Iz tiska je izašao novi broj časopisa Informatica Museologica 52 (2021.) koji u uredničkoj koncepciji Lade Dražin-Trbuljak donosi priloge 65 autora koji analiziraju probleme s kojima su se muzeji suočavali u doba pandemije, otkrivaju načine na koje su se baštinske institucije prilagodile novonastaloj situaciji selidbom u online okruženje, odnosno približavaju čitateljima nove muzeje i postave realizirane u ovim izazovnim vremenima.
Potkraj 2019. vjerojatno nismo mogli ni slutiti da će nam razdoblje koje slijedi donijeti neočekivano veliku količinu problema, neizvjesnosti, prizivanja 'starog normalnog'.
U nadolazećim godinama 2020. i 2021. koje će u kolektivnoj memoriji ostati obilježene kao teške godine, muzeji su bili prisiljeni ubrzano pronalaziti načine kako da postanu održivije ustanove, iskoriste znanje muzejskih profesionalaca, obavljaju temeljne funkcije i zadrže interes virtualnih posjetitelja, potiču 'novo normalno', pozitivne promjene, razmišljanja i aktivnosti. Od muzeja se više nije očekivalo da budu samo inspirativni već se od tog trenutka sve više očekuje da u ovom vremenu društvenih, kulturnih i tehnoloških promjena (u potresnoj, kovid i postkovid situaciji) u kojem se društvo i u Hrvatskoj i u svijetu sve češće suočava sa siromaštvom, nejednakosti pa i netolerancijom, pokažu svoju moć, u osvještavanju, razumijevanju pa čak i osporavanju problema.
Dubrovnik je bio prvi grad u svijetu koji je 1377. uveo karantenu, a Etnografski muzej Dubrovačkog muzeja je u ožujku 2020. pokrenuo projekt Karantena Dubrovnik 2020.
U prilogu Dubrovački muzeji i Karantena Dubrovnik 2020 autor Ivica Kipre nam prenosi kako je projekti tim iz dnevnih soba svojih domova, osmislio i vodio projekt ne samo prikupljanja građe koja će biti sistematizirana u muzejsku zbirku dokumentarne građe o životu u pandemijskim uvjetima (koja je isto tako poslužila za kreiranje virtualne multimedijske izložbe) već je potaknuo i bilježenje tema kao što su: socijalna i fizička distanca, osobna svjedočanstva, izolacija, kreativno i umjetničko izražavanje, odnos prema tijelu, prehrani i predmetima vezanim uz pandemijsku svakodnevicu.
Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka digitalizirao je i objavio fundus putem interneta, neki su muzeji prezentirali svoje digitalizirane zbirke ili sadržaje putem društvenih mreža, podcasta, blogova, YouTube video zapisa, predstavili izložbeno-perfomativne aktivnosti u postpotresno i kovid nevrijeme, virtualne izložbe umjetničke fotografije, mrežni projekt nastao u suradnji sa suvremenim umjetnicima te Festival znanosti u pandemijskom uvjetima.
Definitivno možemo zaključiti da nije bilo nimalo jednostavno, a pokazalo se na sreću, da ipak nije bilo i nemoguće u razdoblju pandemijske krize dovršiti neke dugogodišnje, ranije pokrenute projekte novih muzeja i stalnih postava. Nakon četiri godine je 2021. završena i otvorena Riznica Međimurja – novi muzej nematerijalne baštine u Čakovcu, novi muzej u Rijeci – JGL Muzej farmacije, dok su Dubrovnik, Sinj i Labin dobili nove stalne postave: Umjetnička galerija Dubrovnik, Muzej Cetinske krajine – Sinj i projekt Inspiracija u Narodnom muzeju Labin.
Autor naslovnice je Igor Kuduz, lektorica Zlata Babić, a urednica Lada Dražin-Trbuljak.
Ako želite naručiti Informaticu Museologicu 52 po promotivnoj cijeni od 80 kn, molimo da nam faksom ili e-mailom na mtiric@mdc.hr dostavite ispunjenu narudžbenicu.
U najavi je i novi broj časopisa Informatica Museologica 53/2022, objavljen je poziv za slanje priloga, a više informacije možete pronaći u Vijestima iz svijeta muzeja 159.
Mogućnosti financiranja istraživanja i projektata usmjerenih na kulturnu baštinu, umjetnost i kreativnu industriju u sklopu programa Horizon Europe predstavljene su 3. veljače na mrežnom seminaru u organizaciji UK Research and Innovation (UKRI) i Department for Digital Culture Media and Sport (DCMS). Sudionici su mogli vidjeti primjere dobre prakse te izazove s kojima se korisnici mogu susresti.
Budžet cjelokupnog programa u trajanju od 2021. do 2027. godine iznosi 95.5 milijardi eura, a uz prethodno spomenuta područja, financirat će i istraživanja i projekte koji se bave ekologijom, zdravstvom, civilnom sigurnosti, digitalizacijom i drugim područjima. Prijaviti se mogu sve članice Europske unije, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo. Projekti bi trebali biti koncipirani kao suradnja nekoliko entiteta iz različitih država, a sudjelovati mogu i samostalni istraživači (freelancers).
Anni Laihanen (UKRI) i Jamie Davies (UKRI: Arts and Humanities Research Council) objasnili su proces prijave za financiranje unutar programa Horizon Europe, uvjete koje je potrebno zadovoljiti te visinu budžeta za pojedine projekte. Nakon uvoda je prezentirano nekoliko uspješnih projekata financiranih iz programa Horizon 2020, provedenog u razdoblju od 2014. do 2020. godine.
Jamie Davies – natječaji
Jedan od osnivača umjetničke grupe Blast theory Nick Tandavanitj upoznao je sudionike s projektom Gift (Poklon), ostvarenim u suradnji s nekoliko europskih sveučilišta, muzeja, organizacija i agencija. Poklon je zamišljen kao jedan ili više muzejskih predmeta koje korisnici u virtualnom obliku, uz prigodnu poruku, mogu nekome poslati. Katalin György-Dóczy iz tvrtke ArtFilms Ltd govorila je o projektu V4Design, čiji su rezultat tisuće 3D modela objekata i okoliša stvorenim korištenjem već postojećih tekstova, fotografija i videa, što posebno može poslužiti arhitektima, dizajnerima i onima koji se bave VR tehnologijom.
Bronwyn Ormsby i Pip Laurenson iz Galerija Tate izložile su rezultate i izazove s kojima su se susrele tijekom rada na projektu NanoRestart. Tijekom 42 mjeseca 27 partnera zajedničkim znanjem i vještinama proučili su i razvili nove nanotehnologije za čišćenje, jačanje površine i zaštitu umjetničkih djela. Idući izlagač bio je Graham Bell, direktor organizacije Cultura Trust i član odbora Europe Nostre. Uz projekte financirane iz programa Horizon 2020, poput PRO-Heritage, IMPACTOUR i HERILAND, u prezentaciji je naveo i projekte realizirane novčanim sredstvima ostalih europskih programa. Među njima su MODI-FY i VI-TRAIN, provedeni u sklopu programa Erasmus+, ADAPT, financiran iz programa Interreg te projekti INCREAS i VIGIE.
Pip Laurenson – NanoRestart
U posljednjem bloku izlaganja bilo je riječi o istraživačkim infrastrukturama. May Cassar iz European Research Infrastructure for Heritage Science (E-RIHS) govorila je o aktivnostima kojima podržavaju istraživanja i diseminaciju informacija. Između ostalog to čine i pomoću svojih platformi ARCHLAB, DIGILAB, FIXLAB i MOLAB. Pomoću njih je korisnicima omogućen pristup brojnim korisnim podatcima, savjetima, alatima i suvremenim tehnologijama. Martin Wynne sa Sveučilišta u Oxfordu održao je izlaganje o istraživačkoj infrastrukturi CLARIN (Common Language Resources and Technology Infrastructure), koja ima i hrvatski konzorcij. Svojim jezičnim resursima, digitaliziranim sadržajem i alatima olakšava istraživački rad ponajviše onima koji se bave društvenim i humanističkim znanostima. Njima podršku mogu pružiti i istraživačka infrastruktura OPERAS (Open Scholarly Communication in the European Research Area for Social Sciences and Humanities) i EOSC (European Open Science Cloud), a predstavio ih je Frank Manista.
Mnogi trenutno aktivni natječaji za financiranje projekata u sklopu programa Horizon Europe fokusirani su na zaštitu okoliša, a jedan od njih preispituje utjecaj klimatskih promjena na kulturnu baštinu. Nije izostavljena ni tema ilegalne trgovine kulturnim dobrima. Prijave na oba natječaja otvorena su do 20. travnja 2022. godine, kao i na natječaj kojim će se financirati projekti koji se bave promocijom vrijednosti europske kulturne baštine i umjetnosti. Sve trenutno aktivne i nadolazeće natječaje možete pronaći na mrežnim stranicama Europske komisije.
(Zrinka Marković)

Anka Krizmanić, Radničko predgrađe (Nova Ves), 1912. Nacionalni muzej moderne umjetnosti.
NMMU – otvorena izložba „Stroj u vrtu“
U Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti (NMMU) u Zagrebu nedavno je otvorena izložba „Stroj u vrtu“ koja tematizira sraz umjetnosti i novih oblika proizvodnje, otkrivajući veze između društvenih zbivanja, društveno-ekonomskog stanja i dominantnih umjetničkih i vizualnih praksi.
Prema koncepciji kustosa izložbe Klaudija Štefančića izložena su 54 djela hrvatskih umjetnika koja reflektiraju promjene koje je u društvo i umjetnički izričaj unijela moderna tehnologija početkom 20. stoljeća, većinom iz Zbirke akvarela, crteža i grafike Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti. Naša društvena zbilja u tom periodu nije pružala motive dramatičnih klasnih sukoba, gradova u ekspanziji ili najnovije tehnologije, a razlozi za to su više nego dobro poznati – Hrvatska i Slavonija u okviru Austro-Ugarske Monarhije s industrijskom modernizacijom počinju tek polovicom 19. stoljeća i to znatno sporijim tempom od onoga koji je postojao u ostalim zemljama Monarhije, pa i umjetnost ostaje po strani i ne reagira na promjene društva oko sebe. Kako pojašnjava Štefančić, slikarstvo je bila dominantna umjetnička grana s jasnom pozicijom unutar društva, sa svojim mecenama, potrošačima i proizvođačima koji su zajedno sa građanskom i stručnom kritikom i recepcijom činile sistem koji je favorizirao neke žanrove motive i prizore, ne smatrajući fenomene iz suvremenog svijeta primjerenim objektima slikarskog prikazivanja.
Foto: Goran Vranić
Postav izložbe otvaraju hrabri i znatiželjni umjetnici koji odlučili istražiti i prikazati te fenomene poput Jelke Struppi Wolkensperg koja slikom „Na palubi”, nastalom 1912. godine kada slikarica neposredno nakon udaje putuje u Italiju, približava novo društveno iskustvo moderniteta. Radi se o specifičnom radu koji prikazuje umjetnika koji stoji na objektu koji se kreće, dijelu jedne poetike koju je polovicom 19. st. jasno formulirao Charles Baudelaire rekavši kako „moderni umjetnik hvata nepostojano, fluidno i tekuće lice modernog doba“. Posjetitelji mogu vidjeti Uzelčeve „Platane“ (1933.), ikoničko djelo naše moderne povijesti umjetnosti, koja nije samo primjer koji u ikonografiju vedute uvodi novi motiv automobila, nego i sasvim originalan pokušaj prikazivanja jednog specifičnog velegradskog iskustva vožnje automobilom. Jedan od najranijih prikaza strojne tehnologije u hrvatskoj umjetnosti svako je akvarel „Gliboder” (1922.) Mihovila Krušlina koji u žanr tradicionalnog pejzaža uklapa jaružalo, poseban stroj namijenjen održavanju plovnih puteva, impresionistički prizor koji je kroz pokušaj uljepšavanja jednog gotovo prijetećeg objekta prigušio sve inovativne mogućnosti koje ovaj motiv nudi. Izloženi su i radovi Vladimira Varlaja „Klek“ (1926.) i „Klek (Krajolik s vlakom) (1929.)“, jednog od umjetnika koji su pokušali spojit nespojivo – nove fenomene modernizacije sa tradicionalnim pejzažima, krajolicima i vedutama.
Središnji dio prati razdoblje od pojave prve prave industrijalizacije u Hrvatskoj do kraja Drugog svjetskog rata, period u kojem smo se riješili Budimpešte i Beča, u kojem na područje nekadašnje konzervativne i zakržljale Monarhije počinje ulaziti značajan kapital s različitih strana svijeta. Dramatične promijene u društvu dovest će do osjećaja straha i dezorijentiranosti, a u hrvatskoj umjetnosti javljaju se novi prizori i ikonični znaci poput motiva željeznice, parobroda, tvornica i strojeva, kako u slikarstvu, tako i na području grafičkog dizajna koji upravo u to vrijeme prolazi kroz proces svog umjetničkog formiranja i društvenog osamostaljivanja. Izdvaja se rad „Radničko predgrađe ” (1912.) Anke Krizmanić, koji ne samo da među prvima prikazuje industrijalizaciju grada, nego predstavlja i određenu prekretnicu u hrvatskoj umjetnosti jer svojom podvojenom atmosferom, koja proizlazi iz kontrasta između tamnih krovova kuća i crnog vrha dimnjaka u prvom planu i puno svjetlijeg drugog plana koji prikazuje brijeg i livade, odbacuje tradiciju uljepšavanja industrijskih motiva. Da pogled na industrijalizaciju u to vrijeme nije bio nimalo optimističan vidimo u Mijićevoj zimskoj veduti predgrađa „Zagreb zimi (pogled na tvornicu)” (1944.) u kojoj autor tehnikom ugljena na papiru dodatno naglašava sivilo koje tvornica širi oko sebe, jer se tragovi ugljena na papiru mogu čitati i kao ostaci čađe, odnosno blata na snijegu, kao i u Šimunovićevom radu „Na kanalu“ (1944.), prikazu predgrađa s tvorničkim dimnjakom koji odiše dojmom samoće, odnosno izoliranosti slikarskog subjekta od grada i ljudi.
Foto: Goran Vranić
Završni segment izložbe odnosi se na razdoblje nakon Drugog svjetskog rata kada se u okviru socijalističke Jugoslavije pokreće druga industrijalizacija - odjednom sve postaje narodno vlasništvo, država preuzima isključivu investicijsku ulogu, a poslijeratna obnova odvija su u planovima. O svemu na neki način odlučuju radni ljudi i građani što dovodi do vjere u sustav i osjećaja kontrole novonastalim ekonomskim i političkim promjenama. U okviru nove stvarnosti i umjetnici sagledavaju svoj svijet drugačije, više ne prikazuju tehnologiju ili promjenu društvene zbilje nego sami svojim radom i umjetničkim djelima participiraju u modernizaciji društva. U tom kontekstu izdvajaju se univerzalni radovi Ivana Picelja „Površina I“ (1966.-68.) i „Naru 2“ (1969.), odnosno „Spatial Structure II“ (1972.) Vjenceslava Richtera, umjetnika koji su iz umjetničkog djela izvukli slučajni aspekt ljudskog djelovanja, kao i duh romantičarskog usmjerenja, približivši ih strukturi stroja koji upravo zato što je tako egzaktno koncipiran ima pravo ući u društvo i mijenjati ga, kao što je to društvo i na neki način promijenilo njih.
Izložba „Stroj u vrtu“ može se razgledati u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti do 24. travnja 2022., a prati ju dvojezičan katalog na hrvatskom i engleskom jeziku s predgovorom Klaudija Štefančića.
(Ivan Guberina)

Foto: HINA / Miljenko Klepac
PPMHP – predstavljene nove akvizicije Civilne muzejske zbirke
U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka krajem prošlog mjeseca otvorena je izložba Nove akvizicije Civilne muzejske zbirke koja publici predstavlja materijalne i nematerijalne svjedoke vremena koji će budućim generacijama pomoći u interpretaciji i kontekstualizaciji burne stvarnosti koju danas živimo.
Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka prvi je muzej u Hrvatskoj koji je u svoj rad implementirao sudioničko upravljanje. Učinio je to dosljedno, kroz sve razine muzejske djelatnosti, kroz kuriranje programa, kuriranje zbirke (Civilne muzejske zbirke) te kroz procese donošenja odluka (Građansko muzejsko vijeće). Građansko muzejsko vijeće osnovano je prvi put 2019. godine kao savjetodavno i sudioničko tijelo Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka, a kojeg čine partnerske organizacije civilnog društva kao i predstavnici djelatnika Muzeja. Vijeće je 2019. godine započelo i s projektom prikupljanja muzejskih predmeta iz svakodnevice – iz našeg neposrednog okruženja u sadašnjem trenutku. Kao sudioničko tijelo Muzeja sastavljeno od organizacija civilnog društva, Vijeće odabire teme te sastavlja godišnje pozive. No, predlaganje i odabir predmeta u potpunosti prepušta građanima. Trenutne članice Građanskog muzejskog vijeća u ovom sazivu su: Udruga u kulturi Stol Kraljevica, Udruga za pomoć ovisnicima Vida Rijeka, Udruga gluhih i nagluhih Primorsko-goranske županije, Kreativni kolektiv Kombinat i Udruga Specijalne policije iz Domovinskog rata Ajkula.
U drugom po redu javnom pozivu objavljenom 2021. godine pod nazivom Kako želimo da nas pamte? Vijeće je pozvalo građane da nam pomognu odabrati predmete koje ćemo pohraniti u muzejski fundus kao materijalne i nematerijalne svjedoke vremena koji će budućim generacijama pomoći u interpretaciji i kontekstualizaciji vremena u kojem živimo danas. Za taj poziv Vijeće je zaključilo da prikupljanje predmeta, iskustava i doživljaja iz svakodnevice dolazi u pravom trenutku s obzirom na to da živimo u vrijeme pandemije bolesti COVID-19 koja je značajno utjecala na naše živote, izgubili smo velik broj naših sugrađana, u naše živote zavukla se trajna zabrinutost za vlastito zdravlje te zdravlje bližnjih. Promijenio se način na koji radimo, družimo se i odmaramo. Promijenila se naša pojavnost i način ophođenja. Sve su to za nas bila posve nova iskustva pa je Vijeće zaključilo da ih je korisno podijeliti, zabilježiti i sačuvati za buduće naraštaje.
Kao rezultat tog procesa postavljena je izložba pod nazivom Nove akvizicije Civilne muzejske zbirke. Riječ o drugoj izložbi kojom muzej predstavlja rezultate zajedničkog rada s Građanskim muzejskim vijećem i našim građanima dijeljenjem odgovornosti odabira baštine vrijedne čuvanja za budućnost. Od ukupno sedam pristiglih prijedloga za zbirku su odabrani nagrada volonterima projekta Europske prijestolnice kulture 2020, reportaža Kanala Ri o herojima pandemije, značka i fotografija Hitne medicinske pomoći 1950-ih, online program Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku te prazne bočice cjepiva protiv bolesti COVID-19 KBC-a Rijeka.
Foto: HINA / Miljenko Klepac
Volonteri Europske prijestolnice kulture pokazali su veliku hrabrost i plemenitost uključujući se u krizno volontiranje i provedbu 130 kulturnih programa. Svojim idejama, zajedništvom i usmjerenošću prema budućnosti predstavljali su građanski duh Rijeke i energiju koja ju čini aktivnim gradom, a pozitivnu sliku o našem gradu poslali su u Hrvatsku i u svijet. Medijski tim Kanala RI-a, novinarka Sandi Bujan Cvečić i snimateljica Roberta Dešković hrabro su se odazvale pozivu zdravstvenih radnika KBC Rijeka i snimile ekskluzivnu reportažu u kojoj su prikazale ozbiljnost bolesti COVID.19 i herojsku borbu medicinskih djelatnika u vrijeme samog početka pandemije. Ovim prilogom kao novim predmetom Civilne muzejske zbirke predlagači ističu želju da za buduće naraštaje dokumentiraju i svjedoče ljubav, ponos i trud zdravstvenih djelatnika prema svojoj profesiji.
Značka i fotografija Hitne medicinske pomoći 1950-ih bolničara Klementa Rovisa govore o tome kako su se s protokom vremena mijenjala tehnologija i vozila hitne službe, ali medicinarski poziv u suštini je ostajao isti – vođen empatijom i željom da se drugome pomogne u bolesti. Značka i fotografija hitne pomoći iz 1950-ih godina prošlog stoljeća poslužili su nam kao povod za upoznavanje s osamdeset godina dugom povijesti obitelji Rovis-Sanković te s tri generacije njenih pripadnika posvećenih zdravstvenoj brizi za bližnje.
Pojavom pandemije i naglim otkazivanjem programa na proljeće 2020. godine, Hrvatski kulturni dom na Sušaku koji je do tada svoja događanja bazirao isključivo u svom prostoru, našao se pred odlukom – čekati bolje dane za nastavak programa ili uskočiti u online svijet. Online program s kojim su se predstavili pozivu Građanskog muzejskog vijeća i s kojim su postali dio Civilne muzejske zbirke je: Spring Forward Festival – The Show Must Go Online (festival suvremenog plesa), Porto Etno video kuharica (festival etno glazbe i gastronomije), Virtualna vodstva izložbama u Galeriji Kortil, VR Predstave (snimljene u tehnologiji virtualne stvarnosti odnosno virtual reality) i Projekt Kortil uživo – Kako čitati kvart (QR kodovi na klupicama u blizini HKD-a). Svojim prijedlogom šalju nam poruku da u današnjoj stvarnosti, bila ona virtualna ili ne, najvažnija osobina jest prilagoditi se novim izazovima i situacijama.
Foto: HINA / Miljenko Klepac
Donacijom KBC Rijeka prazne bočice cjepiva protiv bolesti COVID-19 postaju trajni muzejski eksponat koji će budućim generacijama svjedočiti o napretku znanosti i medicine, ali i neuništivosti ljudskog duha. Bočice cjepiva postale su simbol jednog vremena i svjedočanstvo naših nastojanja da i u najtežim okolnostima živimo što normalnije.
Nastavkom realizacije programa u sklopu Građanskog muzejskog vijeća Muzej intenzivno radi na povezivanju sa zajednicom pridonoseći njegovoj relevantnosti i odgovornosti u životu pojedinca i društva danas.
Izložba se može razgledati u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja do 20. veljače 2022.
(Nikolina Radić Štivić)

Izvor: Hrvatski povijesni muzej
Hrvatski povijesni muzej – otvorena izložba „sedamdesetprva“
Hrvatski povijesni muzej nedavno je otvorio povijesnu izložbu sedamdesetprva kojom sudjeluje u programu obilježavanja 50. obljetnice Hrvatskoga proljeća 2021./22. pod visokim pokroviteljstvom Vlade RH. Riječ je o muzejskoj prezentaciji jedne od ključnih godina hrvatske suvremene povijesti u kojoj je hrvatski reformni pokret kao težnja hrvatskog naroda za slobodnim izražavanjem nacionalnog identiteta doživio svoj vrhunac i slom. Izložba tematizira razdoblje 1960-ih i početak 1970-ih kada se u Hrvatskoj otvorenije, slobodnije i masovnije izražavalo nezadovoljstvo hrvatskih građana položajem Hrvatske u tadašnjoj komunističkoj Jugoslaviji te tražila veća samostalnost, nacionalna ravnopravnost u jeziku, gospodarstvu i kulturi.
U šest kronološki raspoređenih izložbenih cjelina tematski je prezentirano oko osamsto izložaka (plakata, tiskovina, dokumenata, knjiga, fotografija, skulptura i slika, trodimenzionalnih svakodnevnih predmeta) u originalu i presnimkama te više sati audiovizualnog sadržaja posuđenih iz četrdeset i devet hrvatskih arhivskih, kulturnih i znanstvenih ustanova te od četrdeset privatnih posuditelja.
Rezultat je to opsežnog istraživačkog rada četiriju autora: Ane Filep, Petre Braun, Mislava Barića i Andreje Smetko, koji su nastojali okupiti i javnosti predstaviti relevantnu, dostupnu i sačuvanu građu koja svjedoči o Hrvatskom proljeću i 1971. godini.
U uvodnom dijelu upućuje se na politički i društveni kontekst promjena državnog sustava pokrenutih nakon donošenja Ustava SFRJ iz 1963., a koje su utjecale na razvoj događaja 1971. Zatim se u četiri glavne izložbene cjeline, nazvane po godišnjim dobima, donosi kronološki slijed zbivanja tijekom 1971. i to kroz djelovanje triju skupina oko kojih se pokret stvarao i razvijao – reformne struje Saveza komunista Hrvatske, Matice hrvatske i studentskog pokreta. Uz glavne nositelje pokreta u prezentaciji su obuhvaćene i one pojavnosti u društvu, poput umjetnosti, sporta ili svakodnevice, kojima je pokret bio politički i društveni okvir. Posljednja cjelina pod nazivom Čuvanje nade upućuje na posljedice sloma pokreta kroz represiju komunističkog režima nad neistomišljenicima. Na izložbi se mogu poslušati sjećanja trideset osam svjedoka vremena i njihovih obitelji na sedamdesetprvu i to pedeset godina poslije. Time se nastoji ukazati na aspekt usmene povijesti i kulture sjećanja u muzealizaciji suvremenih tema iz hrvatske povijesti.
Na kraju valja naglasiti da je izložba realizirana u izvanrednim okolnostima za Hrvatski povijesni muzej koji je zbog posljedica potresa od 22. ožujka 2020. po prvi put u svojoj povijesti prisilno zatvoren za javnost te se izložba može razgledati u Galeriji Klovićevi dvori do 13. ožujka, svakim danom, osim ponedjeljkom, od 11 do 19 sati.
(Andreja Smetko)
Izvor: Hrvatski povijesni muzej
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr