Potaknut velikim odzivom muzeja protekla četiri desetljeća, kao i kontinuiranim interesom publike, Muzejski dokumentacijski centar i ove godine priprema jedinstvenu kumulativnu izložbu recentnih izdanja muzeja i galerija! 42. Izložba izdavačke djelatnosti hrvatskih muzeja i galerija održat će se na 45. Međunarodnom sajmu knjiga INTERLIBER-u Zagrebačkoga velesajma, od 7. do 12. studenoga 2023. godine.
Na svojem malom, ali prepoznatljivom, dizajnerski oblikovanom izložbenom štandu, MDC će predstaviti veliko bogatstvo novih muzejskih publikacija koje su uvijek privlačile publiku svojom brojnošću, izgledom i temama koje ukoričuju. Kontinuitet će nastaviti s osnovnim ciljem promocije te veće prepoznatljivosti i prisutnosti muzejske knjige u čitalačkoj ponudi.
Stoga pozivamo hrvatske muzeje i galerije da se odazovu pozivu za sudjelovanje na 42. izložbi te svojim izdanjima objavljenima od listopada 2022. do listopada 2023. godine sudjeluju u što cjelovitijoj promociji godišnje izdavačke produkcije!
Javnosti ćemo predstaviti nove muzejske tiskane i elektroničke publikacije – muzejske kataloge stalnih i povremenih izložaba, vodiče, likovne, kulturno-povijesne i arheološke monografije, priručnike, pretiske i bibliofilska izdanja, zbornike i časopise, publikacije za djecu i mlade, publikacije za osobe s invaliditetom. Publiku ćemo upoznati i s naslovima novih muzejskih plakata, razglednica i mapa te drugih vrsta promidžbenih muzejskih publikacija. Isto tako, nastavit ćemo i s promocijom mrežnih (online) publikacija kojima muzeji u sve većem broju komuniciraju svoje sadržaje i djelatnosti. Zainteresiranim muzejima i ove godine nudimo mogućnost održavanja edukativnih radionica, promocije novih izdanja ili prodaje vlastitih izdanja na izdvojenom dijelu MDC-ova štanda kao i sudjelovanje u popratnom programu na glavnoj pozornici Zagrebačkoga velesajma tijekom INTERLIBER-a.
Nadamo se kako ćete i ove godine podržati inicijativu MDC-a i sudjelovati u velikom broju te tako pokazati vrijednost i iznimnost (ne)vidljive muzejske knjige!
(mr. sc. Snježana Radovanlija Mileusnić, voditeljica akcije)
U Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu 8. rujna 2023. otvara se izložba Krivo srastanje koja u kustoskoj koncepciji Leile Topić predstavlja izbor fotografija Ivana Posavca i Milisava Mije Vesovića iz Zbirke Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb. Riječ je o fotografskim radovima koje danas interpretiramo analitičkim alatima nastalim zahvaljujući prožimanju umjetnosti i popularne kulture. Preciznije, promatramo fotografije realizirane jezikom popularne kulture kao oblikom otpora dominantnim kulturalnim modelima a čiji se zametci prate s razvojem takozvane omladinske kulture kasnih 70-ih i ranih 80-ih godina.
Izložba tematizira fenomenom fotografije koja je u tom razdoblju odigrala važnu ulogu, poput „poletovske fotografije“ što je u svojim danima slave prekoračivala zadane granice reportažne ili dokumentarne fotografije da bi naposljetku, postavši lokalni fenomen, mnogi autori i njihovi opusi postali dio dominante odnosno muzealizirane umjetničke prakse.
Mijo Vesović, Zagreb 1982., 1982. (3385)
Kustosica izložbe Leila Topić piše kako je, razmišljajući o fotografijama Posavca i Vesovića gotovo nesvjesno, za izložbeni naziv odabrala pjesmu Azre Krivo srastanje s istoimenog albuma iz 1984. Na naslovnici albuma, koju potpisuje zagrebački dizajnerski tandem Greiner & Kropilak, prikazana je crno bijela fotografija radnika pri izlasku iz tvornice, vizualno bliska motivima s Posavčevih fotografija. Promišljajući o pojmu krivog srastanja, Leila Topić opaža da su radnici nestali s povlaštenih mjesta u medijskoj reprezentaciji upravo kao i fotoreporteri, odnosno fotoreportaže. Stoga, objašnjava kustosica, namjera Krivog srastanja nije predstaviti još jedan projekt koji veliča retromanijsku fantaziju o novovalnoj slavi osamdesetih godina u Jugoslaviji ili Zagrebu, nego postaviti pitanja kako danas čitati ove fotografije i što one govore današnjoj publici.
Većina izloženih fotografija datira iz razdoblja zrelog socijalizma, objavljena je ili je nastala za reproduciranje u Poletu ili Studentskom listu, najpropulzivnijim predstavnicima omladinskog tiska koji je, sve do kraja osamdesetih godina kada je naprasno nestao, bio inovativno, nerijetko i subverzivno sjecište različitih vidova studentskih pokreta, životnih stilova, spolnosti, studentske i radničke svakodnevice ili ljevičarske kritike sustava. Riječ je o uglavnom reportažnim, urbanim fotografijama kojima su Posavec i Vesović upražnjavali Bressonov pojam „odlučujućeg trenutka“: interpretirali događaje ili novinarske pripovijesti uvjetovani praktičnim ograničenjima poput kratkog vremenskog roka ili uredničkih kriterija, ne pribjegavajući pritom konvencionalizaciji fotografije tipičnoj za dnevne novine. K tome, od 1978. kada Goran Trbuljak u Poletu postaje grafički urednik i urednik fotografije, fotografija dobiva sasvim novu funkciju te zauzima čitavu stranicu ili dvije, urednik poštuje izrez fotografa te potiče uključivanje fotoreportera u aktivno stvaranje novina. Premda su fotografske teme naručene, vizualna su rješenja osobna i karakteristična za svakog autora. Brojni su autori poput Andrije Zelmanovića, Šime Strikomana, Nine Semialjca, Gorana Pavelića, Ivana Posavca, Dražena Kalenića, Milisava Vesovića, Fedora Vučemilovića ili dvojca Bachrach & Krištofić na početku „krivo srasli“ u odnosu na uvjete u kojima su započeli svoju umjetničku karijeru da bi danas, u kontekstu lažno permisivnog i vizualnom kulturom osiromašenog društva, jedva prepoznali vlastito djelo ili njegovo nasljeđe. Znači li to da govorimo o višestrukim lomovima i krivim srastanjima u suodnosu sa suvremenošću?
Mijo Vesović, Lupino i Curice, 1987. (3408)
Predstavljanje izložbe Krivo srastanje u Salonu Muzeja savremene umetnosti Beograd rezultat je međumuzejske razmjene projekata između zagrebačkog i beogradskog Muzeja suvremene umjetnosti.
(MSU)

Fotografirao: Ivan Guberina
MUO – donirane dvije vrijedne slike baroknih majstora
U Palači Gvozdanović, gdje se tijekom obnove nalazi dio uprave Muzeja za umjetnost i obrt, nedavno je potpisan ugovor kojim kolekcionar dr. Dinko Podrug i Nacionalna federacija kulturnih zaklada hrvatskih Amerikanaca (NFCACF) doniraju MUO-u dvije vrijedne slike starih majstora – „Portret mlade dame kao Diane“ nizozemskog slikara Jana Victorsa, jednog od najvjernijih prenosioca Rembrandtovog slikarskog stila, te sliku „Krist na Maslinskoj gori“ Leandra Bassana, poznatog portretista 17. st bliskog utjecajnom stilu venecijanskog majstora Tintoretta.
Riječ je o iznimno vrijednim slikama baroknog razdoblja koje su u Zbirku slikarstva Muzeja za umjetnost i obrt, jednu od najvrjednijih na našim prostorima, stigle zahvaljujući američkom Hrvatu, kolekcionaru i psihijatru iz New Yorka dr. Dinku Podrugu, predsjedniku NFCACF-ova Odbora za donacije. Radi se o drugoj vrijednoj donaciji, nakon što je krajem prošle godine u trajno vlasništvo Muzeja darovana „Bogorodica s djetetom“, prva i jedina međunarodno verificirana slika hrvatsko-talijanskog kasnorenesansnog majstora Andrije Medulića.
Prema riječima v.d. ravnatelja Muzeja za umjetnost i obrt Miroslava Gašparovića, rad Jana Victorsa „Portret mlade dame kao Diane“, uz drugu sliku istoga autora u posjedu MUO-a „Diogenes, Hominem Quero“, uvelike je obogatio segment nizozemskog slikarstva u Zbirci slikarstva MUO. Iako Victors nije bio velika slikarska zvijezda, radi se o jednom od samo 23 Rembrandtova učenika koji je nastojao stvoriti karijeru slikara povijesnih tema. U Amsterdamu je živio do 1676. godine kada se nakon kraha tržišta, koji je doveo do propasti mnogih nizozemskih slikara, zaputio kao „tješitelj bolesnika“ u Nizozemsku istočnu Indiju, gdje je i umro iste godine.
Leandro Bassano, Krist na Maslinovoj gori. Fotografirao: Ivan Guberina
„Krist na Maslinskoj gori“ pripisan je Leandru Bassanu (1557.-1622.), jednom od najznačajnijih venecijanskih slikara i portretista 17. stoljeća, najmlađem sinu osnivača dinastije Bassano koji nakon školovanja u očevoj radionici u Bassanu preuzima onu u Veneciji, gdje je bio proglašen vitezom Venecijanske Republike. Iako je stručnjacima teško dešifrirati nijanse stila po kojima se razlikuju djela braće i oca Bassano, slika je atribuirana Leandru zbog „vrlo rafiniranog načina slikanja“. Uz nju, MUO posjeduje sliku „Sv. Ivan Krstitelj i Isus“ Leandrova brata Giambattiste Bassana.
„Ovim dvama zaista značajnim djelima Muzej je obogatio svoju Zbirku slikarstva materijalno, duhovno i umjetnički. Siguran sam da će slike naći svoje mjesto u budućem postavu u nekom novom muzeju kojemu se idućih godina treba veseliti i za koji se treba boriti“, rekao je Gašparović.
(I.G.)

Fotografirala: Iva Validžija
Tajna u mramoru – izložba Franje Vranjanina u Beču
U Muzeju povijesti umjetnosti (Kunsthistoriches Museum) u Beču ovog ljeta otvorena je izložba In Love with Laura – Ein Geheimnis in Marmor. Malena, ali izuzetno zanimljiva izložba zamišljena je kao podsjetnik na tezu da su mramorne biste aragonskih princeza Beatrice, Eleonore i Isabele, čiju izradu potpisuje Franjo Vranjanin ili međunarodnim imenom Francesco Laurana (Zadar ili Vrana kraj Zadra, između 1420. i 1425. – vjerojatno Avignon, oko 1502.) nastale po uzoru na Lauru, platonsku ljubav Francesca Petrarke.
Od ukupno devet poznatih mramornih ženskih portretnih poprsja koji su atribuirani Vranjaninu (neki od njih, doduše, pod upitnikom), u Muzeju povijesti umjetnosti predstavljena je „Laura“ iz njihovog fundusa koja je datirana između 1472. i 1474. godine. Pretpostavka je da je ovoj bisti model bio crtež Laure koji se nalazi u rukopisu Petrarkina kanconijera Rerum vulgarium fragmenta iz 1463. godine koji se čuva u biblioteci Laurenziani, a koji je za potrebe izložbe posuđen iz Firence. Predložak iz knjige prikazuje žensku glavu ovalna oblika, vitka vrata ukrašena s dva reda perli, kose spletene iznad potiljka, koja kao vijenac proviruje ispod kapice ukrašene perlama i dijademom na čelu. Opis, a naročito odsutan pogled, vjerno odgovara poprsju Laure u vlasništvu Muzeja povijesti umjetnosti. Posebnost ove Laure je i polikromija na mramoru, raritet sačuvan iz vremena renesanse koji ovoj bisti daje dodatnu vrijednost i ekspresiju.
Fotografirala: Iva Validžija
Preostale „Laure“ prikazane na izložbi posuđene su iz kolekcije Frick iz New Yorka. I one su bile polikromirane, no boja je nestala pa je po otkrićem biste početkom 18. stoljeća u staroj luci u Marseilleu vladalo uvjerenje da predstavlja rimsku caricu Agripinu, moguće i zbog reljefa u podnožju biste koje predstavljaju antičke žene – primjer djevičanstva ili bračne čistoće poput Lukrecije, Penelope koja odbija prosce ili vestalke Tuccije. Tek 1914. atribuirana je Vranjaninu, a dvije godine kasnije kupljena je za kolekciju Frick.
Rane godine djelovanja Franje Vranjanina, „naše gore lista“, nisu nam poznate, a prvi podatci o njemu vezani su uz radove na slavoluku Alfonsa I. Aragonskoga u Napulju (1452–58), što ga je radio s drugim kiparima. U zreloj dobi radio je kao kipar u Napulju, na Siciliji i na jugu Francuske. Franjo Vranjanin kao i Lucijan Vranjanin, Juraj Ćulinović ili Ivan Duknović neizostavna su imena talijanske renesanse, a njegovo umjetničko djelovanje doživjelo je procvat pod patronatom obitelji a Aragon i Anjou.
Izložba je otvorena do 15. listopada 2023.
(Iva Validžija)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr