HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Young V&A, pogled na Gradski trg. Fotografija: Picture Plane. © Victoria and Albert Museum, London

Novi muzeji i postavi – što sve možemo očekivati u 2023. godini

Godina koja je iza nas donijela je s jedne strane toliko željeni povratak posjetitelja u muzeje i naznake „starog normalnog“, a s druge nastavak niza kriza koje pogađaju muzejski sektor – od razornih klimatskih pojava do inflacije, energetske krize i uništenja kulturne baštine u novom ratnom sukobu u Europi. U godini u koju smo tek nedavno zakoračili najavljena su brojna otvorenja novih muzeja diljem svijeta, a mi vam donosimo uži izbor.

Manchester Museum (Manchester, Engleska)

 

T-Rex, Manchester Museum. Fotografija: Jon Butterworth (Unsplash)

Muzej nastao u sklopu Sveučilišta u Manchesteru posjeduje enciklopedijsku zbirku od 4,5 milijuna predmeta među kojima se ističu egipatske mumije, kosturi dinosaura i Vivarium sa živim kostarikanskim žabama, a bit će ponovno otvoren 18. veljače 2023. nakon preuređenja vrijednog 15 milijuna funti uz obećanje da će postati inkluzivniji i maštovitiji. Obnova uključuje suvremeni ulaz i nove izložbene prostore, kao što je nova južnoazijska galerija ostvarena u suradnji s Britanskim muzejom, a u čemu su bile uključene osobe iz južnoazijskih zajednica u Manchesteru. Od ostalih novih prostora ističe se galerija kineske kulture Lee Kai Hung, galerija pripadanja, izložba dinosaura i privremeni izložbeni prostor s egipatskim zlatnim mumijama.

Muzej punk rocka (Las Vegas, SAD)

Kada se otvori 10. ožujka ove godine, Muzej punk rocka bit će jedini stalni muzej posvećen ovome glazbenom žanru u Americi. Ideja za muzej izvorno je došla od Mikea „Fat Mikea“ Burketta, basista i glavnog pjevača benda NOFX koji je isprva želio otvoriti punk rock trgovinu u kojoj bi bili izloženi i predmeti koje je tijekom godina sakupio. Ta je vizija ubrzo prerasla u muzej kojim upravlja „punk kolektiv“ kojeg uz Fat Mikea čine gitarist Pat Smear (The Germs), skejter Tony Hawk, bubnjar Vinnie Fiorello (Less Than Jake) i drugi glazbenici. U postavu bi se trebala naći akustična gitara benda Rise Against, majica Debbie Harry, zelena motorna pila koju je koristio bend Sum 41 kao i crvene kacige benda Devo. Tu su i fotografije, set liste i rukom pisani tekstovi, umjetnička djela, letci i drugi predmeti koji svjedoče o povijesti žanra. Organizatori također planiraju interaktivne izložbe koje će posjetiteljima muzeja omogućiti da se „igraju“ s instrumentima koja su nekoć pripadala punk rock glazbenicima, a u sklopu muzeja nalazi se salon za tetoviranje, kapelica za vjenčanja, punk dućan i bar Triple Down koji će služiti topla piva.

Kuća Gainsbourg (Pariz, Francuska)

 

Maison Gainsbourg Fotografija: Alexis Demeyer. © Radio France

Kuća u kojoj je živio i umro jedan od najutjecajnijih francuskih glazbenika, Serge Gainsbourg, nakon nekoliko godina rada trebala bi sredinom 2023. otvoriti svoja vrata za posjetitelje. Smještena u 7. pariškom arondismanu, na adresi 5 bis rue de Verneuil, postala je glavno mjesto hodočašća brojnih obožavatelja i turista pa je tako i njena fasada postala potpuno prekrivena grafitima jarkih boja koji veličaju umjetnika. Iza projekta muzeja stoji Charlotte Gainsbourg, kćer koju je pjevač dobio u turbulentnoj vezi s Jane Birkin, a na njemu je u jednom trenu čak bio angažiran arhitekt Jean Nouvel čiji je projekt na kraju napušten. Uz otkrivanje unutrašnjosti čuvene kuće, posjetitelje očekuje i butik-knjižara te kafić koji se noću pretvara u piano bar.

Young V&A (London, Engleska)

Kao ogranak poznatog Muzeja Viktorije i Alberta posvećenog primjenjenoj umjetnosti, Young V&A do nedavno je bio poznat kao Muzej djetinjstva V&A-a. Muzej je to s najvećom zbirkom dječjih predmeta u Ujedinjenom Kraljevstvu, smješten u Bethnal Greenu na području East Enda koji je prije pola godine proslavio 150. obljetnicu svog postojanja. Ali, kako je to pojasnio ravnatelj V&A-a Tristram Hunt, „više ne služi publici kojoj je najpotrebniji – djeci kojoj je u kritičnim godinama njihovog razvoja COVID-19 puno oduzeo od mogućnosti kreativnog učenja“. Okrećući se generaciji djece rođenoj od 2015. koja živi u svijetu brzih tehnoloških promjena i ekoloških izazova, takozvanoj Generaciji Alfa, muzej je prije 5 godina ušao je u projekt obnove i novog interaktivnog postava koji je težak 13 milijuna funti, a prema najavama na mrežnoj stranici ustanove trebao bi se ponovno otvoriti ovog ljeta.

Muzej robota i umjetne inteligencije (Seoul, Južna Koreja)

 

Muzej robota i umjetne inteligencije, preuzeto s https://www.melikealtinisik.com

Južna Koreja poznata je po naprednoj tehnologiji, a Seul bi trebao postati prvi grad koji će imati svoj metaverzum. No, Seul će ove godine otvoriti i Muzej robota i umjetne inteligencije, projekt kojeg je pokrenula lokalna gradska uprava kako bi javnost educirala o robotima i povećala interes za robote te općenito znanost, tehnologiju i inovacije. Iz istog razloga roboti su bili uključeni i u samu konstrukciju sferne metalne opne zgrade muzeja koju je projektirao studio Melike Altınışık Architects iz Turske. Ovo je jedan od nekoliko muzeja koji se grade u sklopu obnove četvrti Chang-dong u sjevernom dijelu Seoula i bit će povezan s Muzejom fotografske umjetnosti.

Muzej moderne umjetnosti (Varšava, Poljska)

 

Muzej moderne umjetnosti Varšava, preuzeto s www.thomasphifer.com

Varšavski Muzej moderne umjetnosti osnovan je 2005. godine, a nakon prvog i neslavno odbačenog projekta izgradnje muzejske zgrade prema nacrtu Švicarca Christiana Kereza, na novom natječaju izabran je projekt njujorškog arhitektonskog studija Thomas Phifer and Partners te se 2019. napokon kreće u izgradnju zgrade. Sam muzej u međuvremenu djeluje na dvjema privremenim lokacijama. Nova zgrada koja bi se trebala otvoriti krajem godine je četverokatnica ukupne površine oko 20 tisuća četvornih metara koja će uz izložbene prostore sadržavati i dvorane za predavanja i edukativne radionice, konzervatorske i restauratorske radionice, kino dvoranu, kafić i muzejsku trgovinu.

Veliki egipatski muzej (Kairo, Egipat)

 

Veliki egipatski muzej, preuzeto s www.facebook.com/Grand Egyptian Museum/

Otvorenje muzeja koje nikako da dočekamo otkako je najavljeno 2002., što zbog političkih nemira, ekoloških i financijskih problema, što zbog pandemije COVID-a, trebalo bi se konačno dogoditi ove godine. Veliki egipatski muzej u Kairu trenutno je najveći projekt izgradnje muzeja na svijetu, a njegova zgrada koju je dizajnirao irski arhitektonski studio Heneghan Peng Architects smještena je u podnožju slavnih piramida u Gizi. Posvećen jednoj od najstarijih civilazacija, muzej posjeduje fundus s više od 100 tisuća predmeta, a uključuje zbirku blaga kralja Tuta koja će biti izložena uz predmete iz prapovijesti i starogrčko-rimskog razdoblja egipatske povijesti.

I za kraj... Hrvatska

Da ne bi sve ostalo na stranim muzejima i u Hrvatskoj je za 2023. najavljeno nekoliko muzejskih otvorenja. Već nas ovog četvrtka očekuje otvorenje novog postava Muzejske zbirke Kastavštine u Kastvu, dislocirane jedinice Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka. Osim toga, početkom veljače trebala bi se otvoriti i Vinogradarska zbirka u Pitvama, jedna od izdvojenih jedinica Muzeja općine Jelsa, čiji je projekt novog postava već ranije detaljno predstavljen u našim Vijestima iz svijeta muzeja. Za kraj 2023. godine planirano je otvorenje postava Hrvatskog športskog muzeja u Ilici 13 koji će javnosti predstaviti povijest i razvoj sporta u Hrvatskoj od polovice 19. stoljeća do današnjice kao i najveći sportski uspjesi od neovisnosti do danas.

(Ivona Marić)


 

Lider i mentor – novi projekt o strateškom vođenju muzeja

ICOM Hrvatska uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske te u suradnji s međunarodnim komitetima organizira početkom veljače veliki forum za ravnatelje muzeja s područja jugoistočne Europe.

Nadovezujući se na novi strateški plan Svjetske muzejske organizacije ICOM za razdoblje 2022. - 2028. čiji ključni cilj sljedećeg petogodišnjeg razdoblja jest pomoći muzejima uspješno voditi institucije u novim okolnostima, nacionalni komitet ICOM Hrvatska u suradnji s Međunarodnim komitetom za muzejski menadžment (INTERCOM) osmislio je projekt LIDER / MENTOR koji će se provoditi s više partnera u regijama jugoistočne Europe i Bliskog istoka. Glavne okosnice programa su organizacija regionalnog foruma u Zagrebu koja će se održati na lokaciji i hibridno od 1. do 2. veljače 2023. u prostoru Etnografskog muzeja i online, zatim međunarodna konferencija u Dohi koja će se održati od 6. – 8. svibnja 2023. u organizaciji ICOM Qatar te regionalna radionica u Brežicama u Sloveniji u listopadu 2023.

Cilj projekta je oblikovati alate za profiliranje lidera kako bi što uspješnije vodili muzejske institucije, udruge i organizacije. Ranije provedenim istraživanjima koje je provodio INTERCOM, a objavio ICOM u četverojezičnoj publikaciji identificiralo se kako je nužno osnažiti vođenje muzeja u novim okolnostima, a to je područje u kome su uočeni brojne teškoće. Utvrđeno je da u vrijeme sveprisutnih financijskih izazova kao i onih izazvanih globalnim krizama ravnatelji muzeja smatraju da bi im dobrodošao trening u području upravljanja, digitalne i zelene tranzicije. Kao situacije u kojima se slabo snalaze navode i interno restrukturiranje i organizaciju poslovanja koja je u prvom redu povezana s unutrašnjim i vanjskim dionicima. Iskazana je velika potreba od strane rukovodećeg kadra za edukacijom i treninzima koji mogu osnažiti njihove liderske vještine i stvoriti potrebne kompetencije za upravljanje muzejskim institucijama. Jedan od ključnih zadataka ovog projekta je kako osigurati dobar transfer znanja koristeći se razrađenim metodologijama mentoriranja.

Poziv za registraciju i sudjelovanje na regionalnom forumu u Zagrebu bit će ciljno upućeno ravnateljima muzeja. Pozivaju se zainteresirani da se što ranije prijave jer će broj mjesta za radionice biti ograničen. Registracijski obrazac za sudjelovanje bit će od 16. siječnja dostupan i na web stranici ICOM HR i na INTERCOM stranici. Sudjelovanje će biti besplatno. U privitku je formular registracije za online dio foruma s programom.

Objavljen je i poziv za prijedloge sažetaka za konferenciju u Dohi koji se nalazi na stranicama INTERCOM-a i ICOM HR s rokom predaje do 31. siječnja 2023. Odabrani izlagači imat će popust prilikom sudjelovanja na konferenciji.

Uz ICOM Hrvatska, INTERCOM i ICOM SEE partneri u projektu su ICOM Qatar i ICOM Bosne i Hercegovine. U organizaciji online regionalnih foruma koje je osmislio INTERCOM kao partner sudjeluje Fundacija Typa iz Buenos Airesa.


 

Izvor: Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

Muzeatar – nova metodologija za upoznavanje s muzejskom građom

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka tijekom 2021. i 2022. godine sudjelovao je u provedbi Erasmus+ projekta DREAM - Digital Reality and Educational Activities in Museums (Digitalna stvarnost i obrazovne aktivnosti u muzejima) u sklopu kojeg je razvijena nova meodologija za upoznavanje s muzejskom građom temeljena na dramskoj izvedbi, performansu i digitalnim tehnologijama.

Projekt su provodili kulturni centri i muzeji iz sedam europskih zemalja od kojih je vodeći partner i koordinator muzej nove generacije M9 iz Italije, a ostali partneri Stati Generali dell’Innovazione iz Italije, Mapa das Ideias i Museu da Pólvora Negra iz Portugala, Postimuseo iz Finske te Centar tehničke kulture Rijeka i Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka iz Hrvatske.

Cjelokupni projekt motiviran je željom za povezivanjem, razmjenom dobrih praksi i razvijanjem novih suvremenih metoda prezentacije baštine. Cilj projekta je razvijanje inovativnog načina interpretacije muzejskih postava, izložbi, predmeta i priča u suradnji s obrazovnim institucijama, a uz korištenje tehnologije proširene stvarnosti. Aktivnosti projekta usmjerene su razvijanju kompetencija muzejskih djelatnika, učitelja i učenika u području digitalne kulturne baštine inovativnim pristupom temeljenom na performansu, kreiranju i suradničkom učenju.

Kroz ovaj projekt razvijena je metodologija interpretacije nazvana muzeatar sastavljanjem dviju riječi, muzej i teatar. Ideja muzeatra je ispričati priču o muzejskom sadržaju koristeći metode dramske izvedbe, performansa, i digitalne tehnologije. U kreiranju izvedbe sudjeluju muzejski djelatnici (kustosi, pedagozi, informatičari), učitelji i učenici. Kustosi i pedagozi otvaraju muzejske teme učitelju koji je, uz učenike, glavni kreator priče, redatelj, glumac i storyteller. Muzeatar može biti usmjeren na jedan predmet ii više predmeta, ali mora biti nošen narativnim tokom. Interpretator u svojoj izvedbi koristi scenski pokret krećući se muzejom kao po kazališnoj sceni. Scenografija performansa je muzejska kulisa, postav i istaknuti predmeti, ali i digitalna dimenzija stvarnosti.

Alat koji se koristi prilikom izvedbe je tehnologija proširene stvarnosti. Interpretator za svoj muzeatar priprema točke u obliku QR kodova koje predstavljaju dodatni sadržaj za muzejske teme. Kodovi se skeniranjem otvaraju u proširenu stvarnost koja može biti bilo koji dodatni medij koji približava temu učenicima, bio to zvuk, slika, hologram, tekst, video ili nešto drugo. Prednosti digitalne scenografije su što nadilazi prostorna ograničenja, omogućuje brzu promjenu te laku prilagodbu grupi sudionika.

Kroz projekt DREAM postavljena je online platforma za generiranje QR kodova koja je otvoreni obrazovni sadržaj za sve učitelje, edukatore, muzejske djelatnike i informatičare. Tijekom pripreme svojih muzeatara učitelji koriste platformu za generiranje svojih kodova te koriste kodove koji mogu obogatiti njihovu izvedbu, a postavili su ih ostali korisnici iz raznih europskih kulturnih institucija i škola.

Također, izrađen je priručnik metodologije muzeatra kako bi se svi zainteresirani mogli informirati i educirati o ovoj metodi interpretacije. Okosnice metodologije su osuvremenjivanje i pristupačnost, otvaranje i dijeljenje znanja i ideja te uključivanje sudionika u stvaranje sadržaja. Priručnik i ostale informacije u vezi projekta mogu se pronaći na web stranici www.dream-project.eu.

Tijekom završne faze projekta DREAM u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka učitelji razredne nastave održali su 14 muzeatara s različitim temama: o arheologiji, slavenskoj mitologiji, priču o Andriji Ljudevitu Adamiću i Karolini Riječkoj, o Titanicu i Carpathiji, o povijesti riječkog grba te priču o tome kako je jedna naizgled obična čaša potaknula osnivanje prvog muzeja u Rijeci. Za teme koje su obrađivali, učitelji i učenici pripremali su se u muzeju, uz pomoć muzejskih djelatnika, i u školi, a nakon izvedbe u školi su izmjenjivali dojmove i produbljivali znanje.

U sklopu projekta u Mramornoj dvorani Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka održan je Multiplier event na kojemu je sva publika upoznata s projektom i projektnim rezultatima, a učiteljima i razredima čije su izvedbe muzeatara proglašene najboljima dodijeljene su nagrade.

(Andrea Zubović)


 

Fotografija: Maja Kocijan

Cukrarna – novi izložbeni prostor Ljubljane

Ljubljana je dobila novi izložbeni prostor za suvremenu umjetnost – “Cukrarnu” (šećerana), prostor u kojem se, kako ističu iz Muzeja i galerija grada Ljubljane, “odvijaju procesi artikulacije misli, produkcije i prezentacije suvremenih umjetničkih projekata”.

Riječ je o jednom od boljih primjera preoblikovanja ostataka industrijske arhitekture, zgradi nekadašnje Tvornice šećera, jednome od najvažnijih i najvećih industrijskih objekata prve polovice 19. stoljeća u Sloveniji. Zgrada je sagrađena 1828.godine, u nju je 1835. uselio prvi parni stroj na području Slovenije, da bi već 1858. veliki požar progutao tvornicu, skladište, opremu i veći dio zaliha šećera. U drugoj polovini 19. stoljeća djelomično je obnovljena, služila je kao tvornica duhana i tekstila, potom kao vojarna, a nakon velikog potresa koji je Ljubljanu pogodio 1895. pružila je smještaj najpogođenijim stanovnicima grada da bi nakon toga, više od stoljeća ruskinovski “propadala u ljepoti” i do potpunog napuštanja 1990-ih godina bila dom i utočište beskućnicima.

 

Fotografija: Maja Kocijan

Grad Ljubljana otkupio je zemljište i zgradu 2008. da bi deset godina kasnije 2018. krenuli u trogodišnju obnovu zgrade od 5679 četvornih metara površine koja je stajala 23,2 milijuna eura od čega je više od pola izvučeno iz fondova Europske unije. Kako je analiza građevine prije rekonstrukcije pokazala da su zidovi na rubu urušavanja strukturalna obnova bila je prioritet. Vanjska opna i oblik zgrade sa svih njenih 366 prozorskih otvora je zadržana, vanjski zidovi dobili su unutrašnju čeličnu potpornu strukturu, originalno ziđe od cigle injektiranjem je ojačano, s unutrašnje strane dignuti novi betonski zidovi iznikli na pilonima ukopanim na dubinu od 20 metara, dok je krovna konstrukcija od čelika zamijenila staru drvenu. U taj čelično betonski unutrašnji omotač umetnute su strukture novih izložbenih prostora. Time je postignuto što su arhitekti Studija Scapelab htjeli - spojiti povijesno i suvremeno, da “posjetitelj osjeća da se nešto sasvim novo smjestilo u nešto vrlo staro”.

 

Fotografija: Maja Kocijan

Cukrarnom upravljaju Muzeji i galerije grada Ljubljane, javna ustanova koju je krajem 2008. osnovao Grad Ljubljana spajanjem Gradskog muzeja i Gradske galerije da bi danas objedinjavali rad jedanaest muzejsko-galerijskih jedinica, Arheološki park Emona, spomen sobe, zbirke i Plečnikovu kuću.

U izložbenim prostorima Cukrarne trenutno se mogu razgledati tri izložbe, među njima i velika izložba Michelangela Pistoletta na kojoj se predstavljaju gotovo sve faze njegova bogatog opusa. (Maja Kocijan)


 

Izvor: Dubrovački muzeji

Dubrovnik – u žitnici Rupe predstavljen „Šarm i sjaj župskih kupališta“

U dubrovačkom Etnografskom muzeju u žitnici „Rupe“ nedavno je otvorena izložba „Šarm i sjaj župskih kupališta – 100 godina organiziranog turizma na području Župe dubrovačke“. Na izložbi, čiji je autor viši kustos Dubrovačkih muzeja Ivica Kipre, prikazano je preko 500 različitih fotografija i razglednica iz privatnih zbirki kroz koje se može pratiti turistička povijest i kultura koja je bitno odredila kulturni i turistički krajolik Župe dubrovačke u 20. stoljeću.

Kroz izloženu građu dokumentira se razvojni put od prvih čeških ulaganja u hotelski kompleks Kupari, preko privatnih inicijativa vezanih uz pansione, do eksponencijalnog razvoja masovnog turizma u doba socijalizma. Izložba je posvećena stogodišnjici organiziranog turizma čiji su začeci ogledaju u izgradnji pansiona Kupari, hotela Štrand i Grand, odnosno kasnijeg hotelskog kompleksa Kupari. Cilj je prikazati turizam s ljudskim licem i način na koji je unaprijedio i odredio život lokalne zajednice i njezine svakodnevice pri čemu posebnu pažnju zaokupljaju fotografije iz privatne zbirke Carmen i Doris Šarlić, koje su godinama vjerno prikupljale, još od svog djeda, građu koja se tiče razvoja turizma na području srebrenske vale. Riječ je o fotografijama koje na neki način bilježe intimne priče, ljudsko lice turizma gdje se vidi kako je ta obitelj gajila blizak odnos s turistima i vodila evidencije svih tih gostijuz kroz dvije-tri generacije.

 

Izvor: Dubrovački muzeji

Uz razglednice i vrijedne fotografske materijale na kojima je uhvaćen duh jednog vremena, moda, način ophođenja i dokoličarenja, cjeloživotna prijateljstva između domaćina i turista, izložen je i dio predmeta vezanih uz plažu i putovanje, ali i građa koja se odnosi na propagandu i promidžbu privatnih pansiona, vila, hotela i odmarališta na području Župe dubrovačke. Fotografski materijali djelo su amaterskog fotografa Nina Šarlića te drugih profesionalnih ili amaterskih fotografa.

 

Izvor: Dubrovački muzeji

Likovni postav potpisuju Ivica Kipre i Kristina Mirošević, a dizajn Studio Bonsenjo. Izložba može razgledati u žitnici „Rupe“ do 31. ožujka 2023.


 

Izvor: Muzej grada Kaštela

„Villa Nika“ – priča o secesijskoj ljepotici i kaštelanskom turističkom vizionaru

U prostorima renovirane Ville Nike u Kaštel Starom nedavno je otvorena izložba Muzeja grada Kaštela „Villa Nika“ koja predstavlja povijest ove impozantne vile, prve secesijske kuće u Kaštelima koju je sagradio poznati splitski arhitekt školovan u Beču Špiro Nakić.

Zamisao i postavljanje izložbe potaknuto je obilježavanjem 120. godišnjice izgradnje Ville Nike, dojmljivog zdanja oblikovanog kombinacijom sjevernotalijanske historicističke arhitekture, tradicionalne dalmatinske gradnje i secesijskih stilskih rješenja, koja je nakon dugogodišnje obnove „zasjala u novom ruhu, ali starim sjajem“ postavši domom Turističke zajednice grada Kaštela.

 

Izvor: Muzej grada Kaštela

Autorica izložbe Sanja Acalija koristeći predmete, tlocrte, razglednice, dopisnice i brojne fotografije koje prikazuju vilu u vrijeme kada je izgrađena, kao i njenog vlasnika dr. Petra Kambera i njegovu obitelji, publici približava jednu novu epohu u urbanizmu kaštelanskog prostora koju karakterizira gradnja ladanjskih kuća za odmor izvan skučenih starih jezgri.

Ljetnikovac je izgradio poznati turistički vizionar, pravnik i utemeljitelj kultnog kaštelanskog hotela Palace dr. Petar Kamber koji se kao pasionirani veslač i jedriličar zaljubio u Kaštela. Na javnoj dražbi 1900. godine na predjelu Štalije, zapadno od potoka Gostinj u Kaštel Starome, kupio je česticu zemlje i na njoj 1902. godine sagradio kuću za odmor koju je nazvao Villa Nika po svojoj ženi Nikolini s kojom je imao sedmero djece: Pavu, Ivu, Elizabetu, Jelenu, Maricu, Josipu, i Antoinettu. Projekt je povjerio svom prijatelju i poznatom splitskom arhitektu Špiri Nakiću, autoru još jedne „secesijske ljepotice“ - kuće Nakić na splitskoj Pjaci kojom započinje markantni opus splitske moderne arhitekture 20. stoljeća.

 

Izvor: Muzej grada Kaštela

Jednokatnica s potkrovljem i suterenom izgrađena je u duhu novoga vremena, uz njegovanje tradicionalnog graditeljskog jezika kaštelanskog kraja, unutar kompleksa u kojem su se nalazila dva izvora pitke vode, perivoj, plaža i gat za pristajanje brodova, a svojim je gostima nudila sav moderni komfor toga vremena. Kućom je dominirao razigrani krov s izbačenom drvenom strehom, oslonjen na drvene izrezbarene konzole, koji je građevini dao romantični izgled sjevernjačkog ljetnikovca, dok je kombiniranjem rustično obrađenog kamena i opeke pojačana asimetrija pročelja karakteristična za secesijsku gradnju.

Nakon izgradnje vile, Kamber je krenuo s postupnim otkupom parcela u Kaštel Starome i realizacijom znatno ambicioznijeg projekta – otvaranjem luksuznog hotela Palace 1928. godine koji će u ponudi imati 28 soba građenih prema najsuvremenijim načelima hotelijerstva, restoran s „domaćom i bečkom kuhinjom“, plažu, šetnicu, teniske terene i terapiju toplim morskim kupeljima. Uslijed svjetske gospodarske krize hotel je poslovao loše, a nakon neuspjelih pokušaja prodaje vlasništvo nad hotelom preuzela je Državna hipotekarna banka Kraljevine Jugoslavije 1937. godine.

Izložba „Villa Nika“ može se razgledati do ljeta 2023. godine. (I.G.)


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr