Izvor: Zavičajni muzej Benkovac

Izvor: Tiflološki muzej / autor reprodukcija, Renato Vukić
Tiflološki muzej – prva institucionalna izložba LGBTIQ+ tematike
Povodom obilježavanja 20. obljetnice prvog Gay Pridea u Hrvatskoj, u Tiflološkom muzeju u Zagrebu krajem svibnja otvorena je prva institucionalna izložba LGBTIQ+ tematike pod nazivom „Uđite u naša četiri zida“ koja skreće pažnju javnosti na kršenje prava jedne podzastupljene i ranjive skupine u društvu.
Izložba kroz četiri cjeline - Identitet, Iskorak, Intimnost i Vidljivost, publici približava razne životne situacije queer osoba, obrazlaže zakonske promjene koje su uslijedile nakon prvog Pridea i educira o tome što označava termin queer te koje su razlike između spola i roda. Kako pojašnjavaju autorice izložbe Željka Bosnar Salihagić i Morana Vouk Nikolić, izložbom su željele istaknuti „kako ljude ne oblikuje samo pripadnost jednoj skupini, već ih čine osobine i postupci, skriveni i javni, vrijedni poštovanja i uvažavanja“ i skrenuti pažnju na činjenicu „da smo više od spola i roda koji nam je pripisan rođenjem i koji nas samo manjim dijelom definira“.
Uvodni dio izložbe donosi Deklaraciju o seksualnim pravima prihvaćenu u Hong Kongu na 14. Svjetskom seksološkom kongresu 1999. godine u kojoj, među ostalim, stoji da su seksualna prava univerzalna ljudska prava, zasnovana na slobodi, dostojanstvu i jednakosti svih ljudskih bića. Publika može vidjeti promo materijale i fotografije s prve Povorke ponosa održane u Zagrebu 2002. godine koju su obilježili prisutnost jakih policijskih snaga i nasilni protuprosvjedi desnice praćeni pokušajima fizičkih obračuna, bacanjem suzavca i danas nezamislivim verbalnim nasiljem.
Izvor: Tiflološki muzej / autor reprodukcija, Renato Vukić
U postavu je prezentiran izbor iz izdavačke djelatnosti LGBTIQ+ zajednice koji približava njene zdravstvene, kulturne i aktivističke segmente, a izložene su i programske knjižice Queer Zagreb festivala , jednog od najznačajnijih i najinovativnijih festivala nezavisne regionalne scene koji se bavi istraživanjem queer kulture i LGBTIQ+ zajednice.
Poseban segment izložbe donosi video ispovijesti LGBTIQ+ osoba koje govore o svojim intimnim problemima, borbi s homofobijom u najužoj obitelji i stigmatizaciji okoline zbog koje se boje javno obznaniti vlastitu seksualnu orijentaciju, plašeći se odbacivanja od strane najmilijih, diskriminacije prilikom zapošljavanja ili nasilja okoline.
Upozoravajući da homofobija, mržnja i nasilje najčešće proizlaze iz neinformiranosti i nedostatka otvorenog dijaloga, iz Muzeja pozivaju građane da "zavire u njihova četiri zida, bez predrasude" i promisle o agresivnom diskursu koji pripadnike LGBTIQ+ populacije često prikazuje kao prijetnju naciji, vjeri i obitelji, podsjećajući kako prava LGBTQ+ osoba nisu i ne bi trebala biti neka posebna, već osnovna ljudska prava.
Izložba se može razgledati u Tiflološkom muzeju u Zagrebu do 31. kolovoza 2022. (I.G.)

Izvor: Gradski muzej Požega
Gradski muzej Požega – projekt „Klub čitatelja vlastite prošlosti“
Na Jedanaestom festivalu hrvatskih digitalizacijskih projekata (D – fest), održanom tijekom svibnja u organizaciji Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, predstavljen je projekt digitalizacije obiteljskih fotografija Gradskog muzej Požega „Klub čitatelja vlastite prošlosti“, kojim je stvorena baza podataka i fotografija koja će brojnim stručnjacima postati nezaobilazna građa za istraživanje Požege i njene okolice.
Živimo u vrijeme globalizma, migracija, promjena načina života i sustava vrijednosti, u digitalnom dobu kada kutije s prašnjavim fotografijama postaju balast vlasnicima i njihovim nasljednicima. Svakodnevno smo svjedoci mijenjanja životnih prostora u kojemu stradava uvijek najosjetljivija građa, a to su fotografije koje su, posebno one amaterske, jedinstveni i neponovljivi, vrlo važan izvor baštinskih informacija, dragocjen brojnim strukama. Na žalost njihova intimnost, anonimnost i nedostupnost učinile su ih do sada gotovo potpuno neiskorištenima.
Projekt digitalizacije obiteljskih fotografija pod znakovitim nazivom Klub čitatelja vlastite prošlosti, od listopada 2020. godine kada je Gradski muzej Požege zahvaljujući sredstvima Ministarstva kulture i medija RH i Grada Požege došao do jednog od najkvalitetnijih skenera za obradu fotografija, do danas, trajno je na terenu spasio od potencijalnog propadanja, odnosno učinio vidljivim javnosti više od 23.000 fotografija. Digitalne kopije fotografija se čuvaju na dva zrcalna diska u vrlo visokoj rezoluciji u TIFF formatu, te su smanjene u JPG formatu na još nekoliko tvrdih diskova dostupne za pregledavanje i korištenje uz regulirana autorska prava brojnim korisnicima, od potreba vrtića do znanstvenika svih struka.
Stvaranjem velike, lakopretražive baze podataka s trenutno 77 obiteljskih zbirki dostupnih javnosti s izuzetno kvalitetnim metapodacima sakupljenih u više od 160 sati intervjua s vlasnicima, pozicionira požeški muzej kao mjesto sabirališta kolektivne memorije u kojemu doprinos pojedinaca u rasvjetljavanju zajedničke prošlosti presudan. Polazeći od premise da prošlost mjesta ne čine samo znamenite osobe i povijesni događaji nego sve obitelji i njihove životne priče, potaknuo je građane Požege i Požeštine na iznenađujuće pozitivan odaziv i suradnju, zahvaljujući kojoj baza podataka svakodnevno raste. Zajedničkim „čitanjem“ detalja s fotografija osvjetljava se uloga predaka u životu zajednice čime se vidljivo jača poljuljani identitet i pojedinaca ali i čitave sredine.
Tome svakako pomažu vrlo posjećena druženja Kluba čitatelja vlastite prošlosti, na kojima se digitaliziranim obiteljskim fotografijama i baštinskim pričama pojedinaca ilustrira mnoštvo zanimljivih tema, poput promjene u arhitekturi i krajobrazu, svakodnevnog života i navika tijekom 20. stoljeća, životnih i godišnjih običaja, zabava, izleta, šetnji, mode, obrta, trgovina, brojnih djelatnosti, života djece, uređenja dvorišta i interijera, povijesnih događanja i td. Uz stručnjake za pojedine teme, posebnu ulogu u čitanju fotografija imaju građani starije životne dobi kojima su ovakva prisjećanja kroz prenošenje znanja i iskustava na mlađe generacije, svojevrsna terapija i uključivanje u društvo.
Projektom Klub čitatelja vlastite prošlosti ne samo da je pronađen još jedan inovativni način interpretacije nematerijalne kulturne baštine sredine, otkrivanje i poticanje obrađivanja novih baštinskih tema, njegovanje i jačanje vlastitog i zajedničkog identiteta, nego je njime potaknut zdrav interes zajednice koji generira novom motiviranom muzejskom publikom.
Tome će svakako, zahvaljujući Ministarstvu kulture i medija RH i Gradu Požegi doprinijeti i atraktivna, edukativna, poticajna mrežna stranica projekta s nizom interakcijskih sadržaja, pretraživim dijelom baze podataka, interpretacijskim pričama bogato ilustriranim jedinstvenim fotografijama građana, zamišljena kao mjesto druženja građana i stručnjaka, zaljubljenika lokalnu i nacionalnu baštinu u 20. stoljeća.
(Maja Žebčević Matić, autorica projekta)
U Podrumima Dioklecijanove palače u Splitu krajem svibnja održana je promocija knjige "Trogir između svjetskih ratova (1918. – 1941.)“ autora dr. sc. Marijana Čipčića koji čitatelju približava političku, gospodarsku, društvenu i kulturnu svakodnevicu Trogira u kratkom, ali burnom razdoblju od kraja Prvog do početka Drugog svjetskog rata.
Knjiga o Trogiru između svjetskih ratova, tiskana u izdanju Muzeja grada Splita, zapravo je monografski prilagođena doktorska disertacija koju je autor, koji je do početka ove godine radio kao kustos u Muzeju grada Splita, obranio na Sveučilištu u Zadru 2020. godine. Na predstavljanju knjige u Splitu o njenoj vrijednosti za hrvatsku i lokalnu historiografiju govorili su prof. emer. dr. sc. Ivo Babić, dr. sc. Stanko Piplović, doc. dr. sc. Branko Kasalo, prof. Ljubomir Radić, dr. sc. Fani Celio Cega, ravnateljica Muzeja grada Trogira i prof. Branka Brekalo, ravnateljica Muzeja grada Splita.
Čitatelju su približene društveno-političke i gospodarske prilike međuratnog Trogira koji je zajedno s manjim mjestima bio dijelom većeg administrativnog tijela – Općine Trogir. Prostor Općine zahvaćao je srednjodalmatinsko područje trogirskog primorja s otocima te Trogirsku zagoru s tamošnjim selima i zaseocima. Kraj Prvog svjetskog rata označio je raspad Austro-Ugarske. Prve godine u novoj državi Kraljevstvu Srba, Hrvata i Slovenaca za Trogir su bile teške, ponajviše zbog loše gospodarske situacije, ali i zbog prisutne opasnosti od talijanske okupacije koja je kulminirala neuspješnim zauzimanjem grada 23. rujna 1919. godine.
Većina stanovništva bavila se poljoprivredom, stočarstvom i ribarstvom. Uz glavnu poljoprivrednu granu vinogradarstva, značajan je bio uzgoj ljekovitog bilja. Važna poljoprivredna grana bila je i proizvodnja duhana, zbog koje je 1911. godine izgrađena stanica za otkup na Čiovu. Značajniji razvoj industrije zaobišao je trogirski kraj u razdoblju između dva svjetska rata. Ipak, 1930. godine dovršena je elektrifikacija Trogira, a iste godine izgrađen je i vodovod na relaciji Solin – Trogir. No, veći gospodarski uzlet trogirskog kraja koji je trebao uslijediti nakon ovih značajnih zahvata, nije se dogodio. Kamena industrija, poznata u trogirskom kraju još od antike, obnovljena je krajem 19. stoljeća. Potrebno je istaknuti englesku tvrtku H. T. Jenkins koja je eksploatirala kamenolom u Segetu od 1926. do 1932.
Pojedini segmenti knjige posvećeni su ribarstvu, turizmu i brodogradnji koja je u međuratnom razdoblju bila isključivo ograničena na gradnju i popravak ribarica i manjih jahti, za razliku od ranijeg razdoblja, kada su gradili i popravljali velike jedrenjake. Vlasnici obiteljskih brodogradilišta u Trogiru bili su Antun Katalinić, Tudor Košćina, Josip i Nikola Petrić, Nikola Russo i Ivan Strojan. Kako bi zaštitili svoje interese, trogirski su brodograditelji osnovali Zadrugu brodograditelja Trogir. Od druge polovice 19. stoljeća bilježi se rast ribarske flote, koja nastavlja rasti i u prvoj polovici 20. stoljeća. Prvu ribarsku zadrugu u trogirskoj općini osnovali su, uz pomoć državnog zajma, Drveničani zajedno s mještanima Segeta i Blizne 1920. U gradu Trogiru ribarska je zadruga osnovana 1931., a 1938. otvorena je tvornica sardina Torba i Madirazza. Tvornica je proizvodila pržene srdele i skuše u ulju te slane srdele u buretima. Godine 1939. u trogirskoj je općini zabilježeno 227 ribarskih brodova na kojima je bila raspoređena momčad od 830 ribara.
Turizam se usporenim tempom razvijao sve do osnutka Društva za unapređenje turizma 1936. godine. Spomenuto je Društvo zaslužno za brojne pozitivne iskorake poput uređenja plaže Saldun i izdavanja trogirskog Vodiča autora dr. don Ivana Delalle 1936. godine. Unatoč tim pozitivnim iskoracima, Trogir je uslijed nedostatka smještajnih kapaciteta u međuratnom razdoblju prepoznat uglavnom kao destinacija za jednodnevne izletnike. Ispred Trogira su, prema broju noćenja, 30-tih godina 20. stoljeća bili Donja Kaštela, Kaštel Lukšić i Omiš.
Čitatelju je osim političke i gospodarske situacije predstavljen i društveni život grada koji je najviše ovisio o aktivnostima kulturno-umjetničkih i sportskih društava, a koja su obnovila svoj rad nakon 1918. godine. Sve važnije svečanosti u gradu obilježila je koncertima Narodna glazba, najdugovječnije trogirsko kulturno-umjetničko društvo. Pučko prosvjetno društvo Berislavić je, uz edukativne akcije, priređivalo i plesove, kao i Dobrovoljno vatrogasno društvo Trogir. Na kulturnom i sportskom polju djelovali su sokolaši. Nogometni klub Trogir osnovan je 1912. Od ostalih društava isticali su se: Hrvatsko pjevačko društvo Kolo, Narodna ženska zadruga i Jugoslavenska matica.
Među brojnim zanimljivostima iz međuratnog razdoblja izdvaja se rad Instituta za suzbijanje malarije, osnovanog u Trogiru 1922 godine, koji je djelovao na području čitave Dalmacije i Hercegovine. Kvalitetne temelje ovom Institutu je udario njegov prvi ravnatelj dr. Andrija Sfarčić. Pošast malarije, koja je stoljećima mučila Trogirane, službeno je u Trogiru iskorijenjena 1931. godine. Ovaj su Institut zbog kvalitetnog rada posjećivale brojne domaće i inozemne stručne ekskurzije.
Knjiga ”Trogir između svjetskih ratova (1918.-1941.)” zapravo je prilog daljnjim proučavanjima povijesti trogirskog područja između dva svjetska rata, a s obzirom na još uvijek nedovoljnu istraženost naših manjih jadranskih urbanih sredina međuratnog razdoblja u Dalmaciji, prilog je i istraživanju lokalne povijesti ovoga razdoblja.
(Ivan Guberina i dr.sc. Marijan Čipčić)