U Muzeju grada Rijeke otvorena je izložba fotografskih radova „Brick by brick“ autorice Marije Lazanje Dušević, koja publici približava brojne zahvate i različite faze zahtjevnog procesa obnove Palače šećera koja je trajala od ožujka 2018. do kolovoza 2020. godine.
Riječ je o najvećoj baroknoj poslovnoj palači na širem prostoru srednje Europe i gornjeg Jadrana koja je nakon obnove i restauracije postala novi dom Muzeja grada Rijeke. Autorica fotografski bilježi sve faze rada i preuređenja pristupajući temi s razumijevanjem i neodoljivom strašću. Tijekom dvije i pol godine snimljeno je nekoliko stotina fotografija koje bilježe sve obnove - od grubih građevinskih do finih filigranskih, tj. konzervatorskih radova u rekonstrukciji i zaštiti vrijednih zidnih slika, štukatura i plastika na pročelju, a posjetitelji mogu vidjet 75 odabranih radova koji donose snažnu priču o nastajanju nove identitetske točke grada Rijeke.
U postav izložbe uključeno je nekoliko videofilmova koji svjedoče živom slikom o tranziciji derutne administrativne zgrade nekadašnje tvornice Rikard Benčić u današnju muzejsku Palaču šećera, koja građanima otkriva mnoštvo atraktivnih tema iz riječke povijesti – od prvog torpeda na svijetu i Mornaričke akademije na kojoj se školovao dočasnički i časnički kadar austrougarske ratne mornarice, sve do jedinstvene riječke rockerske supkulture.
Od rekonstrukcijskih radova izvedenih na palači valja istaknuti ojačanje nosivih stropnih konstrukcija čeličnim gredama s protupožarnom zaštitom, sanaciju kompletnog krovišta i pročelja s ugradnjom nove stolarije, implementaciju dizala za osobe i dizala za muzejsku građu, obnovu svodova sanacijskom žbukom, ugradnju povijesnog vapnenačkog terrazza u velikoj dvorani te sanaciju svih unutarnjih zidova.
Nakon zadnje faze građevinskih radova krenulo se sa realizacijom stalnog postava koji sa stručnim timom kustosa potpisuje Ervin Dubrović, bivši ravnatelj Muzeja i jedan od najboljih poznavatelja riječke povijesti, dok je dizajn radila Nikolina Jelavić Mitrović, autorica više nagrađivanih izložbenih postava u Hrvatskoj. Kao kruna cjelokupnog projekta, stalni postav Muzej grada Rijeke nagrađen je godišnjom nagradom Hrvatskoga muzejskog društva u kategoriji Najbolji ostvareni stalni postav u 2020.
Ove fotografije, koje osim dokumentarnog imaju i umjetničko obilježje, trajan su zapis koji se može upotrijebiti kao sekundarna građa u realizaciji stalnog postava, za izradu kataloga i videoprikaza različitih izložbi, a u budućnosti za multimedijske vodiče, izložbenu djelatnost i posebna događanja.
Izložba se može pogledati u Muzeju grada Rijeke do 3. rujna 2023.
U Hrvatskom pomorskom muzeju u Splitu u suradnji s Općinom Novigrad i Zavičajnim muzejom Biograd na Moru krajem svibnja otvorena je izložba „Pomorske škrinje Novigrada dalmatinskog“ autora Jadrana Anzulovića.
Na izložbi se predstavlja sedamnaest pomorskih (mornarskih) škrinja iz Novigrada u sjevernoj Dalmaciji koje se čuvaju u fundusu Etnografske zbirke Novigrad, a prikupio ih je Jadran Anzulović. Cilj izložbe je prikazati neizloženu, dosad nepoznatu, a ujedno i najveću prikupljenu zbirku pomorskih škrinja na istočnoj jadranskoj obali. Od sedamnaest prikupljenih škrinja šesnaest je pripadalo austrijskoj odnosno austrougarskoj ratnoj mornarici, a nastajale su od sredine 19. do početka 20. st. Jedna škrinja koja datira s početka 30-ih god. 20. st. pripadala je ratnoj mornarici Kraljevine Jugoslavije.
Na izložbi se mogu vidjeti i foto portreti mornara iz Novigrada (rođenih od 1861. godine nadalje) s prikazima ratnih brodova na kojima su služili u austrougarskoj ratnoj mornarici. Pored opisa njihove službe posjetitelji mogu vidjeti sačuvane predmete iz mornarske škrinje poput fenjera i pisama. Izložena je i bilježnica iz 1897. godine s opisom mornarske obuke ispisana rukopisom Jure Anzulovića (Markova Fratrova),1875. – 1905., u kojoj je na više od 200 stranica zabilježio obuku u austrougarskoj ratnoj mornarici te koja, uz crteže pomorskih oznaka, sadrži i rječnik iz kojega je učio zapovijedi, nazive službe i nazive dijelova broda zbog nepoznavanja njemačkog jezika. Bilježnica sadrži i pjesmu pisanu u desetercu kojom je izrazio nezadovoljstvo boravkom u mornarici koju je služio od 1896. do 1899. Da bi se razumio pomorski kontekst Novigrada, na izložbi je dan kratki pregled pomorstva novigradske luke koja ima važnu ulogu u našoj pomorskoj baštini.
Prema dostupnim izvorima škrinja se u Novigradu prvi puta spominje 1603. godine kada je apostolski vizitator ninske biskupije obišao tvrđavsku kapelu sv. Barbare i naredio da se „čuva u škrinji pod ključem” sav inventar koji je zatekao. Škrinja se spominje u mirazima, ostavštinama i razdiobama, a u Novigradu se koristila za čuvanje „svetačne”, blagdanske odjeće, „smrtne robe”, odjeće za smrt, „gibane robe”, odjeće koja se presavijala, obiteljskog arhiva, dragocjenosti, nakita, novca i raznih namirnica, a upotrebljavala se i kao klupa za sjedenje, odnosno kao krevet u kućama u kojima je bio stiješnjen prostor za spavanje.
Hrvatski pomorski muzej Split, pomorski (mornarski) baul, poč. 20. st.
Predstavljene pomorske škrinje s ravnim ili lagano zaobljenim plitkim poklopcem bile su u upotrebi od sredine 19. st. do kraja Prvog svjetskog rata, a bauli, škrinje s dubokim zaobljenim poklopcem od početka 90-ih godina 19. st. Jedan od baula je korišten 30-ih godina 20. st. Po načinu konstrukcije odgovaraju škrinjama jadranskog tipa, a izrađene su od drva jelovine i crnog bora. Sve stranice su im izrađene od cjelovitih dužica i sastavljene zupčastim spojevima u obliku tzv. veza na češalj, koji se još naziva vez na pero ili lastin rep, a tek manji dio sastavljen je kutnim spojem.
Ukras na prednjici oslikan je motivima brodova austrijske i austrougarske ratne mornarice s prikazima jedrenjaka (korveta), oklopnjača, bojnih brodova, oklopnih krstaša i krstarica, a oslikani motiv ratnog broda nalazi se još i na vanjskoj strani poklopca škrinje. Zatim se pojavljuje mali grb austrijske carevine iz 1815. godine, a uz grb se nalaze zastave austrougarske ratne mornarice čime se određuje pripadnost vlasnika škrinje monarhiji. Na jednoj škrinji unutarnja strana poklopca razdijeljena je i polustupićima unutar kojih su se nalazile slike preuzete iz modnih časopisa toga vremena, a na jednom poklopcu je jednostavni crtež kuće koji je izradio sam vlasnik škrinje. U unutrašnjosti škrinje nalaze se uski „kartuli”, pretinci s poklopčićima, a na sačuvanima su oslikane njihove uzdužne stranice.
Posebnost novigradske zbirke koja se ovdje predstavlja je u tome što je ona sačuvana na dosad nepoznatom i neistraženom malom prostoru u sjevernoj Dalmaciji, dok u isto vrijeme svojim brojem nadilazi sve dosadašnje zbirke na širem jadranskom prostoru, a govori i o pomorskoj baštini Novigrada i ljudima koji su u službi ratne mornarice imali doticaje sa svjetskim morima i kulturama.
Izložba je otvorena do 15. kolovoza, a nakon toga seli se u Zavičajni muzej Biograd na Moru.
(Jadran Anzulović)

Izvor: Muzej grada Šibenika
„Grga Antunac i njegov krug – u svjetlu novih saznanja“
Ususret 120. obljetnici od rođenja šibenskog umjetnika Grge Antunca Muzej grada Šibenika u suradnji s Odjelom za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru organizira znanstveni skup radnog naziva „Grga Antunac i njegov krug – u svjetlu novih saznanja“, koji će biti održan u Šibeniku 23. i 24. studenog 2023.
Cilj skupa je osvijetliti pomalo trnovit i težak put jednog umjetnika koji je uglavnom radio u sjeni drugih majstora, a čija ostavština (nastala za obitelj i privatne naručitelje ) govori da je riječ o vrsnom majstoru portreta.
Grga Antunac rođen je 11. ožujka 1906. u šibenskoj obitelji kao drugo od šestero djece. Pohađao je pučku školu koju nakon četiri godine napušta zbog loše financijske situacije u obitelji, a zatim se zapošljava kao šegrt u šibenskoj električnoj centrali. Od ostataka gipsa oblikovao je portrete poznatih ličnosti, pa vrlo rano biva otkriven njegov umjetnički talent koji ga odvodi na kiparski odjel Obrtne škole u Splitu, nakon koje upisuje Studij kiparstva na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (1926–1930). Bio je odličan student što mu je, između ostalog, otvorilo mogućnost da provede dvije godine u Meštrovićevoj Specijalki zajedno s Ivom Lozicom, prijateljem i kiparom s Akademije.
Izvor: Muzej grada Šibenika, Željko Krnčević
Od 1933. do 1936. godine uglavnom živi u Splitu i kleše za Meštrovića, a u to vrijeme potpisuje i ugovor za izvođenje dviju od osam karijatida (Makedonku i Slovenku) za Spomenik neznanom junaku na Avali. Od 1937. do 1941. radi u atelijeru Antuna Augustinčića pomažući pri izradi konjaničkih i monumentalnih spomenika. Godine 1946. imenovan je docentom na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti gdje predaje Modeliranje glave i Obradu kamena. Iste godine priređuje svoju prvu i jedinu samostalnu izložbu u zagrebačkom Umjetničkom paviljonu.
Do 1950. godine, uz tada uobičajene skulpture u maniri socrealizma, radi i portrete i aktove, a izvodi i Spomenik palim borcima u Garešnici i Salima na Dugom otoku. Nadalje, sudjeluje i na brojnim natječajima, među kojima treba istaknuti Međunarodni natječaj za spomenik u Doveru, na koji se prijavljuje na osnovu poziva londonskog Institut of contemporary art 1952. godine. Njegovo posljednje monumentalno djelo su brončane vratnice na bočnom (1968) i glavnom portalu (1969) šibenske katedrale s prizorima iz Starog i Novog zavjeta, modeliranim prema renesansnom uzoru.
S namjerom da istaknemo vrijednost ovog sjajnog šibenskog umjetnika koji zaslužuje svoje mjesto uz bok velikanima kiparstva s početka 20.st., kao što su Ivan Meštrović i Antun Augustinčić, pozivamo sve zainteresirane da svoje prijave: naslov izlaganja, uz sažetak do 400 riječi, pošalju isključivo elektroničkom poštom na adresu anita.travcic@muzej-sibenik.hr do 5. rujna 2023. godine.
(dr. sc. Anita Travčić)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr