izložba
Valentina Supanz Marinić: Toxicity
Galerija umjetnina
MJESTO
<p>
Zagrebačka slikarica mlađe generacije Valentina Supanz Marinić po prvi put u Splitu predstavlja se ciklusom slika pod nazivom <i>Toxicity</i>. Poziciju stalne budnosti i senzibiliziranosti na zbilju iskazuje svojim izrazom i problematikom koja ulazi u obzor njezina rada te se potvrđuje i kao sve bitnija članica generacije autora koji su se realistično-figurativnim likovnim izrazom odlučili sučeliti s vlastitim, ali i širim društvenim dvojbama, strahovima i nadama. Ciklus slika nastao je tijekom 2019. - 2020. godine, neposredno prije pojave pandemije korona virusa i njime izazvane globalne krize te na neki način proročanski predvidio naglo nastalu promjenu životne situacije, u kojoj smo se našli nepredviđeno i preko noći.</p>
<p>
</p>
<p>
Valentina Supanz Marinić rođena je 1986. u Zagrebu. Godine 2012. diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi Zlatka Kauzlarića-Atača. Izlagala je na nekoliko samostalnih i brojnim skupnim izložbama, od kojih izdvajamo: <i>2. i 5. Bijenale slikarstva</i>, HDLU, <i>Novi Hrvatski realizam</i>, Gliptoteka, <i>Fountain Art Faire</i> na <i>Armory Arts Week</i>, Manhattan , New York 2014. godine. Fondacija <i>Erste fragmenti</i> dodjeljuje joj otkupnu nagradu za sliku <i>Moja džungla</i> 2013. Ilustratorica je nekoliko dječjih slikovnica. Članica je HDLU i HZSU.</p>
<p>
</p>
Ulica kralja Tomislava 15, Split
Ulica kralja Tomislava 15, Split
VRIJEME
04.03.2021. / 28.03.2021.
izložba
Rat za oslobođenje Bugarske (1877-78): Fotografski zapisi iz ostavštine Nestoroff u zbirci Mažuranić-Brlić-Ružić na Rijeci
Galerija Klovićevi dvori
MJESTO
<p>
Veleposlanstvo Republike Bugarske u Zagrebu ima čast obavijestiti hrvatsku javnost da će u Zagrebu po prvi puta biti predstavljeni jedinstveni fotografski zapisi Rusko-turskoga rata (1877. – 1878.) koji je doveo do oslobođenja Bugarske i obnove bugarske države. Izložba je veliki korak naprijed u kulturnoj razmjeni između hrvatskog i bugarskog naroda i primjer koliko je poglavlja iz zajedničke povijesti dva naroda još uvijek nepoznat.</p>
<p>
</p>
<p>
Dokumenti izložbe pronađeni su u spomeničkoj zbirci Mažuranić–Brlić-Ružić na Rijeci te su već predstavljeni u Bugarskoj i Rusiji. Oni su dio bogate baštine Dimitara (Mincha) Nestoroffa – bugarski diplomat, koji je služio u bugarskim veleposlanstvima u Beogradu, Istanbulu i Berlinu. Tijekom karijere služio je i kao osobni tajnik bugarskog kralja Ferdninanda I Sax-Coburg-Gotha. Vjerojatno je zahvaljujući tim kontaktima Mincho Nestoroff postao vlasnik fotografija Franza Duscheka, dvorskog fotografa rumunjskog princa iz tog perioda. Dok je bio u Beogradu, oženio se Aleksandrom – Alkom Mažuranić, sestrom poznate hrvatske spisateljice Ivane Brlić Mažuranić.</p>
<p>
</p>
<p>
Ceremonija svečanog otvaranja izložbe Veleposlanstva Republike Bugarske održat će se u četvrtak, 4. ožujka 2021. u foajeu i atriju Galerije Klovićevi dvori, u skladu sa svim epidemiološkim mjerama Stožera civilne zaštite, a gosti će biti dočekani u tri faze – u 12.00, u 13.00 te u 14.00 sati.</p>
<p>
</p>
<p>
Izvor: <a href="https://gkd.hr/2021/02/26/izlozba-veleposlanstva-republike-bugarske/"><span style="color:#009ee3;">gkd.hr</span></a></p>
<p>
</p>
Jezuitski trg 4, Zagreb
Jezuitski trg 4, Zagreb
VRIJEME
04.03.2021. / 14.03.2021.
izložba
BISERKA SIJARIČ: Challenge – Power – Victory / Portreti
Gradski muzej Varaždin
MJESTO
<p>
Ovogodišnja suradnja Gradskog muzeja Varaždin i Galerije Zlati ajngel započinje izložbom fotografija pod nazivom <i><strong>Challenge – Power – Victory / Portreti</strong></i> slovenske autorice <strong>Biserke Sijarič.</strong> Izložba se može razgledati u <strong>Izložbenom salonu</strong> <strong>palače Sermage Gradskog muzeja Varaždin </strong>(portreti) i <strong>Galeriji Zlati ajngel </strong>(tema nogomet) od 4. ožujka do 4. travnja ove godine, a s obzirom na epidemiološke mjere, <strong>ne priređuje se otvaranje uz nazočnost publike.</strong></p>
<p>
Razgled izložbe organizira se uz provedbu propisanih/preporučenih epidemioloških mjera.</p>
<p>
</p>
<p>
Biserka Sijarič (r. 1971., Ljubljana) bavi se fotografijom od djetinjstva, a danas djeluje u Foto-video klubu Lendava. Nositeljica je umjetničke fotografske titule AFIAP. Njezine fotografije nagrađene su u Sloveniji i inozemstvu, a izlagala je na 14 samostalnih i više od 40 skupnih izložbi. Osim kao fotografkinja, djeluje i na literarnom području.</p>
<p>
</p>
<p>
Iz predgovora Igora Ternara:</p>
<p>
<i> Vjerujem da je tema predstavljanja nogometne utakmice na umjetnički način bila dovoljan izazov za autoricu... Nije fotografirala nogometno igralište i utakmicu kao dio sportskog spektakla, već nam je pokazala život koji je tekao uz njega.</i></p>
<p>
<i> Gledajući izložene portrete, možemo odmah primijetiti da Biserka ne samo da gleda fotografije u tražilu svog digitalnog fotoaparata već ih vlastitom suptilnošću i precizno kadrira... Pokazujući kišne kapi ispred portreta ili isključujući dubinsku oštrinu, ljudi koje prikazuje utjelovljuju osjećaje, dojmove i slutnje današnjeg čovjeka i tako predstavljaju izazov svakom promatraču.</i></p>
<p>
</p>
<p>
Videozapis o izložbi: <a href="https://vimeo.com/516458699"><span style="color:#009ee3;">https://vimeo.com/516458699</span></a></p>
<p>
</p>
<p>
Objavljen je novi broj <strong><i>Varaždinskog muzealca,</i></strong> koji se može naći na službenim mrežnim stranicama GMV-a ili u tiskanom obliku podići u prostorima za prijam posjetitelja GMV-a u Starom gradu, palači Herzer i palači Sermage u vrijeme kad su izložbeni postavi otvoreni za razgled. </p>
<p>
Izvor: <a href="http://www.gmv.hr/hr/dogadjanja/biserka-sijaric-challenge---power---victory-_-portreti,20263.html?t=i"><span style="color:#009ee3;">gmv.hr</span></a></p>
<p>
</p>
<p>
</p>
<p>
</p>
<p>
</p>
<p>
</p>
GMV Palača Sermage, Trg M. Stančića 3 / Galerija Zlati ajngel, Gajeva 15
Varaždin
GMV Palača Sermage, Trg M. Stančića 3 / Galerija Zlati ajngel, Gajeva 15
Varaždin
VRIJEME
04.03.2021. / 04.04.2021.
izložba
Gabriel Jurkić / Umjetnik – crta – posvećenje
Muzej grada Kaštela
MJESTO
<p>
</p>
<p>
Izložbom <strong>Umjetnik – crta – posvećenje</strong> predstavit će se dio fundusa zbirke od oko 6000 crteža, studija i skica Gabriela Jurkića iz Franjevačkoga muzeja i galerije Gorica Livno.</p>
<p>
</p>
<p>
„Djelo jednog umjetnika nastaje i raste unutar svoga razvojnog kontinuiteta kao stablo iz korijena. Djelo živi vlastiti život koji je sastavni dio najintimnijeg duhovnog bitka i stvaralačkog impetusa umjetnikove ličnosti, ono postoji i opstaje neovisno o tome je li i koliko je javno priznato i poznato, tj. uključeno u opće razvojne tokove umjetnosti.“ </p>
<p>
</p>
<p>
Franjevački muzej i galerija Gorica - Livno u svome fundusu čuva svakodnevne zabilješke Gabriela Jurkića, jednog od osebujnijih predstavnika simbolizma, kasne secesije i postimpresionizma u slikarstvu Bosne i Hercegovine te Hrvatske. Jurkićeve studije i skice sačuvane su i svjedoče predanom i neiscrpnom istraživanju samozatajnog umjetnika, uglavnom poznatog po svojim impresijama prirodnih fenomena. U umjetničkoj zbirci na Gorici pohranjeno je oko 6000 crteža, skica i krokija. Na izložbi Umjetnik – crta - posvećenje iz 2007. godine predstavljen je samo mali dio toga crtačkog opusa. Crteži svjedoče o predanoj ljubavi i radu, posvećenju, o neiscrpnoj želji da se uhvati jedan trenutak, trenutak postojanja. Oni su predlošci, osnova za sva njegova umjetnička djela. Prikazuju tijek od početne idejne iskre i umjetnikove igre sve do konačne realizacije djela. Ovako veliki broj skica i zabilješki svjedoči o svakodnevnoj vježbi i nastojanju da se materija usvoji. Crtački opus Gabriela Jurkića temeljna je podloga njegova slikarstva a ujedno je znatno slobodniji i ekspresivniji segment njegova stvaralačkoga opusa.</p>
<p>
</p>
<p>
Otkriće ove iznimne količine likovnog materijala te susret s već požutjelim listovima koje je načeo zub vremena trenutak je ushićenja za svakog kustosa. Upravo ove zabilješke otkrivaju fragmente s poznatih umjetnikovih djela. Osobne slikareve zabilješke uvode promatrača ne samo u proces nastanka umjetničkog djela nego i u njegov radni kredo i njegovu osobnost. Pojedini crteži mogu se percipirati kao samostalna cjelina i neprocjenljivi su. Skice umrljane bojom, presavijene ljudskom rukom i nagrizene vremenom ponekad su ekspresivnije i toplije od pojedinog završnog djela. One su „korijen“.</p>
<p>
</p>
<p>
Zbirka crteža Gabriela Jurkića iz fundusa FMGG - Livno nije važna samo zbog opsežnosti likovnih zapisa, nego i zbog toga što predočava neiscrpno vrelo Jurkićeve crtačke inventivnosti. Iako su motivi podređeni realističkoj izražajnosti, raznorodnim crtačkim varijacijama, ostvario je zanimljive umjetničke ekspresije i dao je poetične akorde svojoj viziji. Jurkićeve crtačke interpretacije prikazuju proces njegove stvaralačke invencije, njegov evolutivni rast te nam približavaju umjetnikovu svakodnevnu misao i zaokupljenost koja ga je vodila kroz šezdeset godina intenzivnog stvaralaštva.</p>
<p>
Iako je Jurkić poznat kao slikar klasične opredijeljenosti upravo crtački segment njegova stvaralaštva predočuje nam drugačiju sliku o njemu. Crtačka dionica prikazuje onu drugu stranu umjetnikove osobnosti: njegov slobodniji, neposredniji likovni duktus izgubljen u njegovim realističnim impresijama u kasnijoj slikarskoj fazi.</p>
<p>
</p>
<p>
Za ovu izložbu izabrana su djela nastala u studentskom razdoblju, što znači od 1906. godine, pa do otprilike 1960. kada polako zbog gubitka vida prestaje slikati. Radi lakše interpretacije podijeljeni su u nekoliko cjelina: portretne studije, povijesni ciklus , figuralne studije i skice, akt za vrijeme studija u Beču, skice krajolika, skice s Jadrana, sakralnu tematiku, skice veduta i životinja, skice ruku i ilustracije koje je često objavljivao u katoličkim časopisima. Iako se kaštelanskoj publici predstavlja samo dio izložbe Umjetnik – crta – posvećenje izloženi su crteži opet refleksija svih umjetnikovih stvaralačkih faza i ciklusa. U pojedinim radovima iz ranijeg stvaralačkoga perioda najvidljiviji su utjecaji aktualnih umjetničkih prilika na prijelazu stoljeća. Prepoznaje se štimung secesije i simbolizma i nasljeđe zagrebačke šarene škole: plenerizam, vrlo slobodan duktus, svijetla paleta boja i raskošan kolorit.</p>
<p>
Počelo Jurkićeva likovnoga istraživanja treba tražiti u njegovoj potrazi za Bogom, za ljepotom koju Jurkić otkriva u čovjeku, u vjeri, u svakodnevnom životu te ljepoti prirodnih fenomena. Izloženim radovima umjetnik se predstavlja uglavnom kao vrsan portretist. On svakom svom modelu pristupa veoma studiozno, ali i kontemplativno. Traži dušu svog modela a istovremeno mu daje i dio svoje emocije. Impresije životinja, veduta, skice sakralne tematike i krokiji prirodnih fenomena prikazuju studioznost crtača - dokumentarista a istovremeno sve čari brze i neposredne igre olovke, ugljena, pera ili pastela. Usavršavanjem pojedinih fragmenata za završna djela stvoreni su živi neposredni crteži koji zrače svježinom pokreta i moderniji su od pojedinih završnih djela.</p>
<p>
</p>
<p>
Ostavština Gabriela Jurkića koju čuva FMGG-Livno omogućila nam je detaljan uvid u, mogli bismo reći, proces životnog rada Gabriela Jurkića i njegova umjetničkog kreda, od rađanja likovne ideje i pažljivog studiranja njezine izvedbe sve do konačne realizacije djela. Bit Jurkićeva cjelokupnoga stvaralaštva i rađanja umjetnosti, sadržana je u jednoj njegovoj misli: Velika djela nisu isuta iz rukava odjednoč. </p>
<p>
</p>
<p>
U svakodnevnoj potrazi za harmonijom Gabriel Jurkić svojim je djelima odavao počast postojanju.</p>
<p>
( Željka Markov)</p>
<p>
</p>
<p>
</p>
<p>
<strong>O umjetniku:</strong></p>
<p>
<strong>Gabriel Jurkić </strong>rođen je 1886. godine u Livnu, gdje je završio pučku i trgovačku školu. U Sarajevu od 1902. do 1905. polazi građevinski odjel Srednje tehničke škole koju napušta, s nakanom da se posveti slikarstvu. Od 1906. godine đak je slikarske škole B. Čikoša Sesije i M. C. Crnčića, a već 1907. s „Napretkovom“ potporom, upisuje Privremenu višu školu za umjetnost i umjetni obrt u Zagrebu.</p>
<p>
Akademiju likovnih umjetnosti u Beču upisuje 1908. godine, gdje je primljen u 4. godište slikarskoga odjela. U specijalnoj školi K. Pochwalskoga, od 1909. do 1911. na ALU u Beču, posvetio se „studiju umjetnosti bosanske historije“. Njegova slika „Bukova šuma“ izložena je na proljetnoj izložbi bečke secesije 1911. Te godine stalno se nastanio u Sarajevu i već u jesen je priredio veliku samostalnu izložbu u Sarajevu i u Zagrebu. U Salonu Urlich izložio je 1922. godine ciklus ciklus „Zima“. Drugi svoj opsežan ciklus, ciklus „Večeri“ na kojem je dugo radio, predstavio je u Ulrichovu salonu 1934. godine. Poslije te izložbe Jurkić se povlači iz javnosti i živi samozatajno, radeći na svojoj omiljenoj temi „bosanskog pejzaža četiriju godišnjih doba“.</p>
<p>
</p>
<p>
Sa suprugom Štefom 1956. godine, preselio se u Franjevački samostan Gorica u Livnu, gdje su proveli posljednje godine života. Zbog slabog vida prestao je slikati oko 1966. godine.</p>
<p>
</p>
<p>
Nagrađen je Zlatnom plaketom Udruženja likovnih umjetnika BiH 1970., kao jedan od petorice doajena bosanskohercegovačkih umjetnika.</p>
<p>
</p>
<p>
Njegova slika „Visoravan u cvatu“ iz 1914. uvrštena je u stalni postav Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine (Umjetnost BiH od kraja XIX. stoljeća do 1941.), a 1973. izložena je na izložbi „Počeci jugoslovenskog modernoga slikarstva 1900. – 1920. “ u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Grgo Gamulin u svojoj knjizi Hrvatsko slikarstvo na prijelazu iz XIX. u XX. stoljeće uvrštava Jurkića među značajnije predstavnike plenerizma i simbolizma u hrvatskome slikarstvu.</p>
<p>
Gabriel je umro 1974. godine u Franjevačkom samostanu Gorica u Livnu.</p>
<p>
</p>
Dvorac Vitturi, Lušiško Brce 5, Kaštel Lukšić
Dvorac Vitturi, Lušiško Brce 5, Kaštel Lukšić
VRIJEME
04.03.2021. / 25.03.2021.