Staza željeznog doba Podunavlja (Iron Age Danube Route) bavi se jednim izuzetno krhkim, no vrlo atraktivnim i impozantnim prapovijesnim arheološkim fenomenom, krajolicima željeznog doba (između kraja 9. i kraja 1. stoljeća pr. Kr.). Željezno je doba bilo razdoblje velikih tehnoloških i društvenih promjena, koje su bez presedana utjecale na krajolike. Iako skriveni neutreniranom oku, željeznodobne krajolike karakteriziraju monumentalne strukture, kao što su groblja pod tumulima, koje u krajoliku vidimo kao umjetna brdašca. Potom su tu i gradine na povišenim položajima, gdje nam ostaci obično fortifikacijskih struktura govore o nekadašnjoj snazi i značaju tih naselja. Usto, željezno doba je razdoblje obilježeno izvanrednim korpusom pokretne baštine, koja se čuva u brojnim muzejima podunavske regije, uključujući najvažnije regionalne i nacionalne institucije.
Ovakve dragocjene, ali fragilne spomenike kulturne baštine nalazimo na prostoru cijele Europe Iz tih je razloga međunarodno partnerstvo uspostavljeno projektom Iron-Age-Danube odlučilo nastaviti rad na zaštiti, prezentaciji te promociji krajolika željeznog doba te je osnovati kulturnu rutu Iron Age Danube Route, odnosno Stazu željeznog doba Podunavlja.
U svibnju 2021. godine kulturnoj ruti Iron Age Danube Route dodijeljen je certifikat Kulturne rute Vijeća Europe te je ona postala prva kulturna ruta Vijeća Europe sa sjedištem u Hrvatskoj. Rutom upravlja neprofitna udruga Iron Age Danube Route Association (Udruga Staza željeznog doba Podunvalja) sa sjedištem u Zagrebu.
Trenutno mreža rute Iron Age Danube Route obuhvaća 22 člana iz 6 zemalja: Austrije, Bugarske, Hrvatske, Mađarske, Njemačke i Slovenije, a sastoji se od prominentnih nacionalnih i regionalnih muzeja, sveučilišta, instituta, ustanova te jedinca lokalne i regionalne samouprave.
Certifikat „Kulturna ruta Vijeća Europe“ oznaka je kvalitete prepoznata širom Europe od strane posjetitelja, turističkih djelatnika te javne vlasti.
Dobivanjem certifikata Vijeća Europe olakšava se širenje članstva te se povećavaju mogućnosti financiranja projekata, kao i povećanja broja posjetitelja u svim zemljama članicama mreže. Iron Age Danube Route, kroz djelovanje svog Znanstvenog odbora, osigurava i znanstvenu utemeljenost programa koji se provode u okviru rute.
Program pruža jedinstvenu priliku članovima rute, upraviteljima baštine, istraživačima, kreativnim poduzetnicima, turističkim operaterima te javnim vlastima da se umreže s partnerima širom kontinenta, razmjenjuju dobre prakse, uče iz svjetskih trendova te razvijaju pristupe te znanja o upravljanju kulturnom baštinom, kao i alatima i metodama upravljanja turizmom.
Kulturne rute diverzificiraju turističku ponudu predlažući nove destinacije šireg geografskog dosega, primjenjuju nove turističke proizvode i usluge, produljuju turističku sezonu te stvaraju dodatnu vidljivost na spomenike kulturne baštine koji se nalaze daleko od najposjećenijih turističkih središta.
Više o kulturnoj ruti Iron Age Danube Route, aktivnostima, projektima te mogućnosti učlanjenja i suradnje saznajte na:
www.ironagedanuberoute.com
www.facebook.com/Iron-Age-Danube-Route-115262343567900
www.instagram.com/ironagedanuberoute
www.coe.int/en/web/cultural-routes
(Marta Rakvin, Arheološki muzej u Zagrebu)

Muzeji i društvena promjena – kada publika postane suradnik
Izazovi muzeja u 21. stoljeću su brojni, a svaka nova kriza koja pogađa društvo postavlja pred muzeje pitanje o tome kako oni vide svoju ulogu u ovakvoj turbulentnoj sadašnjici. Nama tek predstoji formulirati i usvojiti novu ICOM-ovu definiciju muzeja nakon bezuspješnog pokušaja 2019. godine. Kako trenutačno stvari stoje globalna muzejska zajednica još se uvijek ne može dogovoriti želi li muzej unutar tradicionalno postavljenih gabarita ili iskoračiti izvan granica neutralnog prema angažiranom i empatičnom muzeju.
Museums and Social Change: Challenging the Unhelpful Museum jedno je od posljednjih izdanja iz serije Museum Meanings izdavačke kuće Routledge koja se bavi istraživanjem različitih aspekata društvenog, kulturnog i političkog značenja muzeja i njihove djelatnosti izvan sfere same kulture. Knjiga donosi primjere projekata iz Danske, UK-a, Norveške, Nizozemske, Tajvana i Australije koji se bave društvenim pitanjima s osvrtom na mogućnosti i dosege, ali i izazove takvih projekata. Urednici su Adele Chynoweth, Bernadette Lynch, Klaus Petersen i Sarah Smed. Predgovor je napisao David Fleming, jedan od stručnjaka za temu angažiranih muzeja čija smo predavanja imali prilike ugostiti u Muzejskome dokumentacijskom centru.
U dobroj namjeri da progovore o teškim, ali društveno relevantnim temama kao što su beskućništvo, migranti, osobe s posebnim potreba i slično, preuzimajući ulogu glasnogovornika muzeji održavaju nečujnost glasova osoba koje žive na marginama društva. Bernadette Lynch u svom uvodu govori o tome kako je muzejima teško podijeliti autoritet i pravo na donošenje odluka te oslabiti stisak institucionalne moći i privilegije. Pa ipak, ova knjiga objavljena 2020. godine ukazuje na primjere da je drugi put moguć. Poticaj knjizi bila su istraživanja za projekt Welfare Stories kojeg je vodio Danski muzej socijalne skrbi iz Svendborga. Iskustva i progresivne metode rada iz tog muzeja predstavljene su u čak pet od ukupno 12 priloga.
Danski muzej socijalne skrbi otvoren je nakon što je 1974. godine prestala s radom ustanova u kojoj su bili smješteni djeca bez roditeljske skrbi, ali i odrasli siromašni građani koji bi ulaskom u socijalni sustav gubili svoja građanska prava. U ustanovi se živjelo i radilo, iako je najčešće bila riječ o prisilnom radu. Stoga je misija muzeja očuvati baštinu i sjećanja na institucionalizirane, siromašne i socijalno ugrožene i rasvjetljavanje neispričanih priče iz povijesti sustava socijalne skrbi.
Kako bi ostvarivao svoju misiju muzej je razvio praksu angažiranja nekadašnjih štićenika i osoba koje su prošle kroz iskustva poput droge, prostitucije, beskućništva, prisilnog rada i generalno isključenosti iz društva, smatrajući ih „ekspertima za alternativan način života“. Oni dijeljenjem svojih priča osim otvaranja mogućnosti osobne transformacije doprinose javnoj raspravi o mnogobrojnim društvenim problemima. Štoviše, socijalni radnici imaju mogućnost stručnog usavršavanja u ovom muzeju što doprinosi transformaciji i njihove struke.
Jedan od priloga tiče se otkrivanja skrivenih narativa iz građe koju baštini Danski muzej socijalne skrbi. Povijest su u ovom slučaju bilježili upravitelji, a iz njihovih se zapisa može steći dojam o funkcioniranju ustanove. No ne postoje materijali koji bi dali uvid o tome kako su se siromasi smješteni u ustanovi osjećali i što su mislili. Kako bi se ipak pokušala doznati njihova perspektiva muzej je pokrenuo projekt i obratio se svojim „autentičnim ekspertima“ povezavši tako priče o siromaštvu i društvenoj ranjivosti kroz različite vremenske periode.
Regionalni kulturno-povijesni muzej koji posljednjih desetak godina radi projekte koji se bave osjetljivim i tabu temama, Muzej Vest-Agder, zbog svog je rada 2016. proglašen Muzejom godine u Norveškoj. Voditeljica odjela za istraživanje, upravljenje zbirkama i posjetiteljsko iskustvo u muzeju, Kathrin Pabst, piše o izložbenom projektu o tome kako je biti siromašan u Južnoj Norveškoj.
Siromaštvo je tema čije postojanje unutar bogatog norveškog društva se najčešće ne percepira. Zbog toga je muzej uputio javni poziv na kojeg se odazvalo petnaest ljudi. Muzej im se obratio s pitanjima o tome kako je to kad nemaš novca da kupiš hranu, kako je to kad izgubiš posao i ne možeš otplaćivati dugove, kakav je osjećaj kad ne možeš svome djetetu priuštiti ono što druga djeca imaju, i druga slična pitanja. Sažetci priča trinaestero sudionika-informatora predstavljeni su na izložbi uz pomoć glumaca kako se osobe ne bi morale javno izložiti s obzirom da siromaštvo izaziva osjećaj srama i dovodi do samoizolacije iz društva. Unatoč tome dvoje sudionika je odustalo nakon što su pročitali sažetak svoje priče. U prilogu je detaljnije objašnjen osjetljiv proces rada sa siromašnim osobama kao i priprema zaposlenika muzeja na suočavanje s tuđim teškim pričama.
U ostalim prilozima predstavljeni su slučaj Nacionalnog muzeja Australije i izložbe posvećene pričama osoba koje su imale iskustvo života u sirotištu, domu i sličnim ustanovama (2011.), rad Muzeja beskućništva iz Londona kojeg su 2014. godine pokrenule osobe s direktnim iskustvom beskućništva te digitalna platforma DisPLACE iz Nizozemske koju vode osobe s invaliditetom u suradnji sa studentima, istraživačima i organizacijama, a koja prikuplja prošla i sadašnja iskustva osoba s invaliditetom.
Adele Patrick predstavila je Ženski marš, jedan od inovativnih programa javnih događaja Glasgowske ženske knjižnice, jedinog akreditiranog muzeja u Velikoj Britaniji posvećenog životima žena, njihovoj skrivenoj povijesti i postignućima. Marš je održan 2015. godine nakon preseljenja knjižnice u glasgowski distrikt Bridgeton, a inspiriran je zaboravljenim dramskim djelom A Pageant of Great Women s početka 20. stoljeća. Cilj je bio aktivirati lokalnu zajednicu da ponovno otkrije zaboravljene žene iz škotske i svjetske povijesti pa je tako je stotinu sudionica dobilo priliku istražiti i odglumiti neku od značajnih ženskih ličnosti.
Kao što je navedeno u podnaslovu, namjera ove knjige bila je dovesti u pitanje pojavu „muzeja koji nije od pomoći“, da ne kažemo „nekorisnog muzeja“. Glavni stav iznesen u predgovorima D. Fleminga i ostalih urednika izdanja jest da muzejski programi koji žele uključiti (marginalizirane) osobe i društvene skupine trebali bi ih tretirati ne kao pasivne korisnike već im povjeriti aktivne uloge. Robert R. Janes i Richard Sandell, urednici Museum Activism – nagrađivane knjige iz iste Routledgove serije(2019.) – uspoređuju globalnu muzejsku zajednicu s „uspavanim divom“ čiju je „snagu uvelike potrošila zaokupljenost obrazovanjem, zabavom i potrošnjom“, ali se slažu kako ima sve više primjera koji ukazuju na to da svijest muzeja za svijet oko njih raste.
Ono što pokazuju prakse prezentirane u knjizi Museums and Social Change jest da muzeji mogu nastaviti svoj primarni rad sa zbirkama i edukacijom posjetitelja uvodeći ovu novu „angažiranu“ komponentu koja muzej razvija u smjeru zajedničke institucije koja pripada čitavoj zajednici. (Ivona Marić)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr