izložba
Slavimo arheološku baštinu Irske
Muzej hrvatskih arheoloških spomenika
MJESTO
<p>
Izložba<strong> Slavimo arheološku baštinu Irske </strong>u organizaciji Veleposlanstva Irske, Nacionalne službe za spomenike Irske i Arheološkog muzeja u Zagrebu gostuje od 19. svibnja do 31. kolovoza u Muzeju hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu.<br />
<br />
Izložba fotografija <strong>Slavimo arheološku baštinu Irske</strong> prikazuje bogatu povijest, arheologiju i nacionalnu baština Irske. Na tridesetak fotografija predstavljaju se neki od najznačajnijih arheoloških spomenika, povijesne građevine i krajolici Irske, koje Irci smatraju samim identitetom zemlje. Riječima glavnog arheologa Državne službe za spomenike Irske i jednog od autora izložbe Michael MacDonagha ta kulturna baština potiče na razmišljanje, svjedoči o kontinuitetu i promjenama te se ogleda u irskoj kulturi, književnosti, umjetnosti i jeziku tijekom 12 tisuća godina ljudskog naseljavanja. Također fotografiranjem spomenika stvaraju se za generacije arheologa iznimno važni konzervacijski zapisi, ali se time njihova ljepota i značaj može podijeliti i s čitavim svijetom, što upravo čini ova izložba.<br />
<br />
Posjetitelje će izložba uvesti u svijet irske arheologije, izložiti odgovornosti održavanja baštine bez obzira na izazove s kojima su suočeni, potaknuti na istraživanje, te možda i na posjet samim lokalitetima u Irskoj.<br />
<br />
<em>Foto:<br />
Dvorac Clogh Oughter u okrugu Canvan na otoku jezera Lough Oughter</em><br />
<em>National Monuments Service Photographic Unit (Ireland)</em></p>
Stjepana Gunjače 3, Split
Stjepana Gunjače 3, Split
VRIJEME
19.05.2022. / 31.08.2022.
izložba
Graditeljski odjeci Translajtanije: Mađarska arhitektura 19. i početka 20. stoljeća na hrvatskom tlu''''
Galerija Galženica
MJESTO
<div>
U četvrtak, 19. svibnja u 19 sati, u Izložbenom prostoru POUVG (Zagrebačka 37, Velika Gorica) otvara se izložba ''<strong>Graditeljski odjeci Translajtanije: Mađarska arhitektura 19. i početka 20. stoljeća na hrvatskom tlu''.</strong></div>
<div>
</div>
<div>
Izložba se održava u sklopu Dana mađarske kulture u Velikoj Gorici. Nastala je u sklopu bilateralnog znanstvenog projekta „Arhitektonski susreti Hrvatske i Mađarske: Modaliteti strukovne razmjene znanja, 1900.–1945.“, a realizirana je u suradnji Pučkog otvorenog učilišta Velika Gorica i Instituta za povijest umjetnosti. Autor i kustos izložbe je Boris Dundović.</div>
<div>
</div>
<div>
Izložba se temelji na autorovom višegodišnjem znanstvenom istraživanju mađarsko-hrvatskih kulturnih veza i njihovoga odjeka u izgrađenom okolišu. Vremenski okvir izložbe ujedno je i umjetnička sinteza osam stoljeća dugog bliskog monarhijskoga suživota mađarske i hrvatske kulture, koji je upravo u nagodbenom razdoblju Austro-Ugarske doživio svoj vrhunac. U sklopu Dana mađarske kulture 2022. godine, ovom izložbom predstavit će se bogato naslijeđe ugarske arhitekture na našem tlu, ali i učiniti doprinos razumijevanju snažne baštinske isprepletenosti dvaju naroda.</div>
<div>
</div>
<div>
Istražena arhitektonska ostvarenja svojim su smještajem, brojnošću i namjenom vodila ka definiranju četiri tematske cjeline izložbe – Rijeke i Zagreba kao dvije metropole u nastajanju, zatim manjih gradova tada provincijskog karaktera te naposljetku dvoraca i kurija kao produkata specifične ladanjske kulture. U pojedinim tematskim cjelinama naglasak je stavljen na prijenos znanja, arhitektonske prakse toga vremena, a posebice na pojedine oblikovne značajke koje predmetnu arhitekturu izdvajaju i čine jedinstvenom. Iako je uglavnom riječ o vodećim ugarskim arhitektima 19. i početka 20. stoljeća, razdoblja koje je dobro istraženo u mađarskoj povijesti arhitekture, njihova se uloga integrira u novu problemsko-tematsku istraživačku cjelinu koja pojedinačne autorske opuse sagledava s pozicije prijenosa na hrvatsko tlo. Izložba otvara pitanja valorizacije tih projekata kako unutar pojedinih autorskih opusa, tako i u odnosu perifernog, rubnog djelovanja arhitekata izvan urbanih centara moći.</div>
<div>
</div>
<div>
Korpus arhitekture mađarskih arhitekata na tlu Hrvatske, usustavljen za ovu izložbu, jasno pokazuje kako je riječ o realizacijama koje odražavaju različite stupnjeve arhitektonskog doprinosa, od veličine samih zdanja i smještaja, preko odabira povijesnih i drugih stilova, do društvene i kulturne uloge. Odabir stila uglavnom je pratio namjenu zgrade, a projektantski trendovi – uključujući i primjenu tada najsuvremenijih prostornih i tehničkih rješenja građevina – u skladu su s onodobnim tendencijama, bez vremenskog odmaka naših prostora od Budimpešte. Pažnje je vrijedna činjenica da se većina arhitekture realizirane u ovom razdoblju i danas koristi za iste ili srodne namjene. Izvedba radova često je prepuštana većinom lokalnim graditeljskim poduzećima, čime je bila ostvarena izravna suradnja mađarskih projektanata i hrvatskih građevinskih poduzetnika. To, međutim, nije bio jedini modalitet suradnje jer u to doba arhitekti međusobno surađuju i kroz rad strukovnih udruženja i posredovanjem stručnih putovanja na kojima mađarski arhitekti upoznaju hrvatsku povijesnu i onodobnu arhitekturu.</div>
<div>
</div>
<div>
Izložba je za posjetitelje otvorena do 2. lipnja 2022. godine.</div>
<div>
</div>
<div>
Autor i kustos izložbe:</div>
<div>
Boris Dundović</div>
<div>
</div>
<div>
Znanstvena i stručna suradnja:</div>
<div>
Tamara Bjažić Klarin</div>
<div>
</div>
<div>
Suradnici:</div>
<div>
Marina Bagarić, Eszter Baldavári, Paolo Mofardin, Mauro Sirotnjak, Lina Šojat</div>
<div>
</div>
<div>
Vizualni identitet, grafičko oblikovanje i prijelom:</div>
<div>
Marinela Žinić Ačkar</div>
<div>
</div>
<div>
Lektura:</div>
<div>
Marijana Čovčić</div>
<div>
</div>
<div>
Voditeljica Izložbenog prostora POUVG:</div>
<div>
Antonia Vodanović</div>
<div>
</div>
<div>
Partneri i organizatori:</div>
<div>
Pučko otvoreno učilište Velika Gorica, Velika Gorica – Institut za povijest umjetnosti, Zagreb</div>
<div>
</div>
<div>
Pokrovitelji:</div>
<div>
Veleposlanstvo Mađarske u Republici Hrvatskoj, Institut Liszt – Mađarski kulturni centar Zagreb, Grad Velika Gorica</div>
<div>
</div>
<div>
</div>
Trg Stjepana Radića 5, Velika Gorica
Trg Stjepana Radića 5, Velika Gorica
VRIJEME
19.05.2022. / 02.06.2022.
izložba
Katarina Ivanišin Kardum / Isto nebo
Muzej suvremene umjetnosti
MJESTO
<div>
Izložba pod naslovom Isto nebo prvo je samostalno predstavljanje u Muzeju suvremene umjetnosti te ujedno i prvo prezentiranje najnovijih crteža i slika nastalih kao rezultat terenskih istraživanja oblika reljefa geografskog prostora planinskih masiva Dinarida i Prokletija tijekom protekle dvije godine Katarine Ivanišin Kardum, autorice koja se kontinuirano bavi prirodom kroz tematski i medijski različite cikluse i čiji rad pratimo niz godina. </div>
<div>
</div>
<div>
Njezina „metafora nežive prirode”, slikarski triptih Still Landscapes III, 2014., izvrsna kompozicija s prikazom diorama iz Prirodoslovnog muzeja u Dubrovniku u kojima je propitivala „uvjetovanost same prirode u kulturnim diskursima” koristeći se starim i novim fotografijama muzejskih interijera te ih prenoseći u slikocrteže velikih formata, zahvaljujući otkupnoj nagradi na natječaju za suvremenu umjetnosti 2015. godine nalazi se i u fundusu našeg muzeja. Katarina se odazvala i našem pozivu na suradnju na projektu FB misao na dan, kada smo u jeku izolacije i zatvorenosti Muzeja za javnost u pandemijskoj 2020. godini svakodnevno predstavljali recentne radove umjetnika na našoj Facebook stranici[1]. Katarina je tada predstavila svoje pejzažne minijature, eksperimentalne monotipije Pogled na Medvednicu u zrcalu, vraćajući se „meditaciji prozora”, temi koja ju je zaokupljala na počecima stvaralaštva.</div>
<div>
</div>
<div>
Ciklusom Isto nebo Katarina Ivanišin Kardum nastavlja svoje promišljanje i proširivanje tematike suvremenog pejzažnog slikarstva, teme koja danas sve više i više dolazi u fokus javnosti zbog iznimno brzih i opasnih klimatskih promjena kojima svjedočimo i koje nas potiču na osvješćivanje neizbježne i neraskidive povezanosti čovjeka i prirode, prirode koja nas ugrožava i koja je istovremeno rješenje brojnih naših problema. Katarina Ivanišin utočište od pandemije i potresa pronašla je u kamenim masivima planina, otkrivajući njihovu „mineralošku snagu” o kojoj je s toliko životne i umjetničke snage govorio i Joseph Beuys.</div>
<div>
</div>
<div>
Umjetničin statement:</div>
<div>
</div>
<div>
"Na izložbi su izloženi radovi nastali od 2019. do 2022. godine koji su nastavak mog istraživanja na temu prirodnog svijeta. Prirodu promatram kao odraz našeg unutrašnjeg stanja, koji nije pred nama bez razloga. Priroda je pokretač našeg razmišljanja i mašte na najdirektniji način. U jednom kamenu ili prizoru zgužvane stijene svjedočanstvo je stvaranja. Iza predmeta ili prizora netko će razumjeti neprekidnu petlju nastajanja i nestajanja. Netko drugi u istom će otkriti geometrijski uzorak ili čak iskru u dubini zemlje, neviđeni energetski potencijal.</div>
<div>
</div>
<div>
Iskusivši nedavni potres u gradu u kojem živim, stvarnu opasnost, posebno me okupira tema planine, epicentar tog potresa. Tema je to kojoj se posvećujem, sagledavajući planinu koja podrhtava sa svih strana, zadivljena i užasnuta njenom snagom. Planina pripada neživoj prirodi – mineralnom svijetu, pa ipak se naočigled mijenja kako se pomiče njeno težište u dubini zemlje. U uvodu svoje knjige o Mont Blancu (1877.), Viollet-le-Duc primjećuje da u djelatnoj prirodnosti visokih planina organski svijet ima malo udjela, pa se čovjek usred tog svijeta koji nije napravljen za njega osjeća usamljenim. Kao da je oživio, sad se taj mineralni svijet pred nama giba i otpušta energiju. Povratak prirodi kao izvoru ne znači odbacivanje suvremenog svijeta, već povratak razlogu našeg postojanja.</div>
<div>
</div>
<div>
U početku sam baveći se ovom temom birala tehnike poput tekućeg grafita ili flomaster transfera (monotipije) jer ne podrazumijevaju brisanje ili pretjerano mijenjanje te isključuju mogućnost potpune kontrole, baš kao što je prirodne sile / prirodu nemoguće predvidjeti/kontrolirati. U kojem sam trenutku i zašto prešla iz jedne krajnosti u drugu, tehniku rada u slojevima, kroz dug vremenski period realizirajući šest ulja na platnu, nisam sigurna."</div>
<div>
</div>
<div>
(Katarina Ivanišin Kardum)</div>
<div>
</div>
<div>
</div>
<div>
Kustosica izložbe: dr.sc. Snježana Pintarić, Voditeljica zbirke slikarstva MSU</div>
<div>
</div>
<div>
Izvor: <a href="http://www.msu.hr/dogadanja/katarina-ivanisin-kardum-isto-nebo/954.html"><span style="color:#009ee3;">http://www.msu.hr/dogadanja/katarina-ivanisin-kardum-isto-nebo/954.html</span></a></div>
Avenija Dubrovnik 17, Zagreb
Avenija Dubrovnik 17, Zagreb
VRIJEME
19.05.2022. / 26.06.2022.