HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

MMM Roca © wisthaler.com

Novi muzeji u 2024. – od muzeja beskućništva do silosa umjetnosti

Nakon što smo u prošlom broju donijeli pregled događanja koja su obilježila muzejski sektor u 2023., sada okrećemo pogled prema naprijed, uz najave otvorenja novih muzeja koja možemo očekivati u tek započetoj 2024. godini.

Nacionalni muzej holokausta, Amsterdam, Nizozemska

Nacionalni muzej holokausta u Amsterdamu trebao bi se otvoriti 11. ožujka. Stalni postav će prikazivati život Židova u Nizozemskoj prije, tijekom i nakon Drugog svjetskog rata, prenoseći sjećanje na žrtve uz osobne predmete poput medaljona židovske djevojke u bijegu, ogrtača u kojem je pripadnik otpora dostavljao ilegalne dokumente i broša koji je iskopan u blizini plinskih komora Sobibora. Namjera muzeja je potaknuti posjetitelje da razmisle o ljudskom djelovanju u ratu te o posljedicama apatije i diskriminacije.

Muzej se sastoji od dvije lokacije, bivšeg kazališta Hollandsche Schouwburg koji je služio kao centar za deportaciju Židova i susjednog učiteljskog fakulteta čije je osoblje uspjelo spasiti na stotine židovske djece koja su u jaslicama preko puta odvojeno čekala deportaciju.

 

Nacionalni muzej holokausta (Office Winhov and OPERA Amsterdam)

Muzej beskućništva, London, Engleska

Nakon gotovo deset godina rada u raznim ustupljenim prostorima, u proljeće 2024. londonski Muzej beskućništva otvara vrata svog trajnog doma u Manor House Lodgeu u Finsbury Parku. Muzej beskućništva osnovan je 2015. godine, a vode ga ljudi koji su bili beskućnici. Njegov cilj je uz pomoć izložbi prikazati povijest beskućništva, siromaštva i društvenog djelovanja te kroz razna istraživanja, radionice, kampanje i ostale događaje pojačati glasove onih koji su iskusili beskućništvo u svojim životima. Muzej također pruža izravnu i praktičnu podršku u vidu stipendija i mentorstva, a uskoro bi trebao imati djelatnike s posebnim certifikatom za rad s traumom.

Muzej Nintendo, Kyoto, Japan

U rujnu prošle godine japanska tvrtka poznata po proizvodnji Game Boya i igricama kao što su Super Mario World, The Legend of Zelda i Pokémon potvrdila je planove za otvaranje svog muzeja u napuštenoj tvornici Nintendo Uji Ogura u Kyotu izgrađenoj 1969. U njemu bi trebali biti izloženi brojni proizvodi iz 135 godina duge povijesti tvrtke koja je započela proizvodnjom igraćih karata hanafuda i nastavila s drugim stolnim, a kasnije i elektroničkim igrama. Zasad su u javnost pušteni render s prikazom muzejske zgrade i snimak krova na kojem se nalazi slika zlatnog bloka iz franšiza Super Mario, a nedavno je na instagram stranici Nintenda objavljen i logo muzeja. Dovršetak izgradnje najavljen je za kraj ožujka 2024., a datum svečanog otvorenja bit će potvrđen kasnije.

 

Muzej Pertha, Kamena soba (preuzeto s perthmuseum.co.uk)

Muzej Pertha, Škotska

Za uskršnji vikend 2024. svoja će vrata otvoriti Muzej Pertha, najstarijeg glavnog grada Škotske. Za potrebe muzeja adaptirana je povijesna edvardijanska zgrada koja je nekoć služila kao mjesto okupljanja na kojem su se održavala razna događanja, od sajmova i koncerata do političkih konferencija i hrvačkih borbi. Na projektu adaptacije vrijednom 26,5 milijuna funti radili su nagrađivani arhitekti Mecanoo. Okosnica muzejskog postava je Kamen sudbine na kojemu su krunjeni škotski kraljevi i koji se po prvi put nakon više od 700 godina vratio iz Edinburškog dvorca u Perth, nedaleko Sconea u kojem se prvotno nalazio. Pored toga posjetitelji će moći vidjeti i po prvi put javno izložene mač Bonnieja Princea Charlieja s drškom od čvrstog srebra i rijetku jakobitsku čašu za vino.

 

Kunstilo (Mestres Wåge, Mendoza Partida and BAX Studio)

Kunstsilo, Kristiansand, Norveška

Norveški grad Kristiansand od 11. svibnja ove godine dobit će novi umjetnički muzej, dom zbirke Tangen, najveće svjetske zbirke nordijske modernističke umjetnosti, kao i zbirke Muzeja umjetnosti južne Norveške. Kunstsilo je smješten na poluotoku Odderøya u blizini drugih kulturnih ustanova, u zgradi nekadašnjeg silosa iz 1935. kojeg su dizajnirali Arne Korsmo i Sverre Aasland, vodeći predstavnici funkcionalističkog pokreta u Norveškoj. Na adaptaciji silosa angažirani su Mestres Wåge Arkitekter, Mendoza Partida i BAX Studio, a radovi su započeli 2019. Uz opsežan program povremenih izložbi, predavanja, koncerata, radionica i ostalih događanja, kad otvori Kunstsilo će svojim posjetiteljima nuditi prostor za interaktivno uživanje u digitalnoj umjetnosti.

MMM Roca, Monte Elmo, Italija

 

MMM Roca, ulaz © ateliercrilo.com

Planinski muzej Messner (Messner Mountain Museum) muzejski je projekt kojega je 2006. godine pokrenuo talijanski alpinist i penjač Reinhold Messner koji se sastoji od nekoliko tematskih muzeja smještenih na različitim lokacijama u Južnom Tirolu. Šesti i posljednji muzej, MMM Roca na Monte Elmu trebao bi se otvoriti u jesen 2024., a bit će posvećen povijesti penjanja od njegovih početaka do današnjeg samostalnog slobodnog penjanja. Muzej je smješten na visini od 2050 metara u nekadašnjoj postaji žičare koja je vodila od Sesta do Monte Elma. Na njenoj prenamjeni radila je arhitektica Ulla Helm iz Plasma Studija, a projekt je poduprt od strane tvrtke 3 Zinnen PLC. Središnji izložak bit će brončani kip himalajske božice zaštitnice koja simbolizira sigurnosne mjere ključne za ekstremno penjanje po stijenama i ledu.

Veliki egipatski muzej, Giza, Egipat

Iako službeni datum otvaranja još nije potvrđen, egipatski ministar turizma Ahmed Issa u intervjuu za CNN izjavio je da bi se to moglo dogoditi nekad između veljače i svibnja ove godine, no uzet ćemo to s velikom dozom rezerve jer ipak se radi o Velikom egipatskom muzeju na čiju izgradnju su utrošena dva desetljeća i više od milijardu dolara, a čije otvorenje već nekoliko godina najavljujemo. Muzej zasad nudi ograničene obilaske radi testiranja spremnosti lokacije prije službenog otvorenja uz pristup koji je ograničen na Veliku dvoranu, Veliko stubište, komercijalni prostor i vanjske vrtove. Svi ostali unutarnji prostori, uključujući galerije su nedostupni do službenog otvorenja. Možda će ono, jednom kada se dogodi, pridonijeti oporavku egipatskog turizma koji je nakon početka rata između Izreala i Hamasa počeo znatno opadati.

 

Hrvatski prirodoslovni muzej

Novi muzeji i stalni postavi u Hrvatskoj

Zagreb ove godine čekaju dva velika otvorenja – Hrvatski prirodoslovni muzej trebao bi se otvoriti u obnovljenoj palači Amadeo najkasnije početkom rujna ove godine, a Hrvatski športski muzej u Ilici 13 također bi trebao biti otvoren tijekom ove godine. Nešto malo dalje u Velikoj Gorici bit će otvoren Interpretacijski centar Muzeja Turopolja u kojem će se uz muzejsku čuvaoncu i uredske prostorije nalaziti i prostori za pedagošku i andragošku djelatnost muzeja.

Zavičajni muzej Našice smješten u novoobnovljenom dvorcu Pejačević, o čemu smo ranije pisali, trebao bi tvoriti vrata za posjetitelje u prvoj polovici ove godine. Gradski muzej Požega također najavljuje otvorenje novog stalnog postava i mnoštvo zanimljivih muzejskih sadržaja posvećenih Požegi, dok se Zavičajni muzej Poreštine – Museo del territorio parentino sprema ovo ljeto otvoriti obnovljenu i preuređenu Memorijalnu kuće Joakima Rakovca, rodnu kuću jednog od narodnih heroja s područja Poreštine, koja mu je povjerena na upravljanje.

(Ivona Marić)


 

Fotografirao: Renato Vukić

„Iskoraci - 70 godina Tiflološkog muzeja“ – izložba o muzeju jednakih mogućnosti

U Tiflološkom muzeju u Zagrebu nedavno je otvorena izložba pod naslovom Iskoraci - 70 godina Tiflološkog muzeja koja javnosti predstavlja dugogodišnje djelovanje muzeja, koji se od muzeja snažnog karitativnog djelovanja preobrazio u muzej jednakih mogućnosti promičuću ideje jednakosti i uključenosti, ne samo slijepih i slabovidnih osoba, već i svih drugih socijalno isključenih i obespravljenih skupina.

Kroz četiri tematske cjeline različitom su muzejskom građom, fotografijama, dokumentima, publikacijama i predmetima, predočene prijelomnice odnosno stručni iskoraci koji su ovaj muzej učinili prepoznatljivim i jedinstvenim u našoj sredini. Riječ je o svojevrsnom presjeku razvoja muzejske prakse kojom se u Tiflološkom muzeju slijedio razvoj muzeološke teorije.

Prva cjelina - Osnivanje i otvaranje muzeja - pruža uvid u početke rada ove muzejske ustanove koja je osnovana 1953. s ciljem sakupljanja, sređivanja i proučavanja dokumentarne građe koja se odnosi na slijepe osobe, njihov odgoj, obrazovanje, rad i život općenito te sakupljanja umjetničkih djela slijepih autora ili djela o slijepima. U ovoj cjelini izloženi su najstariji predmeti koji su među prvima pristigli u muzej iz zbirke Vinka Beka koji ih je desetljećima sabirao i sakupljao u želji da otvori prvi muzej tiflološke tematike.

Važan iskorak, ono po čemu je muzej postao prepoznatljiv, afirmacija je koncepta Taktilne galerije koji upućuje na važnost i potrebu pristupačnosti likovne umjetnosti osobama oštećena vida. Toj temi posvećena je druga cjelina u kojoj su, između ostalog, izložene skulpture slijepog kipara Remzije Đumišića iz 1961. Riječ je o prvoj izložbi na kojoj je bilo dopušteno dodirivati izloške, što je predstavljalo inovaciju u muzejskoj struci. Izložbeni koncept Taktilne galerije prvi je put definiran tom sintagmom u katalogu izložbe keramike Ljerke Njerš Ciklus Aquariusa iz 1980. Za ovu izložbu kiparica je ustupila skulpturu „Razlistana forma“ koja je bila izložena i 1980.

 

Fotografirao: Renato Vukić

U trećoj izložbenoj cjelini raznovrsnom dokumentacijom i fotografijama s više izložbi i projekata tematizira se pristupačnost i provedba prilagodbe muzejskih sadržaja, prostora i komunikacije s posjetiteljima. Istaknuto je nekoliko primjera. U suradnji s pariškim Louvreom 2005. realizirana je izložba Dodir Antike koja je predstavljala prekretnicu na području prilagodbe. Ta je izložba bila prva u potpunosti prilagođena posjetiteljima s raznim vrstama invaliditeta. Tada je održana i prva edukacija o pristupačnosti i prilagodbama za posjetitelje s invaliditetom. Od tada se edukacije o pristupačnosti i prilagodbama u prostoru Tiflološkog muzeja i izvan njega odvijaju kontinuirano. Izložbom konceptualnog umjetnika Vlade Marteka Čitajte gledanje iz 2015. omogućeno je slijepim osobama da korištenjem jedinstvenih oblika prilagodbe dožive avangardnu umjetnost.

Prostor Tiflološkog muzeja svojim aktivnostima postao je mjesto višeosjetilnog doživljaja, učenja i druženja te mjesto susreta različitih skupina korisnika. Te su aktivnosti putem edukativnih i pedagoških programa predstavljene u završnom dijelu izložbe naslovljenom Novi koraci. Vrijedno je istaknuti pedagoški program Album kojim se skreće pozornost na to da muzejski predmeti imaju snagu potaknuti sjećanja kod osoba s Alzheimerovom bolesti. Pedagoško-edukativnim programima i inkluzivnom muzejskom praksom muzej potiče sudjelovanje marginaliziranih i isključenih pojedinaca i grupa, stvarajući tako bolje uvjete za samorazvoj i promjene koje će voditi prema društvenoj jednakosti.

Ovom izložbom ujedno se obilježava i petnaesta obljetnica od otvorenja aktualnog četvrtog stalnog postava Tiflološkog muzeja u sklopu kojega je predstavljen i projekt Stalni postav kao poticaj za taktilno-kinestetičke radionice s pripadajućom izložbom Rak i mir.

Izložba se može razgledati do 12. veljače 2024.

(Nevenka Ćosić)


 

Izvor: Galerija AMZ

Galerija AMZ – izložba posvećena remek djelu paleolitske umjetnosti

U Galeriji AMZ u Zagrebu otvorena je izložba „Altamira - Remek djelo prve umjetnosti“ posvećena prvom nalazištu špiljskih slikarija u svijetu koje je dokumentirano i prezentirano javnosti, remek djelu paleolitske umjetnosti smještenom u središnjem djelu kantabrijske obale u Španjolskoj.

Otkriće slikarija u spilji Altamiri objavio je Marcelino Sanz de Sautuola 1880. u knjizi Kratke bilješke o nekim pretpovijesnim artefaktima iz provincije Santander sugeriravši po prvi put postojanje istinske umjetnosti stvorene u tako dalekom razdoblju kao što je gornji paleolitik. Malo tko je bio spreman priznati činjenicu da je takva umjetnost mogla nastati rukama i promišljanjem nekoga tko se u ono vrijeme nazivao „pračovjekom“, što je dovelo do odlučnog odbijanja ondašnje znanstvene zajednice koja je njegovala konzervativnije ideje o podrijetlu čovječanstva.

Uvodni dio izložbe približava kontekst špilje, klimu, okoliš i životinjski svijet tijekom gornjeg paleolitika, zatim najpoznatija nalazišta pećinske umjetnosti u Europi, kao i neke od glavnih artefakata pronađenih u Altamiri poput koštane lopatice koja pripada Magdalenskoj kulturi ili kremenog strugača Solitrenske kulture. Posjetitelji saznaju kako su umjetnici Altamire bili muškarci i žene poput nas, s kojima dijelimo fizički izgled, manualnu spretnost, intelektualni kapacitet i sposobnost komuniciranja s drugima, što se sve odražava u njihovim umjetničkim kreacijama. Živjeli su zajedno u malim skupinama koje su često razmjenjivale predmete, pojedince i ideje, stvarajući tako kulturne mreže diljem kontinenta u kojima su umjetnički izričaji igrali istaknutu ulogu kao sredstvo prenošenja simboličkog mišljenja.

Na izložbi se mogu vidjeti brojni životinjski likovi naslikani na stijenama i svodovima špilje – bizoni, konji i košute, prikazani pojedinačno i u skupinama, u mirovanju i u pokretu, s izvanredno naglašenim pojedinostima anatomije i pokreta. Slikarije su nastale korištenjem boja biljnog i mineralnog porijekla, s vodom kao vezivnim sredstvom, naizgled krhkom tehnikom koja je omogućila da se boja stopi s podlogom stijene tijekom vremena i traje tisućama godina.

Prikazane životinje vjerojatno ne predstavljaju najbrojnije životinjske vrste, već one koje su imale posebno značenje u pogledima na svijet, mitovima i kulturi naših predaka. U najstarijim razdobljima prije više od 25.000 godina prevladavali su crveno obojeni konji, u kasnijoj eri jeleni uklesani na zidovima, dok je najčešće prikazivana životinja u posljednjoj fazi bio bizon.

Izložba se može razgledati u Galeriji AMZ do 20. siječnja 2024.

(Ivan Guberina)


 

Izvor: Gradski muzej Varaždin

„Bistra kaplja vrednija od zlata“ – izložba o kulturi vina i vinskoj baštini varaždinskog kraja

U Gradskom muzeju Varaždin prošli mjesec otvorena je velika izložba Bistra kaplja vrednija od zlata - vinska kultura i tradicija varaždinskog kraja, posvećena kulturi vina i bogatoj vinskoj baštini varaždinskog kraja. Izložbu je priredio Etnografski odjel povodom 90-te godišnjice osnutka tog odjela, a realizirana je u suradnji s ostalim muzejskim odjelima - Arheološkim odjelom, Galerijom umjetnina, Kulturno-povijesnim odjelom, Povijesnim odjelom, Prirodoslovnim odjelom i Konzervatorsko-restauratorskim odjelom, kako bi se posjetiteljima omogućio multidisciplinarni prikaz ove teme.

Više od 300 izloženih predmeta iz fundusa GMV-a pruža uvid u višestoljetnu vinsku i vinogradarsku povijest i tradiciju ovog kraja. Osim kulturološkog aspekta, izložba sagledava i ekonomski i socijalni aspekt vina, oblikovanje raznih običaja, vjerovanja i tradicija vezanih uz uzgoj vinove loze, proizvodnju vina te njegovu konzumaciju, kao i umjetničke dimenzije vina - likovni izričaj, glazbu i književnost.

Stanovnici varaždinskog kraja nadaleko su poznati po ljubavi prema dobroj kapljici i posebnom odnosu prema vinu koje je do današnjeg dana zadržalo status dominantnog alkoholnog pića. Vino je nekada bilo dio svakodnevne prehrane, okrepa, ali i važan obredni rekvizit neizostavan u slavljima i prastarim vinopijačkim običajima, a i danas prožima sve segmente našeg društva i života.

Izložba je podijeljena na tematske cjeline: Povratak korijenima, Zemlja, zrak, voda, vatra, Zelene gorice, zlatni grozd, rujno vince, C₆H₁₂O₆ → 2C₂H₅OH + 2CO₂, Vinski obrti i Vinska arhitektura, koje posjetiteljima otkrivaju kompleksnu povijest vina, njegovu ekonomsku važnost i simbolički značaj, tranziciju od tradicionalnog načina uzgoja vinove loze i proizvodnje vina do suvremenog vinogradarstva, uz osvrt na proces prerade grožđa i proizvodnju vina, stare autohtone sorte, vinske obrte – bačvarstvo, lončarstvo, pletarstvo te evoluciju posuda i materijala za čuvanje, skladištenje i konzumaciju vina.

 

Izvor: Gradski muzej Varaždin

Uvodni dio izložbe naslovljen Povratak korijenima vraća nas u davnu prošlost i otkriva porijeklo vinove loze i povijest vina. U sjeverozapadnoj Hrvatskoj postoji dugi povijesni kontinuitet uzgoja vinove loze i proizvodnje vina. Iz gospodarskog gledišta vinogradarstvo je imalo ogromnu ekonomsku važnost još u srednjem vijeku, a nasadi vinove loze zauzimali su značajne površine. Kao dio feudalnih podavanja Varaždinaca vino se spominje već 1209. godine u privilegiju kralja Andrije II. Arpadovića. Zbog velike potražnje za vinom, uz postojanje povoljnih preduvjeta, proizvodnjom vina bavili su se svi društveni slojevi. Nakon višegodišnje restauracije na izložbi se može vidjeti rimska bačva iz 1. stoljeća, pronađena 2016. godine u koritu rijeke Plitvice kod Kelemena, jedini je takav nalaz s područja Varaždinske županije. Bačva je nakon što je odslužila svoju primarnu skladišnu i transportnu funkciju, sekundarno korištena kao obloga bunara, što je bio čest slučaj u antičkim naseljima i rimskim vilama. Rimljani su izradu drvenih bačvi preuzeli od Kelta, a njihova je uporaba predstavljala veliki napredak u načinu čuvanja, skladištenja i transporta vina.

Druga tematska cjelina Zemlja, zrak, voda, vatra daje pregled svih čimbenika koji utječu na grožđe i vino, opisuje morfologiju vinove loze i daje prikaz tradicionalnih metoda obrade i uzgoja koje su ostale nepromijenjene sve do druge polovice 19. stoljeća kad su tehnološki razvoj i znanost znatno unaprijedili vinogradarstvo. U praksi ovdje se dugo održao starinski, primitivan način obrade vinograda bez prevelike brige o lozi i uglavnom se sve prepuštalo prirodi. Pojavom teških bolesti vinove loze - pepelnice, filoksere i peronospore u drugoj polovici 19. stoljeća, dolazi do prekretnice u vinogradarskoj praksi i primjene novih znanja i mjera, poput sumporenja i špricanja modrom galicom. Tijekom desetljeća intenzivne obnove vinograda neke su se stare sorte prestale uzgajati čime je dio vinogradarske baštine ovog kraja nepovratno izgubljen.

Tematska cjelina Zelene gorice, zlatni grozd, rujno vince priča je o berbi i najvažnijem danu za svakog vinogradara, kad se nakon cjelogodišnjeg rada i brige o lozi ubiru plodovi tog rada. Berba je i društveni događaj koji okuplja obitelj, prijatelje i susjede, a prati je veselo raspoloženje, pjesma te dobro jelo. Izloženi predmeti, fotografije i vinogradarska oprema: škafovi, pute, bednji, greštalini, muljača i starinska drvena preša prikazuju proces prerade grožđa – branje, muljanje i prešanje. Dio priprema za izložbu odvijao se na terenu gdje su snimani kratki dokumentarni filmovi s prikazom berbe, prešanja na staroj drvenoj preši, ali i svjedočanstva suvremenih vinara o izazovima s kojima se suočavaju danas.

Nekada bogatoj tradiciji kućnih obrta i zanatske proizvodnje varaždinskog kraja danas se, nažalost, gubi trag. Tradicijski obrti usko vezani za vinarstvo i vinogradarstvo - lončarstvo, pletarstvo i bačvarstvo, od iznimnog su značaja u etnologiji varaždinskog kraja, a odnose se na izradu posuda za pohranu, skladištenje, prijevoz vina i njegovu konzumaciju. Izloženi drvodjelski i bačvarski alati, glineni proizvodi lončarskih centara Jerovca, Bedenca i Dubravca kod Ivanca svjedočanstvo su tradicionalnih znanja i vještina specijaliziranih majstora i čuvara višestoljetne tradicije koja se prenosila generacijama.

Posljednja tema posvećena je staroj vinogradarskoj kleti koja je posebno vrijedan dio naše tradicijske graditeljske baštine, ali i dio fizičkog, duhovnog i kulturnog identiteta ovog kraja. U povijesnom razvoju tradicijskog graditeljstva ništa nije tako skladno i nenametljivo uklopljeno u prirodni krajolik kao što su to nekada bile vinogradarske kleti, nanizane na hrptovima brežuljaka. Za potrebe izložbe rekonstruirani su određeni arhitektonski elementi karakteristični za ove tradicijske objekte.

Autorica stručne koncepcije je Nataša Mihinjač, a izložba je postavljena za razgled do 15. rujna 2024. godine u palači Herzer.

(Gradski muzej Varaždin)


 

Izvor: Muzej grada Rijeke

„Kazalište priča II“ – izložba scenografskih rješenja Doriana Sokolića

U Palači šećera u Rijeci otvorena je izložba »Kazalište priča II – Izbor scenografskih rješenja Doriana Sokolića za riječko Kazalište« koja publici predstavlja makete koje je Dorian Sokolić izradio kao glavni scenograf riječkog kazališta pripremajući se za izradu inscenacija za operne spektakle kao što su Aida, Norma i Nabucco.

Upravo su skice, makete i kostimi koje su Muzeju 1990-ih donirali scenograf Dorian Sokolić i kostimografkinja Ružica Nenadović-Sokolić, nakon radnoga vijeka provedenog u riječkom HNK Ivana pl. Zajca, srž Zbirke kazališne građe Muzeja grada Rijeke.

Dolaskom u riječko kazalište 1954. godine, na poziv tadašnjega intendanta Drage Gervaisa, Dorian Sokolić naslijedio je kolege Antuna Žunića, Vladimira Žedrinskog i Sergeja Kučinskog, a Ružica Nenadović-Sokolić postala je prva stalna kostimografkinja u povijesti riječkoga kazališta. Dorian Sokolić upisao je 1950. godine Akademiju primenjenih umetnosti u Beogradu gdje je zahvaljujući najboljem ponuđenom rješenju odabran kao pobjednik internog natječaja za izradu scenografije za predstavu Staklena menažerija Tennesseeja Williamsa koja se postavljala u Savremenom dramskom pozorištu. Po završetku studija karijeru je započeo u kazalištu u Smederevu te u beogradskom dječjem kazalištu Boško Buha, a nastavio i završio u Rijeci gdje je u razdoblju od 1969. do 1980. djelovao kao intendant s najdužim radnim vijekom na toj poziciji u povijesti kazališta.

 

Izvor: Muzej grada Rijeke

Muzej grada Rijeke u svom fundusu čuva makete koje je Sokolić izradio pripremajući se za izvedbu finalnih scenografskih rješenja. Riječ je o scenografijama u malom koje su, sudeći prema sačuvanoj foto-dokumentaciji, vrlo vjerne konačnim izvedbama na sceni. Autor se prilikom izrade posvećivao svakom detalju i pomnom odabiru materijala koji će najbolje dočaravati konačni izgled.

Uglavnom se radi o rješenjima koja svjedoče o modernom pristupu kojim je Dorian Sokolić napravio stilski otklon od dotadašnjega realističnog pristupa svojih prethodnika. Premda minimalističke njegove su scenografije dočaravale željeni ugođaj te davale zaokruženi okvir događanju ne opterećujući pritom radnju i izvođače. Isticale su se efektnošću, a bile su i dovoljno suptilne da ne preuzmu pažnju promatrača.

Radeći na inscenaciji za veliki operni spektakl Aidu, 1985. godine, Sokolić je realizirao pomičnu konstrukciju s mogućnošću triju promjena kojima su se otvarali i zatvarali bočni i središnji prolazi ovisno o razvoju radnje. Zlatna boja asocirala je na bogatstvo i raskoš egipatskoga života u hramu i skladno se nadopunjavala s monumentalnim kostimima koje je izradila Ružica Nenadović-Sokolić, Dorianova supruga i stalna suradnica što ih je činilo jedinstvenim scenografsko-kostimografskim parom. Čak šest stepeničastih krakova poslužilo je kao efektna kulisa za smještaj velikoga broja izvođača – članova zbora, statista i protagonista čime se dodatno intenzivirao dojam moći egipatske vladarice.

S novim modernističkim idejama Sokolić se susretao izvan domovine: u Parizu, kazališnim radionicama u Pragu i Bratislavi, na kvadrijenalima u Pragu i Međunarodnom trijenalu pozorišne scenografije i kostimografije u Novom Sadu, na kojem je sudjelovao od osnutka 1966. godine. Dorian Sokolić stremio je redukcionizmu i pročišćenoj formi pouzdajući se u pravilo „manje je više“. S tek nekoliko konstrukcijskih elemenata oblikovao bi scenu „pogađajući“ srž prizora i zajedno s ostalim scenskim elementima kreirao zaokruženu sliku.

Autorica izložbe je Deborah Pustišek Antić.

(Muzej grada Rijeke)


 

Izvor: Zavičajni muzej Našice

„Kad cvatu bijeli ljiljani“ – izložba približava posebnosti proslave Antunova u našičkom i slatinskom kraju

U Zavičajnom muzeju Ozalj 16. prosinca 2023. godine otvorena je izložba autora Miroslava Šarića pod nazivom „Kad cvatu bijeli ljiljani“ koja prikazuje materijalnu i nematerijalnu baštinu štovanja sv. Antuna Padovanskog, sveca koji je u hrvatskoj kršćanskoj duhovnosti, uz Isusa i Blaženu Djevicu Mariju, imao najveću popularnost.

Izložba brojnim nabožnim predmetima, slikama, molitvenicima, krunicama, sakralnom plastikom, vezivom za oltare, cvijećem i zavjetnim darovima posjetiteljima približava posebnosti proslave Antunova kroz povijest i sadašnjost u Našicama i Sladojevcima.

Pučka se pobožnost stoljećima baštini i prenosi s koljena na koljeno te pridržava pravila Rimokatoličke crkve. Prati čovjekov život od rođenja do smrti, prožima se kroz godišnje blagdane, običaje i svakodnevni život. Označava različite izvanjske prakse, kao npr. molitveni tekstovi i popijevke, čašćenje posebnih mjesta, znakovlje, medalje, odjeća, običaji, procesije i dr. Također, označava različite bogoštovne oblike, javne ili privatne, koji ne slijede liturgijske modele, nego posebne oblike u skladu s duhom i kulturom pojedinog naroda. Jednostavnijim molitvama i vježbama okupljeni vjernici iskazuju poštovanjem pojedina Božja svojstva ili Isusa Krista, Duha Svetoga, Majku Božju ili pojedinog sveca. Cilj svih pobožnosti je da vjernik unaprijedi svoju vjeru i odanost Bogu.

 

Izvor: Zavičajni muzej Našice

Sveti Antun Padovanski rođen je oko blagdana Velike Gospe 1195. godine u Lisabonu pravim imenom Fernando de Bulloes y Taveira de Azevedo. U dvadesetoj godini života stupio je u red sv. Augustina gdje je zaređen 1219. godine. Povorka s relikvijama prvih mučenika franjevaca snažno je utjecalo na sv. Antuna te je 1220. godine stupio u red siromašne male braće sv. Franje Asiškoga. Ime Antun uzeo je po sv. Antunu Pustinjaku, zaštitniku franjevačke crkve. Umro je 13. lipnja 1231. u Arcelli kod Padove u 37. godini života. Papa Grgur IX. 30. svibnja 1232. godine proglasio ga je svetim u do sada najkraćem procesu kanonizacije u povijesti Crkve. Vjernici se sv. Antunu Padovanskom posebno utječu tražeći izgubljene stvari. Sveti Antun, patron je franjevaca, biskupija, gradova, zaštitnik onih koji se vole, bračnih drugova, žena, djece, putnika, poniženih, potlačenih, siromaha. Pomoćnik je kod neplodnosti i kod porođaja. Zaštitnik je od demona, groznice, kuge, brodoloma, ratnih nevolja, vodene bolesti, bolesti očiju. Sveti Antun štuje se i kao zaštitnik propovjednika, budućih majki, dojilja, ribara, mornara, starih ljudi, žetvi, stoke, pošte, gladovanja i vjere u Presveti sakrament.

Svetog Antuna Padovanskog štuju svi narodi i kao svog sveca zaštitnika uzimaju i pripadnici drugih vjera i religija, primjerice pravoslavci i muslimani. Antunovska pobožnost odlikuje se kao čudotvorna, a k tome i karitativna. Ona je najizrazitiji tip katoličkog pučkog štovanja svetaca.

Izložba pučke pobožnosti svetom Antunu Padovanskom ima značajnu vrijednost i ulogu u današnjem vremenu u kontekstu očuvanja kulturne baštine, promicanju duhovnosti te razumijevanju i poštivanju povijesnih i vjerskih vrijednosti. Kombinacija svjetovnog i sakralnog u ovoj izložbi omogućava doživljaj emotivne i duhovne komponente kroz umjetnost koja istovremeno odražava svakodnevni život i duhovne vrijednosti. Neposredni kontakt koji je autor imao sa članovima zajednice, rezultirao je prikupljanjem bogatog materijala koji pomaže razumijevanju konteksta, društvenih dinamika i senzibiliteta povezanih s ovom temom.

Izložba u Ozlju ostaje otvorena do 18. veljače 2024. te čeka sljedeće otvorenje proljetnim i ljetnim mjesecima u Županji i Vukovaru.

(Miroslav Šarić, Zavičajni muzej Našice)


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr