U galeriji Muzeja Domovinskog rata u Splitu 26. studenoga otvorena je izložba „Operacija Zima '94“ postavljena povodom tridesete obljetnice istoimene zajedničke operacije Hrvatske vojske i Hrvatskog vijeća obrane. Izložbu i deplijan potpisuje viša kustosica Sanja Budić Leto, koja je, zajedno s ravnateljem Muzeja Matejom Gabrilom i kustosica izložbe.
Izložba tematizira iznimno kompleksnu vojnu operaciju koja se provodila od 29. studenoga do 24. prosinca 1994. godine na području Livanjskog polja i planine Dinare, a kojom je oslobođeno preko 200 četvornih kilometara okupiranog teritorija. Unatoč ekstremnim vremenskim uvjetima, točnije iznimno niskim temperaturama, gustoj magli i snježnim zapusima, hrvatske su snage uspješno provele navedenu operaciju koja je rezultirala i svojevrsnim teritorijalnim „klinom“ u Livanjskom polju koji im je u VRO Oluja omogućio prodor prema gradu Kninu.
Cilj je izložbe široj javnosti predstaviti značaj operacije za tijek i konačni ishod Domovinskog rata kroz 17 informativnih panoa opremljenih autentičnim fotografijama i novinskim člancima iz relevantnog razdoblja. Koncipirana je na način da posjetitelja na početku uvodi u burnu političku situaciju u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini zbog koje je ovakva vojna operacija bila nužna. Zatim govori o postrojbama HV-a i HVO-a koje su operaciju provele te počecima i tijeku operacije koja je službeno trajala 27 dana. Naglasci su također stavljeni na omjer snaga i gubitke Hrvatske vojske koja je u ovoj operaciji imala 29 poginulih i jednog nestalog pripadnika.
Izloženo je više od 50 predmeta koji su prikupljeni putem donacija i posudbi od privatnih kolekcionara i imatelja, a usko su vezani za operaciju Zima ’94. Radi se o vojnim odorama, dijelovima vojne opreme i raznim uporabnim predmetima. Ističe se odijelo za zimsko ratovanje iz donacije Udruge veterana 7. gardijske brigade „PUMA“, kao i bijeli borbeni prsluk s tragovima ranjavanja zapovjednika Oklopne bojne 4. gardijske brigade HV-a.
Izložbu je pred brojnim posjetiteljima i uzvanicima svečano otvorio Splitsko-dalmatinski župan Blaženko Boban, a za javnost će ostati potvorena do 15. travnja 2025. godine.
U Arheološkom muzeju u Splitu nedavno je predstavljena znanstvena monografija „Rimska vojna oprema iz doba principata u međuriječju Krke i Cetine“ autorice dr. sc. Sanje Ivčević, muzejske savjetnice Arheološkog muzeja u Splitu. Ova vrijedna publikacija predstavlja značajan doprinos proučavanju rimske vojne povijesti te rasvjetljava ključne aspekte vojnog i društvenog života provincije Dalmacije.
Povijesni okvir i značaj rimske vojske
Rimska vojska, poznata po svojoj snazi i organizaciji, imala je presudnu ulogu ne samo u širenju Carstva već i u oblikovanju lokalnih zajednica u osvojenim područjima. Regija između rijeka Krke i Cetine, bogata arheološkim lokalitetima, pruža dragocjene dokaze o prisutnosti rimske vojske i njezinu utjecaju na razvoj tog prostora. Nakon osvajanja, rimski su vojnici često ostajali smješteni u provincijama, pridonoseći ne samo obrani nego i širenju rimskih društvenih i kulturnih normi. Ova interakcija vojske i lokalnog stanovništva ostavila je dubok trag, a knjiga dr. sc. Ivčević nudi detaljan pregled upravo tih utjecaja u Dalmaciji.
U knjizi se nakon uvodnog dijela, u kojemu su ukratko navedeni najvažniji podaci o rimskoj vojsci i povijesti rimske vojske na području Dalmacije, donosi tipološko-kronološka analiza rimske vojne opreme. Njome su obuhvaćene osnovne i uobičajene kategorije rimske vojne opreme: oružje, zaštitna oprema, konjska oprema, osobna oprema i ostala oprema. Kataloškom obradom i analizom je obuhvaćeno 510 predmeta rimske vojne opreme koji su dokumentirani na 50 slika i 36 tabli na kojima se nalazi crtež svakog pojedinog predmeta. U svakoj se kataloškoj jedinici navodi lokalitet predmeta, materijal, dimenzije, opis predmeta i njegovu dataciju, način na koji je predmet dospio u muzej, mjesto pohrane, objavu ukoliko postoji, te relevantnu literaturu, odnosno analogije. Struktura tipološko-kronološke analize i kataloga je usklađena, te se vrlo jednostavno prati analiza rimske vojne opreme i naoružanja u cjelini, ali pojedinih kategorija unutar te cjeline.
Oružje je zastupljeno s 46 predmeta (mač, bodež, koplje, sulica, balistički projektil, olovnjača za praćku, luk i strijela), zaštitna oprema s 39 predmeta (kaciga, štit, oklop), konjska oprema s 89 predmeta (privjesak konjske orme, spojna kuka, zapinjač za remenje orme i okov remena, paradna opreme konja), osobna oprema je zastupljena s 283 predmeta (pojasna garnitura) i ostala oprema s 29 predmeta (gumb s ušicama, staklena falera, dolabre). Detaljna analiza popraćena je bogatim vizualnim materijalom, uključujući ilustracije i crteže, koji dodatno obogaćuju knjigu i čine je pristupačnom široj znanstvenoj zajednici.
Znanstveni doprinos
Tipološko-kronološka obrada rimske vojne opreme omogućila je i analizu tih nalaza obzirom na lokalitet na kojem su pronađeni. Očekivano prednjači rimski legijski logor Tilurij, na koji otpada 392 predmeta. Slijedi Salona, središte provincije Dalmacije, u kojoj je pronađeno 108 predmeta. Lokalitet Salona se po prvi put razmatra s aspekta zastupljenosti vojne opreme u jedinstvenoj tipološko-kronološkoj analizi. Obrađeni su i malobrojni, ali značajni nalazi rimske vojne opreme pronađeni na ostalim lokalitetima koji se nalaze na području utjecaja tih dvaju lokaliteta. Ukupno ih je pet od kojih su Muć (Andetrij) i Balina glavica odavno prepoznati kao rimski vojni lokaliteti za razliku od Čaporica, Prugova i Podgrađa. Na tim je lokalitetima pronađeno ukupno 10 predmeta.
Najveća je količina nalaza je iz vremena 1. st., kada je vojska najbrojnija u provinciji Dalmaciji. To je vrijeme koje obuhvaća razdoblje ratovanja, gradnju logora i boravak legija u njima. Krajem 1. st. legijske postrojbe odlaze iz Dalmacije, a sigurnost su jamčile pomoćne jedinice. Smanjen broj vojnih postrojba tijekom 2. i 3. st. rezultirao je i manjom količinom opreme. Nalazi iz kasnorepublikanskog vremena su malobrojni ali za očekivati je da će se u budućim istraživanjima, bilo terenskim, bilo onih u depoima muzeja i zbirki sigurno javiti veći broj nalaza iz tog doba.
Tipološko-kronološka obrada tih nalaza tako je ne samo oslonac za daljnja istraživanja nego daje smjernice za budući rad. Eventualna buduća istraživanja lokaliteta spomenutih u knjizi dovela bi do novih spoznaja i boljeg razumijevanja uloge rimske vojske u prošlosti provincije Dalmacije kao i rimske vojske u cjelini.
Ova znanstvena publikacija, koja je privukla široku publiku, nije zanimljiva samo stručnjacima već i općoj javnosti, čime potvrđuje svoju vrijednost kao most između akademskog svijeta i šire zajednice.
(Arheološki muzej u Splitu)
Fotografija: Buga Cvjetanović
HDD galerija – otvorena izložba „Studio Imitacija života: Oblik vremena“
U HDD galeriji u Zagrebu otvorena je izložba „Studio Imitacija života: Oblik vremena“ koja na jednom mjestu okuplja fascinantnu produkciju grafičkog dizajna tada dvadesetogodišnjaka – Darka Fritza i Željka Serdarevića, koji su pod imenom Studio Imitacija života u samo četiri godine zajedničkog djelovanja snažno obilježili vizualnu kulturu kraja 1980-ih.
Izložba predstavlja djelovanje Studija Imitacija života u području grafičkog dizajna od inicijalnog manifestnog istupa i oblikovanja plakata prvog Festivala europskog kazališta – Eurokaz u Zagrebu 1987. godine, do formalnog završetka suradnje Željka Serdarevića i Darka Fritza 1991. Sama ta suradnja je pritom bila i projektirana kao odsječak u vremenu, unutar trogodišnjeg ciklusa koji je proveden između 1988. i 1990. godine, nakon čega je nastavio reverberirati još nekoliko godina, uglavnom kroz izložbe u Hrvatskoj i inozemstvu na kojima su njihovi radovi prikazivani.
Tako je u svega četiri frenetične godine nastao dizajnerski opus vrlo malo nalik bilo čemu što mu je prethodilo i što je uslijedilo nakon njega u kontekstu hrvatskog dizajna. Svježina koju su donijeli dizajnerski radovi Studija Imitacija života – ali i njihove glazbeno-scenske priredbe, instalacije u javnom prostoru i radovi kombinirane tehnike – pritom nije počivala na invenciji neke nove i originalne forme umjetničkog izražavanja, nego na sudaranju, preplitanju i međusobnom prelijevanju čitavih konstelacija već postojećih uzoraka, pažljivo izvađenih iz njihovih izvornih vremena, konteksta i značenja, i ponovno sastavljenih tako da tvore novo vrijeme, nove kontekste i nova značenja.
Čak i letimičan pogled na mnoge od njihovih radova – od plakata za prva četiri izdanja Eurokaza, preko vrtoglavih vertikala plakata Drame SNG u Mariboru, do dizajna za Omladinski kulturni centar, SKUC, Tjedan suvremenog plesa, Francuski institut, Omladinski klub Jabuka, SKC Beograd itd – više ostavlja dojam susreta s finom, složenom i mističnom mehanikom, nego s nedvosmislenom komunikacijskom gestom. Na njima sve kao da se kreće, cirkulira ili spiralno propada, isteže se poput napetog konopca, usložnjava se u planove prema dubini poput diorame, ili se kaleidoskopski umnaža kao odrazi na krhotinama razbijenog zrcala. Sličnim takvim jezikom govorile su i njihove instalacije i radovi kombinirane tehnike kojima su u to vrijeme nastanjivali galerijske i ne-galerijske prostore – jezikom uvrnutih jukstapozicija, paradoksa i raskošne, gotovo barokne referencijalnosti.
Fotografija: Buga Cvjetanović
Premda je imaginarij Studija Imitacija života i Krika i šaputanja i sam napučen napravama, strojevima i instrumentima – od cijelog orkestra satova u likovnom radu „No Airports Around Here“, zrakoplova i automobila na pojedinim plakatima, klavira i dijaprojektora u glazbeno-scenskim priredbama, gramofona s cirkularnom pilom, satelitskih tanjura, televizora i teleskopa – središnju ulogu u njihovom kreativnom i radnom procesu, a samim tim i u načinu razmišljanja imao je fotokopirni stroj. Njima i njihovoj generaciji ta je tehnologija dala u ruke mogućnost ne samo umnožavanja slika i informacija, nego njihove manipulacije, preobrazbe i montaže, s potencijalno beskrajnim katalogom vizualnih uzoraka i referenci iz gotovo bilo kojeg izvora.
U trenutku kada je postao dostupan, xerox su prigrlili različiti amateri, aktivisti i umjetnici, a njegova prepoznatljiva, sirova estetika u velikoj je mjeri odredila izgled punk i post-punk kulture. Studio Imitacija života je, međutim, prigrlio tehnologiju i načela koja su s njom srasla, ali se odrekao njene ikonografije i estetike i na njenom mjestu izgradio neku svoju – raskošnu, sofisticiranu, eklektičnu i senzualnu. Štoviše, vremenski i financijski krajnje ekonomičan princip rada s fotokopijama, koji je obično svjesno odavao „jeftin“, sirov dojam, SIŽ izokreće u njegovu suprotnost – to su minuciozno komponirani radovi, često uz upotrebu kolornih tonera koji su u to vrijeme postali dostupni. U njihovoj praksi – umjetničkoj i dizajnerskoj – srasta intelektualni duh konceptualizma sa zanesenim interesom za ljepotu, sanjive kič-ilustracije s nagovještajima mraka i tjeskobe, vizualni citati povijesne avangarde s američkom potrošačkom kulturom sredine stoljeća itd.
Izložba „Studio Imitacija života: Oblik vremena“ dio je dvostruke retrospektive posvećene radu Darka Fritza i Željka Serdarevića u okviru Studija Imitacija života kasnih 1980-ih i ranih 1990-ih godina.
Fotografija: Buga Cvjetanović
Njena druga polovica, „Podijeljeno vrijeme: Krici i šaputanja“ održava se u Muzeju suvremene umjetnosti, a koncentrirana je na njihovu umjetničku produkciju – likovne radove, instalacije u javnom prostoru i glazbeno-scenske priredbe. Paralelno s te dvije izložbe, u Galeriji Spot traje i treća, izložba „Dobri izgledi“ posvećena fotografskom rakursu na djelovanje Studija Imitacija života, a koja sadrži fotografije Borisa Berca, Saše Burića, Paule Court, Borisa Cvjetanovića, Ozrena Drobnjaka, Rine Efendića, Zorana Filipovića, Ivana Posavca i Jane Štravsa.
Izložba „Studio Imitacija života: Oblik vremena“ se može razgledati u HDD galeriji do 30. prosinca 2024.
(Marko Golub, autor koncepta i kustos izložbe)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr