HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Naslovnica: Boris Ljubičić

Novi broj Muzeologije – trajni izazovi stalnih postava

Istraživanje Muzejskoga dokumentacijskog centra pokazalo je da 33 % muzeja u Hrvatskoj nema stalni postav. Kako 60 % posjetitelja naših muzeja posjećuje upravo stalne postave, novi broj Muzeologije naslovljen Trajni izazovi stalnih postava posvetili smo upravo toj vrsti izložbe, koju Ivo Maroević definira "okosnicom muzejskog bića" kojom "muzej komunicira s javnošću".

Trećina stalnih postava hrvatskih muzeja stari su od jednog do dva desetljeća. Svi ostali još su stariji. U novoj Muzeologiji dokumentaristice MDC-a Tea Rihtar Jurić i Dunja Vranešević analiziraju rezultate istraživanja koje upućuje na istrošenost postojećih postava, činjenicu da se u njima predmeti mijenjaju rijetko ili nikada, da je neki oblik evaluacije s posjetiteljima rađen tek za petinu te da su autori koncepcija i dalje najčešće ravnatelji muzeja. Branko Franceschi u svojem tekstu interpretaciji muzejske zbirke "prema konceptu aktualnoga muzejskog patrijarha ili matrijarha", konceptu koji "generira umrtvljene, samozadovoljne, u sebe zatvorene institucije“, primjerom prakse u Nacionalnome muzeju moderne umjetnosti suprotstavlja koncept koji "funkcionira kao sustav otvoren rezultatima neprekidnog rada na muzejskoj zbirci".

 

Stalni postav Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, fotografirao: Denis Bučar

Kako stalni postav ne bi bio, kako kaže Franceschi, "opredmećenje metodologije širenja znanja ex cathedra", proces njegove izrade mora, među ostalim, uključiti i publiku. O tome na primjeru izrade idejnog rješenja stalnog postava Muzeja Slavonije pišu Željka Miklošević i Denis Detling, ističući važnost recipročnog pristupa u oblikovanju izložbe "pridavanjem pozornosti stajalištima i pristupima struke uz uključivanje mišljenja i interesa publike".

Publika je, uz samu građu, bila ključna i u preuređenju srednjovjekovnih i renesansnih galerija u Muzeju Viktorije i Alberta u Londonu. U tekstu Pete Motture u procesu izrade novog postava ističu se rad s posjetiteljima, niz kvantitativnih i kvalitativnih procjena, fokusne skupine. Pri izradi stalnog postava Gradskog muzeja Virovitica rad sa zajednicom i ciljano organizirani razgovori s građanima o pitanju identiteta Virovitice odredili su, kako piše Mihaela Kulej, i samu temu novoga stalnog postava – temu drva.

 

Novi postav Gradskog muzeja Virovitica, izvor: Gradski muzej Virovitica

Stalni postavi povijesti 20. st. poseban su izazov za muzeje koji su 2. pol. prošlog stoljeća proveli u nedemokratskim režimima. Češki Nacionalni muzej svoj je postav 20. st., prema riječima Jane Fottove i Mareka Juneka, koncipirao oko pitanja „koliko je pojedinac ovisan o tome što se događa u visokoj politici i javnom prostoru te koliko je sposoban sačuvati osobnu slobodu“. S mnogo složenijim izazovima suočili su se u Muzeju Jugoslavije u Beogradu, nastalom spajanjem dviju ustanova. Prema riječima Marije Vasiljević, Marije Đorgović i Aleksandre Momčilović Jovanović, ograničeni fundusom koji su naslijedili, proces rada na postavu započeli su nizom javnih rasprava i radionica, a nastavili otvaranjem čuvaonica i djelovanjem muzejskog laboratorija. Hrvatski povijesni muzej zbog potresa je dobio priliku ostvariti prvi stalni postav koji bi prema muzeološkom programu, kako pišu Andreja Smetko i Matea Brstilo Rešetar, trebao počivati na "spoju kronološkoga i tematskog pristupa" kojim će se posjetitelju nastojati odgovoriti "na pitanje zbog čega je Hrvatska danas takva kakva jest".

 

Novi postav 20. stoljeća Nacionalni muzej Prag, fotografirala: Maja Kocijan

Stalni postav Muzeja Domovinskog rata Karlovac – Turanj, kako ističe Ružica Stjepanović, uz vječni izazov nošenja s teškim, posebice recentnim povijesnim zbivanjima, suočio se sa zahtjevima vrlo heterogenih skupina posjetitelja – učenicima i studentima, braniteljima i stranim turistima. Poljski Nacionalni muzej iz Varšave dobio je nedavno prvi stalni postav poljskog dizajna. Kaja Muszyńska ističe da je zbog izravnog utjecaja na dizajn upravo "poljska društvena i politička povijest prihvaćena kao glavna referencija za narativ".

 

Muzej Domovinskog rata Karlovac, Stablo mira – poruke posjetitelja, fotografirao: Goran Vranić

Iako Hrvatska obiluje arheološkim parkovima, (pre)mali je broj onih koji su doista "oblik muzeja na otvorenom". Arheološki park Iovia Ludbreg izvrstan je primjer prezentacije nalazišta kojemu je organski pridodan stalni postav s centrom za posjetitelje. U tekstu interdisciplinskog tima (T. Pleše, B. Cesar, M. Juza, I. Radman Livaja, E. Stančin i M. Zeko) podvučeno je da se postavom "nastojalo širokoj publici na razumljiv, poticajan i zanimljiv način predstaviti arheološku baštinu, bez pretjerivanja s uskostručnim diskursom".

Muzeji kao "mjesto tišine" stvar su prošlosti. Zvuk je postao sastavni dio muzejskih izložbi, a mogućnosti koje se otvaraju kada prepoznamo načine na koje zvuk utječe na doživljaj posjetitelja istražuju se u tekstu Hane Bečeić i njene mentorice Žarke Vujić. Svaki stalni postav prati, kako bi rekao Maroević, "instrumentarij ostalih oblika muzejske komunikacije“, na prvome mjestu različite publikacije. Analizom 428 publikacija, koje su u prethodne 22 godine objavili hrvatski muzeji, Snježana Radovanlija Mileusnić zaključuje da se muzeji znatno češće odlučuju za vodiče kroz stalne postave, a "tek manji broj objavljuje i sadržajno složenije kataloge".

U svjetlu potresnog iskustva koje smo prošli i dočekali nespremni, u novoj Muzeologiji objavili smo i rezultate istraživanja Rizik o spremnosti hrvatskih kulturnih ustanova na različite vrste rizika, koje je odmah nakon potresa provela IIC – Hrvatska grupa (V. Ljubić Tobisch, M. Pavić, J. Širec i Ž. Matulić Bilač).

Stalni postavi trajni su i najkompleksniji izazov svakog muzeja, "najsloženiji komunikacijski oblik muzejske prezentacije“, a danas se bore s izazovima vremena, nagomilanom građom, "blokbasterizacijom" povremenih izložbi kojima se teško mogu nametnuti, brzim promjenama tehnologije i društvenim mijenama koje nameću nove pristupe građi. Stoga se nadamo da će vam na putu do novoga stalnog postava ovaj broj Muzeologije i iskustva kolega poslužiti kao putokaz, ali i znak upozorenja da se na njemu ne pogubimo, a time izgubimo ono na što je prof. Maroević uvijek upozoravao – da stalni postav "jednostavno mora moći povezati u jedinstvenu cjelinu sve ono čime muzej komunicira s javnošću".

Autor naslovnice je Boris Ljubičić, lektorica Dunja Vranešević, a urednica Maja Kocijan.

Ako želite naručiti Muzeologiju po promocijskoj cijeni od 10 eura, molimo da nam e-poštom na mtiric@mdc.hr dostavite ispunjenu narudžbenicu.

(Maja Kocijan)


 

Fotografirao: Jadran Boban, TMNT

Tehnički muzej Nikola Tesla – izložba posvećena pionirima digitalne umjetnosti u Hrvatskoj

U Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu otvorena je izložba „Digitalna umjetnost u Hrvatskoj 1968. – 1984.“ autora i kustosa Darka Fritza, projekt kojim se prvi put mapira primjena digitalnih tehnologija u umjetnosti od kraja šezdesetih do prve polovice osamdesetih godina prošlog stoljeća.

U hrvatskom kontekstu presudne za iniciranje, prvu produkciju, izlaganje, kritiku i teoriju domaće digitalne umjetnosti bile su nove tendencije, umjetnička mreža nastala početkom 60-ih godina prošlog stoljeća kao reakcija na apstraktni ekspresionizam. Tada je na scenu stupila nova generacija likovnih umjetnika „racionalnog pristupa“ koji su se odlučili usprotiviti mitologizaciji umjetnika traženjem humanizma u van ljudskom i mašinskom, suprotstavljajući objektu obožavanja timski rad, upotrebu eksperimenata i programa iz znanosti. Kako je za kreaciju digitalnog djela bio nužan pristup računalnoj opremi ne čudi da većina autora rane digitalne umjetnosti nisu bili obrazovani umjetnici, nego znanstvenici ili inženjeri koji su, poneseni kreativnim impulsima, počeli stvarati umjetnička djela poput mladog fizičara Vladimir Bonačića, jedinog autora iz Hrvatske koji je u sklopu tendencija 4 predstavio seriju digitalnih grafika snimljenih osciloskopom.

Kriterij za odabir radova rane digitalne umjetnosti bio je taj da je u barem jednom dijelu radnog procesa upotrijebljena digitalna tehnologija, a vremenski okvir omeđen je dvjema amblematskim godinama - revolucionarnom 1968. kada je, uslijed stvaranja novog diskursa u politici, društvu i umjetnosti, u Centru za kulturu i informacije u Zagrebu održana prva izložba digitalne umjetnosti u Hrvatskoj pod nazivom tendencije 4, te orvelijanskom 1984. u kojoj je za vrijeme Super Bowla prikazana Appleova reklama za novo Macintosh računalo. Reklamu je snimio režiser kultnog Blade Runnera Ridley Scott, a u njoj djevojka baca ogromni malj na ekran koji simbolizira Velikog Brata najavljujući borbu protiv totalitarizma i IT hegemonije.

 

Fotografirao: Jadran Boban, TMNT

U uvodnom dijelu izložbe publika može vidjeti prvog robota u Hrvatskoj kojeg su 1961. konstruirali Branimir Makanec i Grupa kibernetičara, koji približava širi kontekst kreativne upotrebe digitalnih tehnologija, kao i vizual za manifestaciju tendencije 4 (1968.) našeg poznatog umjetnika i dizajnera Ivana Picelja. Picelj je računalno bušenu traku obradio fotografskom "repro" kamerom i ručno kolažirao na način da rasterom kružnica i punih krugova vizualizira binarni kod, koji u gornjem dijelu formira tekstualni niz t4 referirajući se na tendencije 4.

Postav izložbe obuhvaća radove pionira kompjutorske grafike i animacije Tomislava Mikulića koji je kao šef Odjela TV grafike na Televiziji Zagreb ostavio dubok trag kreiranjem animiranih špica za većinu emisija (Dnevnik, Program plus, Kviskoteka i dr.). Posjetitelji mogu vidjeti prvi hrvatski digitalni animirani film Random (1975.) koji je Mikulić kreirao koristeći grafički terminal Tektronix 4012, kao i njegovu špicu za TV emisiju Zdravo mladi (1976.) u kojoj izvodi morphing Leonarda Cohena u Mona Lisu. Izložene su i umjetničke računalne grafike eksperimentalnog fizičara Vilka Žilka (Ki 230 i Ki 231, 1972.), koji je svoju sklonost i ljubav prema umjetnosti pokazivao koristeći se računalnim jezikom za stvaranje apstraktnih likovnih kompozicije na linijskom pisaču.

Tu su i fotografije i presjeci koji publici približavaju rekonstrukciju zgrade Stare gradske vijećnice u Zagrebu, projekt arhitekta Andrija Mutnjakovića koji je koristeći digitalne tehnologije oblikovao dijelove interijera uspostavljajući dijalog dvaju stilova - modernističkog i neoklasičnog, prepoznatljivog po trodimenzionalno oblikovanim stropovima elipsastih oblika nalik na valove, izvedene u bojenom poliesteru.

Posebno je zanimljiv jedini primjer socijalno angažirane digitalne umjetnosti u Hrvatskoj do 1984. godine –serija plakata naziva Palestina, oduzeta i negirana domovina predstavljena 1979. u Studiju galerije Forum, koju je izveo bcd–cybernetic art team (Vladimir Bonačić, Miroljub Cimerman, Dunja Donassy).

Ulaz na izložbu koja ostaje otvorena do 21. ožujka je besplatan, a projekt prati mrežna stranica sa skraćenim verzijama tekstova i užim odabirom reprodukcija izložaka i ilustracija iz knjige u uredničkom i kustoskom odabiru Darka Fritza.

(Ivan Guberina)


 

Ravnateljica Zavičajnog muzeja Poreštine Elena Uljančić i porečki gradonačelnik Loris Peršurić, fotografirao: Daniel Sponza / HINA / ua

Poreč – Muzej bogatiji za predmete iz ostavštine moćne obitelji Polesini

Zavičajni muzej Poreštine nedavno je javnosti predstavio nove akvizicije iz obiteljske kolekcije Polesini. Ova vrijedna ostavština raspoređena je u više muzejskih zbirki, a dokumentira povijest jedne od najznačajnijih istarskih plemićkih obitelji, ali i život Poreča i Poreštine od kraja 18. do polovice 20. stoljeća. Riječ je o iznimnoj umjetničkoj i fotografskoj ostavštini te ostavštini dokumentacijske građe koja predstavlja najveću i najvrjednijiju akviziju Muzeja od njegova osnutka.

Krajem prošle godine Grad Poreč-Parenzo je osigurao oko 40.000 eura kojim je otkupljeno osam vrijednih predmeta: tri slike s prikazom članova obitelji Polesini iz 19. stoljeća, plemićke potvrde iz 18. i 19. stoljeća, kao i prsten darovan od cara Franje I., srebrni jedeći pribor i fotoalbum s fotografijama dvorca Isabella s kraja 19. stoljeća. Osim toga, muzej je dobio na dar značajan broj predmeta – razne tiskovine, knjige i rukopise, ali i dva fotografska albuma, čime je zbirka fotografija obogaćena za više od 800 fotografija, nastalih tijekom 1920-ih i 1930-ih. Riječ je fototeci s minuciozno opisanim godinama, ljudima i motivima na fotografijama. Fotografije rasvjetljavaju svakodnevni život obitelji, ali i veliki broj detalja o Poreču, njegovoj okolici, posebno Červaru, kao i načinu života.

Suradnja porečkog muzeja i posljednjeg potomka ove obitelji, koja je u Istri bila prisutna gotovo 700 godina, počela je prije gotovo dvadeset godina kada je Gian Paolo Polesini počeo pisati knjigu o svojoj obitelji, te je došao u Poreč istraživati svoju bogatu obiteljsku prošlost. Ovaj novinar i filmski kritičar, koji živi i radi u Udinama, ima vrlo zanimljiv pogled na sve ono što se njegovoj obitelji dogodilo, što je dijelom opisao i u svojoj knjizi „Sangue blu“ (2007.), a koja je predstavljena i u Poreču 2010. godine.

Plemićka obitelj Polesini, porijeklom iz Motovuna, spominje se prvi put u 13. stoljeću, a svojim je djelovanjem obilježila povijest Poreča. Polesinijevi su bili građani Motovuna od 1378., plemići Kopra od 1677., Pule od 1722. i Poreča od 1788., kada stječu titulu markiza. Obiteljski posjedi protezali su im se od doline Mirne, preko Motovuna, Zamaska i Motovunskih Novaka do posjeda na Poreštini, među kojima se ističu Sv. Ivan od Šterne, Červar i otok Sv. Nikola. Obitelj je odigrala značajnu ulogu u političkom, društvenom, gospodarskom, kulturnom i znanstvenom životu Poreča i Istre. Među pripadnicima obitelji u porečkoj povijesti posebno se ističu biskup Francesco Polesini (1729.-1819.) te Gian Paolo Polesini (1818.-1882.), prvi predsjednik Pokrajinskog sabora Markgrofovije Istre, saborski zastupnik i zastupnik Carevinskog vijeća. U drugoj polovici 19. stoljeća i početkom 20. stoljeća istaknula su se braća Benedetto (1861.-1952.) i Giorgio (1864.-1926.), poznati i kao graditelji dvorca Isabella na otoku Sveti Nikola i obiteljske kuće na rtu porečkog poluotoka (danas Ville Polesini). Obitelj je pred kraj Drugog svjetskog rata odselila u Italiju.

Posljednjih desetak godina porečki muzej je od Polesinija otkupio na desetke vrijednih predmeta među kojima se ističu srebrni servis s obiteljskim grbom, minijature obiteljskih portreta i vrijedan tekstil – jastučić za bebe na koji su polagani muški potomci te korzet. Istodobno, muzej je dobio na dar značajan broj predmeta – razne tiskovine, knjige i rukopise iz obiteljske ostavštine, ali i liturgijske predmete iz ostavštine pulskog i porečkog biskupa Francesca Polesinija, te više od dvije tisuće fotografija. Otkupima i donacijama iz ostavštine Polesini muzejski je fundus upotpunjen djelima izuzetne kulturno-povijesne i umjetničke vrijednosti za lokalnu, ali i nacionalnu povijest, kulturu i umjetnost.

(Elena Poropat Pustijanac)


 

Izvor: Muzej Sveti Ivan Zelina

"Hajd` u školu mili đaci!" – razvoj školstva na zelinskom području do polovice 20. stoljeća

Muzej Sveti Ivan Zelina objavio je novu knjigu "Hajd` u školu mili đaci!" autora Igora Zrinskog, koja čitateljima otkriva koje su sve škole osnovane u Svetom Ivanu Zelini i njegovoj okolici do 1940. godine, kako je izgledala godina dana u životu đaka na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće te s kojim se sve problemima susretalo školstvo u svetoivanjskom kraju.

Prema dostupnim izvorima autor u ovom stručnom radu daje povijesni prikaz razvoja školstva na području Sv. Ivana Zeline i to na primjerima škola u samom Sv. Ivanu Zelini, Prepolnu, Psarjevu, Novom Mjestu, Donjoj Zelini, Omilju i u nekoliko redova o Donjem Orešju. Glavni izvor podataka su kanonske vizitacije, Građa za povijest školstva autora Antuna Cuvaja, Hrvatski državni arhiv i spomenice škola. Čitatelji saznaju kako se u početku poučavalo u crkvama i samostanima jer su jedini pismeni bili svećenici i redovnici, koji će stoljećima imati veliku ulogu u obrazovanju. S razvojem gradova raste potreba obrazovanja za obrtnička i trgovačka zanimanja pa se osnivaju sekularne škole gdje se uz vjersku obuku poučavalo u pisanju i računanju. Obuka se odvijala u crkvenim ili privatnim kućama. To nisu bile prave škole ni učitelji, već su obuku najčešće vršili župnici te uz njih orguljaši i zvonari koji su bili slabo obrazovani; neki tek jedva pismeni, a zvali su ih školnicima. Red u školstvu Habsburške Monarhije prva uvodi carica Marija Terezija popisom škola i reorganizacijom školstva. Školovani učitelji će se kod nas pojaviti u XIX. stoljeću kada ujedno imaju i obavezu organista, tj. orguljaša u crkvi za što dobivaju naknadu u naturi. Autor opširnije piše o velikom reformatoru hrvatskog školstva, banu Ivanu Mažuraniću koji donosi zakon o ustroju škola. Učitelji postaju javni službenici. Pored plaće imaju besplatan stan, drva za ogrjev i ponegdje zemljište za voćnjak i povrtnjak.

 

Izvor: Muzej Sveti Ivan Zelina

Najviše podataka o školama i školstvu na području Sv. Ivana Zeline u XIX. i XX. stoljeću autor nalazi u školskim spomenicama navedenih škola, osim o školi u Donjem Orešju, gdje spomenica ili nije pisana, ili je zagubljena. Iz spomenica zaključujemo kako su sve škole imale iste ili slične probleme, a to su: manjak učitelja i školskog prostora koji je obično bio trošan i zapušten; nepotrebna i česta premještanja učitelja; nepolazak djece i bolesti. No, i u to vrijeme bilo je plemenitih ljudi - dobrotvora, ili današnjim rječnikom rečeno - donatora iz redova plemstva i bogatih građana koji su povremeno na više načina pomagali školama. Organizirali su i plaćali radove na popravku školskih zgrada, nabavljali učila i pribor za učenike, pokretali dobrotvorne priredbe i davali novčane priloge.

Poseban segment knjige posvećen je školskim vrtovima koji su bili zakonom propisani i kojima se pridavala osobita pažnja. Bili su to povrtnjaci i voćnjaci. Uzgajale su se jabuke, kruške, marelice, ponegdje vinova loza. Mnoge škole imale su i pčelinjake. Dio vrta zauzimao je cjepilnjak, a sadnice voćaka dijelile su se okolnim žiteljima. Zanimljiv je podatak kako su se sadili dudovi za uzgoj svilca pa su tako škole imale i tzv. dudilnjak. O svemu tome glavnu brigu vodili su ravnajući učitelji pa zaključujemo kako su imali mnogo posla izvan učionica i kako su postali stručnjaci u poljoprivredi te su bili omiljeni i cijenjeni. Vidimo da su brinuli o školi i učenicima, bili aktivni u radu zajednice pa su mještanima držali predavanja o zdravlju i higijeni, uzgoju voćaka i vinove loze, sudjelovali svojim proizvodima na poljoprivrednim izložbama gdje su osvajali priznanja i nagrade.

Kako su učitelji bili državni službenici, trebali su uvijek slijediti vladajuću ideologiju pa se, ovisno o stanju u državi, dodvoravalo trenutnoj vlasti. Autor navodi jedan primjer poslušnog sluganstva vlastodršcima što je vidljivo iz zapisa u spomenici škole u Prepolnu, gdje učiteljica povodom smrti cara i kralja Franje Josipa I. 1916. godine izražava duboko žaljenje - između ostalog, nazivajući cara brižnim ocem i prijateljem narodne škole i narodnog učiteljstva. Samo nekoliko godina kasnije nakon raspada Monarhije, ista učiteljica piše kako je skinuta slika Kaligule Franje Josipa I. i svečano bi postavljena slika regenta Aleksandra Karagjorgjevića.

Knjiga završava s 1940. godinom dokad je pisana većina spomenica, a neke se još vode do kraja 2. svjetskog rata kada i to prestaje. Neki su učitelji pisali spomenice savjesno s ljubavlju i pažnjom, dajući opširne podatke o školi, mjestu, gospodarskim i političkim prilikama pa se iz njih iščitava život jednog vremena.

(Stjepan Dragija)


 

Izvor: Muzej seljačkih buna

"Gubec: razbojnik ali junak" – izložba posvećena vođi Velike hrvatsko-slovenske seljačke bune

U Posavskom muzeju Brežice nedavno je otvorena gostujuća izložba Muzeja seljačkih buna „Gubec: razbojnik ali junak“ koja posjetiteljima prikazuje kako se kroz povijest mijenjalo viđenje o vođi Velike hrvatsko-slovenske seljačke bune u narodnoj predaji, povijesnim udžbenicima i popularnoj kulturi i umjetnosti, s ciljem da se publika, razmišljajući o Gupcu, zamisli nad današnjim vremenom i zapita je li ideja socijalne pravde umrla ili je još uvijek negdje na životu.

Muzej seljačkih buna otvoren je prije gotovo 50 godina s nakanom da od zaborava sačuva različite seljačke pobune, a posebno Veliku seljačku bunu iz 1573. godine, najveći ustanak u povijesti hrvatskog seljaštva u kojem su hrvatski i slovenski seljaci surađivali protiv zajedničkih neprijatelja. Iako je tijekom vremena misija Muzeja donekle mijenjana, Seljačka buna, razvoj društva i borba za socijalnu pravdu ostale su dominantne teme.

Kao dio ostvarenja misije Muzeja postavljena je krajem 2021. godine izložba Gubec: razbojnik ili velikan. Bio je to i svojevrstan odgovor na izložbu iz 2018. godine o Franji Tahyju, na kojoj je postavljeno pitanje je li Tahy bio potpuni negativac? Jer, ako Tahy nije bio negativac, znači li to da je negativac bio Gubec? Nakon postava u Gornjoj Stubici, u ponešto promijenjenom izdanju, pod naslovom Gubec: razbojnik ali junak, postavljena je u Posavskom muzeju Brežice. Zbog manjeg prostora, neki su segmenti, poput različitih organizacija koje nose ime Matije Gupca zanemareni, a slovenski je pogled na Gupca naglašen.

Izložba je strukturirana kroz nekoliko tema. Središnji dio izložbe postavlja pitanje je li Gubec bio velikan (junak) ili razbojnik, a problematizira se kroz citate istaknutih pojedinaca od 16. do 21. stoljeća koji ga opisuju u širokom rasponu od slavnog sina, najvećeg junaka i borca za pravicu do opakog čovjeka, prokletog kralja, vođe zločinačke vojske, vagabunda i hohštaplera.

 

Izvor: Muzej seljačkih buna

Historiografiju i njezine spoznaje o Buni naslovili smo Ambroz ili Matija, istaknuvši najpoznatije povjesničare koji su pisali o Buni. Ovoj smo, donekle formalnoj temi, pristupili pomalo stripovski, kako bismo ju približili i nestručnjacima. Seljačka buna i Gubec bili su česta tema književnosti i likovnih umjetnosti. Gubec se pojavljuje na pozornici i filmu, u stripu, klasičnoj i popularnoj glazbi. Bogata hemerotečna građa, koja je tek dijelom mogla biti prikazana, svjedoči o popularnosti teme među širokom publikom. Vizualno, izložbom u Brežicama dominira pregled skulptorskih prikaza Gupca, od onog Roberta Frangeša Mihanovića, Rudolfa Spieglera, Marina Studina i Antuna Petrovića, do makete spomenika Antuna Augustinčića. Izložbom smo podsjetili i na buran odnos historiografije i literature kada je o Buni riječ, ali i na suvremene interpretacije u stripu.

Pitanje je li Gubec živ ili mrtav postavljeno je u dva aspekta: je li Gubec, kako se godinama vjerovalo bio pogubljen 15. veljače 1573. u Zagrebu ili je poživio još koju godinu, kako pokazuju nova istraživanja, ali i je li Gubec kao simbol borbe za pravdu za nas danas važan ili nije. Izložba poziva da se zapitamo je li ideja socijalne pravde umrla ili je još uvijek negdje na životu.

Izložba je realizirana u sklopu međuinstitucionalnog projekata Buna/Upor/Revolt u kojem sudjeluju uz gornjostubički i brežički muzej i druge institucije s područja Hrvatske i Slovenije koje je nekada bilo zahvaćeno Bunom: Muzej u Brdovcu, Kulturni dom Krško i Galerija Božidara Jakca iz Kostanjevice na Krki.

Autorice izložbe su Vlatka Filipčić Maligec i Lidija Kelemen.

(Vlatka Filipčić Maligec)


 

Postav, fotografirao: Miho Škvrce

"Kako smo se zabavljali" – izložba približava noćni život Dubrovnika 70-ih i 80-ih

Izložba "Kako smo se zabavljali, noćni život i zabave Dubrovnika 70-ih i 80-ih" po prvi put prikazuje izbor iz bogate arhivske i dokumentarne građe Muzeja crvene povijesti, Državnog arhiva Dubrovnik, Znanstvene knjižnice Dubrovnik, Dubrovačkih muzeja, privatnih posudbi i donacija koja se odnosi na razdoblje 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća.

Javnim pozivom prikupljena je vrijedna građa koju su nam ustupili sugrađani evocirajući na taj način svoje uspomene za "dobrim starim vremenima" na temelju čega mlađe generacije imaju priliku vidjeti kako su se nekoć njihovi roditelji i djedovi i bake zabavljali.

Ideja izložbenog tima bila je osvijestiti ne samo istraživače/kustose, već i lokalnu zajednicu na važnost istraživanja ovakvih tema dok još postoje živa sjećanja sudionika određenog vremena jer iz njihovih primjera možemo učiti; u ovom slučaju kako uistinu uživati u trenutku i društvu što vrlo često zbog pritiska društvenih mreža, danas itekako zaboravljamo.

Fenomenološka izložba postavljena u novouređenom galerijskom prostoru Muzeja crvene povijesti predstavila je 120 fotografija koje nam govore o vremenu u kojem zabave, čini se, nije nedostajalo. Posebna zanimljivost su fotografije „plutajućih“ diskoteka Nelson i Antika, koje su danju služile u turističke svrhe, a noću su bile mjesto zabave. Plesalo se, pjevalo i zabavljalo na hotelskim taracama Adriatica, Kompasa, hotela Park, Splendid bara, ali i u velikom hotelskom kompleksu Babin Kuk otvorenom 1970-ih. Digitalizirane fotografije prikazane su kroz različite teme kao što su: Novogodišnje zabave, Maškarate, Diskoteke i klubovi poput Zelene naranče i Lazareta, Hotelske zabave i ostale vrste organiziranih druženja. U uvodnom dijelu izložbe predstavljeni su novi glazbeni žanrovi i razvoj zabavne glazbe u Dubrovniku.

 

Plutajuća diskoteka Nelson, 1971.

Dio izložbenog postava čine i plakati. Na primjeru sedam odabranih plakata možemo prepoznati članove grupe Kastelani, ali i dobiti uvid u programe kluba mladih Zelena naranča. Vrijedan prilog povijesti diskoteka su i ulaznice među kojima se izdvaja ona diskoteke Tezej, kao i članska iskaznica Omladinskog kulturnog centra Lazareti. Zahvaljujući privatnoj posudbi, u postavu se nalazi i skraćeni dio bogatog video materijala koji prikazuje snimke dubrovačkih noćnih izlazaka iz perioda 70-ih i 80-ih koje obrađuje ova izložba.

 

Postav, fotografirao: Miho Škvrce

Izložena je i Zlatna ploča, certifikat koji je grupa Libertas primila kao priznanje za 100 000 prodanih ploča singla Moja Ane broji dane. Tu su i gramofonske ploče Dubrovačkih trubadura, grupe Libertas, ali i hitova dua Buco i Srđan. Za lakše prostorno snalaženje po lokacijama kojih više nema, izražena je i reljefna karta s označenim mjestima zabave. Interaktivni dio postava čine skenirani članci iz lokalnih novina: Dubrovačkog vjesnika i Lausa, lista omladine Dubrovnik, koji prate tematske cjeline, a prikazani su obliku novina koje se mogu listati.

Uz temu maškarata koje imaju dugu tradiciju u Dubrovniku, izložena su četiri karnevalska kostima: kostim dominala, kostim 4 asa, kostim harlekin-joker i kostim zodijački znak vodenjak. Zanimljiv je i sačuvani primjerak medaljona iz 1970. popularne maškarane družine Njarnjasi koja je svojim maskama redovito propitivala i kritizirala društveno-politički život onog vremena.

 

Njarnjasi kao balerine u Gradskoj kavani (Rade Petrić, Vinko Krampus, Vjekoslav Čižek), 1980-ih

Kustosi i autori izložbe su Marijeta Radić i povjesničar Ivan Lujo. Likovni postav zajedno s kustosima potpisuju Kristina Mirošević i Krešo Glavinić. Izložbu prati i deplijan, a u nastanku je i dugometražni dokumenatarni film autorice Marijete Radić koji snima u video produkciji LMT studija i produkciji Majeutika d.o.o.

Izložba ostaje otvorena do 15. svibnja 2023.

(Marijeta Radić)

 


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr