Sredinom travnja u Gradskom muzeju Karlovac otvorena je izložba „Vrata Zvijezde“ na kojoj su predstavljeni rezultati recentnih arheoloških i arhivskih istraživanja povijesne jezgre Karlovca, upotpunjeni info pločama, nacrtima i fotografijama postavljenim u Miškininoj i Radićevoj ulici na pozicijama nekadašnjih gradskih vrata.
U proteklih 17 godina u Karlovcu su u dva navrata provedena arheološka istraživanja na pozicijama povijesnih vrata karlovačke Zvijezde. Riječ je o tzv. Starim i Novima vratima koja datiraju od samog početka gradnje Karlovca te o Riječkim vratima koja datiraju iz 1. polovice 19. st. Istovremeno je pregledana bogata nacrtna dokumentacija iz hrvatskih, austrijskih i mađarskih baštinskih ustanova pa je bilo moguće sa sigurnošću determinirati ostatke ne tako davnih ali ipak zaboravljenih građevina!
Najznačajniji nalazi su kaponir (preteča bunkera) sačuvan u Radićevoj ulici i ostaci portala Novih vrata ispred tzv. „Gradske straže“ u istoj toj ulici. Zanimljivo je da je kaponir bio zatrpan ispod suvremene ulice te integriran u sustav vodovoda i kanalizacije ali nije prepoznat kao vrijedna baština. Što se pak tiče Novih vrata, do sada objavljivani izvori pokazuju samo njihovu stariju formu –bila je to utvrđena građevina sa stožastim krovom, u prizemlju prohodna. Nije bili poznato da su Nova vrata oko polovice 19. stoljeća preoblikovana u reprezentativni portal sa dva klasicistička stuba. Tek je zahvaljujući dosad neobjavljivanom nacrtu iz 1845. bilo moguće utvrditi ne samo da su arheolozi otkrili baze ovih stubova, već i da se među sačuvanim, ali donedavno nedeterminiranim, kamenim spomenicima nalaze kugle koje su služile kao utezi za potezanje pokretnog mosta i akroterij s jednog od stubova!
Izvor: Gradski muzej Karlovac
Posjet izložbi zamišljen je kao odgovor na pitanje: Dok hodamo ulicom tamo gdje su nekad bila gradska vrata, znamo li po čemu hodamo i kako su vrata izgledala nekad? Odgovor se iščitava u tri različita prostora: na otvorenom u Miškininoj i Radićevoj ulici, na in situ pozicijama nekadašnjih gradskih vrata, nalaze se info-ploče (Dok hodamo ulicom tamo gdje su nekad bila gradska vrata…) koje pokazuju odnos sadašnje i povijesne situacije, kroz medije nacrta i fotografija. Akumulirano znanje iskazano je kroz vrlo detaljne rekonstrukcije odnosno 3d modele nekadašnjeg izgleda gradskih vrata.
U prizemlju Gradskog muzeja Karlovac postav izložbe evocira atmosferu arheološkog nalazišta (znamo li po čemu hodamo…). Posjetitelj hoda po drvenoj stazi koja se lagano izdiže iznad poda na kojem su prikazane pozicije istraživanja, kao preklapanje fotografske i nacrtne dokumentacije. U vitrinama su nalaze većinom keramički predmeti (posuđe), fragmenti „nekadašnjeg svakidašnjeg“ s karlovačkih ulica. U prizemlju se mogu pogledati i ekskluzivne video snimke unutrašnjosti kaponira.
U potkrovlju je rekonstruiran povijesni izgled triju gradskih vrata (…i kako su vrata izgledala nekad?): forma i proces izgradnje prikazan je 3D medijima, maketama i dinamičnim digitalnim modelima. U većem mjerilu i uz obilato citiranje fascinantnih povijesnih veduta i nacrta razložene su promjene položaja i forme gradskih vrata od 16. do 19. stoljeća, kao i njihova uloga u sustavu obrane i prometa. Među izlošcima su kameni ostaci portala „Novih vrata“, uteg za potezanje pokretnog mosta i ukrasni vrh stuba (akroterij).
Ideja za integraciju vanjskog i unutarnjeg prostora unutar izložbe zapravo je odgovor na iskustvo autora s javnošću prilikom provedbe istraživanja. Istraživanja su izazvala radoznalost i pitanja sugrađana, a održane su i press konferencije na nalazištima. Dapače, pokazalo se da su još živa sjećanja starijih Karlovčana na ostatke gradskih vrata kao na podzemne prostore u kojima su se kao djeca igrali ne shvaćajući o čemu je riječ, pri čemu je njihova bujna mašta ponudila svoje odgovore. Stoga je u razgovoru bilo moguće uspostaviti vezu između ovih sjećanja i saznanja koja su potvrdila arhivska i arheološka istraživanja.
Izvor: Gradski muzej Karlovac
Autori izložbe su nastojali pomiriti različite funkcije: temeljito argumentirati nove nalaze, stvoriti doživljaj za različite skupine posjetitelja, potaknuti svoje sugrađane da upotrijebe maštu i promisle kakvu formu grada žele ubuduće. Mnoga pitanja o njegovom uređenju su još uvijek otvorena, a javna rasprava će biti kvalitetna onoliko koliko je informirana.
U vrijeme izložbe organizirana su vodstva po vanjskom i unutarnjem postavu. Neki od nalaza dodatno su obrađeni na blogu Muzeja, na Youtube kanalu može se pogledati video „Tri novosti iz 1852.“ koji smješta kaponir u širu sliku obrambenog sustava. U tijeku izložbe odvija se„prikupljanje sjećanja“ starijih sugrađana na podzemne prostore Karlovačke zvijezde…
Autori izložbe su kustosi Gradskog muzeja Karlovac Igor Čulig i Matea Galetić. Izložba će biti otvorena do 28. veljače 2022. godine, a može se razgledati u radnom vremenu Gradskog muzeja Karlovac.
Izložba je financirana sredstvima natječaja Javnih potreba u kulturi Karlovačke županije, Grada Karlovca i Ministarstva kulture i medija. (Igor Čulig, Matea Galetić, GMK)

Izvor: Gradska galerija Striegl
Nova izdanja – „Abeceda Željezare“
Gradska galerija Striegl iz Siska predstavila je nedavno knjigu „Abeceda Željezare“, koja donosi rezultate umjetničkog i antropološkog istraživanja nasljeđa jugoslavenske radničke samoupravne kulturne politike u postindustrijskom gradu Sisku u Hrvatskoj. Knjiga predstavlja sintezni i kritički uvid u istoimeni rad umjetnika Rene Rädle i Vladana Jeremića, a koji dovodi u fokus njihovu transformativnu umjetničku metodu i peformativni materijalizam na primjeru Parka skulptura nastalih u sklopu Kolonije likovnih umjetnika Željezara Sisak 1971 – 1990.
Prilozi autora tekstova progovaraju kritički o transformativnim potencijalima umjetnosti kroz prizmu kritičke antropologije, kroz suvremene umjetničke prakse te iz povijesne perspektive. Objavljeni prijevod „Biografija stvari“, od sovjetskog avangardnog pisca Sergeja Tretjakova nagovještava transverzalu suradničke i dijaloške kulturne prakse koja nastaje u okviru emancipatorskih političkih projekata. Knjiga donosi tekstove Sanje Potkonjak, Rene Rädle, Vladana Jeremića, Marijana Crtalića, Ane Kovačić, Lee Vene, Sanje Sekelj i prijevode teksta ”Biografija stvari” Sergeja Tretyakova. Za dizajn i prijelom knjige su odgovorni Tajana Čeko i Sven Sorić. Knjiga je posvećena dugogodišnjem suradniku Gradske galerije Striegl i suvremenom hrvatskom umjetniku, začetniku i organizatoru Festivala Željezara, Marijanu Crtaliću.
Ana Dević u svojoj recenziji knjige napominje kako je „Abeceda Željezare“ nezaobilazan doprinos u kontekstualizaciji i reaktualizaciji nasljeđa socijalizma u kojem se njegovo mjesto razmatra izmaknuto nostalgiji prošlosti te pregovara kao aktivan agens sadašnjosti i zalog za budućnost. Ova knjiga je vrijedna jer nudi i kritički uvid u dugogodišnji rad umjetnika Rene Rädle i Vladana Jeremića. K tome ovo je i važna studija koja razmatrajući šira povijesna i suvremena zbivanja uzima kao svoju točku gledišta: grad Sisak te time pokriva još uvijek nedovoljno obrađene teme. „Abeceda Željezare“ kroz interdisciplinarni i studiozan pristup iz perspektiva umjetničkih i kustoskih strategija i kritičke antropologije kreativno sučeljava istraživanja nasljeđa jugoslavenskog socijalizma u relaciji prema temama rada, (de)industrijalizacije, kulturnih politika i emancipatorskih projekata u kojima se prelama umjetničko, edukativno i političko. U tim procesima pionirsku su ulogu u posljednjih dvadesetak godina odigrali upravo umjetnički i kustoski glasovi. Stoga, knjiga nosi posvetu umjetniku Marijanu Crtaliću kroz čije su se umjetničke i kustoske projekte ove teme kontinuirano otvarale i razrađivale.
Ističući važnost upravo platforme umjetnosti i pozicija umjetnika kroz knjigu se prepleće nekoliko perspektiva koje progovaraju kroz tekstove umjetnica/ka Rene Rädle, Vladana Jeremića i Marijana Crtalića. Antropologinja Sanja Potkonjak ulogu umjetničkih i kulturnih praksi razmatra u odnosu na aktualizaciju i transformaciju nasljeđa industrijalizacije u širem teoretskom i socijalnom kontekstu. U ovim istraživanjima nezaobilazan je glas kustosica i povjesničarki umjetnosti koje se ovom temom bave već dulje vrijeme. Uz urednicu knjige Almu Trauber, publikacija donosi promišljanja Ane Kovačić, Lee Vene i Sanje Sekelj koje su s Marijanom Crtalićem sudjelovale u realizaciji i osmišljavanju 2015. programskog koncepta Zajednički (g)rad Festivala Željezara.
Izvor: Gradska galerija Striegl
Publikacija donosi i prvi prijevod teksta sovjetskog avangardnog pisca Sergeja Tretyakova ”Biografija stvari” čime raspravu o ovoj temi jasno o situira u samu srž revolucionarnih horizonata koji zazivaju transformativne umjetničke metode. Doprinos razradi navedenih tema ostvaren je i kroz seriju umjetničkih kolaža Rene Rädle i Vladana Jeremića otisnutih u knjizi koje ne dokumentiraju ranija zbivanja, nego u mediju knjige nastavljaju procese umjetničkog istraživanja i poetskog agitiranja. Uzimajući Sisak kao pars pro toto tranzicijskih i povijesnih procesa u koje se prelamaju globalni ekonomski i politički fenomeni polifonijom autorskih perspektiva ova knjiga se opire trendovima egzotizacije industrijskih ruina i njihove depolitizacije.
Nadalje, Abeceda Željezare ukazuje na proces potrage za modelima reartikuliranja i adresiranja jedne nove estetike koja može odgovoriti na suvremena pitanja i okolnosti u kojima se nalazi umjetničko djelo kao i proces njegova nastanka što je veoma aktualna tema na relaciji: povijest umjetnosti - filozofija umjetnosti - umjetnička praksa. Ponovno otkriće i detektiranje estetskog polja umjetničkog djela van onog isključivo reprezentacijskog i predodžbenog, dovodi do složenog i dinamičnog niza diskursa koji istražuju materijalne karakteristike, teorijske utjecaje i političke kontekste umjetničkih djela, a upravo su te tri sfere područje našeg interesa kojeg predstavljamo ovom publikacijom, a kojima Abeceda Željezare postaje svojevrsni manifest per se. Abeceda Željezare jest reakcija protiv formalizma, protiv suverenosti i autonomije tradicionalnih estetskih prosudbi, preispitivanje uloge koju u svim svojim povijesno, društveno i političko uvjetovanim kontekstima estetske kvalitete imaju, kako u smislu vizualnog predstavljanja tako i u artikulaciji značenja. (Alma Trauber, ravnateljica Gradske galerije Striegl)
Knjigu „Abeceda Željezare“ možete pogledati ovdje.
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr