Povodom festivala ljubavne poezije „Vrazova Ljubica“ u Galeriji Prica u Samoboru otvorena je početkom mjeseca izložba „Ruža i Ivan Meštrović – priča o ljubavi, prijateljstvu i umjetnosti“, čije su autorice Dajana Vlaisavljević i Sabina Kaštelančić.
Riječ je o iznimnoj životnoj priči dvoje umjetnika, Ruži i Ivanu Meštrović, ispričanoj kroz pisma koja su si međusobno izmjenjivali, a u kojima je vidljiv njihov prisan ljubavni i prijateljski odnos. O Ivanu Meštroviću, svjetski poznatom umjetniku se već jako puno zna, za razliku od umjetničkog djelovanja njegove prve supruge Ruže Meštorović, rođene Klein. Ovom izložbom također se želi predstaviti manje poznati umjetnički opus jedne svestrane žene koja je ostala u sjeni velikog majstora.
Ljubavna priča Ruže i Ivana Meštrović ispričana je kroz tematski odabir pisama nastalih u razdoblju od 1903. do 1942. godine, a koja se nalaze u obiteljskoj arhivi Kaštelančić u kojoj su sačuvana 303 pisma i dopisnice kao autentični svjedoci toga vremena. Kako autorice izložbe spominju u katalogu: „Njihova opsežna pisma, koja su izmjenjivali za vrijeme braka i nakon rastave, otkrivaju bogatstvo njihovih života, isprepleteno brojnim kulturnim događanjima, putovanjima, susretima s poznatim osobama onoga doba, istodobno govore o planiranju izložbi i raspravama o njihovim budućim umjetničkim projektima. Za nas su ovdje posebno važna pisma koja fragmentarno, ali kontinuirano svjedoče o odnosu dvoje ljudi koji su bili vezani sponama ljubavi, prijateljstva te umjetničkog stvaralaštva. Taj odnos nije uvijek bio lagan i jednostavan, ali općenito ga možemo smatrati brižnim, toplim i razumijevajućim u svim aspektima njihovih životā.“
Ruža i Ivan upoznali su se u Beču 1903. godine i tada započinje sretno i uzbudljivo razdoblje njihovog zajedničkog života, a emocije koje Ivan očituje prema Ruži vidljiva su iz pisma koje joj šalje 28. studenog 1903.:
Iz pisama je vidljiva ta nježna strana našeg slavnog kipara prema Ruži i mada su im se s vremenom životni putevi razdvojili prisnost ostaje prisutna sve do samog njenog kraja. Posebno je dirljivo posljednje pismo koje joj šalje 1942. dok ona leži u bolesničkom krevetu i proživljava svoje zadnje dane:
Izložba se može razgledati do 9. srpnja 2023. godine.
Arheološki muzej Osijek (AMO) nedavno je otvorio stalnu izložbu na otvorenom kojom se uz pomoć informacijskih ploča i naprednih značajki aplikacije QtouR – virtualni vodič na jedinstven način prezentiraju arheološki lokaliteti u gradu Osijeku.
Grad Osijek ima ukupno pet arheoloških zona na kojima su u posljednjih stotinjak godina provedena brojna istraživanja. U ovoj interaktivnoj izložbi prezentirano je devet arheoloških lokacija u gradu. Na svakom od odabranih lokaliteta postavljena je informacijska ploča s dvojezičnim tekstovima kojima se posjetiteljima daju osnovne informacije o lokalitetu. Na ploči su također prikazani reprezentativni arheološki nalazi tog lokaliteta, ali i QR kod za preuzimanje i pokretanje besplatnog QtouR– virtualnog vodiča, višejezične mobilne aplikacije namijenjene za napredna virtualna vodstva kroz muzeje, galerije, gradske ili ruralne znamenitosti i atrakcije, parkove ili turističke rute.
Aplikacija QtouR – virtualni vodič domaća je mobilna aplikacija za Android i iOS sustave lansirana prije nešto više od tri godine i implementirana u više hrvatskih muzeja i u turističkih ruta na otvorenom. Iza domaćeg tima zaslužnog za razvoj ove aplikacije stoje muzejski djelatnici s višegodišnjim radnim iskustvom u realizaciji izložbenih projekata koji su tražili moderne i pristupačne načine komunikacije s korisnicima. Aplikacija na zabavan, interaktivan i intuitivan način otkriva korisnicima sve ono što im je skriveno u izložbi ili muzejskom postavu kada pored sebe nemaju pravog vodiča.
QtouR – virtualni vodič je prostorno svjesna aplikacija koja automatski prepoznaje svaki arheološki lokalitet kojem se korisnik približi te ga o njemu obavještava. Unutar muzeja ili galerija aplikacija koristi i mrežu radijskih odašiljača (iBeacon tehnologija) kako bi vrlo precizno otkrila kojim se sadržajima – izložbenim vitrinama – korisnik približio, kako bi mu o njima automatski pružila informacije, poput živog vodiča. Korisnici imaju putem interaktivne karte mogućnost odabira lokaliteta unutar aplikacije te mogu odabrati i navigacijske upute do odabranog lokaliteta. Atraktivni multimedijalni sadržaji, 3D virtualizacije, prošireni i interaktivni prikazi svakom arheološkom lokalitetu daju punu dimenziju i korisniku omogućuju da na jednostavan način otkrije i doživi više.
Prva lokacija koja je prezentirana na istočnom dijelu grada, a pripada i istoimenoj zoni je Osijek-Ciglana-Zeleno polje. Najstariji nalazi iz razdoblja pleistocena su kosturni ostaci konja (10980. – 10720. g. pr. Kr.), potom slijede nalazi iz eneolitika, brončanog i starijeg željeznog doba. Najreprezentativniji su nalazi iz nekropole istražene 1950-ih koji pripadaju narodu Skordiska iz mlađeg željeznog doba. Mnogi od ovih nalaza izloženi su u stalnom postavu AMO-a.
Arheološka zona Mursa, Pristanište i Vijenac Ivana Meštrovića obuhvaća veliko područje grada Osijeka i prezentirana je s ukupno četiri ploče (ili info točke unutar aplikacije). Info ploča na Trgu Bana Jelačića donosi općeniti prikaz s informacijama o rimskoj koloniji Mursi, kao i o najvažnijim iskopanim nalazima. U podrumskim prostorima Dječjeg vrtića Mak prezentirani su ostatci rimskog građevinskog kompleksa s trijemom istraženi tijekom 1982. godine. Položaj Pristanište i Klinički bolnički centar prezentiran je info pločom postavljenom u ulici J. Huttlera, u blizini same bolnice. Ploča na kojoj su predstavljeni podaci o rimskom mostu preko rijeke Drave, tzv. Hadrijanovom mostu, prema caru koji je 133. godine Mursi dodijelio status kolonije, postavljena je u blizini originalne lokacije mosta, odnosno kamenih ostataka koji se i danas vide za niskog vodostaja.
Dvije informacijske ploče predstavljaju arheološku zonu Tvrđa-Gornji grad, od kojih je jedna u centralnom dijelu zgrade AMO-a jer su zaštitna arheološka istraživanja provedena prilikom uređenja zgrade potvrdila nalaze iz razdoblja kasnog srednjeg i novog vijeka, ali i objekt koji je pripadao brončanodobnoj kulturnoj grupi Belegiš II. Na info ploči nalaze se i podaci o ostacima arhitekture Kasim-pašine džamije parterno prezentirane na samom Trgu Jurja Križanića.
Čitav niz istraživanja proveden je na Trgu Vatroslava Lisinskog, u Osječkoj Tvrđi, a dio rezultata prezentiran je na info ploči na samom trgu s podatcima o srednjovjekovnoj crkvi Sv. Trojstva, ali i o arheološkim slojevima iz starijih razdoblja. Na području Mađarske Retfale pronađen je višeslojni arheološki lokalitet koji pripada različitim razdobljima, svjedočeći o dugoj i bogatoj prošlosti ovoga područja. Upravo su na ovom mjestu pronađeni ostatci najstarijeg naselja na području Osijeka iz razdoblja neolitika koji pripadaju starčevačkoj kulturi (kraj 7. – kraj 6. tisućljeća pr. Kr.), prvoj zemljoradničkoj populaciji ovoga kraja.
Lokalitet Filipovica-Hermanov vinograd nalazi se na jugozapadnom rubnom dijelu Osijeka, na niskom, gotovo polukružnom brežuljku, a danas presječeno osječkom južnom obilaznicom. Tijekom mnogobrojnih istraživanja, od kojih su prva provedena 1897., prikupljena je velika količina nalaza koja ovaj lokalitet pripisuju nositeljima sopotske kulture iz mlađeg kamenog doba. Na info ploči prezentirani su podatci o istraženim stambenim objektima nosilaca sopotske kulture, ukopima pokojnika, ali i bogatom arheološkom materijalu.
Podaci na informacijskim pločama kao i prošireni interaktivni sadržaji prezentirani unutar mobilne aplikacije QtouR – virtualnog vodiča koristit će se u edukativne i turističke svrhe, kako bi informacije koje se inače čuvaju unutar muzeja i institucija koje su provodile istraživanja postale dostupne širem krugu korisnika.
(Josip Kralik i Dragana Rajković)

Nova izdanja – priručnik o konzervaciji i restauraciji stakla
Muzej antičkog stakla u Zadru (MAS) nedavno je predstavio suvremeni stručni priručnik pod nazivom „Konzervacija i restauracija stakla“ čiji je autor Šime Perović, konzervator-restaurator savjetnik i kustos u Muzeju. Priručnik su predstavili ravnatelj MAS-a dr. sc Hrvoje Manenica, Mirta Pavić, muzejska savjetnica u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu i koordinatorica Sekcije konzervatora restauratora Hrvatskog muzejskog društva, te Damir Doračić, muzejski savjetnik iz Arheološkog muzeja u Zagrebu.
Novo izdanje MAS-a odgovor je na nedostatak literature s tematikom konzervatorsko-restauratorske metodologije i prakse na programima studija konzervacije i restauracije, kao i na području pripremanja i polaganja stručnih ispita u muzeološkoj struci. Započinje uvodom koji pruža uvid u dosadašnje stanje publiciranja radova Odsjeka za restauraciju i istraživanje MAS-a, a drugo poglavlje pod naslovom Struktura i osobine stakla donosi informacije o kemijskim i fizičkim odlikama stakla te upućuje na postojanje prirodno nastalih stakala poput opsidijana ili fulgurita, kao i onih artificijelnih.
Naredno poglavlje Povijesni pregled staklarstva i tehnologija staklarske produkcije predstavlja sažeti prikaz cjelovitog oscilirajućeg povijesnog tijeka razvoja staklarstva, od njegove prve pojave polovicom 3. tisućljeća prije Krista na prostoru Mezopotamije, odnosno Sirije i Palestine. Amplitude tog razvoja u pozitivnom smislu su rimskodobna produkcija, kao i venecijanska produkcija 15. i 16. stoljeća, a ovaj pregled je poznavanje povijesnog tijeka obrade oplemenio i spoznajama proisteklim iz projekata eksperimentalne arheologije koja se aplicira na Odsjeku za restauraciju istraživanje MAS-a. Iz sličnih su stručno-znanstvenih projekata proistekli i podaci koje prezentira poglavlje Recikliranje stakla u antici. U njemu se na temelju arheoloških dokaza, naputaka antičkih pisaca Marcijala, Stacija i Plinija starijeg, ali i rezultata fizičkih i kemijskih analiza, rekonstruiraju mogući oblici recikliranja ili restauriranja oštećenih staklenih predmeta u antici i srednjem vijeku.
U poglavlju Oblici propadanja stakla opisani su degradacijski procesi i oblici oštećenja kojima mogu biti zahvaćeni predmeti proistekli sa kopnenih arheoloških istraživanja, oni sa podvodnih i podmorskih istraživanja, ali i sva ostala povijesna stakla. Slijedi rasprava Istraživanje i dokumentiranje u kojoj se ističe važnost dokumentiranja svih faza konzervatorsko-restauratorskih postupaka, te koji donosi i pregled arheometrijskih istraživanja koji su bitna podloga su za procjenu stanja i ugroženosti.
Praktične primjere konzervatorsko-restauratorskih postupaka popraćene ilustracijama donosi poglavlje Konzervacija i restauracija. Pri tome sve su spoznaje ažurirane s najsuvremenijim napretcima u konzervatorsko-restauratorskoj praksi u svijetu. Zasebno se razrađuju preventivna zaštita u čuvaonicama i postavima, konzervatorski postupci – stabilizacija i čišćenje – te restauratorski postupci – rekompozicija i integracija. U smislu očuvanja autentičnosti izvornog predmeta raspravlja se i o izradi kopija u muzeološkom kontekstu.
Svi postupci konzervatorsko-restauratorske prakse odvijaju se u adekvatno opremljenim prostorima i uz aplikaciju sigurnosnih procedura koje su opisane u odlomku Materijali, oprema i zaštitne mjere. Posebnu vrijednost priručnika predstavlja i poglavlje pod naslovom Terminološki rječnik. Popisom natuknica koje tretiraju pojmove o restauraciji arheološkog stakla osigurana je cjelovitost terminologije na polju staklarstva u arheologiji, koja je ranije publicirana pod naslovom Terminološki rječnik antičkog staklarstva.
(Šime Perović)
Nakladnik: Muzej antičkog stakla u Zadru, Za nakladnika: Hrvoje Manenica, Autor: Šime Perović,
Fotografije: Šime Perović, Irena Jukić; Lektura: Edita Medić, Grafičko oblikovanje: FG Grafika d.o.o., Zadar, Tisak: FG Grafika d.o.o., Zadar; Naklada 200;
ISBN 978-953-8320-06-4; Zadar 2022.;
Izdanje je tiskano uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija RH i Zadarske županije

Izvor: Muzej Slavonije Osijek
„Kutija naših sjećanja“ – kako pripremiti muzejski program za osobe oboljele od demencije?
Muzej Slavonije u Osijeku (MSO) jedan je od partnera na međunarodnom projektu pod nazivom Kutija naših sjećanja, na engleskom Box of Our Memories – BOOM. Cilj projekta je kroz neformalno obrazovanje odraslih u području reminiscencije povećati broj raznolikih kulturno-umjetničkih programa u baštinskim ustanovama koji bi utjecali na poboljšanje kvalitete života osoba s demencijom i drugim oblicima gubitka kognitivnog pamćenja. Voditeljica projektnih aktivnosti je Jesenka Ricl, muzejska pedagoginja u MSO-u, a pored osječkog muzeja u projektu sudjeluju i ustanove iz Poljske, Švedske, Austrije, Ujedinjenog Kraljevstva, Grčke i Italije. Financijska sredstva su osigurana u sklopu programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+.
Muzeji mogu biti mjesta zabave i obrazovanja, kao i mjesta za opuštanje. Posjetitelji danas traže nova uzbuđenja i otkrića, a pedagozi i kustosi osmišljavaju programe s ciljem obogaćenja osobnog iskustva. Povrh toga, muzeji imaju veliki potencijal da pozitivno utječu na osobe s demencijom. Posjet izložbama ili sudjelovanje u radionicama smanjuje stres, potiče pozitivne emocije, smanjuje osjećaj usamljenost i potiče razvoj bliskih društvenih odnosa. Boravak u muzeju poboljšava kognitivne funkcije i smanjuje simptome depresije. Redoviti posjetitelji s demencijom kažu da se osjećaju manje izolirano i da im je lakše povezati se s drugim posjetiteljima sa sličnim interesima.
Muzej i demencija
Gubitak pamćenja izjeda čovjeka, otkida dio našeg identitet i čini nas nesretnima, uplašenima i usamljenima. Što možemo učiniti za osobe s demencijom i kako unaprijediti kvalitetu njihova života? Istraživanja pokazuju da zdrav način života, uključujući zdravu prehranu, redovitu tjelovježbu i kognitivnu stimulaciju, može smanjiti rizik od kognitivnog pada i demencije. Jedna od terapija u kognitivnoj stimulaciji je i terapija reminiscencije u kojoj se putem prisjećanja i prenošenja događaja iz osobne povijesti postiže poboljšanje mentalnog stanja.
Baštinske ustanove mogu igrati važnu ulogu u organizaciji programa usmjerenih na njegovanje sjećanja u kojima mogu sudjelovati osobe s demencijom u pratnji njegovatelja. Ustanove poput muzeja i arhiva su neiscrpan izvor predmeta koji se mogu koristiti u terapiji reminiscencije, kao i u drugim metodama psihosocijalne intervencije. Muzejske izložbe svjedoče o društveno-kulturnim ili povijesno-ekonomskim promjenama, ali i o životima obitelji, majstorstvu obrtnika ili radu umjetnika te potiču na prisjećanje.
Izvor: Muzej Slavonije Osijek
Kako organizirati posjet muzeju za osobe s demencijom u pratnji njegovatelja ili člana obitelji? Preduvjet tome je stjecanje novih vještina i kompetencija djelatnika u kulturi i sudjelovanje u neformalnom programu za usavršavanje odraslih. Partneri na projektu BOOM izradili su niz smjernica koje pomažu u pripremi djelatnika za izradu programa za oboljele osobe i objavili metodološki priručnik u kojem su, između ostaloga, predstavljeni primjeri dobre prakse. Jedan od navedenih primjera inovativnih metodologija je i program Album za osobe s Alzheimerovom bolešću i demencijom koji je nastao u suradnji Tiflološkog muzeja i Tehničkog muzeja Nikola Tesla.
U sklopu projekta objavljena je i digitalna kutija sjećanja (BOOM App) u koju se mogu učitavati skenirane fotografije, audio i video zapisi, korisne poveznice i to sve s ciljem jednostavnijeg i bržeg pristupa materijalima koji služe kao okidači za prisjećanje. Brojni sudionici su testirali digitalnu kutiju sjećanja i smatraju da će im biti od velike pomoći u radu s osobama oboljelim od demencije.
Interpretiranje muzejskih predmeta – fotografija, slika i skulptura, kućanskih pomagala ili dječjih igračaka – može pomoći u njegovanju sjećanja na osobno životno iskustvo. Koliko sam puta imala priliku vidjeti širok osmijeh ili suzu radosnicu na licima naših posjetitelja! „Moja majka je imala isti ovakav pribor za čaj! Koristila ga je u posebnim prilikama. U djetinjstvu sam krišom uzimala kockice šećera iz iste keramičke posude! Majka se jako ljutila što za goste nije ostalo ništa.“ – starija gospođa kroz smijeh prepričava dogodovštine iz djetinjstva. „Sjećam se tvornice s ove fotografije. Moj stric je radio u njoj. Proizvodili su najukusniju čokoladu i bombone. Često bi dolazio k nama na nedjeljni ručak. Znali smo što nas čeka za desert! Bili smo jako uzbuđeni!“ – komentirao je gospodin gledajući crno-bijelu fotografiju radnika ispred tvorničke hale. To je dovoljan razlog da kustosi, pedagozi i knjižničari započnu suradnju s njegovateljima starijih osoba.
Više o terapiji reminiscencije kao i ostali dostupni materijali mogu se pronaći na poveznici: https://boxofourmemories.eu/. Za više informacija može se obratiti na: jesenka.ricl@mso.hr.
(Jesenka Ricl)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr