Otvorenje "Kuće karikature” koincidiralo je s godišnjicom zagrebačkog potresa, simbolično obogaćujući gradsku scenu nečim pozitivnim usred sjećanja na teške trenutke, a postav je uz umjetnikovu obitelj osmislio je povjesničar umjetnosti Frano Dulibić koji zbog univerzalnosti tema golemi Reisingerov crtački opus smatra i danas važnim i aktualnim, i to ne samo domaćoj publici nego i turistima iz cijelog svijeta.
Oto Reisinger bio je izvanredan crtač, a u svome stvaralaštvu bavio se i ilustracijom, opremom knjiga, oblikovanjem plakata, pa čak i crtanim filmom, pokazujući svestranost istinskoga likovnjaka koji je u kolektivnoj svijesti ostao je zapamćen kao britki komentator svakodnevice, ali i lokalnih i svjetskih političkih događaja. Još kao studenta arhitekture, talent ga je odveo u karikaturu, a njegovi radovi u Vjesniku u kojima kroz glavne likove Peru, Klaru i Štefeka duhovito komentira društvene pojave, zorni su prikaz kako njegovoj kritičkoj oštrici nije mogao pobjeći nijedan fenomen, društvena skupina ili ljudska osobina.
Izbor iz radova pokriva teme svakodnevice kroz lik Pere kojim je duhovito komentirao aktualne događaje u društvu, kritički sagledavao društvene probleme i brige malog čovjeka, opservirajući kroz šalu vječno aktualne situacije u kojima se svatko (i danas) može prepoznati. Zastupljene su i političke teme te sport, ekologija i erotika. Manji dio posvećen je stripovima o Štefeku koji su objavljivani u Plavom vjesniku doživjevši veliku popularnost među mlađim generacijama, dok poseban segment izložbe publici približava Reisingera kao osobu, njegov način rada te brojna priznanja i nagrade.
Umjetnikov unuk Marko Reisinger rekao je da je Oto bio "jednostavan i duhovit čovjek" te da je želja obitelji bila da Kuća karikature "upije njegov nepretenciozni karakter".
"S idejom smo krenuli kad je Oto bio u domu i htjeli smo napraviti mjesto gdje će njegovi radovi biti izloženi, a ne stajati u kutijama. On to, nažalost, nije dočekao. Nismo dobili pomoć od državnih i gradskih institucija, već smo zakupili privatnom inicijativom trošnu kuću koja je postala još trošnija nakon potresa. Renovacija je potrajala, ali rezultat je na kraju odličan. Cilj nam je bio da se ovim prostorom unese dodana vrijednost kulturnoj ponudi Zagreba i želimo da naši gosti izađu zadovoljni i s osmijehom na licu", rekao je Marko Reisinger na otvorenju.
Zbog velikog broja djela - više od 50.000 crteža - postav će se mijenjati periodički, a planirane su i izložbe umjetnika mlađe generacije koji danas obuhvaćaju pravce u kojima je Reisinger radio poput karikature, stripa, ilustracija i animacija.
Zbog velikog interesa javnosti, jednu od najposjećenijih izložbi Spomen-doma Dragutina Tadijanovića „Tvoj prijatelj: priča o prijateljstvu Ivana Gorana Kovačića i Dragutina Tadijanovića“ koja tematizira intenzivno i iskreno prijateljstvo dvojice značajnih pjesnika, odlučili smo produžiti do 15. listopada 2024.
Početak svakog mjeseca studenog je u Slavonskom Brodu rezerviran za „Tadijine jeseni“, književnu manifestaciju koja se održava u čast proslave rođendana Dragutina Tadijanovića, našeg velikog pjesnika, ravnatelja Instituta za književnost, predsjednika Društva književnika Hrvatske i počasnog građanina niza hrvatskih gradova koji se tu rodio davne 1905.g. U svom 102 godine dugom životu održavao je bliska prijateljstva s brojnim istaknutim književnicima i umjetnicima. Trag o svakom takvom prijateljstvu danas se nalazi u Spomen-domu Dragutin Tadijanovića, mjestu gdje se čuva pjesnikova ostavština koja je među sličnima jedina cjelovita, jedinstvena i smještena na jednom mjestu – u ulici Ante Starčevića 8 u Slavonskom Brodu.
Izložba „Tvoj prijatelj: priča o prijateljstvu Ivana Gorana Kovačića i Dragutina Tadijanovića“ posjetiteljima približava upravo jedno takvo duboko i intimno prijateljstvo koje je započelo u lipnju 1933. isprikom Ivana Gorana Kovačića koji je u jednoj kritici negativno procijenio pjesme Dragutina Tadijanovića, i trajalo idućih deset godina, dok Goran nije otišao u partizane gdje je ubijen od četničke ruke.
Izvor: Spomen-dom Dragutina Tadijanovića
Nakon što je napisao relativno negativnu kritiku (no iskreno ne misleći tako!) te ne znajući kako da mu priđe i prizna svoje pravo mišljenje i naklonost, Kovačić 9. lipnja 1933. piše pismo i baca ga kroz razbijeno okno njegova Đačkog doma u Runjaninovoj 4. Upravo to pismo je poslužilo kao polazišna točka za temu izložbe, a originalni rukopis izložen je u postavu. U idućih osam godina Goran je Tadiji poslao 38 pisama, a u prvim godinama prijateljevanja posjećivao je Jelu i Tadiju gotovo svakodnevno.
To prijateljstvo je nešto što mi živimo sa svakom posjetom Spomen-domu, gdje se gotovo u svakoj prostoriji postava nalazi i spominje nešto Goranovo; najdojmljiviji barokni Goranovi anđeli koji se nalaze na policama Južne sobe, Goranovi portreti Jerolima Miše, Antuna Mejzdića i Miljenka Stančića, bakrene skice Vojina Bakića za Goranovu spomen-ploču i poprsje, grafička mapa Jame s originalnim potpisima Ede Murtića i Zlatka Price samo su jedni od zaista vrijednih izloženih eksponata, i upravo ta Tadijina bogata ostavština je poslužila da priredimo jednu iscrpnu izložbu o Ivanu Goranu Kovačiću.
Arhiv Dragutina Tadijanovića najbogatija je i najveća zbirka ostavštine Dragutina i Jele Tadijanović, a dio o Goranu zauzima čak 5 ladica punih fotografija, obiteljske korespondencije, službene dokumentacije, hemeroteke brojnih proslava Goranovih proljeća, bezbrojne prijepise Goranovih rukopisa rukom i pisaćom mašinom, izvorne tiskovine prvih Goranovih izdanja, kao i uostalom sve što je mogao naći o Goranu.
Tadijanović, detaljist kakav je bio, čuvao je sve i ništa nije bacao, te se nakon Goranove smrti obvezao da Goranov cjelokupni književni rad koji se sastojao u pisanju novela, pjesama, eseja, prikaza, referata, kao i njegovih prijevoda poezije, proze i raznih članaka iz stranih književnosti sakupi na jedno mjesto. Kao ravnatelj Instituta za književnost JAZU desetljećima se bavio sakupljanjem i uređivanjem Goranove pisane riječi (kao i drugih hrvatskih književnika) te mu je 1983.g. podigao najtrajniji spomenik, kao jedan pjesnik drugome, uredivši Sabrana djela Ivana Gorana Kovačića u pet svezaka.
Jedan od najzanimljivijih eksponata na izložbi je svakako Goranov vijenac koji je Tadija dobio 1982.g., o kojem sam kaže: „Goranov vijenac za mene znači priznanje moga književnog djela, ali priznanje koje nosi ime mog prijatelja Gorana, i ono mi je zato najdraže, premda me je stiglo u poznoj dobi. No Goran je meni dao svoj vijenac već davne 1936. godine napisavši briljantni esej o mojoj poeziji… “
Uz vijenac tu su Goranovi anđeli, originalni Goranov govor koji je održao na Akademiji u Bihaću 5.siječnja 1943.g., intimne fotografije Gorana iz Tadijina arhiva kao i Goranova zbirka zagonetki (manje poznata informacija je da se bavio i enigmatikom).
Bez imalo skromnosti možemo reći da izložba „Tvoj prijatelj“ do sada nijednog posjetitelja nije ostavila ravnodušnim. A s dolaskom proljeća i 61.„Goranovim proljećem“ pozivamo sve zainteresirane da dođu u Starčevićevu 8 u Slavonski Brod i upoznaju se s Ivanom Goranom Kovačićem, prije nego se ova vrijedna i zanimljiva građa pohrani u arhivske kutije na idućih par desetljeća.
(Dajana Breznik, voditeljica Spomen-doma Dragutin Tadijanović)

Od segestanskih ratnika do rimskih legionara – u Arheološkom muzeju u Zagrebu otvorena izložba „Segestika i Siscija“
U Arheološkom muzeju u Zagrebu otvorena je izložba „Segestika i Siscija - naselje s početka povijesti“ koja publici približava preobrazbu malog brončanodobnog naselja s kraja 2. tisućljeća prije Krista u jedan od najvažnijih željeznodobnih centara u međurječju Save i Drave, prateći njegov razvoj sve do 35. godine prije Krista kada to naselje osvajaju rimske legije predvođene Oktavijanom, budućim carem Augustom.
Na prvom katu zagrebačkog muzeja izloženo je dvjestotinjak predmeta iz zbirki Arheološkog muzeja u Zagrebu, Gradskog muzeja Sisak i Mađarskog nacionalnog muzeja, popraćenih rezultatima suvremenih arheoloških istraživanja koji daju uvid u nastanak i razvoj naselja koje je u antičkim pisanim izvorima zabilježeno pod imenima Segestika i Siscija. Publici je približen svakodnevni život njegovih stanovnika, njihova nošnja i ratnička oprema, prehrana, kao i gospodarske i trgovačke aktivnosti te duhovni život.
U uvodnom dijelu posjetitelji mogu vidjeti dva napisa iz rimskog razdoblja na kojima su zabilježena imena Segestika i Sicija – olovnu pločicu iz 1. st. korištenu u proizvodnji i prodaji tkanina koja predstavlja jedini poznati epigrafički spomen Segestike, te natpis s amfore za prijevoz ribljeg umaka na kojem piše da je proizvod isporučen Aulu Kordiju u Sisciju, najraniji epigrafički spomen Siscije.
Na izložbi su prvi put u Hrvatskoj predstavljeni ekskluzivni predmeti porijeklom iz Siska koji se od kraja 19. stoljeća nalaze u zbirci Mađarskog narodnog muzeja - zlatne ogrlice (torkvesi) izrađene od upletene i prekovane zlatne žice u pozamenterijskom stilu karakterističnom za razdoblje kasnog brončanog doba.
Izložena je brojna oprema koja je pripadala ratničkoj vojnoj aristokraciji koja je, za razliku od puka koji se bavio poljoprivredom, obrtom i trgovinom, živjela od kontrole materijalnih dobara, ratovanja i pljačke. Segestanski ratnici najčešće su bili naoružani kopljima i bojnim noževima, na rukama nosili narukvice, na nogama nanogvice, dok su odjeću vezivali lijepim i izražajnijim kopčama, tzv fibulama. Posebno je zanimljiva ilirska brončana kaciga pronađena u rijeci Kupi koja nije bila samo dio naoružanja, već je nosila simoboličnu poruku o visokom statusu nositelja u u društvenoj hijerarhiji.
O rimskom pohodu na Ilirik iz 35. god. pr. Kr. kojim je Oktavijan želio uvježbati vojsku za nadolazeći sukob s Markom Antonijom i uspostaviti logističke baze za rat protiv Dačana, svjedoči oprema rimskih legionara koji su sudjelovali u tridesetodnevnoj opsadi snažno utvrđenog naselja, ali i kasnijim događajima poput velikog Batonovog ustanka iz 6. – 9. godine. Izloženi su brončana kacige tipa Buggenum, dijelovi karičastih oklopa, mačevi (gladii), protupješačke zamke tzv. tribuli, željezni balistički projektili te vrhovi rimskih strijela loše izrade što upućuje na ubrzanu izradu u ratnim okolnostima.
Postav nadopunjuju iIustracije Simona Bogojevića Naratha, rekonstrukcija nastambe Vedrana Mesarića, kao i rekonstrukcije oružja iz filma Illyricum.
Autor izložbe je Ivan Drnić, a izložba se može razgledati u Arheološkom muzeju u Zagrebu do 4. svibnja 2024.
(Ivan Guberina)

Izvor: Muzej antičkog stakla
„Frakture vremena“ u Muzeju antičkog stakla – restauracija i prezentacija vrijedne staklene građe Arheološkog muzeja u Splitu
U Muzeju antičkog stakla u Zadru nedavno je otvorena izložba „Frakture vremena - restauracija i prezentacija vrijedne staklene građe iz čuvaonica Arheološkog muzeja u Splitu“ autora dr. sc. Šime Perovića čiji je cilj podizanje svijesti stručne i šire javnosti o specifičnosti i zahtjevnosti konzervatorsko restauratorskih postupaka.
Veza splitskog i zadarskog muzeja na polju restauracije arheološke građe započela je još 2009. godine prilikom otvaranja Muzeja antičkog stakla u Zadru. Naime, svečanost inauguracije pratila je i gostujuća izložba pod nazivom Antičko staklo Hrvatske – izbor, koja je predstavljala selekciju antičkog stakla iz fundusa Arheološkog muzeja u Splitu, Arheološkog muzeja u Zagrebu, Arheološkog muzeja Istre u Puli, Muzeja grada Šibenika i Muzeja Slavonije u Osijeku, te je za tu prigodu u restauratorskoj radionici MAS-a izvršena rekompozicija pticolike staklene posude iz fundusa splitskog muzeja.
Na tragu tog predmeta selektirane su i dvije skupine arheološke staklene građe koje su obrađivane 2023. godine u zajedničkom konzervatorsko-restauratorskom projektu te izložbi koju ovdje predstavljamo. Prvu skupinu čini selekcija ranocarskih staklenih predmeta koji su dio Rimsko-provincijalne zbirke Arheološkog muzeja u Splitu. Riječ je o tipološki raznolikim predmetima koji su određenu konzervatorsko-restauratorsku obradu prošli za potrebe pripremanja doktorske disertacije Z. Buljević, pod nazivom „Ranorimsko salonitansko i tilurijsko stakleno posuđe u kontekstu nalaza s područja provincije Dalmacije“, a koji su dodatno restauratorski obrađeni za potrebe izložbe Frakture vremena – restauracija i prezentacija vrijedne staklene građe iz čuvaonica Arheološkog muzeja u Splitu. Drugu skupinu predmeta predstavljenih na istoj izložbi sačinjava pak dvadeset oblikom ujednačenih staklenih boca iz kasnoantičkog razdoblja. Riječ je o bocama s karakterističnim trbušastim tijelima, dugim cilindričnim vratovima i široko ljevkasto proširenim obodom koje se datira u kasno 3. i 4. stoljeće.
Izvor: Muzej antičkog stakla
U skupini antičke građe prevladavaju primjerci koloriranog stakla, od kojih su neki izrađeni posebno složenim tehnikama poput mozaičnog stakla ili lijevanja i dorađivanja hladnim tehnikama, a koje ubrajamo u ekskluzivne proizvode rimskog staklarstva.
Konzervatorsko-restauratorski postupak koji je bio proveden na svim predmetima je konzervacijsko čišćenje. Modaliteti njegova provođenja usmjereni su nasumičnim mikroskopskim pregledom uzoraka, čime su detektirane blaže izražene degradacijske promjene površine koje nazivamo irizacija. Upravo na temelju takve dijagnoze obavljeno je mehaničko čišćenje svih primjeraka. Po obavljenom čišćenju svi su predmeti zaštićeni apliciranjem silikonskog aerosola.
Restauratorska metoda rekompozicije iskorištena je za integraciju oštećenih fragmenata urne kvadratičnog tijela, balzamarija u obliku ptice te dvaju bikoničnih balzamarija od plavkasta stakla. Kod tih predmeta ulomci su mehanički očišćeni te fiksirani u pravilan položaj upotrebom ljepljivih vrpci apliciranih na površine stijenki, nakon čega je u same frakture loma naneseno ljepilo na bazi epoksida.
Složenim restauratorskim postupcima izrade odljeva od sintetičkih materijala postigla se estetska integracija zdjelice od tamnozelenog stakla, urne kvadratičnog tijela i zvonolike boce.
Kopiranjem otisaka sa sačuvanih dijelova tih predmeta izrađeni su silikonski kalupi s pomoću kojih je, uz upotrebu akrilne mase, oblikovan privremeni pozitiv fragmenta koji nedostaje. Naknadno je od lijevanog adicijskog silikona, prateći formu privremenog pozitiva, izrađen kalup u koji je ulivena dvokomponentna epoksidna masa pigmentirana u ton izvornika. Nakon katalizacije odlivenog ulomka, isti je fiksiran na originalnu poziciju te zalijepljen i ispoliran.
S ciljem preventivne zaštite, odnosno zbog nemogućnosti donošenja predmeta u muzej kod jednog se predmeta pristupilo izradi vjerodostojne reprodukcije cjelovitog izvornika. Reprodukcija staklenog brodića od tamnozelenog stakla, iz 1. st. poslije Krista, izrađena je kao sintetička kopija, tzv. imitat kojim se prenose prvenstveno vizualne odlike originala, što je zadovoljilo potrebu tipološkog kompariranja te omogućilo ostvarivanje vizualne interakcije između posjetitelja i predmeta. Taj je odljev izrađen od sporokatalizirajuće epoksidne mase upotrebom odvojenog bipartitnog kalupa. S dobro očuvanog izvornika uzeti su otisci obiju strana predmeta i tako su formirani silikonski kalupi u koje je ulivena pigmentirana epoksidna smjesa.
Izložba se može razgledati u Muzeju antičkog stakla do 15. rujna 2024.
(dr. sc. Šime Perović)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr