Kada se termin „studijska zbirka“ prvi puta pojavio u Zakonu o muzejima 2018. godine (NN/18), kustosi su ga s odobravanjem dočekali. Problem prevelikog broja muzejske građe u pojedinim zbirkama postoji već dugo vremena, stoga je uvođenje studijske zbirke u muzejsku legislativu otvorilo prostor da se struka u sklopu Sustava matičnosti prve i druge razine okupi, raspravi i predloži efikasna rješenja.
Već 2019. godine pri redovitom matičnom obilasku matičarke prve razine dr. sc. Jacqueline Balen, Muzeju Brodskog Posavlja je preporučeno osnivanje studijskih zbirki u kojima bi se nalazio veći broj arheoloških ulomaka isključivo statistički relevantnih za pojedina nalazišta, a koji su do tada bili sastavni dio muzejskih zbirki. Studijske zbirke su osnovane, a njihovo dokumentiranje je regulirano Pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu Muzeja Brodskog Posavlja.
Iste godine u Arheološkom muzeju Istre održan je prvi zajednički sastanak matičarki prve i druge razine za arheološke zbirke te arheologa Istarske i Primorsko-goranske županije. Mogućnost osnivanja studijskih zbirki uvedena zakonom iz 2018. prihvaćena je uz konstruktivnu raspravu o mogućim modelima i izazovima vođenja studijskih arheoloških zbirki.
Zbog pandemije dvije godine nije bilo moguće održavanje zajedničkih sastanaka i dijeljenje iskustava „uživo“ pa su dva naredna sastanka na temu studijskih zbirki održana online. Sastancima su se odazvali svi matičari prve i druge razine kao i pojedini kolege kustosi koji su već oformili arheološke studijske zbirke te su mogli predstaviti svoja rješenja. Jedan od sudionika na sastanku, Boris Mašić, napisao je zajedno s kolegom Borisom Boškovićem članak o obradi građe u „studijskom arheološkom depou“ Muzeja grada Zagreba koji je objavljen u 52. broju časopisa Informatica Museologica.
Matičarka prve razine za arheološku građu je tijekom dvije pandemijske godine nastavila obilaziti muzeje, kontinuirano prateći stručni rad kolega i stjecajući uvid u sve probleme brojnosti arheološke građe (vidi izvješća o matičnosti Arheološkog muzeja u Zagrebu na mrežnim stranicama MDC-a).
Na zamolbu matičarke prve i druge razine za arheološku građu, Jacqueline Balen i Tatjane Bradara, krajem prošle godine održan je drugi online sastanak s kolegama arheolozima Istarske i Primorsko-goranske županije. Kolege iz Arheološkog muzeja Istre koji posljednjih par godina vode studijske zbirke, upoznali su prisutne o pozitivnim iskustvima i mogućnostima da se arheološka građa dokumentira na ovaj način. Također je dogovoreno da se, ovisno o epidemiološkoj situaciji, održi još nekoliko regionalnih sastanaka na prvoj i drugoj razini matičnosti za arheologiju kako bi se na temelju različitih iskustva donijele preporuke za vođenje studijskih arheoloških zbirki.
Sredinom siječnja ove godine u Muzeju antičkog stakla u Zadru održan je zajednički sastanak arheologa Zadarske i Ličko-senjske županije. Matičarke prve i druge razine upoznale su prisutne s napretkom oko osnivanja i preporuka za vođenje studijskih zbirki, a kolege su izrazile potrebu da se izrade zajedničke smjernice koje će omogućiti da se olakša dokumentiranje brojne arheološke građe.
Povodom obilježavanja 100 godina od rođenja Aleksandra Marksa (1922.-2022.) i 20 godina postojanja Galerije Aleksandar Marks (2002.-2022.), u Centru za kulturu Čazma promovirana je monografija Aleksandar Marks koja javnosti približava život i djelo jednog od najznačajnijih hrvatskih animatora, vrsnog grafičara i ilustratora, istaknutog pripadnika poznate Zagrebačke škole crtanog filma.
Marksov značaj u širem društveno relevantnom kontekstu čitateljima je u Predgovoru približila ravnateljica Gradskog muzeja Čazma i urednica knjige dr. sc. Maja Cepetić Rogić. Skupina autora – Joško Marušić, Frano Dulibić, Barbara Vujanović, Zrinka Miljan i Jadranka Kruljac Sever - svaki iz svog područja djelovanja, dali su obol boljem poznavanju lika i djela Marksa. Tako je Joško Marušić, filmski redatelj i scenaristi, animator, ilustrator, crtač i karikaturist, obradio ulogu i doprinos Marksa u hrvatskoj animaciji, uz prethodno objašnjenje svih pojmova kao nužni kontekst osvjetljavanja njegova stvaralaštva, s naglaskom na Zagrebačku školu crtanog filma. Dr. sc. Frano Dulibić analizirao je Marksove ilustracije u časopisima, dječjim slikovnicama, knjigama za odrasle, ilustracije za tvornicu Standard konfekcija, te konačno karakteristike Marksova doprinosa u realizaciji animiranih filmova.
Povjesničarka umjetnosti dr. sc. Barbara Vujanović naglasak je stavila na animirano slikarstvo na filmu i likovno oblikovanje naslovnica knjiga, odnosno njegov značaj u hrvatskoj likovnoj umjetnosti druge polovice 20. stoljeća. Dr. sc. Zrinka Miljan problematizirala je Marksov rad kao ilustratora u dječjim knjigama i lektirnim naslovima. Jadranka Kruljac Sever u svom radu opisala je nastanak Memorijalne zbirke slikara (animatora, crtača, redatelja, ilustratora, dizajnera) Aleksandra Marksa, te svoje osobno iskustvo suradnje s autorom prije njegove smrti.
Uz članke nalazi se popratni ilustrativni sadržaj vezan uz temu pojedinog rada, ukupno njih 84. Ilustracije su preuzete iz Memorijalne zbirke Aleksandra Marksa Gradskog muzeja Čazma, Arhive Zagreb filma i iz Zbirnog fonda Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu.
Na kraju članaka nalaze se životopisi autora, kao i Kazalo koje je pripremila Marina Junger. Recenzenti su Daniel Šuljić i Vladimir P. Goss, lektorica Sanda Smoljo, a prevoditeljica sažetaka na engleski jezik Tena Bukna. Za grafičku pripremu i dizajn naslovnice zaslužan je Igor Sloković. Monografija je tiskana u nakladi od 300 primjeraka, ISBN broj je 978-953-8083-11-2. Knjiga je tiskana uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Bjelovarsko-bilogorske županije i Grada Čazme.
Iako nagrađivan autor animiranog filma u zemlji i inozemstvu, u širem društvenom diskursu Marks je ostao nepoznat i neprepoznat. Ova znanstveno-stručna publikacija nastoji to promijeniti. Poticaj je i za sve buduće istraživače za neka nova istraživanja i zaključke. Monografija ujedno i popularizira zbirni fond Gradskog muzeja Čazma i stalni postav Galerije Aleksandar Marks u okviru djelatnosti muzeja.
Knjiga se nalazi u prodaji po cijeni od 20 eura.
(Marina Junger)

Fotografirala: Tea Rihtar Jurić
Berlinska galerija – mađarska moderna u berlinskom miljeu
Krajem godine u Berlinskoj galeriji, muzeju za modernu umjetnost, fotografiju i arhitekturu, otvorena je izložba pod nazivom Magyar Modern: Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933. Dvjestotinjak izloženih radova mađarske moderne pokrivaju različita umjetnička područja, od slikarstva, grafike i skulpture do arhitektonskih crteža, scenografije, fotografija i filmova, a nastala su u razdoblju od 1910. do 1933. godine u Berlinu koji je imao ključan utjecaj na mađarsku umjetničku dijasporu.
Fotografirala: Tea Rihtar Jurić
Već u razdoblju prije Prvog svjetskog rata grad raste strelovitom brzinom dok u njega pristižu mađarski umjetnici u potrazi za mjestom u kojem će doprijeti do međunarodne publike. Ubrzo nakon završetka 1. svjetskog rata, a potom i neuspjele domaće revolucije u 1919., protjerani Mađari traže utočište za svoju kreativnu slobodu koju su pronašli na obalama berlinske rijeke Spree. Koliko im je nova oaza bila značajna za rad, toliko su i sami na svestran način ostavili traga u modernoj umjetnosti glavnog grada Weimarske republike obogativši berlinsku avangardu novim i progresivnim doprinosom. Dolaskom nacionalsocijalizma prekinuto je međusobno nadahnuće njemačkih i mađarskih kolega, a njihove nekadašnje veze pale su u zaborav.
Izložbeni postav je podijeljen u devet cjelina u kojima su zastupljena značajna djela etabliranih imena mađarske povijesti umjetnosti nastala ili izlagana u Berlinu tijekom nešto više od dva desetljeća prve polovine dvadesetog stoljeća. Izložba započinje grupom „Osmorice“ koju su činili mađarski modernisti oblikovani utjecajem jakog kolorita francuskog fovizma, a svoj su debi imali na izložbi secesije 1910. godine. U narednom poslijeratnom desetljeću, 1920-te, inovativnost mađarskih slikara prepoznaje i promiče ponajviše Herwarth Walden, njemački književnik i likovni kritičar te osnivač ekspresionističkog časopisa Der Sturm, otvorivši im vrata svoje istoimene galerije u kojoj se ekspresionizam spajao s futurizmom Béle Kádára i Hugóa Scheibera kroz motive poput mađarske puszte i berlinskog noćnog života. Ključni poticaj konstruktivizmu kroz radikalnu apstrakciju dali su pak Sándor Bortnyik, Peter László Péri i svestrani László Moholy-Nagy. Pored Sturma, Mađari su izlagali i u drugim prestižnim galerijama i sudjelovali u značajnim umjetničkim događanjima.
Fotografirala: Tea Rihtar Jurić
Od arhitekture modernizma do eksperimentalnog filma
U izgradnji i rekonstrukciji poslijeratnog Berlina intenzivno su bili uključeni i mađarski arhitekti. Arhitektura u modernističkom stilu prilagođavala se potrebama suvremenog grada donoseći nove pristupe čija su se mnoga ostvarenja održala do danas kao gradske znamenitosti, dok su njezini tvorci tijekom vremena ipak ostali zaboravljeni. Alfréd „Fred“ Forbát – arhitekt, urbanist, Gropiusov suradnik i profesor na Bauhausu projektirao je domove za radničku klasu u Siemensstadtu upisane na UNESCO-vu listu svjetske baštine kao i one u Haselhorstu, te poznati SCC stadion u četvrti Westend. Oskar Kaufmann, traženi kazališni arhitekt, izgradio je šest dvorana za Berlin među kojima su Hebbel-Theater, Volksbühne, Renaissance-Theater i Kroll-Opera u kojoj je Moholy-Nagy, profesor s Bauhausa, producirao niz inovativnih scenskih kulisa.
Kasnih „zlatnih dvadesetih“ godina 20. stoljeća Berlin se razvio u globalnu medijsku metropolu u kojoj je utjecaj mađarskih umjetnika na procvat fotografije i kinematografije uistinu zapanjujući. Éva Besnyő i Martin Munkácsi, fotograf časopisa Berliner Illustrirte Zeitung, bili su ključne osobe u nastanku moderne novinske fotografije. Moholy-Nagy i Judit Kárász, glavni zagovornici pokreta eksperimentalne fotografije Novih vizija (Neues Sehen) istraživali su pod utjecajem Bauhausa tehničke mogućnosti medija koje se uočavaju u strmim perspektivama, dijagonalnim kompozicijama i jakim kontrastima omiljenog motiva, ikoničkog televizijskog tornja Funkturm – simbola grada, ali i modernog medijskog emitiranja. Mađarska pak kinematografija pokriva spektar od dokumentarnog filma pa do eksperimentalnog avangardnog filma u kojima originalne tehnike snimanja istražuju Moholy-Nagy i Miklós Bándy.
Fotografirala: Tea Rihtar Jurić
Postav završava radovima koji otkrivaju rastuće društvene napetosti krajem razdoblja Weimara. Dio mađarskih umjetnika pridružio se njemačkim socijaldemokratskim i komunističkim partijama te umjetničkom udruženju lijeve političke orijentacije. Njihovi britki crtići satirizirali su sve očiglednije znakove uspona nacionalsocijalizma sve dok većina njihovih autora nije bila prisiljena na drugo izgnanstvo nakon što je Hitler preuzeo vlast.
Izložba je ostvarena partnerstvom između Berlinske galerije i Muzeja lijepih umjetnosti u Budimpešti – Mađarske nacionalne galerije, a prati ju bogato ilustrirani katalog na njemačkom i engleskom jeziku. Izložba je otvorena do 6. veljače 2023. godine, a audiovodiču se može pristupiti na stranicama galerije.
(Tea Rihtar Jurić)

Izvor: iz arhive NMMU i Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023.
"The Apple Shrinking" – putovanje kroz distopijski New York
U Galeriji Josip Račić Nacionalnoga muzeja moderne umjetnosti (NMMU) otvorena je izložba našeg renomiranog slikara mlađe generacije, strip-crtača i muralista Stipana Tadića pod nazivom "The Apple Shrinking" koja bilježi transformaciju životnih navika Njujorčana za vrijeme pandemije COVID-19, kao i drugačiju atmosferu kojom je taj velegrad odisao.
Naziv zagrebačke izložbe, prve otkako autor živi u Sjedinjenim Američkim državama, parafraza je naziva pjesme Melvina Van Peeblesa „The Apple Streching“, koja opisuje velegradski život New Yorka, a koju je 1982. na LP-u „Living My Life“ objavila i proslavila Grace Jones. I dok ona pjeva o velegradu koji se mamurno budi i zijeva, Tadić je na svojim slikama uspio uloviti, pojašnjava kustos i autor koncepcije izložbe Branko Franceschi, jedan sasvim drugačiji civilizacijski trenutak - ispražnjene gradske prometnice, trgove i divovske stambene zgrade utonule u sumornu atmosferu civilizacijskog zastoja, portretirajući pripadnike svoje generacije koji su u ravnodušnom velegradskom okruženju okrenuti preživljavanju, vlastitim ambicijama, brigama i radostima.
Portreti su, kao i eksterijeri i interijeri, izvedeni jednostavno, jasno i deskriptivno na granici ilustracije i dobrohotne karikature koja se u pojedinim slučajevima razvija u svojevrsni psihotropni ekspresionizam, blizak kurentno popularnom trendu neoekspresionizma koji je osvajanjem prestižne nagrade Carnegie 2013. godine u američkoj i svjetskoj umjetnost najavila njujorška slikarica Nicole Eisenman. Tadićevi radovi bliski su ikoničkom gastarbajterskom ciklusu koji je Dragutin Trumbetaš, i sam gastarbajter, izveo s neprikosnovenom uvjerljivošću osobnog iskustva. Kod njega je Frankfurt, kao i Tadiću New York, samo scenografija ljudskih sudbina koje u nepatvorenosti prikaza postaju najboljim komentarom onodobnog njemačkog gospodarskog čuda.
Izvor: Stipan Tadić, Autoportret u kineskoj četvrti, Manhattan 2020., ulje na platnu 50 x 60 cm, iz arhive umjetnika
Raznolikost umjetnina koje konstituiraju izložbu glede njihovog formata i tehnike izvedbe odražava dinamiku Tadićeve prilagodbe novoj sredini, a svaki izloženi rad ima svoju zanimljivu priču i obuhvaća jedno razdoblje umjetnikova života u New Yorku. Posjetitelji mogu vidjeti Autoportret s uličnom hranom (2018.), prvu sliku koju je umjetnik naslikao kad je stigao u New York, ulje velikog formata Soba (2021.) nastalo za vrijeme studija na Columbiji, koja prikazuje umjetnikovu sobu u East Villageu gdje je živio s jednom kineskom obitelji, Idealni grad (2020. – 2022.) koji približava američki brutalizam nastao po uzoru na europski modernizam, koji prenesen preko Atlantika gubi svoju autentičnost i postaje distopija, te Preko 110. ulice (2020.), rad koji kroz narušene vizure Harlema tematizira loše strane gentrifikacije. Posebno su zanimljivi akvareli inspirirani šetnjama praznim ulicama New Yorka u vrijeme pandemije poput Autoportreta u kineskoj četvrti (2020.) i Teškoća (2020.) koji, inače prenapučen grad, prikazuju sablasno prazan.
Izložba "The Apple Shrinking" može se razgledati u Galeriji Josip Račić do 5. veljače 2023. godine.
(I.G.)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr