Mnogi se projekti pokreću vrlo ambiciozno, promišljeno i s mnogo entuzijazma, ali na žalost mnogi se od njih, bez obzira na njihovu iznimnu kvalitetu, originalnost i svrhovitost, i ugase vrlo brzo uslijed niza različitih okolnosti. Stoga je veliko zadovoljstvo izazvao sadržaj nevelikog poštanskog paketića pristigloga na adresu knjižnice MDC-a sa splitskim žigom i adresom Muzeja Ivana Meštrovića kao pošiljatelja. Na stol nam je stigla knjiga manjih dimenzija, tvrdo ukoričena, s tek tridesetak stranica, i možda bi bila jedna od mnogih sličnih muzejskih publikacija skromnijega obima da se ne radi o drugoj knjizi iz jedinstvene edicije u hrvatskome muzejskom izdavaštvu „Lako razumljiva knjiga“ koja je namijenjenu onom dijelu muzejske publike koji ima intelektualne poteškoće ili poteškoća s čitanjem, ali i za one koji ne govore dobro hrvatski jezik.
Biblioteku je 2017. godine pokrenula viša kustosica Maja Šeparović Palada s knjigom u kojoj je predstavila život i rad Ivana Meštrovića primjenjujući europske standarde za izradu lakorazumljivih informacija i pravila Inclusion Europe – europske udruge osoba s intelektualnim teškoćama i njihovih obitelji.
I u drugoj knjizi „Ivan Meštrović u Splitu“ Maja Šeparović Palada dosljedno primjenjuje osnovna načela europskoga standarda među kojima je i ono čijom primjenom je kraći tekst i manji broj znakova bitna oznaka kvalitete: „Razmislite o dužini vašeg dokumenta. Knjiga od 100 stranica je predugačka. Ljudi će možda imati osjećaj da ne mogu čitati tako dugačku knjigu.“
Vjerujemo kako je bilo potrebno mnogo znanja i umijeća primijeniti načelo: „Kada je moguće, 1 rečenica treba stati u 1 red. Ako morate pisati 1 rečenicu u 2 reda, podijelite rečenicu tamo gdje bi ljudi zastali da čitaju naglas.“ Ili pak: „Nemojte stavljati previše teksta na vašu stranicu.“, kao i druga načela u publikaciji dostupnoj na mrežnim stranicama.
Dodatnoj kvaliteti publikacije pridonosi i 14 ilustracija Ivana Svaguše koji je osim osnovnoga općeg načela kako ilustracija treba upotpunjavati pisani tekst, poštovao i načela lako razumljive knjige poput: „Koristite istu sliku da objasnite istu stvar u cijelom dokumentu.“ ili „Uvijek koristite slike koje su dobre i točne za ljude za koje pišete. Na primjer, nikad ne koristite slike za djecu kada pišete za odrasle.“
Druga knjiga govori o trajnoj povezanosti Ivana Meštrovića i Splita u koji dolazi 1900. godine kako bi kod klesara Pavla Bilinića učio klesati kamen, kao i o njegovom kasnijem sudjelovanju u različitim kulturnim, umjetničkim i političkim događajima u Splitu. Predstavljeni su Meštrovićevi javni spomenici koji prikazuju Luku Botića, Marka Marulića, biskupa Grgura Ninskog te kip „Majka i dijete“, dane su i osnovne informacije o Galeriji Meštrović te imanju Crikvine-Kaštilac gdje su izloženi Meštrovićevi drveni reljefi sakralne tematike.
Jednostavno, jasno, informativno... za sve muzejske posjetitelje uvažavanjem inkluzivnog koncepta.
Na žalost, ova je knjiga s europskim znakom za lako razumljive informacije – Inclusion Europe još uvijek usamljena u hrvatskoj muzejskoj zajednici, ali može poslužiti i kao poticaj da se sa sličnim projektima obilježi Međunarodni dana muzeja 2020. godine koji će se prema preporuci ICOM-a održavati na temu „Muzeji za različitost i uključivost“ (Museums for Diversity and Inclusion). (Snježana Radovanlija Mileusnić)
ŠEPAROVIĆ PALADA, Maja
Ivan Meštrović u Splitu / Maja Šeparović Palada ; ilustracije Ivan Svaguša.- Split : Muzeji
Ivana Meštrovića, 2019.- [32] str. : ilustr. u boji ; 15 x 21 cm.- (Lako razumljiva knjiga ; 2)
Na knjizi je otisnut znak za lako razumljive informacije: Inclusion Europe
ISBN 978-953-7396-56-5
Obilježavajući 50. obljetnicu spuštanja na mjesec, 20. srpnja 1969. godine, Nacionalni pomorski muzej smješten u Greenwichu ljetos je otvorio izložbu pod nazivom “The Moon”, izložbu kojom je velikim brojem eksponata prikazana povijesna, kulturna i znanstvena priča o dvije tisuće godina naše zemaljske opčinjenosti mjesecom.
Obljetnicu su popratili i drugi britanski muzeji od Muzeja znanosti do Prirodoslovnog muzeja u Londonu no ova priređena u Greenwichu najšire je posegnula u temu. Uronjene u nadrealno plavičasto svjetlo i Debussyjevu “Mjesečinu” ova vas izložba vodi od dubina drevnih praznovjerja do budućnosti života na mjesecu, od vračanja do znanosti, od najranijih astroloških spoznaja do umjetničkih viđenja mjeseca - prikazujući ulogu i značenje koje je taj planet imao u ranoj medicini, religiji, umjetnosti i pop kulturi.
Najstariji izložak seže dvije tisuće godina u prošlost. Riječ je o mezopotamskom prikazu iz 172 godine prije naše ere koji prikazuje kako su pomrčine mjeseca smatrane lošim znakom. Tu su mjesečevi kalendari i egipatska božanstva, Galilejeva otkrića, mjesečeve karte i modeli, doktorska pomagala iz 16. st. kojima su se liječnici služili kako bi prema položaju mjeseca znali kada pacijentu treba pustiti krv, a kad je najizglednije da će mjesec odrediti rast vrućice. Na izložbi su svoje mjesto našli i Jules Verne i Fritz Lang, i Turner i Constable, Cardinova “svemirska moda” 60-ih, i Tintin i plakat za film Stanleya Kubricka “Odiseja u svemiru”, nastao godinu dana prije spuštanja Apolla 11.
Među 180 predmeta posebno se ističu oni vezani uz sam Apollo 11, svemirsku letjelicu koja se 1969. spustila na mjesec i čija je posada prva u povijesti kročila na mjesečevu površinu, predmeti koji su otputovali, bili i vratili se s mjeseca, uzorci mjesečeva tla koje su prikupljale NASA-ine misije i sovjetski Luna programi, Hasselblad kamera kojom su snimljene ikoničke fotografije svemira, Snoopy-jeva kapa, nosač komunikacija koju je nosio astronaut Edwin “Buzz” Aldrin.
Izložba predstavlja cijelu misiju i ekipu Apolla 11 od zapovjednika misije Neila Armstronga, prvog čovjeka koji je zakoračio na mjesec i izgovorio legendarnu rečenicu “Mali korak za čovjeka, ogromni skok za čovječanstvo”, njegov tim koji su činili piloti Edwin ‘Buzz’ Aldrin I Michael Collins, ali i žene u svemiru od prve, Ruskinje Valentine Terješkove koja je 1963. godine 70 sati sama kružila oko zemlje do toga da na izložbi saznajemo da su od 500 ljudi koji su do danas plovili svemirom samo 11 posto bile žene. Dobrom pripremom izvučeni su i drugi manje poznati podaci poput onog da je ekipa astronauta Apolla 11 na povratku na zemlju morala proći kroz carinu - prijavili su mjesečevu prašinu i kamenje, a da se spriječi mogućnost mikroskopskih “slijepih putnika” završili su u NASA-inim lazaretima.
Mjesečevo kamenje, preciznije mrvice mjeseca uronjene u neku plastiku, dio su poklon paketa koje je američki predsjednik Nixon slao predsjednicima država svijeta, a neki su imali tu privilegiju da im je uz mjesečeve mrvice poslao i same astronaute. Naime, ubrzo po povratku iz svemira članovi posade Apolla krenuli su u obilazak 23 države svijeta, a među odabranima našla se i Jugoslavija. Nakon posjeta papi Pavlu VI Armstrong i ekipa iz Vatikana su u listopadu 1969. sletjeli u Beograd kod Tita. Danas se u Muzeju Jugoslavije u Beogradu čuvaju iste mjesečeve mrvice izložene u Londonu zajedno s jugoslavenskom zastavom koja je uz britansku i sve ostale putovala na mjesec i vraćena zemlji koju je predstavljala.
Izložba se pozabavila i razdobljem “svemirske utrke” koja je rasla paralelno s onom u naoružanju, političkom propagandom, čak i teorijama zavjere, pola stoljeća dugim prepucavanjima skeptika koji tvrde da slijetanja na mjesec uopće nije bilo. Profesor Anu Ojha, direktor Nacionalnog centra za svemirska istraživanja na primjerima fotografija i pripadajućih teorija zavjere znanstveno je povodom ove izložbe opovrgao i demistificirao jednu po jednu teoriju od one da je sve bilo “fake news” snimano u nekom pješčaniku u Nevadi jer se ne vide zvijezde na crnome mjesečevom nebu do teorije koja tvrdi da je sve lažirano jer američka zastava zapiknuta u mjesečevu površinu vijori, a zna se da na mjesecu nema maestrala. Naime, kad se bolje pogleda vidi se da je NASA mislila na sve tako da je američka zastava bila opremljena ne samo stijegom već i malom teleskopskom “karnišom” koja ju je pridržavala kako bi se sto bolje vidjela.
Premda je tema ove izložbe rađene za posjetitelje svih dobi i interesa svemirski široka Nacionalni pomorski muzej iz nje je isplivao izložbom očaravajućom poput planeta kojim se bavi - našeg nebeskog susjeda mjeseca. (Maja Kocijan)
Fotografirala: Maja Kocijan
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivan Guberina Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr