada nezaustavljivo su nalazili put do domaćih potrošača, osobito pripadnika mlađe populacije koje standardizirani modeli nisu zadovoljavali, tako da su krajem 1960-ih deseci tisuća ljudi zbog bogatije ponude i kvalitete krajem tjedna automobilima ili autobusima odlazili u gradove susjednih zemalja u kupovinu.

„Odjevni predmeti u svijesti naših sugrađana rijetko se promatraju kao potencijalni muzejski predmeti te je njihov put do muzejskih institucija dugotrajan i neizvjestan. Naime, iskustvo prikupljanja svjedoči da se najčešće čuva odjeća koja za vlasnika ima sentimentalnu vrijednost. Također, češće se čuva svečana odjeća, a svakodnevna rijetko. I upravo je to bio jedan od izazova u pripremama izložbe jer nije bilo moguće predmetima potkrijepiti sve promjene i obilježja stilova 1960-ih godina. Da bismo nadomjestili praznine ključne u pojedinim dionicama, poslužili smo se audio-vizualnim dokumentima, tiskom i arhivskim gradivom. Dnevni i tjedni tisak te modni časopisi pokazali su se kao vrijedan izvor informacija“, ističe se u najavi izložbe.

Izložba će se moći razgledati u Muzeju grada Zagreba do 19. svibnja 2019. godine. (I.G.)

 

Izvor: Muzej grada Zagreba


 

Nova izdanja – monografija o „živućim fotografijama“ u gradu Sisku

Grad Sisak je u 2018. godini obilježio 110. godišnjicu kinematografije raznim kulturnim događanjima. Obilježavanju značajne godišnjice pridružio se i Gradski muzej Sisak svojom monografijom objavljenom u prosincu obljetničke godine u kojoj su viši kustos Ivica Valnet i viši kustos i ravnatelj Muzeja mr. sc. Vlatko Čakširan rekonstruirali povijesti kinematografije u Sisku od 1908. do 1991. godine. Autori su sastavili povjesnicu istražujući, na žalost, malobrojnu sačuvanu arhivsku građu te većim dijelom oglase i objave u tiskovinama s rasporedima filmskih projekcija, njihovim kraćim opisima, najavama i slično.

Tekstovi u monografiji kronološke prate kinematografsku povijest podijelivši ju u dva razdoblja – prvo u kojemu su Siščani gledali predstave gostujućih kinematografa (poput Union Royal kinematografa koji u Sisku gostuje 5. travnja 1908.) i drugo razdoblje u kojemu djeluju stalni kinoobrtnici počevši od 1913. godine i Gjure Noršića, odnosno osnivanjem gradskih kina „Union“ i „Edison“. Tekst prenosi i dijelove dokumenta među kojima je i Naredba kojom je regulirano davanje kinematografskih usluga iz 1913., a u kojoj je između ostaloga i naputak - „Slike koje se prikazuju moraju biti pristojne i ne smiju biti u nikojem pogledu zazorne“. Upravo je ovaj naputak tijekom cijele sisačke kinematografske povijesti izazivao najviše prijepora! Analizom programa sisačkih kinematografa Ivica Valent je ustanovio kako je publika uvijek više voljela zabavne ili vestern filmove od onih umjetničkoga ili edukativnoga sadržaja tako su i uradci dokumentarnoga karaktera kojima započinje povijest sisačke kinematografije bili u potpunosti potisnuti filmovima zabavnoga karaktera.

Ivica Valent prenosi i tekstove filmskih cenzura s apelima da se „roditelji naše mladeži zamisle, pa da djecu ne puštaju na takove predstave, koje im truju srce i dušu“ (Posavec, br. 22, 1913.); uspoređuje mijene cijena kinoulaznica koje su se odražavale i na posjećenost kinematografa. U posebnom poglavlju Valent predstavlja filmove snimljene u Sisku od 1908. do 1945. godine počevši od reklamnoga filma uz najavu otvorenja novoga mosta 1913. godine i filma uz natječaj za izbor miss Kupe 1928., a koji se čuvaju u sisačkome Muzeju.

Vlatko Čakširan predstavio je poslijeratni razvoj kinematografije i novi početak izgradnje filmske industrije u cijeloj bivšoj Jugoslaviji pa tako i u gradu Sisku. Predratna kina Edison i Uranija nastavila su s radom, ali promijenjenih imena i uprave. Prateći repertoar i posjećenost kino-predstava, Čakširan između ostaloga navodi kako je 1948. godine najgledaniji film bio „Slavica“, a da je kino-predstave „ostalih domaćih, sovjetskih i čeških filmova“ pogledalo 60 tisuća građana. Autor opisuje pojavu putujućih kina namijenjenih seoskome stanovništvu koja su 1950-ih godina „postali jedan novi prozor u svijet, svijet koji se u takvom ogledalu ranije nije nikada mogao vidjeti“; analizira veliki porast posjetitelja kina koji svoj vrhunac doseže 1960-ih godina kada je među hit-filmovima „Kozara“ i meksički film „Majko slušaj moju pjesmu“, ali i reakcije na filmsku ponudu koja je napuštala edukativni karakter i prilagođavala se komercijalnoj razini. Čakširan, nadalje, konstatira kako se pojavom televizora i automobila dinamizirao zabavni život stanovništva pa posjet kino-dvoranama drastično opada. Bez obzira na organizirane ponoćne premijere erotskoga filma čija su „Prikazivanja bila zatvorenog tipa, a karte su se mogle nabaviti najviše u radnim organizacijama preko sindikata i animatora kulture“ krajem 1980-ih godina sisačka kina zapadaju u sve veću krizu zbog zastarjele tehnike, neodržavanih prostora i dotrajalosti što rezultira i njihovim zatvaranjem 1991. godine.

Monografija sadrži i tematska poglavlja o Kinopoduzeću Sisak; kinu „Željezara“ (koji se razvio uz istoimeni Metalurški kombinat kao dio brige o kulturnome životu radnika) te poglavlje posvećeno kinoamaterizmu koje se od 1960-ih godina razvija posebice u sisačkim osnovnim školama u okviru izvanškolskih aktivnosti. Ukratko su predstavljeni i filmovi snimljeni u Sisku od 1945. do 1991. te navedeni sisački glumci (među kojima je i Stjepan Šulek, glumac u popularnim filmovima o Tarzanu).

Za povijest filma i kinematografije značajan dio monografije čini vrlo iscrpan „Popis filmova u sisačkim kinima od 1908. do 1943.“ autora Ivice Valenta, a kao dodatak priložen je presnimak „Kino vodiča s partiturom“ za film“Ciganska rapsodija“ prikazan u „Edison ton-kinu“ 17. – 19.1. 1936.

Monografija je ilustrirana brojnim presnimcima iz sisačkih tiskovina, dokumentarnim fotografijama te kino-plakatima. Za daljnje istraživače kinematografije u Sisku koristan je i popis literature s mrežnim izvorima.(Snježana Radovanlija Mileusnić)

ČAKŠIRAN, Vlatko
110 godina kinematografije u Sisku : 1908. - 2018. / [autori Vlatko Čakširan, Ivica Valent].- Sisak :
Gradski muzej Sisak, 2018.- 271 str. : ilustr. ; 20 cm,
Bibliograf. bilj. uz tekst.- Bibliografija.
ISBN 978-953-6439-88-1
1. Valent, Ivica


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivan Guberina Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr