Fotografirao: Nikola Križanac (otvorenje izložbe i postav)

Nova izdanja – Islamska arhitektonska, urbanistička i umjetnička baština u Hrvatskoj
Monografija Islamska arhitektura i umjetnost u Hrvatskoj – osmanska i suvremena baština autora dr. sc. Zlatka Karača i dr. sc. Alena Žunića koja otkriva gotovo nepoznatu, a vrlo vrijednu islamsku baštinu na prostoru Hrvatske predstavljena je ovaj mjesec u Oris kući arhitekture u Zagrebu. Autori su svoje desetogodišnje istraživanje nasljeđa islamske kulture u Hrvatskoj okrunili knjigom opsežnog sadržaja koja se kroz tri poglavlja bavi orijentalnom arhitekturom i urbanizmom u Hrvatskoj u vrijeme 16. i 17. stoljeća te modernom i suvremenom islamskom arhitekturom 20. i 21. stoljeća.
Prvo poglavlje naslovljeno je Osmansko-islamska arhitektura i umjetnost u Hrvatskoj, povijesno nasljeđe 16. i 17. stoljeća. Autori naglašavaju kako se islamska baština na tada okupiranim dijelovima Hrvatske „taložila u rasponu od čak tri stoljeća, duže od bilo kojeg stilskog razdoblja u nas“ te da su istraživanja tog baštinskog blaga do sada bila začuđujuće površna i malobrojna. Povijest osmanske arhitekture i graditeljstva kronološki je prikazan i potkrijepljen mnogobrojnim ilustracijama, tlocrtima i crtežima. Opisane su građevine poput džamija, mesdžida, hamama, turbeta, tekija, medresa, saraja, kula, vodenica, mlinova, ćuprija, drumova, ali i složena hidrotehnička gradnja i vodovodni sustavi. Osim arhitektonskih dostignuća, u povijesni kontekst smješten je i umjetnički obrt čiji nam tragovi otkrivaju skulpturno umijeće obrade kamena, dekorativnih natpisa, umjetnost keramike, stakla, tekstila i rukopisnu ostavštinu islamske kulture.
Drugi dio monografije nosi naziv Moderna i suvremena islamska arhitektura u Hrvatskoj, novo nasljeđe 20. i 21. stoljeća. Krajem 17. stoljeća, nakon kršćanske reconquiste, zgrade simboli islama sustavno se počinju rušiti ili prenamjenjivati (često u kršćanske crkve), a muslimansko stanovništvo iseljavati. Slijedi period od dva stoljeća islamske nenazočnosti u Hrvatskoj sve do kraja 19. i početka 20. stoljeća, kaže Karač. Proučavanjem suvremene islamske arhitekture u Hrvatskoj autori su pokušali valorizirati projektirane i izvedene islamske građevine religijske namjene i zaključili da one „čine autorski relevantan sloj hrvatske arhitekture, vremenski pozicioniran od razdoblja međuratne moderne do danas, i to s djelima istaknutih arhitekata i likovnih umjetnika poput Stjepana Planića, Zvonimira Požgaja, Omera Mujadžića, Jurja Najdharta, Mirze Gološa, Dušana Džamonje i dr.“
Treće poglavlje posvećeno Vukovaru najvećeg je obima i sadrži dosad nepublicirane tekstove, a naslovljeno je Turski Vukovar 1526. – 1687. – kasaba, nahija i kadiluk, osmanska urbanizacija na primjeru jednoga hrvatskoga grada. Autori ga označuju "svojevrsnim pokaznim obrascem obrade urbanističko-arhitektonskog razvoja jednoga našega grada za osmanske vladavine". Studija o Vukovaru prvenstveno problematizira prostornu organizaciju, urbanistički razvoj, sliku grada i njegovu arhitekturu u periodu od 161 godine osmanske vladavine. Trud uložen u sveobuhvatni prikaz teme prepoznajemo u mnogobrojnim statističkim podacima, bilješkama uz tekst i kazalima uključenima u monografiju.
Knjiga sadrži karte Hrvatske s detaljnim prikazom postojeće i nestale arhitekture, arhivskih i muzejskih zbirki te popisa ustanova (najčešće muzeja i samostana) u kojima su pohranjene. Opsežan popis literature, bilješke i ilustracije detaljno objašnjavaju okolnosti izvršenih radova, prezentiraju dizajn eksterijera i interijera kao i autore idejnih projekata. Tekst je usporedno preveden na engleski jezik, a njegov završni dio sadrži glosar turcizama i kazalo imena.
Recenzent ove monografije prof. dr. sc. Zlatko Jurić piše kako je „po originalnom odabiru teme, sadržajnoj punini i pouzdanome znanstvenom postupku istraživanja ova knjiga važan doprinos povijesti hrvatske arhitekture i umjetnosti, što će s korpusom slabo poznatih primjera orijentalne baštine naš kulturni milje pozicionirati kao zanimljivo područje preklapanja i interakcija između likovnosti kršćanskoga i islamskoga svijeta.“ (Vladimir Cerovac)
KARAČ, Zlatko
Islamska arhitektura i umjetnost u Hrvatskoj : osmanska i suvremena baština =
Islamic architecture and art in Croatia : Ottoman and contemporary heritage /
Zlatko Karač, Alen Žunić ; [prijevod na engleski jezik Graham McMaster].-
Zagreb : Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu : UPI-2M PLUS, 2018.-
431 str. : ilustr. ; 29 cm
Tekst usp. na hrv. i eng. jez.- Bibliograf. bilj. uz tekst.- Izvori i literatura.
ISBN 978-853-7703-35-6 (UPI-2M PLUS)
1. Žunić, Alen

Gdje ima gline, ima i vatre! – nova monografija o keramici kasnorimskih Vinkovaca
U depou Gradskoga muzeja Vinkovci nalazi se velika količina keramičke građe koja je sakupljana u proteklih 40 godina u zaštićenoj arheološkoj zoni grada Vinkovaca, negdašnjih Cibala u čijem se kulturnom sloju može pratiti kontinuitet naseljavanja od prapovijesti do novoga vijeka. Brojni ulomci keramike koji svjedoče o kasnoantičkoj keramičarskoj produkciji Vinkovaca, nikada nisu bili dovoljno istraženi niti obrađeni, no bili su izazov za dr.sc. Danijelu Roksandić s Odsjeka za arheologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Rezultati istraživanja Danijele Roksandić dio su njezina znanstvenoga interesa i doktorskoga rada obranjenoga 2015. godine, a objavljeni su u osmoj knjizi nove serije nakladničkoga niza Acta Musei Cibalensis Gradskoga muzeja Vinkovci pod naslovom „Vinkovci u kasnorimskom razdoblju - keramika kao pokazatelj života u kasnorimskim Cibalama“.
Autorica predgovora Anita Rapan Papeša, kustosica Arheološkoga odjela vinkovačkoga Muzeja, navodi: „Posvećeno prošlosti i zaokupljeno oživljavanjem novih spoznaja o antičkoj baštini Vinkovaca, ovo djelo predstavlja bitan segment rekonstrukcije svakodnevnog života u periodu od 4. do 6. stoljeća u Vinkovcima“. Te nastavlja kako ovo djelo donosi „posve novu građu precizno, stručno i dokumentacijski uzorno“.
Autorica je keramički materijal s užeg gradskog areala nekadašnjih Cibala obradila kroz 11 poglavlja. Nakon uvodnoga poglavlja dana je kratka povijest istraživanja, opisane su osnovne prirodne značajke vinkovačkoga kraja te ocrtane geografsko-političke odrednice Vinkovaca u rimsko doba kao i kasnoantička topografija unutra „bedema Cibala“.
U poglavlju „Metodološke i tehnološke smjernice za obradu kasnoantičkoga keramičkog posuđa“ autorica je opisala vrstu materijala, tehnologiju izrade, tretiranje površine keramičkih posuda te dala pregled dosadašnjih istraživanja i topografija rimskih peći s područja Cibala. Rezultati opsežnoga istraživanja u kojemu je obrađen 7 521 ulomak rimske keramike s 12 lokaliteta, pregledana kompletna dokumentacija te svi keramički nalazi sa svih istraživanih rimskih lokaliteta s područja grada Vinkovaca od 1968. do 2014. godine koja je pohranjena u Gradskom muzeju Vinkovci, objavljeni su unutar poglavlja: „Kasnoantička topografija Cibala na temelju keramičkih nalaza“; „Fabrikati – faktura vinkovačkoga kasnoantičkog keramičkog posuđa“; „Tipološka klasifikacija“; „Tipološka analiza kasnoantičkog keramičkog materijala“; „Arheometrija keramičkog posuđa“. U poglavlju „Zaključna razmatranja“ autorica je sumirala najznačajnija znanstvena otkrića među kojima su ona kako je grad svoj vrhunac imao u 4. stoljeću, da su mu primarne djelatnosti bile obrt i trgovina među kojima je najrazvijeniji bio upravo lončarski obrt, a Cibalija keramičarski centar. „Statističkim, tipološkim i arheometrijskim analizama keramike postavili su se standardi za daljnje istraživanje materijala kao i za proučavanje kasnoantičkog razdoblja koje je trenutačno najslabije istraženo u Hrvatskoj.“
Tekst cijele monografije pisan je usporedno na hrvatskome i engleskom jeziku, potkrepljuje ga 111 ilustracija, 61 tabla s keramičkim materijalom te prati vrlo opsežan popis literature. U privitku monografije je osam tipoloških tablica i dvije karte istraživanih lokaliteta. Knjigu su recenzirali prof. dr. sc. Aleksandra Durman i dr. sc. Zrinka Šimić-Kanaet, a njezina promocija održana je u sklopu Noći muzeja 1. veljače. 2019. u Gradskom muzeju Vinkovci.
Ovom je monografijom vinkovački Muzej nastavio s tradicijom objave najnovijih rezultata proučavanja i istraživanja arheološke baštine Vinkovaca započetoj još 1966. godine. (Snježana Radovanlija Mileusnić)
ROKSANDIĆ, Danijela
Vinkovci u kasnorimskom razdoblju - keramika kao pokazatelj života u kasnorimskim Cibalama =
Vinkovci in late Roman period - pottery as an indicator of life in late Roman Cibalae / Danijela
Roksandić ; [prijevod na engleski jezik Assia Barić].- Vinkovci : Gradski muzej Vinkovci, 2018.- 271 str. : ilustr. u boji ; 31 cm + 6 presavijenih listova.- (Acta Musei Cibalensis ; 8) (Acta Musei Cibalensis :
nova serija ; 6)
Tekst usp. na hrv. i eng. jez.- Bibliografija.- Table.- U privitku 6 presavijenih listova s tipološkim
tablicama.
ISBN 978-953-7008-42-2

Obnovljena subotička sinagoga – jedan od najljepših srednjeeuropskih sakralnih spomenika
Nakon četiri desetljeća kompleksne i neizvjesne obnove početkom godine za javnost je otvorena subotička Sinagoga, jedan od najljepših europskih sakralnih spomenika. Sinagoga koja se dugo nalazila na listi “Europe Nostre“ kao jedan od najugroženijih spomenika svjetske kulturne baštine danas je ponovno i mjesto molitve.
Obnova građevine počela je u siječnju 2013. godine, a EU je svoj doprinos u revitalizaciji dala kroz IPA Program prekogranične suradnje Srbija – Mađarska i projekt „DIAMOND – Dragulji na prekretnici vekova – putovanje kroz čudesan svet secesije”. Ukupna vrijednost projekta „DIAMOND” iznosi 344.787 eura, od kojih je Europska unija u suradnji s Gradom Suboticom izdvojila 100.000 eura za obnovu istočnog pročelja sinagoge. Za rekonstrukciju cijelog objekta od 2013. godine utrošeno je gotovo tri i po milijuna eura, a pored EU donatori su bili Grad Subotica, Pokrajinska vlada Vojvodine, Svjetski spomenički fond (World Monumentas Fund) iz New Yorka i Vlada Mađarske.
Sinagoga je izgrađena 1902. godine prema projektu mađarskih arhitekata Jakaba Dezsőa i Marcella Komora koji su sagradili i Gradsku kuću te niz poznatih arhitektonskih znamenitosti Subotice koje i danas predstavljaju prepoznatljive točke grada i okolice. Jedinstvena je po tome što umjesto produžene organizacije prostora, kakvu je imala većina sinagoga u Europi u to vrijeme, ima centralnu organizaciju prostora s osam kružno postavljenih čeličnih stupova koji predstavljaju osnovu konstrukcije. Riječ je o jedinoj sinagogi koja nosi obilježja mađarske varijante secesije koju karakteriziraju motivi paunovog pera, stiliziranog tulipana, ruže i ljiljana, vidljivi na fasadi izrađenoj od Zsolnay keramike kao i u bogatim vitrajima izrađenim u budimpeštanskoj radionici Mikše Rota. Unutrašnji prostor koncipiran je kao šator koji podsjeća na starozavjetna vremena, a blistava usklađenost boja kreirana je s namjerom da u vjernicima budi osjećaj radosti.
Svojom lokacijom u središtu grada pored glavne tržnice Sinagoga je bila znak prisutnosti Židova u Subotici, ali i prepoznatljiva znamenitost grada visoke umjetničke i estetske vrijednosti. Nakon Drugog svjetskog rata i pogibije preko 4000 Židova za Sinagogu nastupaju teška vremena. Sama zajednica nije imala sredstava za održavanje te je objekt, iako je 1974. godine proglašen spomenikom kulture od izuzetnog značaja, u derutnom stanju predan gradskoj upravi 1979. godine s obvezom njegove obnove. Od 1985. do 1988. godine služila je kao dio Narodnog pozorišta iz Subotice, nakon čega biva u potpunosti napuštena i prepuštena propadanju.
Posjetitelji putem video zida mogu saznati više o povijesti subotičkih Židova, u pripremi je izrada audio-materijala na devet jezika, a do tada će posjetitelje kroz Sinagogu voditi kustosi na srpskom, mađarskom i engleskom jeziku. Svi oni koji nisu u mogućnosti posjetiti Suboticu mogu se upoznati s ovim srednjoeuropskim baštinskim biserom zahvaljujući nedavno realiziranom projektu digitalizacije i krenuti u virtualnu panoramsku šetnju kreiranu od 70 kadrova snimljenih u HDR tehnologiji i rezoluciji od 200 megapiksela. (Iva Validžija)
Fotografirao: Maurice Payeta / www.fioka.in
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivan Guberina Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr