U samoborskoj Galeriji Prica nedavno je otvorena izložba „Pohvala pticama - ptice u hrvatskoj likovnoj umjetnosti od 19. stoljeća do danas“ koja kroz ostvarenja brojnih domaćih umjetnika i umjetnica istražuje pojavnost motiva ptica u različitim stilskim razdobljima i umjetničkim pristupima, uzimajući u obzir raznorazne izvanlikovne momente koji publici omogućavaju uvid u društveno-kulturološke mijene povezane s umjetnošću.
Tako smo 2013. godine započeli s temom „najboljega čovjekova prijatelja”, psa, autorica izložbe Snježane Pavičić i Dajane Vlaisavljević. Nastavili smo 2019. godine u istome autorstvu s temom mačke, a ove godine predstavljamo različite aspekte likovnosti koji se vežu uz temu ptica autorice Dajane Vlaisavljević.
Odnos prema temi ptica tijekom vremena i stilova mijenjao se. S jedne strane promatrane su kao simbol slobode, leta, blaženstva i duhovnosti. S druge strane prisutna je čovjekova superiornosti nad njima u vidu uzgoja ili lova, korištenjem za ishranu, istraživanja i eksperimentiranja, ukratko podređivanju životinje vlastitim interesima.
Nije zanemariv i opseg izložbe jer na izložbi predstavljamo 121 umjetnički rad u različitim likovnim tehnikama: slikarstvo, crtež, grafika, plakat, skulptura, prostorna instalacija i fotografija. Također su na izložbi zastupljeni radovi istaknutih hrvatskih umjetnika svih generacija, od najstarijih – primjerice radovi Nikole Mašića, Vlahe Bukovca, Miroslava Kraljevića, Emanuela Vidovića, Vladimira Filakovca i Slave Raškaj – do naših suvremenika od kojih su navedeni samo neki: Jagor Bučana, Ivica Malčića, Katarina Ivanišin Kardum, Tin Samardžija i Martina Grlić.
Istovremeno u organizaciji izložbe ostvarili smo brojne suradnje pa tako za potrebe izložbe predstavljamo male segmente bogatih zbirki hrvatskih muzeja i galerija iz Osijeka (Muzej likovnih umjetnosti), Vukovara (Gradski muzej Vukovar), Sisak (Gradska galerija Striegl), Rijeke (Muzej moderne i suvremene umjetnosti) i naravno Zagreba (Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb; Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, Muzej za umjetnost i obrt, Galerija Klovićevi dvori, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Arhiva Atelijer Kožarić, MSU Zagreb. Vlasništvo: Grad Zagreb; Arhiv Tošo Dabac, MSU Zagreb. Vlasništvo: Grad Zagreb) kao i od privatnih kolekcionara (Zbirka Biškupić, Zbirka Mavračić, Zbirka Klečak, Roman Pavić, Toni Politeo, Fundacija Murtić) i samih autora.
Tijekom rekonstrukcije prizemlja Muzeja grada Splita pronađeni su vrijedni antički ostaci iz vremena gradnje Dioklecijanove palače koji bacaju novo svjetlo na moguće tlocrte u sjevernim kvadrantima palače, kao i na daljnje razumijevanje razvoja grada Splita od kasne antike do srednjeg vijeka.
Muzej grada Splita smješten je u gotičko-renesansnoj palači plemićke obitelji Papalić građenoj u drugoj polovici 15. i 16. stoljeću. Jedno od najljepših dvorišta u cijelom gradu, zajedno s bunarom, ložom i vanjskim stubištem, najbolji su primjer renesansne arhitekture u Splitu. Palača Papalić nalazi se u sjeveroistočnom kvadrantu palače rimskog cara Dioklecijana koji je početkom 4. stoljeća poslije Krista sagradio palaču kao svoju umirovljeničku rezidenciju.
Tijekom 2023. godine započeto je s građevinskim radovima u sklopu europskog projekta „Palača života, grad mijena“ s ciljem rekonstrukcije prizemlja muzeja i izgradnje lifta. Građevinskim zahvatom u prostoru Muzeja grada Splita otkopani su arheološki slojevi koji nisu bili otkriveni u ranijim istraživanjima tijekom obnove 1988. godine. Obnova je ostavila izvještaje koji dokumentiraju postojanje antičkih zidova, cisterni i mozaičkih podova. Tadašnjim iskapanjima nije otvorena cijela površina prizemlja niti je dosegnuta ova dubina. Aktualni projekt obnove u fazi planiranja je uzeo u obzir postojanje arheoloških nalaza, no nije se smatralo da će biti pronađeno nešto bitno drugačije od onoga ranije. Temeljitim i dubljim kopanjem počeli su se nazirati i drugi elementi koji sa svime navedenim čine jednu novu cjelinu, odnosno otvaraju pitanja o funkciji ovih prostora. Naime, izvorne strukture datirane u Dioklecijanovo doba su struktura antičkog poda (vrlo vjerojatno je riječ o dnu hipokausta), podno grijanje te struktura otvora za topli zrak koji je povezivao peć, praefurnij i otvor unutar podnog grijanja te konstrukcija peći. Ti se objekti nalaze u zapadnom dijelu zgrade, u nekadašnjoj recepciji muzeja.
Izvor: Muzej grada Splita
U južnoj prostoriji iskopan je antički mozaik sastavljen od bijelih tesera, pronađeni su ostaci kamenog popločenja, dio stilobata i kanala. U središnjoj prostoriji s bazenom i torkularom nastavlja se antički zid. Još jedan bazen s podom od bijelog mozaika pronađen je u sjevernoj prostoriji uz stubište. Na antičke strukture nastavljaju se zidovi iz sljedećih razdoblja, jasno vidljivi. Čvrsto definirani elementi rimskog arhitektonskog vokabulara daju dovoljno materijala da se o funkciji ove arhitekture počne razmišljati u sasvim novom smjeru.
Svi navedeni elementi sugeriraju da su dio rimskog termalnog kompleksa koji do sada nije bio lociran u sjevernim kvadrantima palače. Upravo zato je riječ o senzacionalnim arheološkim nalazima, jer su iznijela na vidjelo do sada neviđene ostatke građevina koji će zahtijevati interdisciplinarni pristup i interpretaciju bitno drugačiju od one koju trenutno imamo.
Vrijednost muzejskih ustanova je u tome što čuvaju izvornu građu. U vremenima kada nas virtualna stvarnost može odvesti bilo gdje, a 3D printer može isprintati bilo što, vrijednost originalnih objekata i in situ lokacija poprimila je potpuno drugačije značenje. Neprocjenjivo sjećanje naroda, civilizacije, mjesta... sadržano je u činjenici da je artefakt originalan. Ova činjenica postaje sve važnija. Stoga je iznimno važno razlikovati pojmove muzej i interpretacijski centar te posebnu pozornost usmjeriti na lokacije koje čuvaju izvorne artefakte. Na tom tragu, činjenica da su unutar gradskog muzeja vidljivi svi slojevi ranijih građevina koje su činile grad daje ovom muzeju dodatnu vrijednost kakva je doista rijetka. Slojevitost gradnje započeta antičkim slojem i nastavljena u kasnoj antici, romanici, gotici, renesansi sve do 19. i 20. stoljeća paradigma je per se. U tom kontekstu gradski muzej nije samo muzej jednoga grada temeljen na kronološkoj interpretaciji građe, već i muzej grada u najširem smislu te riječi budući da doslovno i figurativno čuva sve slojeve razvoja. Budući da ćemo velik dio otkopanih prostorija u prizemlju ostaviti otvorenim, ta će povijest biti izložena.
Ova otkrića predstavljaju izniman doprinos daljnjem razumijevanju razvoja grada od antičke Palače, a potom i kroz sva ostala razdoblja. Također omogućuje daljnje upoznavanje izvornog tlocrta Dioklecijanove palače. Metoda istraživanja i prezentacija nalaza također su svojevrstan iskorak, budući da većina arheoloških nalaza nije izložena zbog građevinskih zahtjeva. Iznimno je važno da je razvoj grada u svim slojevima, u izvornim nalazima, prikazan u palači koja je odabrana da bude muzej jednog grada. Bit će veliki izazov pripremiti ovo arheološko nalazište za izlaganje i otvoriti ga posjetiteljima, no upravo je to najvrjedniji dio projekta. Pokazati ljudima „živu prošlost“ koja nam progovara kroz izvorne slojeve prošlih stoljeća iznimna je vrijednost i ostavština budućim generacijama. Na nama je da isto učinimo na što bolji i stručniji način.
(Vesna Bulić Baketić)
Izvor: Muzej suvremene umjetnosti
MSU – izložba "Njegova podržavajuća ruka – kuriranje kustosa: Davor Matičević"
U Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu (MSU) otvorena je izložba "Njegova podržavajuća ruka – kuriranje kustosa: Davor Matičević" koja tematizira kustoski rad i ostavštinu Davora Matičevića, nekadašnjeg ravnatelja Galerije suvremene umjetnosti na Katarinskom trgu. Riječ je o jednoj od izložbi iz ciklusa Okidači kojim MSU poziva umjetnike, kustose i kustoske kolektive da se kritički osvrnu na muzejski fundus.
Naziv izložbe je preuzet iz citata Ivana Posavca iz razgovora koji je dao za časopis 15 Dana objašnjavajući da veliki dio njegovog fotografskog opusa, kao i onog Mije Vesovića, ne bi postojao da ih Matičević nije podržavao.
Na poziv kustosice MSU Leile Topić koja je za „okidanje“ muzejskih Zbirki izabrala rad s kustoskim kolektivima, platforma za audiovizualna istraživanja JDS (Leri Ahel, Željko Luketić) odlučila se, zajedno s kustosicom, za novo čitanje kustoskog opusa Davora Matičevića (Split, 5. 8. 1945. — Zagreb, 13. 5. 1994.). Premda je njegov lik već poslužio kao inspiracija za izdanje časopisa DIK Fagazine – Zagreb – Queering the Museum, želja je ove izložbe reinterpretirati muzejsku i duhovnu baštinu Davora Matičevića korak dalje, uzimajući u fokus i njegov profesionalni opus kao izniman doprinos zajednicama te promatrajući ga kao jednog od prvih kustosa koji je bio sposoban razumjeti naslijeđe kustoskog diskursa i njegove nestrukturirane složenosti istodobno se igrajući s različitim i često kontroverznim poticajima.
Kustosi izložbe Leri Ahel, Željko Luketić i Leila Topić polaze od pretpostavke da queer pozicije nisu samo dugine boje, seksualne preferencije ili tjelesne slobodoumnosti, nego u širem kontekstu društva, identiteta i međusobno prožimajućih utjecaja propituju može li i na koje načine seksualnost poslužiti kao jedan od mogućih alata kustoske prakse - upravo na primjeru kustoskih odabira Davora Matičevića.
Fotografija: MSU / 1985., Francusko slikarstvo GSU (f. A. Zelmanoviå)
Queer je pojam koji u širem smislu propituje normativne sustave i odnose unutar društva i pojedinca. Pripadajuća teorija shvaća rod i seksualnost kao konstrukte koji su podložni povijesnim i kulturnim mijenama. Ideja queera zagovara udaljavanje od trajnog i stabilnog identiteta, povezujući seksualne orijentacije s drugim identitetskim oblicima stvarajući tako ideju intersekcionalnosti i dokazujući da upravo preplitanje mnogostrukih modela identiteta rezultira plodnim hibridnim modelima identifikacija.
U recentnim aktivnostima progresivnih muzeja i instituta suvremene umjetnosti nerijetko se pokazuju opusi suvremenih umjetnika i umjetnica koji su, prema modernim standardima i posve samoinicijativno, queer. Međutim, te izložbe u određenom smislu, izoliraju taj pojam unutar vlastitog, samostvorenog prostora. S obzirom da je riječ o našim suvremenicima, takve izložbe zapravo tek podcrtavaju već postojeći narativ koji vidi seksualnost kao inherentno podijeljenu između heteroseksualne većine i queer manjine. Posljedica takve (samo)izolacije je da diskurs postaje hermetičan, nevidljiv i nečitljiv unutar šireg društvenog radijusa. Davor Matičević ostao je upamćen za širu javnost kao prva javna žrtva AIDS-a, što ga je za umjetnike mlađeg naraštaja, umjetničke kritičare, pisce ili povjesničare umjetnosti, uvrstilo u queer povijest umjetnosti bez dodatnog poznavanja na to kako i na koje načine je ona u njegovom kontekstu i radu zapravo manifestirana. Nadalje, kriza je AIDS-a u razvijenim demokracijama, od druge polovice 80-tih, poslužila kao svojevrsni katalizator za nova savezništva, isticanja seksualnih sloboda i jednakosti, borbi protiv netolerancije i nasilja ili širenju društvenog horizonta, s queerom koji je sugerirao stanje izvan podjele seksualnih razlika. Međutim, naša se lokalna sredina, a što će se vidjeti na izloženoj dokumentaciji koja prati medijske reakcije o Matičevićevoj bolesti i smrti, urušila u nesnošljivost i kriminaliziranje AIDS-a medijskim harangama, dodatno marginalizirajući prava seksualnih manjina.
Proučavajući povijest izložbi i kustoskih odabira Davora Matičevića želimo pokazati da postoji povijest identitetskih razlika, koliko god ona bila prikrivana i negirana od stane našeg društva turbulentnih 90-ih. Izložbe koje je kustoski potpisivao Davor Matičević imaju snažnu tendenciju odmaka od binarnih podjela, zato u postavu radije promatramo složene reprezentacije iskliznuća, erupcija, preklapanja ili potiskivanja seksualnosti. Upravo na primjerima izložbi fotografija Josipa Klarice ili Roberta Mapplethorpea, performansa Vlaste Delimar i Željka Jermana, pojedinih slika Milivoja Bijelića, Zvjezdane Fio ili Vladimira Jovanovića uočavamo da je seksualnost snažan katalizator Matičevićevih istraživanja, vjerojatno zato što se tako često opire čitljivosti i transparentnosti prema našim uvriježenim koncepcijama. U njegovom kustoskom opusu bilježimo prožimanje elemenata visoke i popularne kulture (slika i motiva iz povijesti likovne umjetnosti odnosno reklama, fotografija, stripova te elemenata preuzetih iz masovnih medija), zbog kojih je njegova kustoska praksa obilježena dinamičnim i sveobuhvatnim interesom i stanovitim otporom prema konvencijama.
Fotografija: MSU / 1985., A. Kajnic Galerija Spektar (f. V. Vesoviå)
Izložbe koje nastoje istražiti seksualnost, lako se urušavaju u puka istraživanja razlika, što ovdje nastojimo izbjeći. Smatramo ih primarno poželjnima upravo zato što se tako rijetko vide u muzejskom kontekstu, a neosporno je da je takav pristup isticanja razlika i sam Matičević u svoje vrijeme želio dekonstruirati. Njegova praksa obuhvaćala je brojne inovativne fenomene domaće i međunarodne scene praćene promišljanjem iskosa. Stoga postavljamo pitanje što bi se dogodilo ako pojmom queer zamijenimo uobičajeni interpretativni kontekst; ne kao pomodnu muzejsku ideju ili sinonim za isticanje građanskih prava, nego kao stvarni prijedlog i mogućnost koji obogaćuje kvalitetu kulturnog rada bilo koje vrste.
Za izložbu Njegova podržavajuća ruka – kuriranje kustosa: Davor Matičević pripremljen je izbor djela autora i autorica koje je Matičević „podržavao“, privatna dokumentacija fotografija, kataloga, pisama, dogovora i skica za izložbe, te vremenski prolaz kroz njegovu kustosku povijest unutar tadašnje Galerije suvremene umjetnosti čiju transformaciju u današnji Muzej suvremene umjetnosti, nažalost, nije doživio.
U petak, 1. 12., u 18 sati, u prostorima izložbe (MSU Black box, na 1. katu sjevernog djela zgrade) održat će se program kojim se obilježava Svjetski dan borbe protiv AIDS-a. Nakon kratkog vodstva izložbom, razgovarati ćemo o iskustvima liječnika i aktivista o tome koliko se društvo promijenilo u tretmanu oboljelih od AIDS-a i srodnih bolesti.
Izložba se može razgledati u Muzeju suvremene umjetnosti do 31.01.2024.
(Leila Topić)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr