HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Izvor: Muzeji Ivana Meštrovića

Split – otvaranje izložbe „Meštrovićev Spomenik Marku Maruliću“

Povodom obilježavanja 100. godišnjice postavljanja Spomenika Marku Maruliću, jednog od najprepoznatljivih simbola grada Splita, Muzeji Ivana Meštrovića priredili su izložbu pod nazivom Meštrovićev Spomenik Marku Maruliću koja će biti otvorena u četvrtak 4. rujna u 11.30 sati u Galeriji Muzeja grada Splita.

Izložbom se obilježava stoljeće od postavljanja spomenika koji dan danas krasi Trg braće Radić, kolokvijalno nazivan Voćni trg, ali i memorira Meštrovićev čin darovanja ove impozantne skulpture Splitu s ciljem oplemenjivanja javnog prostora umjetničkim djelima. Spomenik Marku Maruliću, rad Ivana Meštrovića, svečano je otkriven 26. srpnja 1925. godine. U bogatom kiparevu opusu značajan dio zauzimaju javne skulpture i spomenici, a ovaj je jedan od rijetkih primjera kod kojega namjeravana lokacija postava nije potaknula kritike i negodovanja. Meštrovićev spomenik postavljen je pred baroknom palačom Milesi, obilježavajući tada 400. obljetnicu Marulićeve smrti.

Publika će moći razgledati Meštrovićeve idejne crteže i skice za spomenik, sadreno i brončano poprsje Marka Marulića iz zbirke Atelijera Meštrović u Zagrebu i Muzeja grada Splita, te na više dvojezičnih panoa saznati priču o nastanku i značaju jednog od najpoznatijih spomenika grada Splita. Također, izložba donosi i video, nastao neposredno pred njeno postavljanje, koji prikazuje suživot spomenika sa stanovnicima i posjetiteljima kojima je nezaobilazna točka upoznavanja s gradom. A na zanimljiv način o istom progovara i ilustrativni prikaz koji kombiniranom tehnikom govori o suvremenom konzumentu kulture i turizma. Takvom aktualizacijom teme izložba nije samo u službi memoriranja, nego i aktualiziranja značaja kulturnog sadržaja u javnom prostoru i identitetu grada.

Posredno, izložba ističe lik i djelo Ivana Meštrovića, jednog od najutjecajnijih hrvatskih umjetnika, koji je ostavio značajan trag u kulturno-umjetničkom životu grada Splita, podarivši mu svoj dom na Mejama zajedno sa sakralno-umjetničkim kompleksom Kaštilac Crikvine, oplemenivši ga javnim spomenicima i skulpturama koje danas čine prepoznatljiv identitet Splita – grada kojem se Meštrović za života uvijek vraćao, a u kojem ostaje trajno prisutan po svojim djelima.

Autorica izložbe je muzejska savjetnica Galerije Meštrović Zorana Jurić Šabić, autor likovnog postava i grafičkog oblikovanja Viktor Popović, dok je ilustracije napravio Valts Čibals, a video Dragan Đokić iz Studia Baranda. Izložbu prati i pedagoški program koji je pripremila i izvodi Iris Marinović, viša kustosica Galerije Meštrović.

Izložba će se moći razgledati u Galeriji Muzeja grada Splita do 15. listopada, od utorka do nedjelje, u vremenu od 10 do 18 sati.

(I.G. / Muzeji Ivana Meštrovića)


 

Izvor: Muzej betinske drvene brodogradnje

Muzej betinske drvene brodogradnje – 10 godina djelovanja obilježeno brojnim priznanjima

Muzej betinske drvene brodogradnje iza čijeg osnivanja stoji ogroman trud, entuzijazam i zajedništvo lokalne zajednice, brodograditelja, udruga i volontera, obilježio je nedavno 10 godina djelovanja afirmiravši se kao jedan od najznačajnijih lokalnih muzeja u Hrvatskoj, ali i kao relevantni akter na međunarodnoj sceni.

Od osnutka 2015. godine Muzej se profilirao kao institucija koja objedinjuje elemente etnografskog i muzeja brodogradnje, razvijajući pritom inovativne modele interpretacije i prijenosa znanja vezanih uz drvenu brodogradnju. Svojim je radom, utemeljenim na participativnoj muzeologiji i intenzivnom uključivanju zajednice, ostvario iznimne rezultate u području zaštite i popularizacije nematerijalne kulturne baštine.

Prepoznatljivost Muzeja potvrđena je i nizom međunarodnih priznanja, među kojima se izdvajaju nagrada Silletto Europske muzejske akademije za najbolji muzej u kategoriji rada u zajednici te nagrada Europa Nostra za obrazovne programe i podizanje svijesti o vrijednosti kulturne baštine. Takva priznanja svjedoče o tome da Muzej nije tek lokalni centar identiteta, već i primjer dobre prakse u europskom kontekstu.

Jedna od temeljnih značajki djelovanja Muzeja jest stalna i sustavna suradnja s lokalnom zajednicom. Kroz radionice, predavanja, izložbe i manifestacije, potiče se aktivno sudjelovanje djece, mladih i odraslih, čime se potvrđuje društvena funkcija u smislu interpretacije i prenošenja nematerijalnog kulturnog nasljeđa. Ovakav pristup u skladu je s novijim muzeološkim paradigama koje naglašavaju važnost participacije, dijaloga i uključivosti.

 

Izvor: Muzej betinske drvene brodogradnje

Posebno vrijedan segment rada predstavlja uspostava muzeja na otvorenom 2019. godine, prvog takvog koncepta u Hrvatskoj. Projekt je nastao kao odgovor na potrebu da se brodovi, kao ključni predmeti materijalne i nematerijalne baštine, interpretiraju u izvornom ambijentu – uz more. Proces realizacije zahtijevao je višegodišnje pregovore s lokalnim i državnim institucijama, a sam model potvrđuje važnost suradnje različitih aktera. Muzej na otvorenom tako predstavlja primjer inovativnog muzeološkog pristupa u kojem se izložbeni i interpretacijski sadržaji proširuju izvan zidova institucije, čime se stvara dinamičan i autentičan prostor susreta baštine i svakodnevnog života.

Muzej je u kratkom vremenu postao prepoznatljiv i izvan nacionalnih granica. Članstvom u Udruženju pomorskih muzeja Mediterana aktivno sudjeluje u međunarodnim forumima, stručnim skupovima i razmjeni znanja, doprinoseći valorizaciji hrvatske pomorske i brodograđevne tradicije u širem europskom i mediteranskom kontekstu. Nagrade Silletto i Europa Nostra dodatno potvrđuju da se Muzej uvrstio među europske primjere dobre prakse u području interpretacije baštine, rada sa zajednicom i edukacije.

U skladu sa svojom misijom Muzej razvija programe koji osiguravaju kontinuitet prijenosa znanja. Posebnu pažnju privlače radionice za djecu i mlade, programi vezani uz praktične vještine brodogradnje te projekti usmjereni na očuvanje terminologije i stručne građe. Na taj način ostvaruje se jedna od ključnih funkcija suvremenih muzeja – osiguravanje održivosti nematerijalne kulturne baštine kroz formalne i neformalne obrazovne kanale.

 

Izvor: Muzej betinske drvene brodogradnje

U nadolazećem razdoblju planirano je nekoliko strateških projekata: drugo izdanje Rječnika betinske brodogradnje, nastavak programa Zaplovi u gajeti namijenjen praktičnom upoznavanju tradicijskih plovila te osnivanje škole brodogradnje. Riječ je o inicijativama koje ne samo da pridonose očuvanju i dokumentiranju znanja, već i stvaraju uvjete za njegovu obnovu i prijenos novim generacijama. Time se Muzej dodatno profilira kao aktivan sudionik u procesu očuvanja i revitalizacije tradicijskih vještina.

Deset godina djelovanja Muzeja betinske drvene brodogradnje pokazuje kako lokalna inicijativa, uz stručnu podršku i međunarodnu suradnju, može prerasti u model suvremenog muzeološkog djelovanja. Muzej je istodobno mjesto očuvanja identiteta zajednice i primjer inovativne interpretacije kulturne baštine. Njegov rad pokazuje da i male institucije, kada djeluju u skladu s načelima participativne muzeologije, mogu ostvariti značajan društveni i kulturni učinak te postati međunarodno relevantan faktor u očuvanju i valorizaciji nematerijalne kulturne baštine.

(Sandra Barešin)


 

„Time after time after time“ – drukčije čitanje opusa Mirka Ilića

U riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u četvrtak 11. rujna 2025. otvorit će se izložba Time after time after time umjetnika Mirka Ilića koja predstavlja drukčije čitanje autorova opusa koje na intrigantne načine povezuje radove s područja grafičkog dizajna, ilustracije i stripa nastale od druge polovice 1970-ih do danas.

Oslonjena na najveću svjetsku muzejsku zbirku njegovih radova u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci i znatno proširena recentnijim ostvarenjima, kao i manje izlaganim djelima iz svih etapa njegove karijere, izložba je koncipirana više kao ekstenzivan esej o Ilićevom radu i nekim njegovim kreativnim postupcima, a manje kao konvencionalan pregled u kojem se djela nižu kronološki, ili prema mediju, tehnici i karakteru narudžbe.

Crvena nit izložbe koja teče kroz njene cjeline i brojna tematska poglavlja, predstavlja ideju vremena koja se u brojnim Ilićevim radovima manifestira u različitim oblicima i perspektivama mogućih tumačenja. Premda rijetko u središnjem fokusu radova, u mnogima od njih kao važan konceptualni, kreativni, spoznajni ili narativni mehanizam, nalazimo upravo vrijeme. Promotrimo li samo Ilićeve stripove nastale od sredine do kraja 1970-ih i one koje radi od 2020. do danas, primijetit ćemo kako su neki od najradikalnijih i najduhovitijih među njima upravo ti koji nas suočavaju s paradoksalnim koncepcijama protoka vremena. Stoga je jedna od tri glavne izložbene cjeline posvećena mediju stripa, kao i njegovim odjecima u kasnijim Ilićevim dizajnerskim ostvarenjima.

Opsegom i komunikacijskom snagom, središnji dio Ilićevog opusa pripada političkoj ilustraciji i oblikovanju naslovnih stranica političkih novina i magazina. U tom medijskom kontekstu koncept vremena ima gotovo religiozan status – dovoljno je spomenuti da je svoje najbolje naslovnice u Hrvatskoj u 1980-ima realizirao za tada iznimno utjecajan politički tjednik Danas, dok od preseljenja u New York od druge polovice 1980-ih nadalje ilustrira i dizajnira za novine i magazine kao što su New York Times ili Time Magazine, uz brojne druge čija imena možda nisu toliko znakovita za ovu temu, ali su svakako od velikog međunarodnog značaja. Premda su za masovne medije ključna upravo pravovremenost, brzina, odražavanje aktualnog trenutka, u ovim radovima Ilić ne samo da se uspijeva snažno i slojevito osvrnuti na suvremena zbivanja, nego vizualne metafore kojima se služi i same uspješno prolaze „test vremena“. Drugim riječima, iznenađujuće su razumljive i komunikativne čak i niz desetljeća nakon što je izvorni kontekst izgubio na aktualnosti. Druga cjelina izložbe sučeljava nas upravo s ovakvim radovima.

Treća i najekstenzivnija cjelina donosi niz manjih tematskih poglavlja od kojih se svako bavi nekim aspektom vremena. U njima se sudaraju, zrcale ili u dijalog postavljaju sve vrste radova – od kazališnih plakata za Teatar &TD u Zagrebu i Jugoslovensko dramsko pozorište u Beogradu, preko knjiga, starih i novih stripova, omotnica ploča i CD-a, do političkih ilustracija i naslovnica; od radova temeljenih na crtežu, preko onih u 3D grafici i fotografiji, do onih fokusiranih na vizualnu dimenziju teksta, slova, odnosno pisma. Poglavlja ove cjeline nose naslove kao što su: Labirint, Uzastopno vrijeme, Rad vremena, Mehaničko vrijeme, Projicirano vrijeme, Mjerljivo vrijeme, Početak i Kraj; a suočavaju nas s uvrnutim i nelinearnim koncepcijama vremena, s dramom rođenja i smrti, s manifestacijama kretanja i procesualnosti u inače statičnim slikama, s inteligentnim konceptima koji traže aktivnog promatrača spremnog da u čitanje slika investira upravo – vrijeme.

Kustosi izložbe su Marko Golub i Sabina Salamon, a izložba će ostati otvorena za posjetitelje do 26. listopada 2025.

(MMSU)


 

„Participation in Art / Museums“ – umjetnost otvorena svim članovima društva

Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 4. i 5. rujna 2025. održat će se međunarodna konferencija Participation in Art / Museums koja će okupiti više od dvadeset stručnjaka iz područja vizualnih umjetnosti, muzeologije, antropologije, sociologije i kulturnih studija s ciljem otvaranja prostora za raspravu o važnim pitanjima sudjelovanja građana u umjetničkim projektima i institucijama kroz prizmu kulturne demokracije.

Fokus je na ideji kulturne demokracije i njenim praktičnim aspektima koji omogućavaju širokim slojevima stanovništva ne samo pristup kulturi i njezinim sadržajima, nego aktivno sudjelovanje u kulturi i kulturno-umjetničkom izražavanju kojim mogu kreirati zajednički prostor društvenog, kreativnog, političkog i umjetničkog dijaloga. Izlaganja će biti usredotočena na važna pitanja koja se tiču sudjelovanja građana u kulturi - tko odlučuje o umjetnosti u javnom prostoru, kako se uključuju različite zajednice u kreativni proces i s kojim ciljem, te na koji način suvremeni muzeji i umjetničke organizacije oblikuju inkluzivne prakse.

Program skupa obuhvaća četiri tematske sesije posvećene suvremenim i povijesnim participativnim umjetničkim praksama, uključivanju marginaliziranih glasova, novim kustoskim modelima i izazovima participacije u različitim kontekstima. Poseban naglasak stavlja se na sudjelovanje građana u svim fazama umjetničkih procesa - od ideje do realizacije. U radovima se participativnim projektima pristupa i na afirmativan i na kritički način, a analiziraju se prakse iz znanstvenog i praktičnog kuta.

Plenarna predavanja održat će znanstvenica dr. sc. Anna Chiara Cimoli sa Sveučilišta u Bergamu (Participation without Rhetoric) te kustosica Ana Škegro iz zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti sa studenticom Celinom Damjanović (MSU Youth Club – Actively Angaging Young People in Museum Programmes). Tijekom konferencije bit će predstavljeni projekti članova platforme Novi naručitelji HR, koja kroz inovativne modele omogućuje građanima naručivanje umjetničkih djela u javnom prostoru.

Sudjelovanje na konferenciji je besplatno, a program je otvoren akademskoj i stručnoj javnosti, ali i svima zainteresiranima za teme umjetnosti, muzeja i participacije. Detaljan program i popis izlagača dostupan je mrežnoj stranici konferencije https://partim.ffzg.unizg.hr/.

Skup se održava u sklopu projekta Hrvatske zaklade za znanost Reprezentacija, razvoj, edukacija, participacija - umjetnost u društvu od 19. do 21. stoljeća, a organizira ga Filozofski fakultet u suradnji s Arhivom za likovne umjetnosti HAZU.

(I.G.)


 

Het Kofferdoolhof: The Suitcase Labyrinth, Fenix, Rotterdam / Fotografirao: Iwan Baan

Fenix – u Rotterdamu otvoren umjetnički muzej posvećen migracijama

U Rotterdamu, najvećoj europskoj luci, na istim dokovima s kojih su milijuni ljudi započinjali nove živote odlazeći prema američkom kontinentu ili pristižući iz Kine i drugih zemalja, otvoren je Fenix – muzej posvećen temi migracija kao sastavnom dijelu ljudskog iskustva. Muzej u čijem postavu se može vidjeti njujorški autobus u prirodnoj veličini ispunjen živopisnim putnicima od tkanine, kao i tisuće darovanih kovčega, službeno je otvorila nizozemska kraljica Máxima, i sama migrantica rođena u Argentini.

Zgrada Muzeja Fenix nekadašnje je prekrcajno skladište brodske linije Holland Amerika izgrađeno 1923. u Katendrechtu, jednoj od prvih kineskih četvrti u Europi i bivšoj crvenoj četvrti Rotterdama. Prenamjenu u moderan muzejski prostor s površinom od 16 tisuća četvornih metara proveo je roterdamski Bureau Polderman, dok je kineski arhitekt Ma Yansong dizajnirao takozvani Tornado, stubište od nehrđajućeg čelika visoko 30 metara s čijeg vrha se pruža prekrasan pogled na rijeku Nieuwe Maas, a koji svojom dvostrukom spiralnom formom pridonosi kako prepoznatljivosti Muzeja, tako i same gradske panorame.

 

Fenix, pogled na ulaz i stubište Tornado / Fotografirao: Iwan Baan

U prizemlju zgrade posjetitelji Fenixa mogu razgledati dvije izložbe. Prva je izložba The Family of Migrants koja je inspirirana, prema nekima, najvećom fotografskom izložbom svih vremena The Family of Man Edwarda Steichena, postavljenoj 1955. u njujorškoj MoMA-i. Obrađujući teme poput obitelji, ljubavi, opasnosti putovanja i rastanaka, The Family of Migrants donosi izbor od gotovo dvije stotine fotografija koje su nastale od 1905. do danas, a uključuju dokumentarne fotografije, portrete i novinske fotografije koje potječu iz međunarodnih arhiva, muzejskih zbirki, slikovnih baza, novina i društvenih mreža. Posjetitelji mogu vidjeti neke od kultnih fotografija poput Majke migrantice (1936.), poznate snimke Florence Owens Thompson koju je tijekom Velike depresije načinila Dorothea Lange, kao i portreta dvanaestogodišnje izbjeglice Sharbat Gule iz 1984. Stevea McCurryja, poznatog kao Afganistanska djevojka, koji danas slovi kao najprepoznatljivija fotografija i naslovnica u povijesti časopisa National Geographic.

Druga izložba u prizemlju je „labirint“ sastavljen od preko dvije tisuće istrošenih kovčega, od kojih je najstariji iz 1898. godine, kroz kojeg posjetitelji mogu prolaziti i uz audio vodstvo nešto više doznati o pričama njihovih bivših vlasnika.

U dvorani na katu postavljena je glavna izložba All Directions: Art That Moves You na kojoj je izložen veći dio međunarodne kolekcije Muzeja Fenix koja trenutačno broji četristotinjak djela. Izloženi radovi kreću se od velikih instalacija do video projekcija te od slika do skulptura, a podijeljeni su u 6 tema (Migracija, Identitet, Bogatstvo, Granica, Bijeg i Dom). Neki od izložaka uključuju vrijedna likovna djela poput slike Man in Wainscott (1969.) Willema de Kooninga, slikara nizozemskog porijekla koji je sam emigrirao u SAD. Ravnateljica Muzeja Fenix Anne Kremers ističe kako je De Kooningova emigrantska priča jednako je šarena kao i njegov rad. „Život je započeo u siromaštvu u sjevernom Rotterdamu, ukrcao se na brod prije gotovo stotinu godina kao slijepi putnik bez valjane karte, a završio je kao proslavljeni umjetnik u New Yorku.“

 

Postav izložbe All Directions / Fotografirao: Iwan Baan

Tu je i novootkriveni portret Erazma Roterdamskog nastao oko 1532. godine u radionici Hansa Holbeina Mlađeg, koji se krajem 2022. pojavio na aukciji u kući Christie's u Londonu. „Ja sam građanin svijeta, svugdje kod kuće, ili bolje rečeno, stranac svima“, napisao je Erazmo u pismu svom kolegi teologu Zwingliju, a istinitost ove tvrdnje dokazivao je tijekom cijelog života, putujući po cijelom europskom kontinentu od Rotterdama i Deventera do Pariza, Louvaina, Londona, Lyona i Italije.

Središnje mjesto u dvorani zauzima djelo Red Groomsa iz 1995. godine, pop-art konstrukcija „Autobus“, koji je napravljen od tkanine u prirodnoj veličini u kojeg posjetitelji mogu ući i sjesti se na prazno mjesto pored ostalih putnika. Zanimljiva je i serija fotografija Almerisa (1994. – 2008.) koje je izradila Rineke Dijkstra. Prva u nizu fotografija snimljena 14. ožujka 1994. prikazuje petogodišnju bosansku djevojčicu Almerisu koja je preko Austrije i Njemačke izbjegla u Nizozemsku. Ostale fotografije snimljene su u razmaku od jedne ili dvije godine, a svaka prikazuje kako se Almerisin izgled mijenjao kroz odrastanje i prilagodbu nizozemskoj kulturi.

 

Red Grooms: The Bus, 1995, Collection Fenix ©TITIA HAHNE

Osim umjetničkih djela izložene su i osobne uspomene prikupljene od stanovnika Rotterdama koje pričaju o migraciji, dokumenti osoba bez državljanstva, ali i važni povijesni artefakti poput dijela Berlinskog zida – fizičke prepreke kretanju Nijemaca tijekom Hladnog rata.

Iza Muzeja migracije Fenix stoji Zaklada Droom en Daad i njezin upravitelj Wim Pijbes, nekadašnji generalni direktor Rijksmuseuma. Pijbes je počeo raditi na Muzeju 2018. godine, a njegovo nedavno otvaranje događa se u vremenu sve veće politizacije i podjele društva oko teme migracija. U samoj Nizozemskoj vlada je nedavno uvela, kako je rečeno, „najstrožu politiku azila u povijesti Nizozemske“. No, Pijbes navodi kako Fenix nije muzej o politici, već o iskustvu čovječanstva od njegovih samih početaka. „Bilo da se radilo o hugenotima, Židovima, Albancima ili protestantima, ljudi su oduvijek bili u pokretu, iz loših razloga – zbog rata ili ugnjetavanja – ali i iz ljubavi, ili u potrazi za boljom budućnošću, ili samo iz znatiželje, da isprobaju nešto novo“, dodao je Pijbes.

(I.M.)


 

Izvor: Dubrovački muzeji

Dubrovački muzeji – približena slojevitost nakita starih Rimljana

U Arheološkom muzeju Dubrovačkih muzeja može se razgledati gostujuća izložba Arheološkog muzeja u Zagrebu „Rimsko zlatno prstenje iz fundusa Arheološkog muzeja u Zagrebu“ koja posjetiteljima približava vrhunsko umijeće antičkih zlatara, kao i slojevitost značenja i funkcija nakita u rimskom društvu.

Na izložbi otvorenoj u tvrđavi Revelin predstavljeno je 65 izuzetnih primjeraka rimskog zlatnog prstenja iz Zbirke rimskog zlatnog i srebrnog nakita Arheološkog muzeja u Zagrebu. Većina prstenja dospjela je u Muzej otkupom ili kao dar, s raznih antičkih lokaliteta (Siscia, Asseria, Viminacium, Sirmium, Burgenae i dr.), a najviše primjeraka potječe s područja nekadašnje rimske provincije Panonije, od kojih je gotovo polovica iz Siska. Većinom se radi o slučajnim nalazima, a dospjeli su u Muzej zahvaljujući muzejskim povjerenicima. Dio nalaza pronađen je prilikom jaružanja korita rijeke Kupe, koje se provodilo u nekoliko navrata od 1900. do 1913. godine, a tek nekoliko primjeraka prstenja pronađeno je u arheološkim istraživanjima. Oblici prstenja variraju od vrlo jednostavnih do onih bogato ukrašenih gemama, filigranom i granulacijom, a odražavaju tendencije u oblikovanju i postupne promjene u modi prisutne diljem Carstva u razdoblju od 1. do 4. stoljeća.

Uz originalne predmete u vitrinama, izložbu prate izložbeni panoi i legende s uvećanjima fotografija prstenja koje posjetiteljima otkrivaju kako je Rimljanima prsten bio više od običnog nakita, a osim svoje dekorativne namjene, kao ukras na ruci, imao je simboličko i magijsko značenje. U antičkim izvorima spominje se pod različitim nazivima (condalium, ungulus), a najčešće kao anulus. Ovisno o materijalu od kojeg je bio izrađen, imao je i važnu ulogu u određivanju statusa u vojnoj i civilnoj hijerarhiji. Pravo nošenja zlatnog prstena bilo je određeno i posebnim zakonom (ius annuli aurei). Rimljani su najčešće nosili prsten na četvrtom prstu (prstenjaku), zatim na kažiprstu i naposljetku na malom prstu. Neki su oblici prstena bili iznimno veliki i masivni, sa širokim ramenima i teški za nošenje, pa postoji mišljenje da je ovakvo prstenje nošeno na palcu. Prstenje su nosili i muškarci i žene, a prikazivani su na antičkim statuama, freskama i nadgrobnim spomenicima.

Jedan od motiva na gemama i prstenju je dextrarum iunctio odnosno rukovanje, a koji se vezuje uz posebnu vrstu prstenja koji su se smatrali zaručničkim. Zaručnički prsten (annulus pronubus) poklanjao je budući suprug tijekom jasno određenog obreda (sponsalia) i smatran je simbolom bračnih zavjeta. Prstenje ovog tipa ima dva osnovna načina dekoracije glave; reljefni prikaz dviju ruku koje se međusobno rukuju (dextrarum iunctio) ili muškarca i žene koji se međusobno rukuju.

Autorica izložbe je Nikoleta Perok (Arheološki muzej u Zagrebu), a kustos dubrovačke izložbe je Darko Milošević.

Izložba se može razgledati do 30. rujna 2025.

(AMZ)


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr