U Muzeju antičkog stakla u Zadru u četvrtak 3. listopada 2024. otvara se gostujuća izložba Hrvatskog muzeja medicine i farmacije HAZU Diskretni šarm ljekarničkog stakla: staklo iz hrvatskih ljekarni u zbirkama Hrvatskog muzeja medicine i farmacije HAZU koja će javnosti približiti primjenu stakla u povijesnim hrvatskim ljekarnama, u razdoblju od 17. do 20. stoljeća.
Postav izložbe predstavit će uporabne staklene predmete koji su bili u funkciji u mnogim poznatim hrvatskim ljekarnama, ponajprije u Zagrebu (ljekarna K Zrinjskomu, Brodjovin-Sallopek; Gornjogradska ljekarna K crnom orlu; ljekarna Aleksandra Hržića; ljekarna Sv. Jurju u Maksimirskoj; ljekarna K sv. Ivanu Aleksandra Grlića u Novoj Vesi; ljekarna Sv. Duhu Vojka Arka u Ilici; Centralna ljekarna; Vojna apoteka; 11. narodna apoteka u Draškovićevoj), zatim u Velikoj Gorici, Lipiku, Valpovu, Jastrebarskom, Virovitci, Rovinju, Šibeniku i drugim hrvatskim gradovima.
Brojčano su najzastupljenije stojnice, raznih dimenzija, prepoznatljiva oblika, najčešće izrađene od prozirnog bezbojnog stakla, zatim od mliječno bijelog stakla, kobaltnoplavog, žutog i smeđeg do crno i crveno obojenog stakla. Među izlošcima je i zanimljiv primjerak povijesne putne ljekarne, s pripadajućim sadržajem, kao i značajna skupina ambalažnih predmeta i proizvoda farmaceutske industrije 19. i 20. stoljeća.
Osim uporabne vrijednosti mnogi predmeti sadrže stilske elemente vremena u kojima su izrađivani, što se prepoznaje u odabiru stakla i oblikovanju formi, kao i u načinu izrade raskošno dekoriranih natpisnih polja, simbola sadržanih elemenata, sirovina i gotovih pripravaka. Velik broj izloženih predmeta sadrži tragove, a ponegdje i veće količine izvornog sadržaja, što posebno doprinosi prezentaciji njihove autentične praktične primjene.
Zbirke staklenih predmeta ljekarničke baštine, sačuvane u muzejima ili privatno, jasno ukazuju na činjenicu da ovi predmeti nadilaze svoju prvotnu funkciju spremnika i postaju svjedočanstvima dostignuća ljekarništva i primijenjene umjetnosti stakla prošlih vremena.
Autorice izložbe su prof. dr. sc Stella Fatović-Ferenčić i prof. Silvija Brkić Midžić, dok kustosku koncepciju izložbe potpisuje dr. sc. Vedrana Jović Gazić.
U Gradskom muzeju Bjelovar sredinom rujna otvorena je izložba Unutarnja sloboda (umjetnika) koja predstavlja privatnu zbirku kolekcionara Petra Smiljanića, opsežnu kolekciju koja sadrži brojne vrijedne radove moderne, avangardne i suvremene umjetnosti iz Hrvatske i regije.
Nakon 35 godina sakupljanja Petar Smiljanić, poznati bjelovarski poduzetnik i veliki znalac modernih kretanja u hrvatskoj umjetnosti i umjetnosti nacionalnih sredina bivšeg jugoslavenskog kulturnog prostora, izložio je dio svoje bogate kolekcije u Gradskom muzeju Bjelovar, nastojeći prvu prezentaciju svoje zbirke ostvariti u rodnome gradu. Kako se zbog prostornih i tehničkih mogućnosti institucije koncepcija izložbe morala prilagoditi uvjetima, autori izložbe – sam kolekcionar i povjesničar umjetnosti Marijan Špoljar – načinili su informativni pregled glavnih dionica i sastavnica zbirke. Pri tome je naglasak stavljen na avangardne, postavangardne i neoavangardne tendencije u hrvatskoj umjetnosti posljednjih stotinu godina, s tek malim uvidom u situaciju u široj regiji i s potpunim izostavljanjem dijela zbirke posvećene grafici i dizajnu. Te koncepcijske prilagodbe nisu, međutim, ublažile jedinstveni dojam o veličini, širini i kvaliteti zbirke te opće iznenađenje u činjenici da je takva kolekcija nastala daleko od likovnih centara i da je tako dugo bila – osim za nekolicinu upućenih kritičara i sakupljača – potpuno nepoznata umjetničkoj i široj likovnoj javnosti.
Fotografirao: Sandro Toth
Izložba nazvana Unutarnja sloboda (umjetnika) predstavlja, dakle, tek mali dio cjeline. No, bez obzira na obim zbirke, riječ je o vrlo koherentnoj kolekciji, koncentriranoj na primjere suvremenih jezičnih postupaka i eksperimentalnih praksi te na inovativne umjetničke koncepte. Stoga je, osim klasičnih disciplina slikarstva i kiparstva, veliki dio zbirke posvećen tiskanom materijalu (od avangardnih knjiga i časopisa do autorskih knjiga i kataloga) te posebno fotografiji, grafici i grafičkom dizajnu, pri čemu prevladava područje filmskoga plakata.
Izložba je podijeljena na pet prostornih i tematskih cjelina tako da je „ublažen“ mogući dojam i osjećaj prevelike koncentracije, koji pak proizlazi iz razumljive želje i potrebe da se na prvoj izložbi pokaže što više rezultata sakupljačkog truda. Te cjeline prezentiraju radove u različitim formatima, medijima i disciplinama povezanih kronološkim, tipološkim, stilskim, idejnim ili tematskim vezama. U prvom, uvodnom prostoru (nazvanim Razlistale forme) predstavljen je izbor iz slikarske i kiparske cjeline zbirke, s radovima koji pripadaju kompleksu poslijeratne hrvatske moderne umjetnosti i primjerima iz recentne produkcije. Druga cjelina (Brod bez kompasa) razdijeljena je na dio u kome je iscrpna prezentacija ranih avangardnih knjiga, kultnih časopisa i knjiga umjetnika kao i izbor iz suvremene autorske produkcije te dio koji predstavlja suženu retrospekciju hrvatske fotografije od, primjerice, Toše Dapca do Borisa Cvjetanovića.
Fotografirao: Sandro Toth
Umjetnosti oko 1960-ih godina i autorima povezanih s pojavama Gorgone i enformela namijenjena je soba nazvana Crna površina, dok je kompleks Nove umjetničke prakse s kultnim nacionalnim i s regionalnim (i internacionalnim) umjetnicima smješten u prostor Ništa, zato obojan, kao i svi drugi prostori, u simbolički dominantne boje pojedinih cjelina. Završni dio izložbe posvećen je mediju plakata, posebno filmskoga, među kojima je i nekoliko posve raritetnih primjera. A ako smo već kod egzemplara valja reći da je među izloženim dijelom kolekcije i više primjera do sada neizlaganih likovnih radova, knjiga, kompleta časopisa, plakata i fotografija, tako da osim informativne širine (čemu pridonosi i projekcija velikoga dijela zbirke na tri postavljena ekrana) izložba pruža uvid i u posve specijalistička interesna područja.
Na otvorenju izložbe bjelovarski gradonačelnik Dario Hrebak spomenuo je mogućnost i potrebu stalnog smještaja zbirke, pa je za očekivati da će ona u dogledno vrijeme biti pokazana i u svome proširenom izdanju, a sam je vlasnik zbirke najavio skoro tiskanje cjelovite monografije posvećene zbirci.
Izložbu je, uz kolekcionara Smiljanića, organizirao Gradski muzej Bjelovar i njegovi djelatnici (od ravnateljice Marijane Dragičević do restauratora Zorana Tokića i kustosa Sandra Totha i Ane Drveni).
Grafički dizajn potpisuje Lana Cavar, koncepciju i tekst izložbe Marijan Špoljar, dok su za likovni postav zaslužni Dražen Dabić i Radovan Beck.
(M.Š./GMB)
Francesco Solimena, Ekstaza sv. Franje, 17.-18. st.Izvor: Dubrovački muzeji
Dubrovački muzeji – otkup i donacija 79 vrijednih predmeta Zbirke Nikšić
Dubrovački muzeji nedavno su obogatili svoj fundus donacijom i otkupom vrijedne zaštićene zbirke inventara nekadašnjeg ljetnikovca Nikšić u Dubrovniku koja dokumentira stil života jedne dubrovačke građanske obitelji od kraja 19. stoljeća pa sve do kraja 20. stoljeća.
Zbirka koja je značajno obogatila fundus Kulturno-povijesnog muzeja, broji 79 predmeta datiranih od 17. do 20. stoljeća. Radi se o slikama, namještaju kao i uporabnim i ukrasnim predmetima od keramike i porculana te metala. Među najvrjednijim slikarskim djelima svakako je slika Ekstaza sv. Franje napuljskog baroknog slikara Francesca Solimene (1657. – 1747.) iz 17./18. stoljeća. Dio zbirke čine i portreti članova obitelji Račić jednog od naših najvećih slikara Vlaha Bukovca (1855. – 1922.) te portreti članova obitelji Nikšić Bukovčevih kćeri Jelice (1897. – 1967.) i Ivanke (1899. – 1978.), također slikarica, koje međusobno vežu i obiteljske veze.
Vlaho Bukovac, Ženski portret, 1907.
Zbirka uključuje primjerke od baroknog namještaja iz 17. i 18. stoljeća, preko klasicističkog s kraja 18. stoljeća i bidermajera iz prve polovice 19. stoljeća do namještaja izrađenog u prvoj polovici 20. stoljeća. Iz bogate i kvalitetne barokne kolekcije namještaja treba istaknuti ormar i komodu koji pripadaju sjevernotalijanskoj produkciji 17./18. st. te kredenc-sekreter i rezbareno zidno zrcalo venecijanske radionice 18. stoljeća.
Predmeti od keramike i porculana mahom su izrađeni u 19. stoljeću u europskim radionicama (Češka, Austrija, Engleska, Njemačka), ali i onim dalekoistočnima (Japan, Kina). Predstavljaju čest inventar onodobne dubrovačke građanske kuće. Među predmetima od metala ističe se mjedeni tanjur izrađen u 17. stoljeću u Nürnbergu. Osim pojedinačne vrijednosti predmeta, zbirka je polazište za istraživanje i interpretaciju višeslojnog dubrovačkog kulturnog supstrata dugog trajanja, od vremena Dubrovačke Republike do razdoblja nakon Drugoga svjetskog rata. Veći dio restauriranih predmeta ove vrijedne donacije odnosno otkupa bit će predstavljen na izložbi u Kneževu dvoru krajem 2025. godine. Uz osvjetljavanje konteksta nastanka zbirke Nikšić, kroz različite kronološke i tematske cjeline izložit će se i prezentirati znatan dio novostečenih predmeta.
(Lucija Vuković i Viktorija Žuvela, kustosice Dubrovačkih muzeja)
Izvor: Muzej krapinskih neandertalaca
Tolmin – jedanaesto gostovanje krapinskog muzeja s izložbom „Krapinski pračovjek“
U Tolminskom muzeju u Sloveniji nedavno je otvorena gostujuća izložba Muzeja krapinskih neandertalaca Krapinski pračovjek autora Jurice Sabola, višeg kustosa geologa i ravnatelja Muzeja Hrvatskog zagorja.
Riječ je o putujućoj izložbi, koja na zanimljiv, interaktivan i stručan način govori o najvažnijem svjetskom nalazištu neandertalaca, važnosti krapinske zbirke (Zbirke krapinskog diluvija) i osteološkim ostacima velikih pleistocenskih sisavaca. Uz dioramu staništa krapinskih neandertalaca, publici je predstavljen jedan dio znanstvenog opusa Dragutina Gorjanović-Krambergera, zatim kamene alatke (artefakti) i brojne replike fosilnih kostiju neandertalaca te originalne fosilne kosti životinja pronađenih na Hušnjakovu. Tako se među fosilnom građom našli ostaci špiljskog medvjeda, vunastog mamuta, toplodobnog nosoroga i losa. Posebnu pažnju posjetitelja privlače i hologrami pleistocenskih životinja i mlade neandertalke koji ovu izložbu čine još bogatijom i atraktivnijom.
Izložba Krapinski pračovjek ovoga puta nije povezala samo dva muzeja koji čuvaju bogatu arheološku baštinu nego i dva lokaliteta koji slave i simboliziraju europske ideale, vrijednosti, povijest i integraciju. Podsjećamo, Muzej krapinskih neandertalaca je s Nalazištem Hušnjakovo od 2016. godine prvi nositelj Oznake europske baštine u Hrvatskoj, a ova prestižna Oznaka koju dodjeljuje Europska komisija, 2017. godine je dodijeljena i Spomen crkvi Svetog Duha na Javorci, o kojoj, osim Općine Tolmin i Zavoda za turizam Doline Soče, brine i Tolminski muzej.
Izvor: Muzej krapinskih neandertalaca
Na svečanom otvorenju izložbe koja je pravi primjer suradnje nositelja Oznake europske baštine, publici se obratio Tadej Koren, direktor Tolminskog muzeja, Alen Červ, župan općine Tolmin i koordinatorica suradnje Damjana Fortunat Černilogar te autor Jurica Sabol koji je sve prisutne pobliže upoznao s temom i eksponatima izložbe. Posebnom ugođaju prilikom otvorenja osobito je pridonio poznati slovenski multiinstrumentalist i kompozitor Boštjan Gombač koji je svirao na kopiji neandertalske frulice s nalazišta Divje Babe.
Izložba koja će zasigurno privući brojnu publiku u dolinu Soče i Tolminski muzej ostaje otvorena do 29. studenoga 2024. godine.
(Jurica Sabol, ravnatelj Muzeja Hrvatskog zagorja)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr