HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

60. obljetnica Gradskoga muzej Drniš – povijest muzeja u prvome licu

Gradski muzej Drniš obilježio je svoju 60. obljetnicu rada (1960. – 2020.) prigodnim stručnim skupom i izložbom iz fundusa. Popratni zbornik je promoviran, a izložba otvorena na Međunarodni dan muzeja, 18. svibnja 2020. godine.

Zbornik, kao svojevrsna spomen-knjiga, sadrži zbirku kraćih tekstova autora koji su sudjelovali u različitim segmentima rada Gradskoga muzeja Drniš posljednjih desetljeća. Kroz 13 tekstova ispričana je povijest muzeja u prvome licu, gdje se povijesne činjenice isprepliću s osobnim sjećanjima.

 

Djela Ivana Meštrovića ispred muzeja nakon povratka s Kninske tvrđave na koju su bila prenešena tijekom Domovinskog rata, 1995.

Tematski se vežu za pet osnovnih tematskih cjelina prigodnoga obljetničkog skupa: Osnivanje muzeja, akvizicija djela, oblikovanje muzejskih zbirki; Od Centra za kulturu, obrazovanje i informacije Drniš do Pučkog otvorenog učilišta Drniš, Narodne knjižnice Drniš i Gradskog muzeja Drniš; Muzejske suradnje i projekti; Muzejska arhitektura i infrastruktura; Muzej i održivi razvoj kulturnog turizma.

Ravnatelj Muzeja Davor Gaurina naveo je osnovne podatke iz povijesti Muzeja koja je započela inicijativom Nikole Adžije (1875. – 1972.) kao i njegovom donacijom predmeta i prostora u rodnoj kući. Stvaranju muzeja pridonijela je i velikodušna donacija Ivana Meštrovića (1883. – 1962.) od 17 skulptura i 8 slika čime se je umjetnik odužio svome rodnom kraju kao i Nikoli Adžiji koji je među prvima uočio Meštrovićev talent te mu kao načelnik tadašnje drniške općine pružio potporu za odlazak na školovanje u klesarsku radionicu u Splitu. Zbirka djela Ivana Meštrovića s vremenom je rasla i do današnjega dana ostala je najvrjednija muzejska umjetnička zbirka. Gaurina iznosi i svoja sjećanja na obnovu devastirane zgrade Muzeja tijekom Domovinskoga rata, kao i na povrat otuđene muzejske građe te izdvajanje Muzeja iz Centra za kulturu u samostalnu ustanovu 2000. godine.

Kustosica Muzeja Antonia Tomić govorila je o projektu stvaranja novog stalnog postava koji je započeo 2014. godine i trenutno je u sedmoj fazi rada. Osim u zgradi Muzeja, stalni će postav etnografske građe biti ostavljen i u obnovljenoj staroj mlinici u kanjonu rijeke Čikole.

Joško Zaninović prisjetio se svoga rada u Muzeju (1996. – 2018.) u kome je kao kustos i ravnatelj sudjelovao na brojnim projektima među kojima je i provođenje sustavnih arheoloških i zaštitnih iskopavanja na arheološkim lokalitetima Burnum, Ključica, drniška Gradina i drugima.

 

Joško Zaninović u muzeju neposredno nakon Oluje, 1995.

Frederik Levarda kao višegodišnji suradnik Muzeja prisjetio se brojnih projekata koji su započeli 2002. s restauracijom lustera iz spomen-sobe Nikole Adžije te srednjovjekovnoga oklopa i šljema. Nataša Zaninović istaknula je kontinuiranu suradnju Muzeja i JU Nacionalni park Krka koja obuhvaća sustavna arheološka istraživanja, sudjelovanje u manifestaciji Noć muzeja, organizaciji dječjih tematskih radionica, kulinarskih radionica, tematskih izložbi te izdavačku djelatnost.

Autor izrazito sentimentalnoga i mjestimice lirskog teksta je Željko Krnčević, ravnatelj Muzeja grada Šibenika i prijatelj drniškoga Muzeja. Među brojnim sjećanjima naveo je i jedinstveni nalaz kosti mladoga mamuta na raskrižju za Knin; udomljavanje Muzeja grada Drniša tijekom Domovinskoga rata, kao i u raščišćavanju devastiranoga Muzeja te postavljanju izložbe Krhotine (1995.) od pronađenih uništenih eksponata i predmeta.

 

Djela Ivana Meštrovića u krhotinama, 1996.

Povezanost i zajedničke projekte Muzeja i kulturnih ustanova grada Drniša opisali su: Davor Čupić (Centar za kulturu Drniš), Danijela Drezga (Narodna knjižnica Drniš) i Matilda Jelčić Stojaković (Radio postaja Drniš).

Stipe Ramljak pisao je o povezanosti Muzeja i Ogranka Matice hrvatske u Drnišu koja je među ostalim, rezultirala i postavljanjem biste Ivana Meštrovića u Drnišu 2011.g., rad akademskog kipara Ivana Mirkovića kao i objavom Dnevnika Nikole Adžije (2005.) čiji se rukopis čuva u fundusu Muzeja.

Značajnu ulogu Muzeja grada Drniša u oblikovanju, razvoju i prezentaciji Drniša kao turističke destinacije predstavila je Josipa Čupić, a suradnju s Tematskim parkom Etnoland u Pakovu Selu koji posjeduje etnografsku zbirku opisala je Ana Lokas.

Posljednji je tekst u zborniku Đure Perlića, Drnišanca i kroničara značajnijih drniških zbivanja, koji se prisjetio susreta sa šjor Nikolom Adžijom kojemu je kao dijete znao pomagati u čišćenju vrta: Uvijek je, pa i nama, govorio da valja učiti. Samo tako može se izaći iz sirotinje. Tako smo se sprijateljili (...)

 

Dvorana Ivana Meštrovića, 2018.

Drugi dio publikacije donosi reprodukcije dokumentarnih fotografija koje ilustriraju i same tekstove. Urednici zbornika su ravnatelj Muzeja Davor Gaurina i kustosica Antonia Tomić, ujedno i jedini djelatnici Muzeja koji šest decenija prikuplja, čuva i prezentira kulturnu i povijesnu baštinu drniškoga kraja. Ovim kraćim prikazom obljetničkoga zbornika, djelatnici MDC-a žele im u tome puno uspjeha i još mnogo obljetnica.

(Snježana Radovanlija Mileusnić)

60 godina Gradskog muzeja Drniš : (1960. – 2020.) : zbornik uz prigodni skup / [urednici Davor
Gaurina, Antonia Tomić].- Drniš : Gradski muzej Drniš, 2020. .- 56 str. : ilustr. djelomično u boji ; 23 cm
Tekstovi više autora.
ISBN 978-953-7489-18-2


 

Gospođa Tartaglia na odru, 1885., Vlaho Bukovac

Tko je dozvao tišinu – izložba iz zbirke MMSU

Izložba Tko je dozvao tišinu otvorena početkom mjeseca u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti izbor je od tridesetak radova iz zbirke Muzeja, izrađenih u mediju slikarstva, grafike, fotografije, videa i skulpture, nastalih u vremenskom razdoblju od stotinjak godina, od kraja 19. stoljeća do početka 2000-ih. Široki vremenski okvir podrazumijeva i različitost u vizualnom obličju izložbe: antologijski slikari (Bukovac, Hegedušić, Šimunović…) suprotstavljeni su suvremenim autorima (Delimar, Kožarić, Vodopija, Kopljar, Posavec, Milin …) oponirajući umjetničku estetiku i konceptualni pristup istvarajući zanimljivu likovnu koegzistenciju.

Iako je svaki odabrani rad inspiriran drugačijim vizualnim ili semantičkim sadržajem, nosi određenu likovnu, simboličku ili idejnu informaciju, za izlaganje je biran po istom tematskom ključu: poimanje tišine. Bilo da je tišina doslovna što je najčešće materijalizirano praznim zatvorenim ili otvorenim prostorom, bez ljudskog lika, bilo da proizlazi iz atmosfere ili se svodi na njeno simboličko poimanje, u svakom se prikazanom radu može iščitati neki od njenih pojavnih oblika. Pratimo je u krajoliku, isječcima animalističkih ili nadrealističkih prikaza, žanr-scenama, mrtvim prirodama, figurativnim, apstraktnim ili religioznim prizorima. Na osobit se način pojavljuje u radovima koji kritički preispituju različite društvene teme.

Na izložbi prevladavaju suvremeni radovi koji se baziraju na konceptu kao glavnom vizualnom sadržaju, a među njih su inkorporirani i radovi starijeg datuma čija je osnovna ideja rješavanje određenog formalnog zadatka ili prenošenje neke likovne poruke. Najstarije izloženo djelo je slika Vlahe Bukovca iz 1885. koja prikazuje Portret gospođe Tartaglie na odru. Nastala je tijekom Bukovčeva višemjesečnog boravka u Splitu kada je izradio veliki broj portreta svojih suvremenika koje je, neposredno pred odlazak iz Splita, prikazao na samostalnoj izložbi koja je bila tadašnji važan društveni događaj. Motiv smrti pojavljuje se na još nekolicini radova pa tako i na antologijskoj slici Zadušnice Krste Hegedušića, iz perioda djelovanja grupe Zemlja, kao i na slici na staklu Mrtvac u kući, slikara naivca Stjepana Stolnika. Dok su Hegedušićeve Zadušnice često izlagana slika koja je, prema podacima iz muzejske dokumentacije, posuđena 20 puta za prikazivanje van muzeja, a za zbirku je otkupljena 1950. godine, Stolnikovo je ulje na staklu izloženo na samo jednoj muzejskoj izložbi. Tematske izložbe iz muzejskog fundusa prilika su za predstavljanje manje poznatih radova pa se tako na ovoj izložbi može vidjeti i slika Frane Šimunovića, tempera na papiru koja prikazuje Branimirovu ulicu u Zagrebu na kojoj je tišina dočarana prazninom ulice na čijim se rubovima nalazi po jedan ljudski lik. Kada govorimo o Šimunovićevu opusu kao prvu asocijaciju dozivamo prikaze pejzaža krša dalmatinskog zaleđa pa ovaj urbani motiv predstavlja dodatnu vrijednost slike koja se čuva u fundusu MMSU-a.

Vizualizacija apstraktnog pojma tišine materijalizirana je u pejzažu (Cvjetanović, Vodopija), prikazu interijera (Doyle, Abadžić, Milin, Artuković, Renberg), mrtvoj prirodi (Vaništa), urbanom krajoliku (Udatny, Posavec), a na osobit se način ona interpretira u konceptualnim radovima. Ističemo primjer Kožarićeve skulpture Mladog Dioklecijana, careve biste prikazane u gipsu kao jednom od krhkijih kiparskih materijala, sa specifičnim crvenim očima izrađenima od papirića čokoladnih Griotta bonbona. Odabir netrajnih materijala nije slučajan i u suprotnosti je s monumentalnošću koju bi careva bista trebala predstavljati, a svjetlucave crvene oči oduzimaju pogled promatraču ostavljajući ga u začudnoj tišini. U vlastitoj tišini kleči i Kopljar u performansu K9 Compassion na ulazu u Wall Street u gradu koji živi u vrevi 24 sati dnevno dok se gledatelj koji se našao ispred Faktorova rada Kangaroo Court (Montirani proces) suočava s ulogom optuženika u kojeg, u tišini, gleda 177 lica s fotografije. Poigravanje vizualnim sadržajem i dvojnošću u interpretaciji čitamo u slici Avantura je avantura iz ciklusa Lažni prizori suvremenog hrvatskog slikara s berlinskom adresom Lovre Artukovića. U tišini i bez riječi ostavlja nas prizor obješenog ljudskog lika koji to nije jer otvorenih očiju zuri u gledatelja dok se neočekivana crna sjena pojavljuje u crnom okviru na sredini kadra.

Svaki odabrani rad na sebi svojstven način problematizira jedan vizualni sadržaj, bilo da je on tradicionalnijeg ili suvremenijeg karaktera, a istovremeno govori u prilog univerzalnosti likovnog govora i pokazuje kako se transmisijom u novo okruženje može promijeniti smisao i značenje ili njegova interpretacija. Smjestimo li izložene radove u vrijeme u kojem živimo, u svijet koji je okrenut naglavačke pojavom pandemije izazvanom virusom Covid-19, čitamo ih i tumačimo na izmijenjen način, uočavamo slike, detalje i poruke koje su promijenile smisao. Uobičajene i trivijalne navike poprimile su novu vrijednost. U svijetu kakofonije, tišina je postala vidljivija.

(Vilma Bartolić)

 

Izvor: MMSU


 

Creski muzej – povratak u davno zaboravljeno vrijeme

U Creskom muzeju 16. lipnja 2020. godine otvorena je izložba Creski kaić – sjećanja majstora brodograditelja, koja tematizira nekadašnji način gradnje i održavanja tradicionalne barke otoka Cresa - Creskog kaića.

Creska pomorska baština predstavljena je kroz životni put i rad dvojice poznatih creskih brodograditelja - Franje Osolnjaka „Centa“ i Gaspara Puricha, koji su s publikom podijelili svoje brodograditeljske uspomene i iskustva otkrivajući što je creski kaić, gdje se i kako gradio, koja je razlika između pasare, batane, gajete i guca, kako se održavaju i što se danas s njima događa. Osolnjak je tri godine naukovao u škveru, a zatim je položio majstorski ispit. Prvu barku napravio je u dobi od 19 godina, dok je Purich kao četrnaestogodišnjak otišao raditi u škver, sa 16 položio majstorski ispit i već iduće godine dovršio svoju prvu barku.

U uvodnom dijelu izložbe posjetitelji saznaju kako su u Cresu nekad postojala dva brodogradilišta, Chiole i Craglietto, u kojima su se gradili i popravljali drveni brodovi i brodice. Dok su se u škveru uglavnom gradili i popravljali veći brodovi, manje barke izrađivale su se u konobama jer je tako bilo jeftinije. Gradili su ih majstori brodograditelji u slobodno vrijeme, najčešće zimi, a često su im pomagali naučnici. Neslužbeni rekord za brzinu izgradnje barke drži Gasparo Purich, koji je u 10-satnim smjenama napravio barku za dvadeset i četiri dana. Posebna pozornost pri gradnji barke pridavala se odabiru i naručivanju drva, koje se prvo potapalo u more i sušilo - proces je trajao godinu dana – kako bi se manje krivilo i bilo otpornije na morske crve. Slavonska hrastovina, crvena smreka i ariš koristili su se za izradu brodske oplate, dok se za izradu rebara koristilo domaće drvo – crnika, murva i smreka, koje se sjeklo u okolici Orleca. Creski brodograditelji izrađivali su uglavnom pasare, barke prepoznatljivog oblika s odsječenom zrcalnom krmom na koje se lako mogao ugraditi izvanbrodski motor kao i mala stajaća kabina za zaštitu od vjetra i kiše. Pasare su i danas zbog svoje stabilnosti i praktičnosti vrlo popularne barke, čineći nezaobilazan dio vizure lučica primorskih mjesta.

Publika može vidjeti tradicionalne brodograditeljske alate poput rašpe, koja se koristila za zaglađivanje i završnu obradu drva, ili teslice kojom su se izrađivali utori, zabijali i vadili čavli, odnosno oblikovalo drvo u željeni oblik. U postavu je prezentirana oprema za bušenje - trapan i punte, korištena za izradu rupa za čavle i vitice kojima su pričvršćivani različiti drveni dijelovi brodske konstrukcije, zatim ručna pila za drvo koja se naziva šegac, te farfalla i špjana, blanje upotrebljavano za finu obradu drva i izradu utora i žljebova. Izložen je i pribor za redovito održavanje kojim su se zatvarali procjepi na oplati broda - drveni bat, katramirani konop i dlijeta različitih debljina kojima se urezivali kanali, odnosno umetala i ravnala stupa između dasaka koje čine oplatu.

Autorica izložbe je Jelena Dunato uz stručne suradnike Jelenu Ščedrov Dlačić i Robija Sablića, a dizajn potpisuje Josip Strmečki.

Izložba se može razgledati u Creskom muzeju do 2. kolovoza 2020. godine. (Ivan Guberina)


 

Fotografirao: Nenad Roban

Fotografkinje u fokusu – izložba “‘Meko’ okidanje?” u Galeriji Spot

U Galeriji Spot Ureda za fotografiju sredinom lipnja otvorena je izložba 'MEKO' OKIDANJE? – Upoznajemo povijest ženske fotografije u Hrvatskoj čija je autorica kustosica dr. sc. Sandra Križić Roban, na kojoj su predstavljeni fotografski radovi nastali u sklopu djelovanja Fotokluba Zagreb. Ovom je izložbom tema i uloga ženske fotografije izdvojena kao marginalizirani i nedovoljno istraženi segment povijesti fotografije u Hrvatskoj – zapostavljenog područja unutar povijesti umjetnosti.

Nažalost, problem rodne diskriminacije nije rezerviran samo za nacionalnu povijest umjetnosti. Rezultati napora ove studijske izložbe sežu dalje od granica Hrvatske s obzirom na to da je ona dio međunarodnog projekta pod nazivom Arhivi umjetnica na mreži (engl. Not Yet Written Stories – Women Artists’ Archives Online) u kojem pored Ureda za fotografiju sudjeluju Fundacija Arton iz Varšave, SCCA – Centar za suvremenu umjetnost iz Ljubljane i Latvijski centar za suvremenu umjetnost – LCCA iz Rige. Projekt kojem su osim izložbi predviđena predavanja, radionice i konferencija ima za cilj digitalni repozitorij s gotovo 1500 uređenih i klasificiranih arhiva umjetnica, kojim bi se pokušala ispraviti nepravda njihovog zaobilaženja i isključivanja iz nacionalnih i europskih povijesnoumjetničkih pregleda. Ovaj projekt nastavlja se na prethodni međunarodni projekt Forgotten Heritage: European Avant-garde Art Online u kojem je Ured također sudjelovao.

 

Fotografirao: Nenad Roban

Na izložbi u Galeriji Spot su predstavljeni su, dakle, radovi fotografkinja Slavke Pavić (Jajce, 1927.), Erike Šmider (Zagreb, 1942.), Danijele Lušin (Zagreb, 1947.), Jadranke Fatur (Zagreb, 1949.) i Ivančice Privora Kurtela (Zagreb, 1953.) nastali poglavito 70-ih godina prošlog stoljeća. Riječ je o autorskim otiscima, osim u slučaju Slavke Pavić koja je predstavljena s digitalnim ispisima iz negativa izrađenih povodom njene retrospektivne izložbe u Muzeju grada Zagreba (Slavka Pavić: fotografije, 15. 4. – 15.6. 2014.). S obzirom na veličinu prostora Galerije, svaka od umjetnica je zastupljena sa par radova, u kojima se, između ostalog, pojavljuju gradski motivi, arhitektura, prizori s ulice, autoakt, dokumentacija happeninga.

Najstarija, Slavka Pavić, počela fotografirati uz supruga Milana Pavića, dok su Erika Šmider i Danijela Lušin po obrazovanju fotografkinje (u Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn od 1950. godine djeluje fotografski odjel), a Jadranka Fatur i Ivančica Privora Kurtela su ušle u fotografiju kao školovane slikarice. Sve autorice su bile članice Fotokluba Zagreb, fotoamaterske organizacije osnovane 1892. godine, a u sklopu koje od 1973. godine djeluje Ženska sekcija koju je pokrenuo Đuro Griesbach zahvaljujući rastućem broju ženskih članica i inicijativi Slavke Pavić. Članice Ženske sekcije Fotokluba Zagreb imale su svoje godišnje izložbe prigodno vezane uz obilježavanje Međunarodnog dana žena. Prva skupna izložba održana je 5. ožujka 1973. u Galeriji umjetničke fotografije (Lapidarij na Gornjem gradu). Muzej grada Zagreba je od 1974. do 1982. godine ugostio osam izložbi članica Fotokluba Zagreb, koje su se nastavile održavati u drugim prostorima sve do 1988. godine. Inače, o suradnji Fotokluba Zagreb Muzeja grada Zagreba pisala je kolegica Maja Šojat-Bikić u Informatici Museologici 49 (2018.).

Kroz istraživački projekt u sklopu Arhiva umjetnica na mreži, osim mapiranja, vrednovanja i zapravo „otimanja“ od zaborava imena i rada fotografkinja koje su iz različitih pobuda – obrazovanjem ili kroz razvoj fotoamaterizma – počele djelovati na sceni u periodu nakon Drugog svjetskog rata, upitno formulirana sintagma u naslovu izložbe zapravo postavlja pitanje postoji li razlika između ženske i muške fotografije. Sandra Križić Roban, koja se u svom znanstvenom i kustoskom radu bavi teorijom i poviješću fotografije, 21. svibnja održala predavanje Rodno, ili ‘samo’ tehničko pitanje? na fotografskoj radionici u sklopu Arhiva umjetnica. Vrijedno je napomenuti da je nedavno na temu ženske fotografije objavila članak u novom broju časopisa Photography & Culture.

 

Fotografirao: Nenad Roban

Ova izložba, kao i međunarodni projekt, predstavljaju doprinos području fotografske baštine, pogotovo njenim povijesno i teorijski manje obrađenim temama, ali i digitalizaciji i prezentaciji fotografske građe u nacionalnom i europskom kontekstu, kao i rad na osvješćivanju važnosti zaštite i skrbi o samoj fizičkoj građi. Muzejski dokumentacijski centar je također doprinio vidljivosti problematike fotografske građe organizacijom simpozija Fotografska baština u muzejima 2017. godine kao i radionice o preventinoj zaštiti fotografije 2019. godine u partnerstvu s Hrvatskim državnim arhivom. No, u nedostatku muzeja fotografije koji bi se kroz svoju misiju i stručno djelovanje bavio prikupljanjem, zaštitom i prezentacijom fotografske baštine, potrebno je istaknuti važnost djelovanja Ureda za fotografiju (UzF), neprofitne nevladine udruge, koja se kroz svoj istraživački, znanstveno-stručni i galerijski rad bavi temom fotografije i njoj bliskih umjetničkih praksi. Nadajmo se da će rezultati projekata UzF-a doprijeti i do muzejskih kolega koji se bave fotografskom građom i sličnim temama.

Izložba je otvorena za posjetitelje do 4. rujna 2020. unutar radnog vremena Galerije Spot od ponedjeljka do petka, od 16 do 20 sati, uz ljetnu stanku u razdoblju od 24. srpnja do 17. kolovoza 2020.

(Ivona Marić)


 

Nova izdanja – Arhivi i digitalno doba

Početkom mjeseca u sklopu obilježavanja Međunarodnog dana arhiva pomoću Zoom platforme promovirana je knjiga Arhivi i digitalno doba autorice dr. sc. Vlatke Lemić, koja predstavlja aktualnosti, stručne trendove i standarde europskih i hrvatskih arhiva, bavi se izazovima koji donosi današnje doba u arhivima i ulogom arhiva u zaštiti ljudskih prava te donosi primjere zajedničkih projekata i dobrih praksi na području arhivske djelatnosti, kulturne baštine i digitalnog društva.

Publikacija objavljena u izdanju Naklade Ljevak na 219 tiskanih stranica kroz pet cjelina predstavlja društveno važnu i slojevitu temu prilagođenu prije svega studentima arhivistike i samim arhivistima, ali i široj kulturnoj publici željnoj saznanja kojim se to putanjama kreće arhivistika u svijetu i Hrvatskoj zadnjih desetljeća. U prvoj cjelini Suvremeno arhivsko okruženje autorica progovara o razvoju digitalnih tehnologija i informacijskog društva na koje gleda kao jedne od vodećih pokretača kulturnih promjena koje oblikuju i utječu na arhivsku djelatnost. Posredstvom ove cjeline čitatelj će saznati temeljne podatke o Međunarodnom arhivskom vijeću (ICA), hrvatskoj arhivskoj mreži i europskim arhivskim trendovima, pri čemu ICARUS zauzima posebno mjesto suvremenih arhivističkih iskoraka u smjeru umrežavanja i primjene novih tehnologija.

Druga cjelina usmjerena je na aktivnosti hrvatskih arhiva i njihovih javnih programa koje ih otvaraju prema širokoj javnosti. Opće prihvaćeno poimanje arhiva kao ustanove koje u sebi objedinjuju tradicionalnu ulogu čuvara memorije s informacijskom ulogom i aktivnim servisiranjem uprave dobiva svojevrsno proširenje kroz rad na predstavljanju javnosti i povećanju vidljivosti u zajednici. Od svojih početaka naši su arhivi dio svojih aktivnosti usmjerili na nakladničku i izložbenu djelatnost radi lakše dostupnosti, ali i zaštite arhivskog i dokumentarnog gradiva. Autorica navodi konkretne primjere relevantnih izdanja i više desetljetnih nakladničkih serija središnjih i područnih arhiva. S tim su povezane i druge kulturne aktivnosti koje umrežuju arhive s ostalim baštinskim ustanovama poput edukativnog rada arhivista koji se očituje nizom radionica organiziranih pri Hrvatskom državnom arhivu.

Treće poglavlje naslovljeno Arhivi i zajednica – arhivi u zajednici stavlja naglasak na širenje partnerskih mreža i uključivanje arhiva u rad različitih kulturnih programa i platformi koje jačaju njihovu nazočnost u zajednici. Rezultat toga su brojne aktivne suradnje i povezivanja arhiva i korisnika radi približavanja povijesnog i kulturnog nasljeđa građanima, poput projekta Store the future — Artists, memoirs and civil rights for Europe in third Millennium koji rezultat je suradnje četiri partnera: Državnog arhiva dnevnika iz Pieve Santo Stefano, Udruge arhiva dnevnika iz Lisabona, Udruge glazbenika Bandalena iz Francuske i Državnog arhiva u Pazinu. Ciljevi projekta bili su na temelju istinite životne priče napisati scenarij za kazališnu predstavu, uprizoriti je i izvoditi, te pronaći stručnjake koji će u arhivskom gradivu prepoznati priču prikladnu za potrebe umjetničkih ostvarenja. U završnom djelu poglavlja prikazane su stručne i znanstvene aktivnosti arhiva kao i upliv kreativne industrije u arhivski svijet.

Unutar cjeline Digitalni arhivi i arhivske platforme predstavljeni su Europski arhivski portal, kartografski portal Mapire, digitalna platforma Monasterium i digitalna platforma Topoteka kao najmlađa platforma ICARUS-a. Cjelinu zaključuje poglavlje na temu digitalizacije u hrvatskim arhivima u sklopu kojeg autorica iznosi podatak o 120 terabajta digitaliziranog sadržaja do 2019. godine. Knjigu zaokružuju popis stručnih tijela Međunarodnog arhivskog vijeća, popis mreže naših državnih arhiva, izbor iz stručnih izdanja, te izbor tiskanih i digitalnih izložbenih kataloga hrvatskih arhiva. (Ivan Guberina)

Nakladnik: Naklada Ljevak d.o.o.
Autorica: Vlatka Lemić
Urednica: Nives Tomašević
Tisak: Feroproms, Zagreb
Grafičko oblikovanje: Luka Gusić
ISBN 978-953-355-329-0


 

Rim – ponovno otvorena najveća retrospektiva posvećena Rafaelu

Izložba "Raffaello 1520-1483" kojom se obilježava 500. obljetnica smrti Raffaella Santi da Urbina, zatvorena svega nekoliko dana nakon otvaranja zbog izbijanja epidemije korona virusa, od 2. lipnja može se ponovno razgledati u rimskom muzeju Scuderie del Quirinale.

Izložba kroz dvjestotinjak izložaka, portreta, tapiserija, skica i crteža daje dublji pogled u život i rad poznatog talijanskog slikara i arhitekta koji je umro 1520. u 37. godini, uz Leonarda da Vincija i Michelangela jednog od najznačajnijih predstavnika renesanse. Mnogi ga smatraju najreprezentativnijim slikarom renesanse koji je u svoje stvaralaštvo uklopio sve dotadašnje spoznaje i iskustvo umjetnosti - od chiaroscura, sfumata i Leonardovih geometrijskih kompozicija, do voluminoznosti Michelangelovih likova. Rimska retrospektiva, koju je direktorica Uffizija nazvala „dosad najvećom i najvažnijom posvećenu Rafaelu“, srušila je rekorde i prije otvorenja. Djela za izložbu posuđena su iz pariškog Louvrea, madridskog Prada, firentinske Galerije Uffizi, pinakoteke u Bologni, Vatikanskih muzeja, rimske Galerije Borgheze i londonske Nacionalne galerije, a uoči otvorenja samo preko interneta prodano je rekordnih 70 tisuća ulaznica.

 

Postav izložbe otvara rekonstrukcija Rafaelove grobnice koja se nalazi u rimskom Panteonu i oltara Madonna del Sasso, koje je izradio njegov učenik Lorenzo Lotti između 1523. i 1524. godine. Slijedi dio koji istražuje umjetnikov odnos prema Rimu u kojemu je izložen Portret Baldassarea Castiglionea (1515.) posuđen iz Louvrea, jedan od najznačajnijih portreta renesanse u kojem umjetnik prikazuje svojeg dobrog prijatelja, poznatog renesansnog diplomatu i humanista, a posjetitelji mogu vidjeti i Portret Pape Lava X, dopremljen iz firentinske galerije Uffizi, koji je u ono doba izazvao senzaciju zbog tada revolucionarnog koncepta grupnog portreta. Izlaganje Papinog portreta postalo je predmetom kontroverzi dobivši veliku pažnju medija diljem svijeta i prije samog otvorenja. Naime, Stručni odbor Galerije Uffizi zaključio je da slika veličine 154x119 centimetara zbog svoje krhkosti ne može na put u Rim, a direktorica galerije Njemica Eike Schmidt zanemarila je njegov stav i odlučila suprotno, nakon čega je svih četvero članova Odbora podnijelo ostavke.

Poseban dio izložbe posvećen je razdoblju između 1513. i 1521. godine u kojem je Rafael pod okriljem rimskih papa, tadašnjih najmoćnijih mecena umjetnosti, postaje poznato ime na dvorovima diljem Europe. Publika može vidjeti Ekstazu svete Cecilije (1516.), Bogorodicu s ružom (1518.-20.), Bogorodicu božanske ljubavi (1516.) i portret Svetog Ivana Krstitelja (1518.) koji je poslužio kao inspiracija Caravaggiovom Svetom Ivanu Krstitelju (Mladi s ovnom, 1602.). Posebno su zanimljiva dva romantična portreta Rafaelove ljubavnice skromnijeg podrijetla Margarite Luti - Žena s velom (1512. – 13.) i Pekareva kći (1519. –20.) koja, uz Mona Lisu, predstavlja jedan od najznamenitijih ženskih portreta u povijesti umjetnosti. Naslikana u klasičnoj pozi Venere, slika je po mnogima povjesničarima umjetnosti bila za ono konzervativno vrijeme "najbliža mekoj pornografiji u visokoj renesansi".

Izložba završava djelima nastalim u Rafaelovim mladim danima između 1504. i 1508. godine, koje je umjetnik proveo u Firenzi upoznavajući se sa stvaralaštvom Masaccia, Leonarda da Vincija i Michelangela. Izloženi su njegov poznati Autoportret (1506.) i Mlada dama s jednorogom (1505.), posuđena iz rimske Galerije Borgheze, autorov osvrt na Leonardovu Mona Lisu (1503.) i nepobitan dokaz da je Rafael već u dobi od 22 godine bio jedan od najvećih renesansnih majstora.

Kako trenutno živimo u vremenu u kojemu se jedino dezinformacije šire brže od infekcija zgodno je spomenuti da su Rafaelov iznenadni odlazak s ovog svijeta pratile brojne teorije zavjere od kojih većina, vjerojatno jer ga je ljepši spol obožavao zbog veselog raspoloženja i anđeoske privlačnosti, ukazuje na to da je umjetnik „umro u slatkim mukama“. Tako je njegov suvremenik i poznati kroničar toga vremena Giorgio Vasari u svojoj knjizi Život umjetnika napisao kako je veliki majstor umro od, što bi se u narodu reklo, previše seksa. Naime, prema mišljenju tadašnjih liječnika vjerovalo se da nedostatak životne radosti polako vodi prema bolesti, ali i da previše zadovoljstva može ozbiljno narušiti zdravlje i uravnoteženost čitavog tijela.

Izložba Rafaelovih djela moći će se razgledati u rimskom Quirinaleu do 30. kolovoza 2020. godine, a organizatori su priopćili kako će posjetitelje primati do kasno u noć kako bi se smanjili rizici od stvaranja gužvi. (Ivan Guberina)


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić, Dunja Vranešević Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr