Richterovi izložbeni paviljoni Jugoslavije za sajmove u Bruxellesu i Torinu, Mutnjakovićeva Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Prištini, Magašev kompleks Haludovo u Malinskoj, Bakićev spomenik na Petrovoj Gori, samo su neki od izložaka koji su se našli na velikoj izložbi jugoslavenske arhitekture Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980, otvorenoj u nedjelju u jednom od najprestižnijih muzeja na svijetu - Muzeju moderne umjetnosti (MoMA) u New Yorku.
Više od 400 crteža, modela i fotografija, koje su muzeju ustupili arhivi i muzeji bivših država kao i same obitelji arhitekata, istražuje širok raspon tema – od procesa urbanizacije velikih razmjera i spomeničke baštine bivše države, preko upotrebe tehnologije i dizajna u svakodnevnom životu do globalnog dometa jugoslavenske arhitekture, dajući globalnoj publici po prvi put zaokružen uvid u jugoslavenski arhitektonski opus.
Brojni izlošci dočaravaju raznolikost, hibridnost i idealizam arhitekture bivše države
Fokus je na razdoblju intenzivne izgradnje od 1948. i raskola Jugoslavije i Sovjetskog bloka pa do 1980. i Titove smrti, a publika kroz radove najvažnijih arhitekata, kipara i dizajnera bivše države dobiva uvid u radikalnu raznolikost, hibridnost i idealizam koji su karakterizirali arhitekturu. Među mnoštvom atraktivnih projekata ističu Richterovi izložbeni paviljoni Jugoslavije rađeni za EXPO u Bruxellesu (1958.) i Međunarodnu izložbu rada u Torinu (1961.), zatim Trg revolucije u Ljubljani (1960.-1974.) Edvarda Ravnikara, Mutnjakovićeva Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Prištini (1971.-1982.), Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine (1954.–1979.) Jurja Neidharta te dobitnik Aga Khan nagrade za arhitekturu - Ugljenova Šerefudinova Bijela Džamija (1969.–1979.) iz Visokog.
Šarm „betonske utopije“ dočaravaju i Telekomunikacijski centar u Skoplju (1972.-1981.) Janka Konstantinova, Hotel Zlatibor u Užicama (1975-1981.) Svetlane Kane Radević te Muzej savremene umjetnosti u Beogradu, rad Ivanke Raspopović i Ivana Antića kao i veliki projekti urbanizacije poput Kovačićevog stambenog bloka zgrada Split 3 (1970.-1973.) i Bloka 23 u Novom Beogradu (1968.-1972.) koji su osmislili Aleksandar Stjepanović, Božidar Janković i Branislav Karadžić.
Posebno su obrađeni Magašev Stadion Poljud (1976. – 1979.) i nekadašnji kockarski raj za elitu iz čitavog svijeta kompleks Haludovo u Malinskoj (1969.-1972.), a posjetitelji mogu vidjeti i spomenike posvećene antifašističkoj borbi poput Bakićeva Spomenika ustanku naroda Banije i Korduna na Petrovoj Gori (1979.–1981.), Spomenika Revoluciji na Kozari (1970.-1972.) Dušana Džamonje ili Spomenika u znak sjećanja na bitku na Sutjesci (1965.–1971.) koji je na Tjeništu izradio Miodrag Živković.
Sekcija izložbe nazvana Everyday Life istražuje projekte stambene arhitekture i razvoj modernog dizajna u socijalističkoj konzumerističkoj kulturi, a među nizom izloženih predmeta iz svakodnevne uporabe našli su se najpoznatiji produkti jugoslavenskog industrijskog dizajna - REX stolica Nike Kralja, koja je do danas ostala sinonim za ergonomski i funkcionalni dizajn kao i modularni plastični kiosk široke namjene K67 koji je 1966. godine kao student arhitekture u Ljubljani kreirao Saša Mächtig, jedan od velikih izvoznih hitova bivše Jugoslavije i dio postava MoMA-e od 1970. godine.
„Fasciniralo me bogatstvo i visoka kvaliteta jugoslavenske poslijeratne arhitekture koja je zbog hladnoratovske podijele svijeta ostala potpuno nepoznato poglavlje povijesti arhitekture. Arhitektura u Jugoslaviji oblikovala je ideale države i njene utopijske ciljeve: pristupačni stanovi za građane, nove građanske i socijalne ustanove, javni prostori, turistički objekti i spomenici - svi su postali područjem eksperimentiranja i alat za transformaciju društva. Iako je Jugoslavenski politički eksperiment u konačnici propao radovi koji se mogu vidjeti na izložbi su iznimno značajni jer pokazuju, u vrijeme kad arhitektura u ovom dijelu svijeta postaje luksuzna roba za blještave magazine, njen potencijal u socijalnom angažiranju i transformaciji na načine koji su i danas relevantni“, rekao je jedan od autora izložbe Martino Stierli.
Autori izložbe su Martino Stierli, MoMA-in kustos za arhitekturu i dizajn te Vladimir Kulić, beogradski profesor arhitekture na Florida Atlantic University-u koji je 2012. s hrvatskim teoretičarom Marojem Mrduljašem objavio knjigu o socijalističkoj arhitekturi i urbanizmu "Nedovršene modernizacije", a suradnica na izložbi je Anna Kats iz MoMA-inog Odjela za arhitekturu i dizajn. Uz Stierlija i Kulića, tekstove u katalogu potpisuju Maroje Mrduljaš s Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu te Tamara Bjažić Klarin i Sanja Horvatinčić s Instituta za povijest umjetnosti u Zagrebu.
Izložba Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980, vjerojatno najvažnija retrospektiva jugoslavenske arhitekture ikada održana, može se razgledati se u MoMA-i do 13. siječnja 2019. (Ivan Guberina)