HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Izvor: Tvrđava kulture Šibenik

Zlarin – otvoren Hrvatski centar koralja

Novootvoreni Hrvatski centar koralja na Zlarinu ostvarenje je dugogodišnjeg sna mnogih mještana otoka stoljećima povezanog s koraljima i koraljarstvom. Istaknuli su to predstavnici lokalne zajednice koja se u velikom broju okupila na otvorenju 1. lipnja 2023. kako bi bogatim programom dala svoj doprinos muzeju koji govori upravo o njima samima. Pjesme Mladena Bjažića i Vesne Parun dojmile su prisutne a vrpcu novoga objekta su presjekli gradonačelnik Šibenika Željko Burić i ministar regionalnog razvoja i fondova EU Šime Erlić, jer je Centar financiran zajedničkim sredstvima Grada i bespovratnim sredstvima Europske unije.

Investicija vrijedna oko tri milijuna eura osim stalnog postava i komunalnog centra u Kući Kažerma uključuje i uređenje istraživačkog centra u Kući Šare. Tako Zlarin ovim projektom dobiva multifunkcionalni kompleks koji će osigurati stalnu dinamiku boravka na otoku. Centrom upravljaju Tvrđave kulture Šibenik čija je ravnateljica Gorana Barišić Bačelić istaknula kako je to projekt od kojega se puno očekuje jer na osebujan način povezuje prikaz baštine sa suvremenim temama zaštite okoliša, danas itekako u fokusu globalne zajednice koja traži odgovore na izazove Antropocena. Izvedbu stalnog postava vodila je tvrtka Urbanex iz Splita, a direktorica Ivana Katurić naglasila je kako je ovo jedinstvena ekspozicija u kome se kulturna baština i zaštita prirode povezuju u emotivnom naboju uz pomoć umjetnosti i stvaralaštva.

 

Izvor: Tvrđava kulture Šibenik

Autorica postava Ana Katurić uspjela je inovativnim oblikovanjem i dizajnom stvoriti atmosferu u kojoj na suptilan način ističe muzejske artefakte i umjetnička djela koji zajedno s multimedijom, filmovima, zvučnim zapisima i fotografijama pričaju priču o koraljima i Zlarinu. Tako se u zahtjevnom prostoru uređene tradicijske arhitekture postigao maksimalni učinak izlaganja. Muzeološki koncept kojim se teme projektnog zadatka ugrađuju u zahtjevnu prostornu dispoziciju potpisuje Goranka Horjan.

Posebno segmentirani prostori na više katova, na kojima se osim stalnog postava isprepliću i druge funkcije Centra, predstavljali su izazov u povezivanju tema na način da proizvedu onaj potrebni emotivni naboj za posjetitelja usmjeren na koralj kao simbol ugroženosti složenog ekosustava mora i s druge strane kao poticaj na djelovanje i zaštitu. Stoga se u konceptu pristupilo izgradnji doživljaja kod publike nastojeći fragmentirani prostor povezati u cjelinu što se postiglo aplikacijom metode kontrasta, sučeljavajući elemente prirode i ljudskog djelovanja. U prizemlju su to koncepti sigurnosti i nesreća, hrabrosti i opasnosti, vjere i praznovjerja koji se stapaju u dramu života na otoku, komadiću kopna s kojega se polazi u morska prostranstva, u lov na koralje.

 

Izvor: Tvrđava kulture Šibenik

Posudbom originalnih predmeta iz Muzeja grada Šibenika ispričana je priča o brodolomu koji od antike najbolje sublimira opasnosti mora dok dojmljiva vizualna instalacija Ane Katurić komunicira dramu lova, teškog inženja čije vađenje je zbog napora uzrokovalo pucanje mišića. Na prvome katu uspoređuju se aktivnosti na moru (ribarstvo, koraljarstvo, plovidba) s onima na kopnu (poljoprivreda, turizam) a radna temperatura otoka pretapa se u muški i ženski svijet, dvije perspektive koje istu stvarnost doživljavaju različito. Kroz odlazak i ostajanje te kroz samoću i druženje. Stvarnost i idealizacija u srazu teškog života zlarinske žene i filmske idealizacije ženskih likova u Princezi koralja, filmu snimanom na Zlarinu, nastavljaju se kroz prizmu koraljarskih zadruga te priča o uspjehu i neuspjehu, ulovu i prodaji koralja, modernizacije i tradicije. Na trećem katu dualizam opstanka i nestanka koralja naglašen je kroz sagledavanje ugroženih vrsta i izumiranje koraligenskih zajednica. Stručni suradnici Petar Kružić i Pavel Antol sa Sveučilišta u Zagrebu izdvojili su bitne elemente za prikaz i crne statistike na koje treba ukazati. Uloga čovjeka u tom procesu dodatno se zaoštrava kroz pitanja ekologije kontrastirajući zagađivanje i zaštitu, nemar i brigu te svijest o potrebi očuvanja okoliša nasuprot slijepe trke za profitom. Na završnom katu sva kompleksnost tema se objedinjuje u jednom emotivnom i spoznajnom klimaksu koji kroz umjetničku instalaciju nastoji iznjedriti novi odnos prema okruženju za razuman suživot i brigu za ekosustav. Dojmljiva kinetička skulptura akademskog umjetnika Paola Pilija „Zajednički dah“ zaokružuje interpretaciju komunicirajući s posjetiteljem, s ciljem razvijanja novog načina promatranja vlastite uloge u svijetu s kojim treba zajedno disati.

Kao svojevrsna nadogradnja edukaciji i prezentaciji, podastiranja informacija o povijesti i baštini otoka, o zanimljivosti prirodoslovlja vezanog uz koralje i koraligensku zajednicu, Centar je inspiracija za djelovanje. Postaje put za sudioništvo građana u važnom zadatku očuvanja okoliša u kojemu i sami žive. Zahvaljujući suradnji brojnih institucija od Muzeja grada Šibenika, Instituta za etnologiju i folkloristiku, Hrvatske radiotelevizije, KUD-a Koralj i drugih postav je dobio višeslojnu interpretaciju koja apostrofira vezu otoka i mora. Osnovna karakteristika mora je njegova globalna povezanost jer se njegov prostor ne može ograditi i zahtjeva zajedništvo pa je i ljudsko djelovanje prikazano u postavu kao djelovanje zajednice koja je pak ispričana kroz svjedočanstvo pojedinaca u povezanoj interpretaciji materijalne i nematerijalne baštine. Otok možda kao pojam komunicira izoliranost, malen svijet za sebe, sačuvan u svojim posebnostima, kao svojevrsna protuteža kopnu. No kada se promatra u kontekstu očuvanja prirode on je dio većeg ekosustava. Putem mora potpuno je povezan sa svakom točkom svijeta, uronjen u globalnu dramu opstanka vodenog planeta pa će novoosnovani Centar kroz postav i brojne aktivnosti koje će provoditi povezivati otočane s naporima drugih da se sačuvaju složeni ekosustavi. Crveni koralj je simbol te borbe za opstanak, želje da se uspostavi ravnoteža u podmorju koja nam izmiče iz slike, nevidljiva je, a toliko važna za budućnost cijelog planeta.

(Goranka Horjan)


 

The Impossible Statue, 2023. Fotografija: Sandvik

Umjetna inteligencija u muzejima – od umjetnosti do korisnih alata

U Švedskom nacionalnom muzeju znanosti i tehnologije (Tekniska museet) u Stockholmu predstavljena je skulptura stvorena pomoću umjetne inteligencije (AI - eng. artificial intelligence) naziva „The Impossible Statue“. Iako su za programiranje i proces izrade zaslužni ljudi, kreativnu komponentu ove „majstorske radionice“ čini AI. Naime, odlučeno je da digitalni model treba imati estetske odlike sinteze djela koja su stvorili Michelangelo, Auguste Rodin, Käthe Kollwitz, Takamura Kotaro i Augusta Savage, što je AI i primijenila.

Tvrtka Sandvik oslonila se na CAM programiranje, CAD modeliranje, CNC strojeve i različite radne procese koje su njihovi inženjeri koristili pri izradi skulpture od nehrđajućeg čelika visoke 1,5 metar te teške 500 kg, prema navedenom AI modelu. Vještim tehničkim rješenjima težina skulpture uvelike je smanjena od one koju bi inače imala, odstupanja od digitalnog modela gotovo su nepostojeća, a testiranjem na njemu izbjeglo se gomilanje otpadnog materijala.

Premda ovu skulpturu „nemogućom“ ne čini njezina umjetnička vrijednost, za epitet su zaslužni upravo navedeni tehnološki dosezi. Samim time zaslužila je i biti predstavljena u ovome Muzeju, koji 2023. obilježava 100. godinu postojanja, a od osnutka čuva i izlaže svjedočanstva znanstvenih i tehnoloških tekovina, istovremeno imajući usmjeren pogled na budućnost.

AI u ovome trenutku još uvijek treba ljudsku intervenciju kako bi rezultati bili zadovoljavajući , ali već je sad izvedivo nešto što donedavno možda nismo mogli ni zamisliti, npr. generiranje sadržaja text-to-image, text-to-3D ili text-to-video. Uz pitanje što će sve moći učiniti za nas, prisutan je i strah hoće li se okrenuti protiv čovječanstva – hoće li nam oduzeti radna mjesta, hoće li deepfake sadržaji preplaviti medije, hoće li promijeniti definiciju umjetnosti i zamijeniti dosad ključan ljudski faktor u njezinom stvaranju? A ako ste pomislili da s djelima koje je generirala AI barem nećete trebati obraćati pozornost na autorska prava, vjerojatno ste se prevarili. O tome svjedoči slučaj koji je prenio portal Artnet, a odnosi se na pritužbu umjetnika koji tvrde da su njihova djela bez dozvole korištena za stvaranje generiranih slika.

No odmaknimo se zasad od postojećih i potencijalnih opasnosti te „čovjek protiv robota“ apokalipse kakvu su obradili neki SF akcijski filmovi. Generirana umjetnost prisutna je već desetljećima, ali razvojem umjetne inteligencije posljednjih godina ima veliki publicitet. Krajem prošle godine u MoMA-i je izložena audio-vizualna instalacija „Unsupervised“ umjetnika Refika Anadola, koji je pomoću AI napravio tehnološki interpretiranu fuziju djela iz MoMA-inih zbirki. U Amsterdamu je prije nekoliko mjeseci javnosti predstavljena prva galerija koja izlaže isključivo AI umjetnost. No kreacije umjetne inteligencije nisu tu stale – stvorila je čak i umjetnike, kojih je zasad jedanaest, te koji su „autori“ izloženih djela. U galeriji Superchief Gallery NFT u New Yorku početkom lipnja održala se dosad najveća izložba AI umjetničkih djela pod nazivom „AI Surrealism“, na kojoj je sudjelovalo sto umjetnika, članova organizacije i platforme Exquisite Workers. Djela su bila izložena i u virtualnom prostoru, a održana je i aukcija na kojoj ih se moglo kupiti kripto valutom Ethereum (ETH). Navedena galerija već je ranije ove godine sudjelovala u organizaciji sličnih događanja. Edukativna putujuća izložba „AI: More than Human“ organizacije Barbican približava publici AI, prezentirajući njezinu povijest, razvoj, istraživanja, globalne dosege i uporabu u današnjem svijetu.

Ako se pitate što AI korisno može učiniti za baštinske ustanove, projekte i istraživanja, barem u ovome trenutku, Artnet navodi nekoliko primjera dobre prakse - projekt i alat RePair koji pomaže u sastavljanju ulomaka pronađenih arheoloških nalaza kao što su freske u Pompejima, alat za dešifriranje tekstova drevnih svitaka i onaj za prevođenje klinopisma. Međutim, AI je ionako već odavno ušla u muzeje, a njezine mogućnosti i primjena postaju sve šire.

(Zrinka Marković)


 

Nova knjiga – kako muzeji mogu djelovati za dobrobit ljudi?

Ovogodišnji Međunarodni dan muzeja održan uz temu Muzeji, održivost i dobrobit naglašava značajan doprinos muzeja dobrobiti i održivom razvoju naših zajednica. Koliko je ta tema aktualna potvrđuje i najnovija knjiga iz respektabilne muzeološke edicije Routledge Guides to Practice in Museums, Galleries and Heritage. Njezini autori, Rose Cull i Daniel Cull, profesori sa Sveučilišta Johns Hopkins, započeli su ju pisati prije pandemije COVID-19, a objavili ju u post-pandemijskoj 2023. godini. Upravo u vrijeme kada se cijeli svijet bavi očuvanjem globalnoga zdravlja, a muzeji se pitaju da li dovoljno rade za dobrobit svih? Ako ne, što mogu napraviti i kako pomoći u izlasku iz kolektivne traume.

Njihova knjiga Muzeji i dobrobit (Museums and Well-being) u fokus stavlja aktivnosti i programe koje muzeji provode za dobrobit ljudi i to: potičući inkluziju i empatiju, smanjujući stres i razvijajući unutrašnji mir, ublažavajući posljedice društvene izolacije koja je rezultat svjetske pandemije, promičući mentalno zdravlje, ublažavajući narušene demokratske procese u suvremenim društvima.

Knjiga je sadržajno podijeljena u dva dijela, unutar jedanaest poglavlja.

U prvom se dijelu nastojalo odgovoriti zašto je tema utjecaja muzeja na dobrobit ljudi važna upravo sada, zašto ovdje i za koga (poglavlja 2-4). Dana je i definicija pojma „dobrobit“, koji se u hrvatskom jeziku tumači kao stanje dobra zdravlja, sigurnosti, sreće i prosperiteta pojedinaca ili grupe; boljitak, dobro. Autori ističu da se pojam dobrobit odnosi na proširenu definiciju ljudskoga zdravlja uključujući aspekte njihovog psihičkog, mentalnog i sveukupnog zadovoljstva životom. Nadalje iznose osnovnu tezu knjige kako je dobrobit pojedinca rezultat kolektivnog djelovanja. Dobrobit zajednice utječe na dobrobit pojedinca, i obratno – zadovoljni ljudi čine zajednicu sretnih ljudi.

Drugi dio knjige (poglavlja 5-10) posvećen je modelu za dobrobit koji se ostvaruje unutar pet načina. To su:

Poveži se (Connect) – muzejske zbirke povezane su s poviješću i raznim kulturama; posjetitelji muzeja povezani su međusobno istim ili sličnim interesima i potrebama te s muzejskim zbirkama i predmetima na različite načine;

Budi aktivan (Be Active) – dobrobit se gradi na temelju akcija i aktivnosti. Uobičajeno kretanje kroz muzej može se upotpuniti npr. i s vrlo popularnim „aktivnim razgledavanjem“ muzejskih izložaba;

Nastavi učiti (Keep Learning) – samo tako će se uvijek otkrivati nešto novo ili drugačije, a stvaranje i prenošenje znanja temeljna je uloga muzeja;

Pružaj (Give) – altruizam je bit djelovanja muzeja pri čemu utječu i na razvoj altruizma kod posjetitelja što se ogleda u užitku pružanju pomoći, svojega vremena i pažnje drugima, prijenosa vještina, njegovanja ljubaznosti, ali i opraštanja sebi i drugima;

Primijeti (Take Notice) – budi pozoran, gledaj, uoči – uvijek ćeš pronaći nešto novo.

Svaki od navedenih pet načina protumačen je analizom određenoga muzejskog predmeta ilustrirajući važnu ulogu koju zbirke mogu imati u muzejskom utjecaju na dobrobiti posjetitelja. Pri tome, autori naglašavaju kako se muzejski predmeti mogu interpretirati na različite načine te nude kritički odnos prema trenutnim muzejskim praksama. Iscrpne bibliografske bilješke uz svako poglavlje, nude pak čitačima smjernice za daljnje istraživanje teme.

Knjiga je vrlo inspirativna za sve muzeje koji svojim postojećim programima žele dodati komponentu dobrobiti, ili pak preispitati postojeće programe iz perspektive dobrobiti, a završava porukom:

We hope this is just a beginning. / We belive in a museology of collective well-being. / We hope you find your own personal approach to well-being in the museum, and we support and wish you well on your jurney. / We encurage you now to... / Connect. Be active. Keep Learning. Give. Take Notice.

(Snježana Radovanlija Mileusnić)

CULL, Rose
Museums and Well-being / by Rose Cull, Daniel Cull.- London ; New York : Routledge,
2022.- 128 str. : ilustr. ; 24 cm.- (Routledge Guides to Practice in Museums, Galleries and Heritage)

Index.
ISBN 978-0-367-75671-0


 

Zadar – „Drevne društvene igre na ploči“ u Muzeju antičkog stakla

Povodom obilježavanja 14. godišnjice rada Muzeja antičkog stakla u Zadru i Međunarodnog dana muzeja, 18. svibnja 2023. otvorena je izložba „Kocka je bačena – Drevne društvene igre na ploči“ autora muzejskog savjetnika Berislava Štefanca i više kustosice Anamarije Eterović Borzić.

Riječ je izložbi koja je već ranije, u studenom 2020. godine postavljena u Muzeju, međutim u pandemijskim uvjetima za vrijeme tzv. lockdown-a kada je broj posjetitelja bio u velikom padu. S obzirom na takvu situaciju, osim u realnom predstavljena je i u virtualnom prostoru, na mrežnim stranicama Muzeja. Svjesni ograničenja virtualnih prostora koji najčešće mogu ponuditi samo edukativan sadržaj, a nikako iskustven doživljaj izložbe, ali i zbog nedostatka neposrednog kontakta posjetitelja s izloženim predmetima, autori su je odlučili ponovno postaviti, ovaj put u nešto drugačijem izdanju.

U odnosu na ranije, najveću novinu predstavljaju za potrebe izložbe načinjene ilustracije ne samo igračih ploča i setova nego i ambijenata u kakvima su korišteni. Njih potpisuje Robert Maršić, a osim za vizuale izložbe korištene su i za prateći katalog/publikaciju kao i za izradu novih muzejskih suvenira, antičkih rimskih igra na ploči Ludus latrunkulorum, Duodecim scripta i Merellus, u narodu poznatu kao Mlin.

Ideja same izložbe proizašla je iz želje da se prezentira posebna skupina predmeta iz stalnog postava Muzeja, konkretno stakleni žetoni. Iz tih se malih staklenih oblutaka razvila uistinu velika priča o društvenim igrama na ploči čiju bogatu povijest možemo pratiti još od drevnih civilizacija posebno onih s prostora Mezopotamije i Egipta, gdje se od 4. tisućljeća prije Krista bilježe brojni nalazi raznih igraćih ploča, figura i kockica, kao i njihovih prikaza na arhitekturi. Činjenica da su takvi prikazi krasili i zidove grobnica vladajuće elite svjedoči o popularnosti društvenih igara među svim staležima, ali i njihovoj općenitoj prihvaćenosti i dubokoj utkanosti u svakodnevni život ondašnjih društava. Ove su igre osim zabavnog mogle imati i religijski karakter, posebice onaj vezan uz vjerovanja u zagrobni život. Takvim teorijama u prilog idu stari egipatski zapisi te određeni hijeroglifi odnosno simboli istaknuti na pojedinim igraćim pločama, u velikom broju slučajeva pronađeni upravo u grobnim kontekstima. Smatra se kako kretanje figura kroz polja na ploči, posebice kod staroegipatske igre Senet, može predstavljati predviđeni put umrle duše kroz carstvo mrtvih ili čak neku vrstu komunikacije s preminulima. Slične su igre zabilježene i na prostoru Mezopotamije, gdje je najpopularnija bila tzv. Igra od dvadeset ili Kraljevska igra Ur. Iz antičke Grčke najpoznatije društvene igre bile su Polis i Pente grammai dok su Rimljani svoje vrijeme kratili igrajući Ludus latrunculorum, Duodecim scripta, Merellus ili pak Terni lapilli.

Kako bi posjetitelji u potpunosti uronili u svijet drevnih društvenih igara i naučeno praktično primijenili, u izložbenom su prostoru postavljeni i stolovi sa setovima za igru koji su gotovo uvijek popunjeni posjetiteljima svih dobnih skupina. Na kraju valja naglasiti i da je u sklopu otvorenja izložbe održan je prvi turnir u igri Latrunkuli, na kojem su sudjelovali studenti Sveučilišta u Zadru pod vodstvom dr. sc. Patricka Levačića.

Izložba se može razgledati u Muzeju antičkog stakla u Zadru do 18. rujna 2023. godine.

(Anamarija Eterović Borzić)


 

Kuća Bukovac – izložba „Otac i kćeri, bilješke i skice“

U Kući Bukovac ovo proljeće otvorena je izložba Otac i kćeri, bilješke i skice kustosice Jelene Beželj koja putem brojnih crteža i skica publici predstavlja neosporan likovni talent koji su posjedovale Jelica i Ivanka Bukovac, kćeri jednog od naših najznačajnijih slikara i utemeljitelja hrvatskog modernizma Vlaha Bukovca.

U nešto drugačijem izdanju galerijskog prostora Kuće Bukovac izložene su skice i crteži Jelice i Ivanke Bukovac, kao i nekoliko crteža njihova oca i učitelja Vlaha Bukovca koji je crtanje predstavljao kao osnovu svakog slikarskog čina. Ovaj trenutak inzistiranja na crtežu zabilježen je u njegovoj autobiografiji, gdje gorljivo zagovara važnost crteža: Neprestana vježba u crtanju, pravi je pak put k savršenstvu. Sve (se) sastoji u tome, da sa par poteza izraziš pravi kret i značaj osobe ili stvari, a ostala izradba u boji tek je šala i igračka za pravog umjetnika. Crtanje je za slikara što i kosti za ljudsko tijelo(…) Jest, nacrt je temelj kiparskog i slikarskoga umijeća. Blago onome, koji to s lakoćom svlada. On je Majstor. (Bukovac, Vlaho. 1918. Moj život. Književni jug. Zagreb. 138–139.)

 

Sestre Bukovac su lekcije slikanja počele primati od oca 1914. godine. Jelica je tada imala 17 godina, a Ivanka 15 godina. U Vlahovom praškom ateljeu prvo su učile crtanje ugljenom i olovkom, a poslije više od jedne godine ozbiljnog crtanja Vlaho im je dopustio da uzmu kist u ruke. Podučavanje nije trajalo samo dok su bili u ateljeu. Vlaho bi svaku priliku iskoristio za koji savjet vezan uz slikanje, a svaku slobodnu površinu za skiciranje ideje: Otac bi često crtao svoje nove kompozicije, koje su ga u to doba zanosile. Može se rijeti da nije bilo komada čistog papira, pa makar kuverta pisma, koje ako se je našlo slučajno umjesto bloka za crtanje u njegovim rukama da nije upotrebio za svoje skice. Negda kad nam je nešto za stolom tumačio i na stolnjak bi olovkom skicirao. Vidjela sam također u atelijeru da crta svoju zamisao u velikim razmjerima na pod /parkete/ sa bijelom kredom na dugačkoj dršci. (KB-1243, Bukovac Javorsky, Ivanka. 1976. Uspomene na mog oca Vlaha Bukovca, rukopis.)

Nakon ovih ranih, obiteljskih podučavanja slikanja, Jelica i Ivanka Bukovac 1921. godine upisale su Akademiju likovnih umjetnosti u Pragu, na kojoj je tada predavao i Vlaho Bukovac, te su time ujedno postale i prve studentice Akademije. Godine 1922. nenadano umire Vlaho Bukovac, a sestre Bukovac, osim što ostaju bez oca, ostaju i bez učitelja slikarstva i vječne inspiracije. Shrvane događajima, Akademiju stavljaju u drugi plan, te se posvećuju obitelji i rodnom Cavtatu.

Sestre Bukovac, talentirane i plodne slikarice ipak su život, umjesto vlastitim karijerama, posvetile svome ocu i stvaranju njegova memorijalnog muzeja. U njegovoj sjeni nije bilo prostora da se izraze u punini svoga talenta. No, Kuća Bukovac je rodna kuća ne samo Vlaha Bukovca, već je i obiteljski dom u kojem su djeca Vlaha Bukovca provela zadnje godine svoga života. Zahvaljujući tome u Kući Bukovac se danas nalazi veliki broj njihovih radova od samih početaka do kraja njihova stvaralačkog života. Među tom građom nalaze se brojne skice i crteži koji su ostali u obiteljskoj ostavštini ili su nalazili put do Kuće Bukovac nakon ponovnog otvorenja muzeja 2004. godine. Ovom prilikom napravljen je pregled tog velikog korpusa od preko 500 crteža i skica koji su izloženi u sklopu izložbe koja kontekstualizira crtačko umijeće - od ideje do ostvarenja kroz crteže.

Očevo učenje duboko je ukorijenjeno u rad sestara Bukovac, a potreba da se slika dovede do savršenstva kroz vježbu i učenje prikazana je u brojnim skicama koje su danas dio Kuće Bukovac, memorijalnog muzeja za kojeg su se Jelica i Ivanka zalagale više od pola svoga života. Iako su se sestre zalagale da to bude muzej isključivo Vlaha Bukovca, Jelica i Ivanka su kroz svoja djela postale neizostavnim dijelom života Kuće Bukovac.

Izložba ostaje otvorena u Kući Bukovac do kraja listopada.

(Jelena Beželj)


 

Izvor: Arheološki muzej Istre

„Tragovi u vremenu“ – izložba namijenjena dodiru

U Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta srca Arheološkog muzeja Istre nedavno je otvorena izložba „Tragovi u vremenu“. Riječ je o kiparskim radovima Emila Mandarića, samoukog umjetnika koji se skulpturi posvetio u odrasloj dobi, nakon što je ostao bez jednog od temeljnih osjetila – vida. Autorica izložbe je Đeni Gobić-Bravar.

Ovom je izložbom autor želio, kako je i kazao prilikom otvorenja, prikazati nekoliko aspekata tragova u vremenu.

Trag Emilovog osobnog vremena. Nakon što je izgubio vid, prošao je kroz period dubokog žalovanja i opraštanja sa svojim prošlim životom. No, skulpturama predmeta koje je nekada vidio a danas ih oblikuje i gleda rukama, uspio je povezati svoju prošlost sa svojom novom sadašnjošću.

Trag slijepih osoba u povijesti. Ulaskom u zajednicu slijepih osoba otvorili su se novi svjetovi i saznale nove priče – priče o slijepim osobama koje su ostavile snažan emotivni otisak u sjećanju zajednice u kojoj su živjele.

Posljednji je trag – trag materijala. Priroda i predmeti koji nas okružuju čudesni su i mogu u nama proizvesti različite emocije. Razvijajući se kao umjetnik, Emil je odlučio vidjeti nove oblike u onima koje je priroda stvorila.

Modelirajući papir različitih struktura, Emil je oblikovao predmete, forme i osobe koje su na neki način ostavile traga u njegovu životu. Površine skulptura obogatio je Brailleovim pismom ne bi li naglasio svoje trenutačno iskustvo. Predmeti su vizualno skladni, ali i osmišljeni za doživljaj dodirom, koji otkriva sasvim novu ljepotu koja proizlazi iz perspektive promatrača.

Radom s prirodnim materijalima koje možemo lako pronaći svugdje oko nas i skulpturama osoba koje su često neprimjetne u društvu autor šalje snažnu poruku. Među izloženim radovima su „Djevojka s pletenicom“ izvedena u kombiniranoj tehnici, zatim radovi od kaširanog papira poput „Plesačice“, „Zlatne jabuke“ ili „Brailleovog zagriza“. Zanimljivo djelo je i „Mlikarica“ koja u 34 godine preveze 238 tisuća litara mlijeka i pređe isto toliko kilometara, ali i „Ribar“, također od kaširanog papira, kojim autor objašnjava kako je naučio o ribarskoj tradiciji kada je iz Slavonije stigao u Rijeku.

Slijepim i slabovidnim osobama većinu vizualnog doživljaja nadomješta dodir, stoga je želja ove izložbe da je posjetitelji dožive upravo putem dodira. Tipičnom posjetitelju možda je teško zamisliti obilazak izložbe bez vizualne komponente, no nadamo se da smo u suradnji s autorom posjetitelje barem donekle uspjeli potaknuti na malo drugačiji, osjetilni pristup.

Izložba se može pogledati do 9. srpnja 2023.

(Arheološki muzej Istre)


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr