U Arheološkom muzeju u Zagrebu (AMZ) sredinom svibnja otvorena je mala, ali zanimljiva izložba Slavko Šohaj – muzejske godine koja tematizira slikarevu višedesetljetnu karijeru muzejskog crtača, a koja ujedno posjetitelje upoznaje s ulogom crteža kao neizostavnog dijela arheološke dokumentacije.
U arheologiji postoji crtež koji je dio terenske dokumentacije te crteži arheoloških predmeta i rekonstrukcije kao popratni materijal u znanstvenim objavama ili na izložbama. Kako ističe autorica izložbe, viša kustosica dokumentaristica AMZ-a Miljenka Galić, u arheologiji crtež danas ravnopravno koegzistira uz fotografiju i nove tehnologije, čak ima i neke prednosti jer u odnosu na fotografiju radi selekciju bitnog od nebitnog te uz naglašavanje detalja i prikaze presjeka omogućuje njegovo lakše razumijevanje.
Isprva su crteže i skice radili sami kustosi, no s vremenom se ravnatelji okreću likovno obrazovanim crtačima koji bi mogli tehnički što stvarnije predočiti arheološke predmete. Danas ipak prednost imaju crtači koji su po struci arheolozi jer upravo njihova stručna znanja doprinose boljoj interpretaciji prikazanog predmeta.
Arheološki muzej je kroz svoju povijest na radnom mjestu muzejskog crtača imao nekoliko „likovnjaka“ koji bi se na tom radnom mjestu kratko zadržali – Antoniju Tkalčić Koščević od 1924. do 1927., Omera Mujadžića od 1927. do 1931. te Roksandu Zurunić-Cuvaj od 1931. do 1935. Odlaskom potonje ravnatelj Viktor Hoffiller ponudio je zaposlenje Slavku Šohaju za kojeg je procijenio da će se „najlakše priviknuti na crtačku tehniku“.
S druge strane, Šohaj (1908. – 2003.) koji je završio slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u klasi profesora Vladimira Becića i Ljube Babića,usavršavao se u Parizu, te je osim slikarstva studirao i glasovir, prihvatio je posao muzejskog crtača jer je to za njega značilo financijsku sigurnost i redovite prihode posebice u kontekstu njegove tadašnje obiteljske situacije. Crtao je arheološke predmete za kataloge muzejskih predmeta, grafičku opremu za izložbe te crteže za znanstvene objave u muzejskom časopisu Vjesnik. Na toj poziciji je ostao do 1966. godine.
Izložba se uz informativne panoe sastoji od par vitrina u kojima su Šohajevi crteži iz Arhiva i Zbirke starih primijenjenih crteža AMZ-a izloženi uz arheološke predmete kako bi se posjetitelj mogao uvjeriti u vjernost prikaza arheološke materije. No, izloženo je i par umjetničkih crteža koji, za razliku od anonimnog, znanstvenog crteža, otkrivaju umjetnikov osobni rukopis – autoportret (1930.) posuđen iz Grafičke zbirke NSK te crteži ženskih likova iz 1960-ih godina u posjedu Kabineta grafike HAZU i Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku.
Muzej za umjetnosti i obrt u suradnji sa XVI. gimnazijom iz Zagreba predstavio je sredinom prošlog mjeseca eukativnu igru „Igraj na umjetnost!“, prvu takve vrste u Hrvatskoj, namijenjenu edukaciji i približavanju kulture na zabavan i inovativan način učenicima osnovnih i srednjih škola.
Kreativni koncept i prototip ove društvene igre edukativnog karaktera baziran je na fundusu Muzeja za umjetnost i obrt, a nastao je u sklopu projekta „Koracima umjetnosti“ u okviru kojega su se učenici XVI. gimanzije upoznali s društvenom ulogom i potencijalima muzeja, koncepcijom stalnog postava i povremenih izložbi, zbirkama, depoom i drugim segmentima muzeja. Igru su razvili učenici ove poznate zagrebačke gimnazije pod vodstvom Maje Marović, profesorice likovne umjetnosti i voditeljice Likovne grupe u suradnji s Pedagoškim odjelom Muzeja za umjetnost i obrt pod vodstvom muzejske pedagodinje Ive Novak. Samostalno su dizajnirali izgled igraće ploče i izradili njen prototip dok je dizajn ostalih elemenata igre, zbog ograničenog broja susreta, odrađen naknadno suradnjom Pedagoškog odjela MUO i dizajnerskog Studia Čendak.
Izvor: Muzej za umjetnost i obrt
Igra „Igraj na umjetnost!“ razvijena je u dva formata - manja za stolno igranje koja sadrži pijune te veća za podno igranje koju igraju ljudi, a mogu je igrati sve dobne skupine. Igrači igraju uloge kustosa i kreću se kroz različita povijesna razdoblja i stilove, koristeći kartice na kojima su postavljena pitanja iz područja povijesti umjetnosti te na taj način uče. Osmišljena je tako da igrači predstavljaju „kustose“ koji se bacanjem kocke kreću po ploči i sakupljaju muzejske predmete te grade izložbe po određenim zadanim kriterijima, a pobjednik je „kustos“ koji prvi izgradi izložbu.
Projekt „Koracima umjetnosti“ odobren je i financiran prema raspisanom Pozivu za financiranje projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2022./2023. Ministarstva znanosti i obrazovanja. Program je realiziran s ciljem da se kroz interaktivna izlaganja muzejskih pedagoginja, razgovore, zajedničko promišljanje, kritički pristup i likovno-kreativne radionice približi učenicima Likovne grupe, a posredno i svim učenicima škole, muzejska ustanova na svim razinama te osmisli i realizira društvena igru edukativnog karaktera koja će služiti budućim generacijama za neka druga kreativna rješenja koja će kod mladih stvoriti pozitivan odnos prema estetskim vrijednostima umjetničkog djela i razvijati kulturu posjećivanja muzejskih i galerijskih ustanova.
(I.G.)

Izvor: Muzej grada Zagreba, iskaznica Emilija Laszowskog za povlaštenu vožnju vlakom iz 1902. izdana u Budimpešti
Muzej grada Zagreba – približen život i rad prvog kustosa i ravnatelja Emilija Laszowskog
U Muzeju grada Zagreba ovo proljeće predstavljen je izložbeni projekt Laszowski – utemeljitelj koji javnosti približava život i rad prvog ravnatelja Muzeja grada Zagreba te njegovog prvog kustosa – Emilija Laszowskog, vrhunskog intelektualca i erudita koji je svojim neumornim radom sačuvao od zaborava mnoga povijesna mjesta i vizure.
Riječ je o tzv. hibridnom izložbenom projektu koji uključuje virtualnu izložbu, ali i njeno proširenje u stvarni prostor u vidu mini-izložbi u predvorju Muzeja grada Zagreba koje korespondiraju s predmetima izloženim u stalnom postavu ili su dio fundusa Muzeja, a povezani su s Laszowskim. Mini-izložbe (4. travnja bila je otvorena prva, 8. svibnja druga izložba, a ciklički će slijediti i nove) smještene su u tzv. Crnoj Laszowski sobi posebno dizajniranoj za tu prigodu, a opremljene su dvojezičnim izložbenim legendama u uvećanom tisku, kraćom legendom na brajici, originalnim predmetom na zidu ili vitrini i velikim touch screen ekranom s virtualnom izložbom. Dodatni prilog pristupačnosti je i uvodna legenda snimljena na hrvatskom i međunarodnom znakovnom jeziku.
Virtualna izložba sadržava 16 tema koje dotiču sve segmente Laszowskovog života − od rođenja i odrastanja, obiteljskih odnosa i školovanja, preko ljubavi i prijateljstava, sve do različitih uloga i poslova koje je s predanošću obavljao: upravitelja Arhiva grada Zagreba i Knjižnice grada Zagreba, privremenog predsjednika i tajnika Dobrovoljnoga društva za spasavanje u Zagrebu, kustosa Arhiva Prvostolnoga kaptola zagrebačkoga te člana Zemaljskoga povjerenstva za očuvanje umjetnih i historičkih spomenika u kraljevinama Hrvatskoj i Slavoniji i još mnogih drugih.
Lik i djelo ovog velikog intelektualca koji je realizacijom brojnih akcija i publiciranjem više tisuća radova obilježio kulturni i javni život Zagreba od konca 19. i u prvoj polovici 20. stoljeća, predstavljeno je kroz više od šest stotina predmeta: digitaliziranu arhivsku građu, publikacije kojima je autor i urednik, publikacije koje tematiziraju E. Laszowskog, novinske isječke, kartoteku predmeta koje je darovao Muzeju, fotografije, slike, multimedijalne zapise kao i predmete izložene u u prostoru Muzeja grada Zagreba.
Izvor: Muzej grada Zagreba
Osim dijelova o njegovu životu i svestranom radu te djelovanju u Družbi „Braća Hrvatskoga Zmaja“, naglasak izložbe stavljen je na njegov muzejski rad, odnosno, inicijativu i osnivanje Muzeja grada Zagreba, prikupljanje predmeta i upravljanje Muzejom kroz utemeljiteljsku fazu u prvih dvadeset godina postojanja, od 1907. do 1925. godine. Kao sakupljač muzejskih predmeta i kustos bio je svjestan važnosti očuvanja baštine koja se pred njegovim očima rasipala ili propadala u podrumima i tavanima građanskih i plemićkih kuća, državnih i vjerskih objekata ili pak pri gradnji novih građevina, stavivši u fokus svoga rada senzibiliziranje javnosti za potrebu očuvanja svih svjedočanstava prošlosti.
Osmišljen je i Vodič Stopama Laszowskog koji na hrvatskom i engleskom nadopunjava šetnju aktualnim stalnim postavom Muzeja grada Zagreba, šestim po redu u njegovoj povijesti. Vodič naglašava predmete koji su bili izloženi u prvom stalnom postavu kada je Gradski muzej bio smješten u Kuli nad Kamenitim vratima, a koji je poznat samo iz opisa u novinskom članku iz 1910. godine.
Autorice izložbe su Dajana Batinić, viša dokumentaristica i voditeljica Odjela dokumentacije u MGZ; Milena Bušić, viša knjižničarka i voditeljica Knjižnice MGZ-a i Aleksandra Bugar, muz. savjetnica, Voditeljica Pretpovijesne i Antičke zbirke.
Virtualna izložba dostupna je na mrežnim stranicama www.laszowski.com, a različita događanja vezana uz cikličke izmjene fizičkih mini-izložbi u MGZ-u odvijat će se do sredine 2025. godine.
(I.G.)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr