ICOM Hrvatska od ove godine započinje s inicijativom „Dani hrvatskih muzeja“. Dan/i hrvatskih muzeja osmišljeni su kao nacionalno druženje muzejskih djelatnika Hrvatske, okupljenih oko ideje izvrsnosti po muzejskoj izvedbi i formalizirani u četiri osnovne kategorije nagrada po kojima ICOM Hrvatska nastoji promovirati muzejsku djelatnost u Republici Hrvatskoj sukladno ključnim idejama koje ICOM, središnji globalni ured u Parizu, podstiče sukladno politikama UNESCO-a.
Pravilnik o nagradama Hrvatskog nacionalnog odbora ICOM-a te dva dodatna priloga vezana uz postupak predlaganja i kriterije po pojedinoj kategoriji nagrada dostupan je na mrežnim stranicama ICOM-a Hrvatska. Ako po istim postoje određene nejasnoće vrlo rado ćemo ponuditi dodatna pojašnjenja, po vašem upitu.
ICOM Hrvatska, po pozivu traži izvrsne muzejske projekte realizirane unutar zadnjih 18 mjeseci po sljedećim kriterijima:
1. Međunarodna suradnja (nagrađuje se projekt u kojem najmanje jedan partner ima sjedište izvan Republike Hrvatske);
2. Međusektorska suradnja (nagrađuje se projekt koji obuhvaća partnere iz najmanje dva različita sektora, uključujući projektne suradnje s lokalnim zajednicama);
3. ICOM-ova tema Međunarodnog dana muzeja (nagrađuje se projekt komplementaran s godišnjom ICOM-ovom temom Međunarodnog dana muzeja);
4. Inovativne/održive muzejske prakse (nagrađuje se projekt koji je inovativan i/ili održiv u kontekstu muzejske prakse u Republici Hrvatskoj).
Završno događanje, uključujući dodjele nagrada ICOM Hrvatska po gornjim kriterijima održat će se u gradu Rijeci 7. i 8. prosinca 2023. kada će biti održana i godišnja izborna skupština ICOM Hrvatska za mandatno razdoblje 2023. – 2026.
Opća konferencija Međunarodnog vijeća za spomenike i spomeničke cjeline (ICOMOS) 2023. održana je u Sydneyju od 31. kolovoza do 9. rujna, okupivši nekoliko tisuća sudionika iz svih dijelova svijeta. Potpredsjednica ICOMOS-a Hrvatska, Goranka Horjan, i član Izvršnog odbora, Sanjin Mihalić, predstavljali su hrvatsku delegaciju izabranih predstavnika koji su sudjelovali u aktivnostima plenarne skupštine i radu savjetodavnih tijela te u izbornom procesu za Upravni odbor ICOMOS-a za sljedeće trogodišnje razdoblje. Generalna konferencija je uz plenarne sesije i izvrsne ključne govornike pružila mogućnost sudjelovanja delegata u brojnim znanstvenim panelima, radionicama i predavanjima. Posebna pozornost je posvećena posljedicama klimatskih promjena, održivim modelima upravljanja baštinom i postizanju ravnoteže između kulturne I prirodne baštine. U tom smislu „Četiri R panela“ (Resilience, Responsibility, Rights and Relationships) upozorila su na opasnosti koje prijete kada se ne poštuju prava ljudi što se proteže na čitav niz poveznica s kulturnom baštinom i pitanjima o odgovornosti da se na uključiv način omogući jednako pravo svima na pristup baštini. S time je povezana i potreba izgradnje otpornosti kako bi se kulturna i prirodna baština učinila dostupnima na održiv način.
Hrvatski predstavnici aktivno su se uključili u radionicu na kojoj je UNESCO predstavio okvir kompetencija za upravljanje kulturnom baštinom i mogućnosti njegove primjene za poboljšanje upravljanja lokalitetima, procjenu individualnih i organizacijskih kompetencija, razvoj tečajeva za izgradnju kapaciteta i akademskih programa. Naši stručnjaci podijelili su svoje viđenje prilagodljivosti okvira na globalnoj razini i kako će on utjecati na baštinsku struku u budućnosti. Uočena je potreba da se takva radionica napravi u Hrvatskoj za baštinske stručnjake s posebnim naglaskom na muzejsku struku pa će to biti inicijativa za program u 2024. godini. Posebno je zanimljiva primjena izrađenog okvira kompetencija za praktičare u području baštine koji dolaze iz ustanova u kulturi kao i primjena okvira kompetencija za institucije gdje kroz povezivanje i izgradnju kompetencija koje uključuju potrebna znanja i vještine kao nadogradnju osnovnog akademskog formalnog obrazovanja za adekvatno osposobljavanje za djelovanje u području baštine.
Izdvajamo i aktivno sudjelovanje u radionici posvećenoj ICOMOS-ovoj povelji o kulturnom turizmu koja može poslužiti kao glavna smjernica i dokument s ovlastima za obraćanje donositeljima odluka i dionicima s autoritetom. Evidentirano je da postoji potreba i prilika za ponovno kalibriranje vječnog prisutnog ekonomskog elementa u turizmu temeljenog na rastu, te prepoznavanje i ublažavanje njegovih neodrživih aspekata. Održiva načela i aktivizam zagovaranja suočavanja s posljedicama klimatskih promjena zahtijevaju djelovanja na svim razinama, koja su i osobna i zajednička i profesionalna.
Održivi i novi modeli u muzejskoj djelatnosti istaknule su kolegice iz Francuske koje propituju rješenja za izolaciju i nova rješenja za kontrolu vlage i temperature u muzejima kako bi se izbjeglo korištenje klimatizacije koja ne samo da nije ekološki pozitivno rješenje već i znatno opterećuje budžete muzeja. Kao primjer dobre prakse naveden je Muzej u Dijonu. Posebno se upozorilo na mudrost primjene tradicijskih tehnoloških rješenja, korištenja prirodnim materijalima i naslijeđenog znanja koje se premalo upotrebljavaju u baštinskim rješenjima. Pri tome se ne propituje važnost potrebe zaštite već kako prostore zaštiti od vrućine a istovremeno dobiti bio-klimatsku arhitekturu. Važno je ispitati mogućnosti korištenja pasivne energije, no to nas ponovno vraća na kompetencije u sektoru jer je potrebno imati stručnjake koji posjeduju primjenjiva znanja u tom području da bi mogli planirati potrebna rješenja. Baština je prepuna izbora dobrih materijala, a tradicijska arhitektura dobrih rješenja. Neki se već koriste za nove materijale kroz, primjerice, 3D ispisivanje ili korištenje prirodne ventilacije. Istaknuli bismo izjavu poznatog suvremenog arhitekta Philippea Rahma koji kaže kako danas arhitekt mora „crtati klimu, a ne geometrijske oblike“. Predstoje i izazovi za konzervatorsku struku koja se mora odmaknuti od fasada i prozora i pozabaviti novim rješenjima. Za to je potrebna dobra dijagnostika, a zelena konzervacija podrazumijeva integrativni pristup građevini, identifikaciju posebnosti prostorija i kako na suvremeni način očuvati povijesni prostor.
Od ostalih tema koje su bile zastupljene na panelima treba naglasiti bavljenje standardima za nominacije na Popis svjetske prirodne i kulturne baštine te potrebu koordinacije nacionalnih i regionalnih tijela kao i pravnih regulacija koje je potrebno prilagoditi kako bi se osiguralo da se lokacijama upravlja prema dobro razrađenim planovima upravljanja. Na to se nadovezuje i tema baštine za budućnost u kojoj je upravljanje odnosima između sadašnjih i budućih baštinika iznimno važno. Uviđa se kako se želi zaštiti previše toga pa je potrebno anticipirati što je u budućnosti održivo.
(Goranka Horjan)
Fotografirao: Saša Nikolić
Zavičajni muzej Buzet – izložba o gradnji Istarskog vodovoda
Povodom „Subotine“, Dana Grada Buzeta i 90. obljetnice izgradnje Istarskoga vodovoda, u buzetskom je Zavičajnom muzeju u sklopu manifestacije „Subotina po starinski“ otvorena izložba „90 godina Istarskog vodovoda u Buzetu“ čiji je autor Saša Nikolić, voditelj Muzeja.
Istarski vodovod d. o. o. Buzet, okosnica je vodoopskrbnoga sustava Istre. Njegova je izgradnja započela 1930. kaptažom izvora Sv. Ivan kraj Buzeta čime se počela ostvarivati zamisao kompleksnoga rješenja opskrbe pitkom vodom što je jedan od najvećih infrastrukturnih zahvata u povijesti istarskog poluotoka.
Kamen temeljac, oblika malog obeliska s pohranjenom posvetom o početku izgradnje na pergament papiru, kao simbol početka izgradnje velikog Istarskog vodovoda, postavljen je u blizini crkvice sv. Ivana kod Buzeta, dana 28. listopada 1930. godine. Do 28. listopada 1933. godine kada je kompleks svečano pušten u pogon, bili su izvedeni svi radovi na kaptaži izvora, uređaji za kondicioniranje vode, strojarnica, gravitacijski cjevovod od Buzeta do Sv. Stjepana, crpna stanica Sv. Stjepan, tlačni cjevovod, rezervoar Medici i opskrbni cjevovod Medici, Leganisi, Oprtalj, Triban, Buje.
Fotografirao: Saša Nikolić
U arhivi Istarskog vodovoda čuva se bogata fotodokumentacija gdje su prikazane različite faze gradnje cjevovoda, kupole na izvoru Sv. Ivan, melioracije rijeke Mirne i slični građevinski zahvati. Za potrebe izložbe odabrano je 36 fotografija s područja Buzeta i bliže okolice čije uvećane reprodukcije čine temelj postava u Muzeju.
Osim toga izložen je i dio namještaja (pisaći stol od punog drva s foteljom, stol za goste od punog drva s četiri stolice i ormar od punog s staklenim vratima) kupljenog krajem 70-ih godina prošloga stoljeća koji su bili dio ureda prijašnjih direktora Vodovoda. Nasuprot je izložen, kako je zapisano u inventarnoj knjizi, i „stol od tvrdog drva, pronađen na tavanu u Istarskom vodovodu Buzet“ i komplet odgovarajućih stolica.
Fotografirao: Saša Nikolić
U ormaru je izložen i jedan od mnogih albuma s originalnim fotografijama, kao izbor planova i projekata izgradnje nekih od objekata koji i danas čine strukturu Istarskog vodovoda. Na velikom TV ekranu prikazuju se dva kraća filma – prvi je nastao početkom 30-ih godina u vrijeme gradnje Vodovoda na kojemu su prikazane različite faze gradnje i dijelovi postrojenja, te proslave otvorenja u Bujama i Buzetu. Na proslavi u Buzetu voda je potekla iz dviju metalnih špina od kojih je jedna sačuvana i sastavni je dio postava. Na drugom, promotivnom, filmu govori se o sadašnjosti i budućim projektima Vodovoda.
Izložba se može pogledati u Zavičajnom muzeju u Buzetu do kraja rujna 2023.
(Saša Nikolić)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr