izložba
Fritzie Brown: (Ne)Privremeno
Nacionalni muzej moderne umjetnosti
MJESTO
<p>
U utorak, 13. veljače 2024. u 19 sati u Galeriji Josip Račić Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti bit će otvorena izložba umjetnice Fritzie Brown. Na izložbi <i>(Ne)Privremeno</i> zagrebačka kulturna javnost imat će prigodu nakon dvadeset godina ponovno se sresti s radom američke vizualne umjetnice koja je, radeći desetljećima u njujorškom <a href="https://www.cecartslink.org/"><span style="color:#009ee3;">Artslinku</span></a> poticala kulturnu razmjenu između Istočne Europe i Sjedinjenih Američkih Država, surađivala i s mnogim hrvatskim umjetnicima.</p>
<p>
Hrvatskoj likovnoj publici Fritzie Brown ostala je zapamćena po dvije instalacije monokromatske suzdržanosti koje su 2002. bile prezentirane na izložbi <i>Recitativo </i>u Galeriji Miroslav Kraljević. Prema riječima Branka Franceschija, ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i tadašnjeg voditelja <i>Galerije Miroslav Kraljević</i>, tim radovima umjetnica je demonstrirala sposobnost sugestivne transformacije motiva čarolije svijeta oko nas i traume intime.</p>
<p>
Zanimanje Fritzie Brown za rad u mediju umjetničke instalacije i multimedije u međuvremenu se usmjerilo prema temeljnim likovnim tehnikama pa se, prema riječima kustosa izložbe Branka Franceschija, na izložbi u Galeriji Josip Račić umjetnica predstavlja kao istančani kolorist s posebnim osjećajem za taktilne vrijednosti, umješna izvođačica koja ekonomično koristi tehnički aspekt medija. Dvadesetak recentnih za tu prigodu odabranih radova nastalo je 2022. i 2023. na Manhattanu i na imanju na sjeveru države New York, a izvedeni su tradicionalnim likovnim disciplinama poput akvarela, gvaša, kombinirane tehnike, kolaža na papiru i platnu, odnosno serijom koloriranih figura izvedenih u glaziranoj kamenini i jednom fotografijom.</p>
<p>
(…) <i>Dva rada na izložbi izabrana su zbog njihovog komplementarnog kontrasta prema formalnim likovnim elaboracijama u kojima se iscrpljuje slikarski dio izložbe. Prvi se referira na prihvaćanje spoznaje o prolaznosti, one osobne, ali svakako i umjetničke, kozmičke. U trenutku umirovljenja od aktivne profesionalne participacije na kulturnoj sceni, Fritzie Brown je na svojoj lijevoj podlaktici u tankom fontu dala tetovirati riječ temporary (privremeno). Ova performativna gesta body arta zapravo je aproprijacija koncepta njujorškog kazališnog umjetnika Stevea Cossona, a ukazuje na pripadnost Fritzie Brown generaciji u kojoj je umjetnost tijela začeta da bi se razvila kao manifestacija intelektualnog i egzistencijalnog otpora prema razornoj sprezi tržišta umjetnina i tradicionalno shvaćenog umjetničkog objekta. Stvaralaštvo se okrenulo procesu izvedbe, njegovim istinitim, bezinteresnim potencijama, shvaćenom kao vrhunska i esencijalno ljudska aktivnost u kojoj se subjekt u sadržaju, izvedbi i trajanju poistovjećuje s objektom. Ako ova aproprirana performativna gesta na izložbi predstavlja filozofičnu krajnost u odnosu na središnju grupu izloženih likovnih radova, na suprotnom je polu grupa figurina koje otvaraju područje osobnih uspomena. Izvedene u glaziranoj kamenini pod nazivom Očinska figura: 5 jadnih primjera, figurine se, koristeći poslovični format i tehniku izvedbe ukrasnih statueta tipičnih za dekoriranje građanskog kućanstva, referiraju na iskustvo umjetničinog odrastanja u slijedu disfunkcionalnih obitelji u kojima je jedina konstanta u grupi bila nepredstavljena majka. Odstupanje od realističnog prikaza, fingiranje nepreciznog modeliranja i koloriranja u oblikovanju figurina u svojevrsnoj parafrazi dječjeg rukopisa, sugerira koliko nepotpunost toliko i neumoljivu prisutnost formativnih uspomena. U podsvijesti su prisutne kao prikaze, a umjetničina potreba da se s njima suoči razriješena je njihovim uvođenjem u predmetnu stvarnost kreativnog opusa u kojem je umjetnica osoba koja posjeduje kontrolu.</i> (…) - Branko Franceschi, iz teksta u pratećeg kataloga izložbe.</p>
<p>
</p>
<p>
Izložba ostaje otvorena do 10. ožujka 2024.</p>
<p>
</p>
<p>
<strong>Fritzie Brown</strong> je vizualna umjetnica, njezino obrazovanje uključuje studij kiparstva i međunarodne komunikacije na Državnom sveučilištu San Francisco, Gradski fakultet kiparstva i umjetnosti metala u San Franciscu te diplomu Globalnih kulturoloških studija na City College of New York Unique and Individual Studies .</p>
<p>
Fritzie Brown se povukla s mjesta izvršne direktorice CEC ArtsLinka (2008.-2018.), međunarodne organizacije za kulturnu razmjenu. Prethodno je radila u ArtsLinku kao direktorica programa od 1997.-2008. Prije toga radila je u Headlands Center for the Arts u Kaliforniji od 1987. do 1997., gdje je obnašala različite dužnosti, uključujući direktoricu operacija i privremenu izvršnu direktoricu.</p>
<p>
U različitim je svojstvima sudjelovala u brojnim prezentacijskim i izbornim panelima diljem SAD-a i inozemstva. Trenutačna je članica odbora Zaklade Behal-Fejer, Prag, CZ, bila je koautorica Deklaracije o kulturnoj i umjetničkoj mobilnosti Kanarskih otoka, Kanarski otoci, SP (2014.) i bila je članica College Art Association’s International Committee 2009.-2012.</p>
<p>
Fritzie Brown živi i radi u New Yorku, i dalje putuje, zalaže se za slobodu izražavanja, čudi se ljudskoj pristojnosti i osjeća gađenje prema nepristojnosti njihovih vođa.</p>
<p>
</p>
<p>
</p>
Galerija "Josip Račić", Margaretska 3, Zagreb
Galerija "Josip Račić", Margaretska 3, Zagreb
VRIJEME
13.02.2024. / 10.03.2024.