HR | EN
#1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6

Pogled na Nacionalnu galeriju – krilo Sainsbury s Trafalgarskog trga, © The National Gallery, London. Fotografija: Edmund Sumner

London – nakon više od trideset godina Nacionalna galerija dobila novi stalni postav

Nacionalna galerija u Londonu nedavno je u sklopu proslave dvjestote obljetnice svog osnutka za javnost otvorila preuređeno krilo Sainsbury, zapadno proširenje glavne zgrade, kao i novi stalni postav naziva „C C Land: The Wonder of Art“, prvi u 34 godine otkako je krilo otvoreno. Budući da Nacionalna galerija, kao i većina britanskih muzeja, još uvijek ne uspijeva doseći razinu posjećenosti koju je imala prije pandemije COVID-19, osvježeni izgled i novi postav trebali bi pomoći u povratku muzejske publike.

Krilo Sainsbury izgrađeno je 1991. godine prema nacrtu Roberta Venturija i Denise Scott Brown kako bi se u njemu izložilo slikarstvo rane renesanse. Riječ je o postmodernističkoj zgradi koja se nalazi na popisu zaštićenih građevina koje su od iznimnog interesa (kategorija Grade I). Prije dvije godine započet je projekt adaptacije krila vrijedan 85 milijuna funti (113 milijuna dolara), a prema planu ureda Selldorf Architects u suradnji s arhitektonskom tvrtkom Purcell specijaliziranom za baštinu, s ciljem da se posjetiteljima Nacionalne galerije omogući gostoljubivije iskustvo. Predloženi redizajn kojeg potpisuje njemačka arhitektica Annabelle Selldorf, prvi put je predstavljen 2022. godine i dočekan s oštrim kritikama. Denise Scott Brown ga je usporedila s „cirkuskim klaunom koji nosi tutu suknju“, a neki članovi Kraljevskog instituta britanskih arhitekata (RIBA-e) s terminalom zračne luke.

 

Dvorana 52, krilo Sainsbury, © The National Gallery, London

U sklopu preuređenja izvedene su intervencije na vanjskoj fasadi krila Sainsbury, u predvorju i na polukatu. Stari opstruktivni stupovi su nestali, a izvorno tamno staklo zamijenjeno je prozirnim koje propušta dnevno svjetlo kroz predvorje, istovremeno otkrivajući pogled na glavnu zgradu Williama Wilkinsa iz 1830-ih. Adaptacija je također omogućila da krilo Sainsbury postane glavni i pristupačni ulaz u muzej bez stepenica, zamjenjujući veličanstveni neoklasični trijem s pogledom na Trafalgarski trg. Iz Galerije se nadaju da će se ovom zamjenom izbjeći nezgrapni redovi posjetitelja koji čekaju za ulaz.

Drugi, i još veći mamac za posjetitelje je nesumnjivo novi postav Nacionalne galerije, nazvan „C C Land: The Wonder of Art“ prema sponzoru preuređenja – tvrtki za razvoj nekretnina C C Land iz Hong Konga. Novim postavom obuhvaćene su obje muzejske zgrade, Wilkinsova i krilo Sainsbury, pa posjetitelji sada mogu vidjeti gotovo 40 % muzejskog fundusa – 919 slika iz fundusa (od ukupno više od 2600) te 126 posuđenih djela. Nakon nedavnog zatvaranja izložbe Siena: Uspon slikarstva, 1300. – 1350., više slika bi moglo biti predstavljeno u donjim dvoranama glavne zgrade, što znači da bi tada moglo biti izloženo čak oko 50 % fundusa Nacionalne galerije koja čuva neka od najznačajnijih djela zapadne umjetnosti.

 

Središnja dvorana u Nacionalnoj galeriji, © The National Gallery, London

Novi postav je koncipiran kronološki te započinje prikazom kasnosrednjovjekovnog i ranorenesansnog slikarstva na gornjem katu krila Sainsbury, s oko 300 slika izloženih u petnaestak dvorana. U prvoj posjetitelji mogu vidjeti Wiltonov diptih izrađen između 1395. i 1399. za Richarda II., kralja Engleske, kao i Leonardovu Madonu u špilji. U pojedinim dvoranama može se zasebno pratiti razvoj slikarstva u sjevernoeuropskim državama ili pak talijanskim regijama. Zanimljivo je su tijekom rada na novom postavu neka djela restaurirana i konzervirana, poput monumentalne Bitke kod San Romana Paola Uccella.

Kronološka ruta se zatim nastavlja kroz 47 izložbenih dvorana u Wilkinsovoj zgradi. Prvi niz dvorana publici predstavlja kasnu renesansu i potom slikarstvo 16. i 17. stoljeća. Prominentno mjesto u postavu zauzima portret konja, Whistlejacket Georgea Stubbsa, jedna od najvažnijih britanskih slika osamnaestog stoljeća, čiji središnji smještaj privlači oko posjetitelja dok se kreće kroz dvorane. Sam postav završava na istočnom kraju zgrade s prikazom impresionističkih i postimpresionističkih remek-djela s početka 20. stoljeća. Zasebne dvorane dobili su Tizian, Rembrandt i Claude Monet, a veći značaj dobila su i djela umjetnica kojih Nacionalna galerija ne posjeduje mnogo. Od 27 slika iz fundusa koje su izradile žene, izloženo je njih 12. To uključuje djela Artemisije Gentileschi, Judith Leyster, Rachel Ruysch, Rose Bonheur, Eve Gonzalès i Berthe Morisot.

(I.M.)


 

Izvor: MUO / AMI

„Vidi umjetnost“ – Arheološki muzej Istre ugostio 145 remek-djela iz Muzeja za umjetnost

U pulskom Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca otvorena je velika izložba zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt pod nazivom Vidi umjetnost – umjetnost promjene / See Art – the Art of Change / Vedi l'arte – l'arte del cambiamento ostvarena u suradnji s Arheološkim muzejom Istre. Autorica izložbenog koncepta je kustosica Mihaela Cik. Simbolizirajući bogatih 145 godina povijesti MUO-a, izložba donosi više od 145 odabranih remek-djela iz područja lijepih i primijenjenih umjetnosti, te dizajna, koja posjetiteljima omogućuju jedinstven uvid u bogatstvo i raznolikost umjetničkih, obrtničkih i uporabnih predmeta nudeći pregled umjetnosti kroz prizmu promjene kao temeljne okosnice izložbe.

Među odabranim predmetima ističe se stojeći sat Balon braće Montgolfier – hommage prvom letu balona na vrući zrak koji su 1783. konstruirala braća Montgolfier, te primjerak kabinetskog ormarića ukrašen koraljima i izveden zanatskom perfekcijom od skupocjenih materijala. Posjetitelji mogu vidjeti pozlaćeni pladanj iz 1815. godine, reprezentativan primjerak engleskog srebrnarstva u izvedbi Paula Storra koji je inspiriran antičkim motivima s prizorom zagrljaja Bakha i Arijadne, kao i prijenosni klavir iz 19. stoljeća malih dimenzija s klavijaturom opsega od svega 4 oktave. Neki od izloženih predmeta su rijetko viđeni poput relikvijara sv. Ivana Nepomuka, grafički listovi s prikazima antičkih spomenika u Puli, djelo velikog talijanskog grafičara i arhitekta Giovannija Battiste Piranesija, ili pak enciklopedijsko djelo Kozmografija njemačkog znanstvenika Sebastiana Münstera iz 16. stoljeća koje sadrži više od tisuću stranica teksta opremljenog s nekoliko stotina drvoreznih ilustracija i s više desetaka zemljovida.

 

Izvor: MUO / AMI

Pažnju plijeni i stereoskop Charlesa Wheatstonea iz 1832. godine koji prethodi izumu fotografije. Tu su i lepeze, majstorskog umijeća izrade, od luksuznih materijala s kraja 19. i početka 20. stoljeća koje su predstavljale statusni simbol vlasnica i odraz umjetničkih i obrtničkih tendencija vremena. Posebnost su i stakleni predmeti od kojih se ističe čaša na nožici, primjerak iz 1890. godine koji nosi krasopisom izvedene natpise „Bog i Hrvati“ i „Mom bratu Ivanu“, izrađena u Osredeku pokraj Samobora, jednoj od najznačajnijih hrvatskih staklana.

Suvremeniji pristupi umjetnosti predstavljeni su radovima poput plakata Žar ptica / Petruška Borisa Bućana, vrhunsko ostvarenje domaćeg grafičkog dizajna prepoznato i na svjetskoj razini – primjerak plakata čuva se i u njujorškoj MoMA-i. Antologijska Kocka Petra Dabca poziva posjetitelje na izravnu komunikaciju s radom na način da preslaguju njegove elemente, a tu je i keramoskulptura Dom – bez doma, djelo suvremene varaždinske autorice Snježane Pokos-Vujec izrađena rijetko korištenom tehnikom litofanije. Posebno mjesto zauzima rad kipara Petra Barišića Proljetni svirač, primjer skulpture-konstrukcije koja prikazuje ljudsku figuru kao geometrijski sustav oblika. Iz zbirke produkt dizajna na izložbi su predstavljene viseće modularne svjetiljke naziva Ili_ili: Cat’s Hat proizvod zagrebačkog dizajnerskog studija Grupa.

 

Izvor: MUO / AMI

Izložbu prati opsežan trojezični katalog čije su urednice Mihaela Cik i dr. sc. Antonia Došen koji na više od 200 stranica koji donosi cjelovit pregled izložbe s interpretacijama tematskih cjelina te bogato ilustriran fotografijama predmeta.

Uz glavni postav u Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta srca, u Galeriji Amfiteatar otvorena je i prateća izložba pod nazivom Vidi umjetnost – umjetnost konzervacije-restauracije koja prezentira provedene konzervatorsko-restauratorske radove na pojedinim predmetima izloženima na izložbi u Svetim Srcima, a može se vidjeti do 1. rujna. Glavna izložba u Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca moći će se razgledati sve do 9. studenoga 2025.

(Muzej za umjetnost i obrt/Arheološki muzej Istre)


 

Fotografirao: Ivan Guberina

Zbirka Kviz – nepoznata zbirka modernog hrvatskog slikarstva predstavljena na izložbi

U Galeriji Klovićevi dvori otvorena je izložba „Zbirka Kviz – mala riznica hrvatskog slikarstva“ koja javnosti predstavlja jednu od najvrjednijih donacija umjetničkih predmeta posljednjih desetljeća u Hrvatskoj – zbirku koja u rasponu od realizma, simbolizma i plenerizma, preko modernizma münchenske četvorke i ekspresionizma Proljetnog salona, sve do intimizma Miljenka Stančića, predstavlja zaokruženu cjelinu hrvatske moderne umjetnosti ukazujući na stilski pluralizam 20. stoljeća. Autorice i kustosice izložbe su dr. sc. Petra Vugrinec i Danijela Markotić.

Zbirka dr. Borisa i Jelve Kviz jedna je od najrespektabilnijih, a javnosti nepoznatih zbirki modernog hrvatskog slikarstva koja broji 68 djela, većinom vrhunskih ostvarenja umjetnika nastalih u vremenskom slijedu od 1883. do sredine sedamdesetih godina 20. stoljeća. Raskošna i skromna u isto vrijeme, odlikuje se iznimnom kvalitetom koja se ne razmeće i ne hvasta, već krije u samozatajnoj kronologiji jednoga života koji u sebi sabire mnoge druge obzore ili svjetove sačuvane u nijemim svjedocima povijesti – slikama.

 

Fotografirao: Ivan Guberina

Među slikama svakako se izdvaja „Autoportret“ Josipa Račića iz 1906./7. koji je i pojedinačno zaštićeno kulturno dobro. Prvi je to autoportret ovog slikara iznimna opusa i kratka života zbog koje je osamdesetih godina prošlog stoljeća tadašnja kustosica Moderne galerije, Jelena Uskoković u Večernjem listu pokrenula inicijativu za donacije kojima bi se slika otkupila u fundus Moderne galerije. Ističe se i alegorijski prikaz Vlahe Bukovca iz 1898. godine „Pet ćutila“ također pod zaštitom Republike Hrvatske.

Zbirka sadrži i po nekoliko djela drugih autora hrvatske moderne poput Bele Csikosa Sesie, Ferde Kovačevića, Mencija Clementa Crnčića, Mate Celestina Medovića, zatim medulićevca Emanuela Vidovića, Miroslava Kraljevića i minhenske četvorice, Milivoja Uzelca i praške četvorice, pa sve do Ljube Babića, Jerolima Miše, Zlatka Šulentića, Jurja Plančića, Ignjata Joba i Miljenka Stančića. Slike predstavljaju stilski kontinuitet od realizma, simbolizma i plenerizma te postimpresionističkog divizionizma, stilskog pluralizma međuraća poput ekspresionističkih primjera Proljetnog salona i umjetnika Praške grupe, euklidovskog oblikovnog pristupa i magijskog realizma sve do specifičnog korpusa mediteranskih tema intenzivne kromatike i senzualne morfologije, remek-djela protagonista trećeg desetljeća Becića, Mišea i Uzelca, do razdoblja od kraja Drugog svjetskog rata do sedmog desetljeća u rasponu od Vidovićeva i Šulentićeva intimističkog pristupa, do fantastičnog slikarstva Miljenka Stančića.

 

Fotografirao: Ivan Guberina

Vlasnici zbirke, ugledni sveučilišni profesor Fakulteta elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu Boris Kviz i njegova supruga Jelva slike su počeli prikupljati početkom 70-tih godina 20. stoljeća iz strasti i ljubavi prema lijepoj umjetnosti. O njihovu integritetu i pristupu govori i činjenica da nijedna slika kupljena za zbirku nikada nije prodana ni zamijenjena za neku drugu. Slike su često kupovali od samih autora ili su im tek drugi vlasnici pa nam je i provenijencija slika dobro poznata. Sva su djela uredno dokumentirana i bibliografirana.

U program Galerije Klovićevi dvori često su uvrštavane izložbe o zagrebačkim kolekcijama, a iste su izazvale izniman interes publike i medija. Propitujući kolekcionarstvo kao svojevrsni specifikum naše sredine bez pandana u regiji, ova izložba upravo naglašava tu važnu i vrijednu tradiciju. Kao institucija koja od obitelji Kviz posuđuje djela niz godina odlučili smo ovu brojkom malu, ali kvalitetom iznimnu privatnu kolekciju predstaviti javnosti, a sakupljačima smo zahvalni što su pristali na ovu suradnju koja je u konačnici rezultirala velikodušnom, nesebičnom i nesvakidašnjom gestom donacije cijele zbirke Galeriji Klovićevi dvori na čemu smo iznimno zahvalni, a vjerujemo da će predstavljati pravi dragulj za posjetitelje svih generacija.

Izložba „Zbirka Kviz – mala riznica hrvatskog slikarstva“ se može razgledati do 29. lipnja 2025.

(dr. sc. Petra Vugrinec i Danijela Markotić)


 

„Pristupačnost za sve 2“ – obvezni priručnik za svakog muzealca

Nakon što je 2022. godine Tiflološki muzej u Zagrebu objavio prvi priručnik sa smjernicama za inkluzivnu praksu muzeja, ove je godine priredio i drugi dio priručnika – „Pristupačnost za sve 2“. Priručnici su osmišljeni kao nadopuna istoimenih edukativnih radionica koje Muzej organizira s ciljem upoznavanja djelatnika u kulturi s teorijskim, ali i praktičnim znanjima potrebnim u radu s posjetiteljima s invaliditetom.

Urednica priručnika dr. sc. Morana Vouk Nikolić, muzejska savjetnica Tiflološkog muzeja, u „Uvodnim riječima“ priručnika u čijoj su realizaciji sudjelovali stručnjaci muzeja i stručnjaci s invaliditetom, naglašava kako „ovakvim pristupom naš muzej nastavlja njegovati inkluzivnu kulturnu praksu, koja ne podrazumijeva izradu prilagodbi "za nekoga", već izradu "s onima kojima su namijenjene"“.

Priručnik donosi priloge osam autora, unutar pet tematskih cjelina. Darijo Jurišić, pravobranitelj za osobe s invaliditetom autor je prve teme – „Važnost sudjelovanja osoba s invaliditetom u kulturi“ – u kojoj zaključno naglašava kako prostorna, komunikacijska i informacijska pristupačnost treba biti omogućena svima što je osnovni preduvjet za sudjelovanje osoba s invaliditetom u kulturnom životu na ravnopravnoj osnovi s drugima.

O pristupačnost i simbolizaciji muzejskih prostora kao podršci posjetiteljima u spektru autizma, govori se u poglavlju „Voliš ići u muzej?“. Autorice Eva Pavić i Kosjenka Petek, kao osobe u spektru autizma daju vrlo konkretne i jasne upute kako omogućiti posjet muzejima autističnim osobama koji vole muzeje jer tematski sadrže njihove intenzivne interese. Tako iz osobnoga iskustva autorice ukazuju na barijere, ali i na konkretne prijedloge za njihovo uklanjanje. Jedan od njih je primjena vizualnog simboliziranja cijeloga prostora muzeja piktogramima za smjer kretanja ili odmora čime se olakšava kretanje kroz prostor muzeja, ali koriste se i za izradu vodiča ili edukativne programe. Muzejska pedagoginja savjetnica i viša kustosica dr. sc. Željka Sušić predstavila je komunikacijsku ploču postavljenu u Tiflološkom muzeju kojom se omogućava lakša, ravnopravnija i osobnija komunikacija s posjetiteljima – djecom s poteškoćama u razvoju, osobama s invaliditetom, starijim osobama kao i osobama s govornim i jezičnim barijerama.

Treće poglavlje posvećeno je digitalnoj pristupačnosti koja se odnosi na osiguravanje dostupnosti i upotrebljivosti digitalnih sadržaja i tehnologija svim korisnicima, uključujući i osobe s različitim vrstama invaliditeta. Marija Livajušić naglašava kako će, poštivanjem osnovnih načela digitalne pristupačnosti koje detaljno obrazlaže, tehnološke inovacije olakšati svakodnevni život i smanjiti osjećaj izolacije čineći informacije, komunikaciju i mobilnost dostupnijima. Četvrto poglavlje „Kako pružiti potporu osobi s oštećenjem sluha?“ u tekstu Ružice Kežman pruža širok okvir prostorne komunikacijske i informacijske pristupačnosti, osnove komunikacija s osobama s oštećenjem sluha te smjernice za poboljšanje njihova pristupa.

Senada Halilčević u petom je poglavlju predstavila europske standarde za izradu lako razumljivih informacija za osobe s intelektualnim poteškoćama. Detaljnije se pozabavila standardima koji se odnose na pisane informacije, a posebno je naglasila i važnost uključivanja osoba s intelektualnim poteškoćama u proces izrade informacija od samoga početka, a posebice u završnoj fazi izrade zbog povratnih informacija o razumljivosti teksta.

Osim što je priručnik izuzetno koristan svojim sadržajem – savjetima, primjerima, smjernicama, popratnom literaturom – on je i bogato ilustriran, a važniji dijelovi teksta su grafički istaknuti bojama ili veličinom fonta što pridonosi njegovoj čitljivosti i uporabljivosti u praktičnom radu.

Vjerujemo kako će i ovaj drugi dio priručnika biti uskoro dostupan, osim u tiskanom i u elektroničkom obliku kao njegov prethodnik kako bi ga mogao koristiti svaki od naših muzealaca jer, kako kaže urednica: „Budućnost muzeja ovisi o njihovoj sposobnosti da prihvate raznolikost i osiguraju prilagodbe koje omogućuju puno sudjelovanje svih posjetitelja“.

(Snježana Radovanlija Mileusnić)

PRISTUPAČNOST za sve 2 : smjernice za inkluzivnu praksu / [autori tekstova Senada Halilčević ... [et
al.] ; urednica priručnika Morana Vouk Nikolić].- Zagreb : Tiflološki muzej, 2025.- 100 str. : ilustr. u
bojama ; 24 cm
Bibliografija.
ISBN 978-953-7287-58-0


 

Fotografirao: Marko Milovac

„Sjećanje na Kviskoteku“ – izložba o jednom od najomiljenijih televizijskih fenomena

U Galeriji Hrvatskoga školskog muzeja Školica za 5 otvorena je izložba Sjećanje na Kviskoteku autorice Kristine Gverić, posvećena televizijskom kvizu i jednom od omiljenijih kulturnih fenomena, koja posjetiteljima otkriva kako je Kviskoteka bila više od zabave. Ovaj kultni format, emitiran od 1980. do 1995., nije bio tek kviz, već kulturni događaj koji je oblikovao obrazovne navike generacija, spajajući znanje i igru na jedinstven i zabavan način. Likovni postav izložbe potpisuje Rašić+Vrabec, a prati ju katalog u kojem je tema Kviskoteke, i kviza uopće, podrobnije obrađena.

Povod izložbi Sjećanje na Kviskoteku dvije su važne obljetnice. Prošlo je trideset godina od posljednje emitirane emisije Kviskoteke, najpopularnijeg izvorno hrvatskog kviza, autora i urednika Laze Goluže i urednice Maje Jurković, a ujedno se obilježava šezdeset godina od pojave prvog televizijskog kviza Poziv na kviz na Televiziji Zagreb, 1965. godine, također autora Laze Goluže. Pored zanimljivih obljetnica, izložba je potaknuta i suradničkim projektom Muzeja i Hrvatske radiotelevizije, redakcije Kviskoteke. Riječ je o izložbama istoimenoga naziva Kviskoteka u Hrvatskom školskom muzeju održanim 1990. i 1991. godine. Tada su izloženi radovi gledatelja na temu maskote kviza, Kviska, autora Miroslava Šuteja. Dio tih radova ostao je sačuvan u fundusu Muzeja u Zbirci radova učenika i nastavnika te su po prvi put od tada ponovno predstavljeni javnosti na ovoj izložbi.

 

Fotografirao: Marko Milovac

Ručni radovi gledatelja Kviskoteke pristizali su iz cijele Jugoslavije, a izrađivani su različitim tehnikama i od raznovrsnih materijala. Za izradu radova korišteni su i mnogi svakodnevni uporabni predmeti, kao što su prazne plastične kutije od popularnih „Kinder jaja“, ambalaže pića „Cedevita“, kovani dinari, kamenčići, špaga, šibice, spajalice, čepovi i slično. Tematski, radovi su bili iznimno raznoliki. Među njima su se mogli pronaći Kvisko u obliku snjegovića, kuhara, mornara, klauna, novogodišnjeg Kviska, zaljubljenog Kviska, Kvisko postolara, Kvisko kao „sudija na Olimpijskim igrama u Seulu“, pa čak i „konvertibilni Markovićev“ Kvisko.

Prva cjelina izložbe, osim radova gledatelja, ekskluzivno predstavlja prvu i jedinu Kviskicu, rad autora Stanka Krnete, kao i prvu maskotu televizijskoga kviza 3-2-1, ali vrijedan iz 1972. godine – Kviska lutka autora Velimira Chytila i prepoznatljivog Šutejevog Kviska. Izloške prati Kviskotekin rječnik s opširnim podacima o tom značajnom televizijskom kvizu dok je u drugom dijelu iste cjeline predstavljena spomenuta suradnja Muzeja i Televizije.

U drugoj cjelini posjetitelja se poziva u ambijent dnevne sobe na gledanje Kviskoteke, što je još uvijek dio kulturnoga pamćenja velikoga dijela naših posjetitelja, dok je treća cjelina zamišljena kao prostor igre i učenja u kojem će se posjetitelj upoznati s najvažnijim modelima igara legendarne Kviskoteke. Školski muzej ovom izložbom otvara vrata ne samo nostalgiji, već i raspravi o znanju, medijima i kulturi danas.

Izložba Sjećanje na Kviskoteku, otvorena je u galeriji Školica za 5 u Hebrangovoj 5 u Zagrebu do 4. listopada 2025.

(I.M.)


 

Fotografirao: Mihael Sučić

Muzej Slavonije – izložba posvećena sibinjskim, vrbskim i ruščičkim žrtvama

Putujuća izložba „'Jablani šapću elegiju' – sibinjske, vrbske i ruščičke žrtve 1935.-2025.“ koja govori o tragičnim događajima na području Brodskog Posavlja, kada su u veljači 1935., u manje od 24 sata žandari i gradski redari ubili osam seljaka u Sibinju i šest na brodskom gradskom groblju gostuje ovih dana u Muzeju Slavonije. Izložba je nastala povodom devedesete obljetnice tog događaja kao zajednički projekt Hrvatskog instituta za povijest – Podružnice za povijest Slavonije, Srijema i Baranje i Općine Klakar.

„Ubojstva hrvatskih seljaka u Sibinju i na brodskom gradskom groblju, predstavljaju jedan od najvećih pojedinačnih činova državnog nasilja na hrvatskom prostoru u razdoblju Kraljevine Jugoslavije“ kaže autor izložbe – povjesničar dr. sc. Ivan Milec. Naime, u vrijeme Kraljevine Jugoslavije državni režim često nije birao metode kojima je održavao monarhizam pa i (prikrivenu) diktaturu tijekom 1920-ih i 1930-ih godina od ubijanja ili smrti političkih protivnika u nerazjašnjivim okolnostima, preko zatvaranja pojedinaca ili skupina, do uobičajene pobjede prorežimskih stranaka na izborima. Prema autoru izložbe ključni je politički problem Kraljevine Jugoslavije bilo neriješeno hrvatsko nacionalno pitanje, na što se nadovezalo nekoliko godina ekonomske krize, a djelovanje četničkih i drugih organizacija pod zaštitom vlasti dodatno je radikaliziralo situaciju u brodskom kotaru čije je stanovništvo velikim dijelom podržavalo ideje Stjepana Radića i politiku Hrvatske seljačke stranke.

Izravni povod ubojstvima bilo je skidanje dvopismenih ploča u dijelovima brodskog kotara početkom 1935. godine pod utjecajem saznanja kako na području kod mauzoleja kralja Aleksandra nema dvopismenih ploča, što je rezultiralo nizom incidenata i okršaja između pobornika režima i pristalica HSS-a. U Sibinju se 19. veljače 1935. okupljaju seljaci i kreću prema Brodu kako bi se oslobodili uhićenici, a žandarska četa u pokušaju rastjerivanja puca i ubija osmero seljaka. Vijest o krvoproliću širi se ostalim selima, a idućeg jutra okuplja se grupa seljaka iz Gornje Vrbe i Ruščice s istom namjerom oslobođenja uhićenika, no žandari ih presreću na groblju u Brodu pri čemu je ubijeno još šestero nenaoružanih seljaka.

Izložba se sastoji od petnaest samostojećih stalaka na kojima su prikazane različite vrste povijesnih izvora. Ističu se slikovni prikazi aktera, odnosno fotografije žrtava i žandara te mjesta na kojima su se odvijali obrađivani događaji kao i brojni novinski članci, dopisi, zapisi iz školskih i župnih spomenica, zapisnici saslušanja. Izložba je podijeljena u poglavlja koja govore o Političkom kontekstu, Povodu nemirima, Uhićenjima u Oriovcu i Starom Slatiniku, Sukobu seljaka sa žandarmerijom i ubojstvima seljaka u Sibinju, Okupljanjima seljaka u Ruščici i Gornjoj Vrbi, uhićenjima, suđenjima, reakcijama na događaj kao i komemoracijama koje su održavane za vrijeme kasnijih režima.

Izložba je dostupna za javnost u Muzeju Slavonije do 29. lipnja 2025. godine.

(Mihael Sučić, Muzej Slavonije)


 

Impressum

Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690

Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar

Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr