U Gradskom muzeju Varaždin otvorena je međunarodna izložba Zeleni kadar: Seljačke bune i pokreti u Austro-Ugarskoj i u državama nasljednicama 1914. – 1950. koja posjetiteljima približava povijest djelovanja zelenog kadra na varaždinskom području, kao i u drugim regijama bivše Austro-Ugarske Monarhije, tijekom svjetskih ratova, fokusirajući se na seljačke vojne dezertere i političke aktiviste koji su na razne načine pokušavali seljacima osigurati pravo na samoodređenje.
Tema je ilustrirana kroz fotografije i dokumente iz 15 različitih muzeja, arhiva i knjižnica iz Hrvatske, Slovenije, Slovačke, Češke, Austrije i Poljske. Mnogi od izložaka su rijetki i dosad nisu bili predstavljeni javnosti, a okupljeni na ovoj izložbi ukazuju na važnu ulogu koju je selo na području bivše Austro-Ugarske imalo u europskoj povijesti 20. stoljeća. Prezentirane su slike i dokumenti seljačkog nasilja dok su ostvarivali krvavu osvetu za ratnu nepravdu koju su, po njihovu mišljenju, pretrpjeli. Istodobno izložena građa svjedoči o njihovoj hrabrosti, kreativnosti i težnjama punim nade.
Izvor: Gradski muzej Varaždin
Doba svjetskih ratova u Europi bilo je vrijeme neviđenog nasilja, razaranja i političkih preokreta. Bilo je to i razdoblje u kojem su snažne seljačke mobilizacije i otpor oblikovali europsku povijest. „Posljednji europski seljački rat“ započeo je kad su seljaci odbacili proširene ovlasti zaraćenih sila u Prvom svjetskom ratu odupirući se regrutiranju, proizvodnim kvotama i rekvizicijama. Iako se to događalo diljem svijeta, samo se u srednjoj i istočnoj Europi potom razvilo u desetljećima dugu borbu za seljačku autonomiju, prosperitet i samoodređenje. Habsburško carstvo i njegove države nasljednice nalazile su se u epicentru ove borbe, posebno na području Čehoslovačke, Jugoslavije i Poljske. Pripadnici zelenog kadra diljem carstva su predvodili nasilnu odmazdu protiv pojedinaca za koje su mislili da su profitirali od ratnih stradanja seljaka, posebno činovnika, veleposjednika i židovskih trgovaca.
Seljaci vojnici dezertirali su u velikom broju u posljednje dvije godine rata. Velika većina odbila se vratiti u svoje postrojbe nakon dopusta u svojim rodnim selima. Progonjeno od strane vlasti, tisuće ljudi udružilo se radi uzajamne zaštite, sklonivši se u šumovita i planinska područja zbog čega su nazivani zeleni kadar. Najjači pokret formira se u Slavoniji, gdje je Božo Matijević, Crveni Božo, vodio zloglasnu bandu Kolo gorskih tića, koju nakon njegove smrti preuzima najpoznatiji razbojnik u Jugoslaviji, Jovo Stanisavljević Čaruga. Zeleni kadar formira se i među poljskim seljacima u Galiciji i češkim seljacima u Moravskoj s manjim, iako značajnim snagama u zapadnoj Slovačkoj, slovenskim zemljama, Češkoj, Bosni i Hercegovini i Dalmaciji. Zeleni kadar djelovao je i na varaždinskom području o čemu svjedoče izložene fotografije opustošene unutrašnjosti dvorca Šaulovec nakon upada kaderaša krajem 1918. godine. Također, izložene su i puške, bajunete, uniforme te osobni predmeti vojnika iz Prvog svjetskog rata iz fundusa Gradskog muzeja Varaždin.
Izvor: Gradski muzej Varaždin
Iako se zeleni kadar posvuda raspušta početkom 1920-ih, nadahnuo je seljački aktivizam u međuratnom razdoblju i pružio model ruralnog otpora između 1939. i 1945. godine. Neposredno nakon rata komunističke partije pokušale su dobiti seljačku potporu, ali kolektivizacija je otuđila mnoge seljake i iz temelja transformirala selo čime je označila kraj seljačkih ratova u Europi.
Autori izložbe su Jakub Beneš i Petra Svoljšak, a kustosica izložbe je Petra Marincel. Izložba ostaje otvorena do 2. listopada 2022. godine.
(Petra Marincel)

Učenici Donjogradske dječačke pučke škole u Zagrebu tijekom obuke u uspravnom pismu, oko 1900.
„Krasopis – lijepo pismo“ – gostovanje izložbe Hrvatskog školskog muzeja u Iloku
U Muzeju grada Iloka je krajem kolovoza otvorena izložba Krasopis – lijepo pismo čija je autorica Kristina Gverić, viša kustosica Hrvatskog školskog muzeja. Njome se obilježava 70 godina Muzeja grada Iloka i 120 godina Hrvatskoga školskog muzeja kao i dugogodišnja međumuzejska suradnja. Izložba je popraćena istoimenim katalogom Krasopis – lijepo pismo te slikovnicom Igra, slovo, školica, a uz otvorenje izložbe organizirana je i najpopularnija radionica Hrvatskoga školskog muzeja Pišemo krasopisom.
Krasopis – lijepo pismo izložbeni je projekt inspiriran bogatim muzejskim fundusom, vrijednim predmetima koji se čuvaju u muzejskim zbirkama, arhivu te knjižnici Hrvatskoga školskog muzeja, a koji su ujedno i dokaz koliko je važan bio i što je za povijest hrvatskoga školstva značio nastavni predmet Krasopis.
Priča o krasopisu kao nastavnom predmetu započinje pričom o razvoju pisma, prvim pismovnim sustavima te definiranjem pojma kaligrafija ili krasopis. Prikazan je povijesni razvoj obuke u pisanju krasopisom na ovim prostorima od vremena stare krajiške škole, Vojne krajine do prvih hrvatskih školskih zakona u drugoj polovici 19. stoljeća. Nastavni planovi i programi u 20. stoljeću daju uvide u zadatke nastave krasopisa i u to kako se na tom nastavnom predmetu učilo i koliko se učilo.
Tintarnica (Hrvatski školski muzej)
Slijedi pregled osnovnih karakteristika krasopisa, predmeta koji se u hrvatskim školama učio sve do sredine 20. stoljeća. Istražuju se osnovna svojstva lijepog pisma, izgled slova, zahtjeve koje trebaju ispuniti učitelji kao i one koji se postavljaju pred učenike, zatim se definira način držanja tijela, pisanke i pera. Izložbom se istražuje krasopis unutar učionice, metodički rad te povijesni razvoj metoda.
Odgovor na pitanje što trebamo za pisanje krasopisom? nude muzejski predmeti koji svjedoče o tome kako je izgledao nastavni predmet krasopis te čime se na tom predmetu služilo. Putem kataloga i izložbe predstavljene su školske klupe, školske ploče i pločice, učeničke torbe, zidne table, šarolike pernice, čelična pera, držala, olovke, tintu, tintarnice, bugačice, kao i zavidan broj pisanki (s pretiscima, bez pretisaka, s crtama – višecrtne, jednocrtne). Guščja pera su bila izrazito popularna, njih bi učitelj zarezivao učenicima, te su se dugo zadržala u školama čak i nakon pojave željeznih pera.
Školska pločica (Hrvatski školski muzej)
Izložba se osvrće i na istaknute učitelje krasopisa te autore pisanki poput učitelja s velikim iskustvom u krasopisu Franje Klaića ili primjerice Ljudevita Modeca učitelja i ravnatelja učiteljske škole u Zagrebu i Petrinji. Na kraju je spomenuta i zanimljiva rasprava koja se među učiteljima, ali i liječnicima odvijala krajem 19. i početkom 20. stoljeća o tome kojemu pismu, kosom ili uspravnom, dati prednost u školama. Godine 1892. zakonskom odredbom određeno je da se u školama mora koristiti i pisati uspravno pismo. Naime, kako je objašnjeno u katalogu izložbe, „mislilo se da koso pismo kod učenika uzrokuje kratkovidnost te iskrivljuje kralježnicu, da zahtijeva od njih loše držanje tijela pri pisanju. Protivnici kosoga pisma isticali su da je kut kod slova često nejednak, na što utječe dječja samovolja ili loš rad učitelja s učenicima. Uspravno pismo fizički je zahtjevnije, više umara, te se pri pisanju uspravnih slova treba pomicati cijela desna ruka, a pri pisanju kosih slova pomiče se samo podlaktica oko potporne točke u laktu“. Zabrana pisanja kosim pismom trajala je sve do 1905. godine.
Izložba Krasopis – lijepo pismo ostat će otvorena do 30. rujna 2022. godine.
(Kristina Gverić)

Izvor: Etnografski muzej Istre – Museo etnografico dell’Istria
Europska muzejska akademija – među nagrađenima i Etnografski muzej Istre
Na godišnjoj svečanosti Europske muzejske akademije (EMA) održanoj 10. rujna u Mudam Luxembourg Museumu u Luxembourgu suradnički projekt Identity on the Line/Ugroženi identiteti (2019. – 2023.) osvojio je nagradu EMA-e za izvanredan doprinos razumijevanju migracija i identiteta u Europi. Projekt Identity on the Line (I-ON) provodi se kroz suradnju šest kulturno-povijesnih muzeja i jednog sveučilišta koji zajedničkim pristupom istražuju dugoročne posljedice različitih migracijskih procesa, bilo prisilnih ili dobrovoljnih, a koji su se dogodili u Europi u posljednjih sto godina. Jedan od partnera je i Etnografski muzej Istre – Museo etnografico dell’Istria, a nagradu je ispred ustanove primila dr. sc. Tamara Nikolić Đerić, članica projektnog tima.
Upravni odbor EMA-e kao razloge dodjeljivanja ove specijalne nagrade projektu I-ON naveo je sljedeće: „Zadivljujuće je da je muzej srednje veličine kao što je Vest-Agder Museum pokrenuo tako složen međunarodni projekt, okupljajući šest drugih malih/srednjih institucija razasutih diljem Europe. Impresivan su, pritom, rezultat: zajednička putujuća izložba, zasebne izložbe u svim dotičnim zemljama, publikacije, webinari, školski paketi i film. Ovaj projekt ukazuje na potencijale malih i srednjih muzeja te je važan doprinos razumijevanju povijesti migracija u 20. stoljeću, upravo zahvaljujući snažnoj međunarodnoj komponenti“.
Nagradu EMA dodjeljuje Upravni odbor Europske muzejske akademije muzeju, pojedincu ili kulturnoj instituciji koji provode projekte od europske važnosti i koji svojim radom doprinose razvoju muzeološkog diskursa na međunarodnoj razini. Nagrada se ne dodjeljuje redovito, a do sada ju je dobilo samo nekoliko europskih institucija: Muzej Galileo Galilei u Firenci, Europeana u Haagu i Polin u Varšavi.
Projekt I-ON sufinancira Europska unija kroz program Kreativna Europa. Pitanje kojim se projekt bavi odnosi se na prijenos traumi, odnosno na utjecaj teških događaja povezanih s migracijama na migrante, njihovu djecu i unuke. Projekt stavlja snažne emocije koje ujedinjuju migrante u jedinstvenu perspektivu unatoč razlikama u kontekstu, vremenskom okviru, nacionalnosti i podrijetlu iskustava. Ove univerzalne emocije prikazane su na sedam lokalnih izložbi, jednoj zajedničkoj putujućoj izložbi, na digitalnoj izložbi, filmu, kompletu školskih paketa, kroz četiri znanstvena članka i u online publikaciji.
Kathrin Pabst, voditeljica projekta Identity on the Line, naglasila je da smo „kroz svjedočanstva 164 informatora mogli jasno vidjeti koliko je složen problem povezan s migracijom i koliko ta teška iskustva mogu postati tajne koje utječu ne samo na same svjedoke vremena nego i na njihovu djecu i unuke. Tišina koja okružuje traumatične povijesne događaje poput prisilne migracije i rata utječe na pojedince, obiteljske odnose, lokalna društva, pa čak i nacionalne narative. Naša otkrića mogu pomoći ublažiti dugoročni učinak rata u Ukrajini i oblikovati europski identitet poticanjem otvorenosti, međukulturalnog dijaloga i međusobnog razumijevanja”.
(Etnografski muzej Istre – Museo etnografico dell’Istria)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr