Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 4. i 5. rujna 2025. održat će se međunarodna konferencija Participation in Art / Museums koja će okupiti više od dvadeset stručnjaka iz područja vizualnih umjetnosti, muzeologije, antropologije, sociologije i kulturnih studija s ciljem otvaranja prostora za raspravu o važnim pitanjima sudjelovanja građana u umjetničkim projektima i institucijama kroz prizmu kulturne demokracije.
Fokus je na ideji kulturne demokracije i njenim praktičnim aspektima koji omogućavaju širokim slojevima stanovništva ne samo pristup kulturi i njezinim sadržajima, nego aktivno sudjelovanje u kulturi i kulturno-umjetničkom izražavanju kojim mogu kreirati zajednički prostor društvenog, kreativnog, političkog i umjetničkog dijaloga. Izlaganja će biti usredotočena na važna pitanja koja se tiču sudjelovanja građana u kulturi - tko odlučuje o umjetnosti u javnom prostoru, kako se uključuju različite zajednice u kreativni proces i s kojim ciljem, te na koji način suvremeni muzeji i umjetničke organizacije oblikuju inkluzivne prakse.
Program skupa obuhvaća četiri tematske sesije posvećene suvremenim i povijesnim participativnim umjetničkim praksama, uključivanju marginaliziranih glasova, novim kustoskim modelima i izazovima participacije u različitim kontekstima. Poseban naglasak stavlja se na sudjelovanje građana u svim fazama umjetničkih procesa - od ideje do realizacije. U radovima se participativnim projektima pristupa i na afirmativan i na kritički način, a analiziraju se prakse iz znanstvenog i praktičnog kuta.
Plenarna predavanja održat će znanstvenica dr. sc. Anna Chiara Cimoli sa Sveučilišta u Bergamu (Participation without Rhetoric) te kustosica Ana Škegro iz zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti sa studenticom Celinom Damjanović (MSU Youth Club – Actively Angaging Young People in Museum Programmes). Tijekom konferencije bit će predstavljeni projekti članova platforme Novi naručitelji HR, koja kroz inovativne modele omogućuje građanima naručivanje umjetničkih djela u javnom prostoru.
Sudjelovanje na konferenciji je besplatno, a program je otvoren akademskoj i stručnoj javnosti, ali i svima zainteresiranima za teme umjetnosti, muzeja i participacije. Detaljan program i popis izlagača dostupan je mrežnoj stranici konferencije https://partim.ffzg.unizg.hr/.
U Rotterdamu, najvećoj europskoj luci, na istim dokovima s kojih su milijuni ljudi započinjali nove živote odlazeći prema američkom kontinentu ili pristižući iz Kine i drugih zemalja, otvoren je Fenix – muzej posvećen temi migracija kao sastavnom dijelu ljudskog iskustva. Muzej u čijem postavu se može vidjeti njujorški autobus u prirodnoj veličini ispunjen živopisnim putnicima od tkanine, kao i tisuće darovanih kovčega, službeno je otvorila nizozemska kraljica Máxima, i sama migrantica rođena u Argentini.
Zgrada Muzeja Fenix nekadašnje je prekrcajno skladište brodske linije Holland Amerika izgrađeno 1923. u Katendrechtu, jednoj od prvih kineskih četvrti u Europi i bivšoj crvenoj četvrti Rotterdama. Prenamjenu u moderan muzejski prostor s površinom od 16 tisuća četvornih metara proveo je roterdamski Bureau Polderman, dok je kineski arhitekt Ma Yansong dizajnirao takozvani Tornado, stubište od nehrđajućeg čelika visoko 30 metara s čijeg vrha se pruža prekrasan pogled na rijeku Nieuwe Maas, a koji svojom dvostrukom spiralnom formom pridonosi kako prepoznatljivosti Muzeja, tako i same gradske panorame.
Fenix, pogled na ulaz i stubište Tornado / Fotografirao: Iwan Baan
U prizemlju zgrade posjetitelji Fenixa mogu razgledati dvije izložbe. Prva je izložba The Family of Migrants koja je inspirirana, prema nekima, najvećom fotografskom izložbom svih vremena The Family of Man Edwarda Steichena, postavljenoj 1955. u njujorškoj MoMA-i. Obrađujući teme poput obitelji, ljubavi, opasnosti putovanja i rastanaka, The Family of Migrants donosi izbor od gotovo dvije stotine fotografija koje su nastale od 1905. do danas, a uključuju dokumentarne fotografije, portrete i novinske fotografije koje potječu iz međunarodnih arhiva, muzejskih zbirki, slikovnih baza, novina i društvenih mreža. Posjetitelji mogu vidjeti neke od kultnih fotografija poput Majke migrantice (1936.), poznate snimke Florence Owens Thompson koju je tijekom Velike depresije načinila Dorothea Lange, kao i portreta dvanaestogodišnje izbjeglice Sharbat Gule iz 1984. Stevea McCurryja, poznatog kao Afganistanska djevojka, koji danas slovi kao najprepoznatljivija fotografija i naslovnica u povijesti časopisa National Geographic.
Druga izložba u prizemlju je „labirint“ sastavljen od preko dvije tisuće istrošenih kovčega, od kojih je najstariji iz 1898. godine, kroz kojeg posjetitelji mogu prolaziti i uz audio vodstvo nešto više doznati o pričama njihovih bivših vlasnika.
U dvorani na katu postavljena je glavna izložba All Directions: Art That Moves You na kojoj je izložen veći dio međunarodne kolekcije Muzeja Fenix koja trenutačno broji četristotinjak djela. Izloženi radovi kreću se od velikih instalacija do video projekcija te od slika do skulptura, a podijeljeni su u 6 tema (Migracija, Identitet, Bogatstvo, Granica, Bijeg i Dom). Neki od izložaka uključuju vrijedna likovna djela poput slike Man in Wainscott (1969.) Willema de Kooninga, slikara nizozemskog porijekla koji je sam emigrirao u SAD. Ravnateljica Muzeja Fenix Anne Kremers ističe kako je De Kooningova emigrantska priča jednako je šarena kao i njegov rad. „Život je započeo u siromaštvu u sjevernom Rotterdamu, ukrcao se na brod prije gotovo stotinu godina kao slijepi putnik bez valjane karte, a završio je kao proslavljeni umjetnik u New Yorku.“
Postav izložbe All Directions / Fotografirao: Iwan Baan
Tu je i novootkriveni portret Erazma Roterdamskog nastao oko 1532. godine u radionici Hansa Holbeina Mlađeg, koji se krajem 2022. pojavio na aukciji u kući Christie's u Londonu. „Ja sam građanin svijeta, svugdje kod kuće, ili bolje rečeno, stranac svima“, napisao je Erazmo u pismu svom kolegi teologu Zwingliju, a istinitost ove tvrdnje dokazivao je tijekom cijelog života, putujući po cijelom europskom kontinentu od Rotterdama i Deventera do Pariza, Louvaina, Londona, Lyona i Italije.
Središnje mjesto u dvorani zauzima djelo Red Groomsa iz 1995. godine, pop-art konstrukcija „Autobus“, koji je napravljen od tkanine u prirodnoj veličini u kojeg posjetitelji mogu ući i sjesti se na prazno mjesto pored ostalih putnika. Zanimljiva je i serija fotografija Almerisa (1994. – 2008.) koje je izradila Rineke Dijkstra. Prva u nizu fotografija snimljena 14. ožujka 1994. prikazuje petogodišnju bosansku djevojčicu Almerisu koja je preko Austrije i Njemačke izbjegla u Nizozemsku. Ostale fotografije snimljene su u razmaku od jedne ili dvije godine, a svaka prikazuje kako se Almerisin izgled mijenjao kroz odrastanje i prilagodbu nizozemskoj kulturi.
Red Grooms: The Bus, 1995, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Osim umjetničkih djela izložene su i osobne uspomene prikupljene od stanovnika Rotterdama koje pričaju o migraciji, dokumenti osoba bez državljanstva, ali i važni povijesni artefakti poput dijela Berlinskog zida – fizičke prepreke kretanju Nijemaca tijekom Hladnog rata.
Iza Muzeja migracije Fenix stoji Zaklada Droom en Daad i njezin upravitelj Wim Pijbes, nekadašnji generalni direktor Rijksmuseuma. Pijbes je počeo raditi na Muzeju 2018. godine, a njegovo nedavno otvaranje događa se u vremenu sve veće politizacije i podjele društva oko teme migracija. U samoj Nizozemskoj vlada je nedavno uvela, kako je rečeno, „najstrožu politiku azila u povijesti Nizozemske“. No, Pijbes navodi kako Fenix nije muzej o politici, već o iskustvu čovječanstva od njegovih samih početaka. „Bilo da se radilo o hugenotima, Židovima, Albancima ili protestantima, ljudi su oduvijek bili u pokretu, iz loših razloga – zbog rata ili ugnjetavanja – ali i iz ljubavi, ili u potrazi za boljom budućnošću, ili samo iz znatiželje, da isprobaju nešto novo“, dodao je Pijbes.
(I.M.)

Izvor: Dubrovački muzeji
Dubrovački muzeji – približena slojevitost nakita starih Rimljana
U Arheološkom muzeju Dubrovačkih muzeja može se razgledati gostujuća izložba Arheološkog muzeja u Zagrebu „Rimsko zlatno prstenje iz fundusa Arheološkog muzeja u Zagrebu“ koja posjetiteljima približava vrhunsko umijeće antičkih zlatara, kao i slojevitost značenja i funkcija nakita u rimskom društvu.
Na izložbi otvorenoj u tvrđavi Revelin predstavljeno je 65 izuzetnih primjeraka rimskog zlatnog prstenja iz Zbirke rimskog zlatnog i srebrnog nakita Arheološkog muzeja u Zagrebu. Većina prstenja dospjela je u Muzej otkupom ili kao dar, s raznih antičkih lokaliteta (Siscia, Asseria, Viminacium, Sirmium, Burgenae i dr.), a najviše primjeraka potječe s područja nekadašnje rimske provincije Panonije, od kojih je gotovo polovica iz Siska. Većinom se radi o slučajnim nalazima, a dospjeli su u Muzej zahvaljujući muzejskim povjerenicima. Dio nalaza pronađen je prilikom jaružanja korita rijeke Kupe, koje se provodilo u nekoliko navrata od 1900. do 1913. godine, a tek nekoliko primjeraka prstenja pronađeno je u arheološkim istraživanjima. Oblici prstenja variraju od vrlo jednostavnih do onih bogato ukrašenih gemama, filigranom i granulacijom, a odražavaju tendencije u oblikovanju i postupne promjene u modi prisutne diljem Carstva u razdoblju od 1. do 4. stoljeća.
Uz originalne predmete u vitrinama, izložbu prate izložbeni panoi i legende s uvećanjima fotografija prstenja koje posjetiteljima otkrivaju kako je Rimljanima prsten bio više od običnog nakita, a osim svoje dekorativne namjene, kao ukras na ruci, imao je simboličko i magijsko značenje. U antičkim izvorima spominje se pod različitim nazivima (condalium, ungulus), a najčešće kao anulus. Ovisno o materijalu od kojeg je bio izrađen, imao je i važnu ulogu u određivanju statusa u vojnoj i civilnoj hijerarhiji. Pravo nošenja zlatnog prstena bilo je određeno i posebnim zakonom (ius annuli aurei). Rimljani su najčešće nosili prsten na četvrtom prstu (prstenjaku), zatim na kažiprstu i naposljetku na malom prstu. Neki su oblici prstena bili iznimno veliki i masivni, sa širokim ramenima i teški za nošenje, pa postoji mišljenje da je ovakvo prstenje nošeno na palcu. Prstenje su nosili i muškarci i žene, a prikazivani su na antičkim statuama, freskama i nadgrobnim spomenicima.
Jedan od motiva na gemama i prstenju je dextrarum iunctio odnosno rukovanje, a koji se vezuje uz posebnu vrstu prstenja koji su se smatrali zaručničkim. Zaručnički prsten (annulus pronubus) poklanjao je budući suprug tijekom jasno određenog obreda (sponsalia) i smatran je simbolom bračnih zavjeta. Prstenje ovog tipa ima dva osnovna načina dekoracije glave; reljefni prikaz dviju ruku koje se međusobno rukuju (dextrarum iunctio) ili muškarca i žene koji se međusobno rukuju.
Autorica izložbe je Nikoleta Perok (Arheološki muzej u Zagrebu), a kustos dubrovačke izložbe je Darko Milošević.
Izložba se može razgledati do 30. rujna 2025.
(AMZ)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr