Gradski muzej Požega je učinio veliki korak u približavanju zavičajne baštine svojim korisnicima. Zahvaljujući Ministarstvu kulture i medija RH i Gradu Požegi, osigurana su sredstva u iznosu od 24.750 kuna za digitalizaciju posljednja 52,5 sata nedigitalizirane fonotečne građe Požeškog kraja koja se čuva u Institutu za etnologiju i folkloristiku. Riječ je o snimkama pjesama, običaja, narodnih pripovijetki kazivača iz druge polovine 20. stoljeća snimljenih tijekom niza istraživanja tada vodećih hrvatskih etnologa, etnomuzikologa i istraživača poput Jerka Bezića, Maja Bošković Stulli, Divne Zečević, Dunje Rihtman Auguštin i drugih.
Projektom digitalizacije fonotečnih zapisa Požeškog kraja u Etnološkom odjelu muzeja, uspostavljenom suradnjom s Institutom, uz fonotečnu, brojnim korisnicima i poštovateljima baštine bit će dostupna i sva druga do sada digitalizirana građa Požeštine čiji se originali čuvaju u Zagrebu. Dokumentacija koju Institut posjeduje sastoji se od fonda rukopisnih zbirki (tekstovi, notni zapisi, kinetogrami, crteži), fonoteke, fototeke, filmoteke, videoteke i zbirke razglednica, a kao cjelina je, zajedno s knjižnom građom, zaštićena kao kulturno dobro i upisana u Registar pokretnih spomenika kulture Regionalnog zavoda za zaštitu spomenika kulture u Zagrebu. Unikatni zapisi, koje su tijekom svoga znanstveno-istraživačkog rada prikupili i obradili djelatnici Instituta i vanjski suradnici, danas su dragocjen izvor o bogatoj kulturnoj tradiciji i svojevrsni rezervoar pamćenja u koji posežu ne samo znanstvenici već i kulturni djelatnici i brojni drugi pojedinci u potrazi za zaboravljenim vrijednostima i znanjima.
Institut za etnologiju i folkloristiku je s digitalizacijom svojih fondova počeo još 1997. godine s prvenstvenom namjerom restauracije, odnosno zaštite izvornika od daljnjeg propadanja, no ubrzo se pokazalo da ulaganje u digitalizaciju donosi mnogo više od toga. Zahvaljujući digitalizaciji građe i mogućnosti njezine objave putem digitalnih platformi, danas smo omogućili široj javnosti pristup kulturnom nasljeđu koje je desetljećima bilo pohranjeno u fondovima Instituta i poznato tek užem krugu ljudi. Od 2002. godine Institut za etnologiju i folkloristiku omogućio je online pretraživanje baza podataka, a od 2015. godine nastoji osmišljenom stručnom pripremom i razvojem digitalnog repozitorija, zahvaljujući metapodacima, što više građe učiniti pretraživom i javno dostupnom. Bez obzira na opsežnost građe i poslova pripreme, ograničene financijske i ljudske resurse, digitalizacijski projekti provode se kontinuirano, pomoću raznih modela financiranja, poput ove uspješne suradnje s Etnološkim odjelom Gradskog muzeja Požega.
Prezentacija ovog projekta održana je 22. listopada uz Međunarodni dan nematerijalne kulturne baštine, uživo na društvenim mrežama Gradskog muzeja Požega kao primjer dobre prakse u kojoj svi dobivaju, a najviše spašena lokalna baština i brojni korisnici. O projektu su govorili dr. sc. Koraljka Kuzman Šlogar, voditeljica Dokumentacijskog odjela Instituta za etnologiju i folkloristiku, etnologinja Maja Žebčević Matić, viša kustosica Gradskog muzeja Požega i inicijatorica projekta, majstor tona i sound designer Zoran Knežević kao realizator digitalizacije, te zamjenica ravnateljice Gradskog muzeja Požega Ivana Domanović. (Maja Žebčević Matić)
U Nacionalnoj galeriji u Londonu 3. listopada otvorila se velika izložba talijanske barokne umjetnice Artemisije Gentileschi. Tridesetak izloženih slika, posuđenih iz javnih i privatnih zbirki diljem Europe i SAD-a pokrivaju cijeli njezin opus od rimskih početaka, preko firentinskog razdoblja do povratka na jug Italije i boravka u Londonu. Snažnim narativom i upečatljivim protagonisticama iz Biblije, mitologije i povijesti dočarana je ženska snaga i odlučnost.
Izložba je trebala biti otvorena još u travnju, ali je odgođena zbog pandemije virusa Covid-19. Činilo se da će ovaj put sve ići po planu, no „Artemisiju“ kao da prati zla kob - Nacionalna galerija je nažalost opet najavila zatvaranje svojih vrata od 4. studenog do 2. prosinca 2020. Izložba je trebala ostati otvorena do 24. siječnja 2020., ali teško je prognozirati što će biti nakon ponovnog otvaranja. Međutim, Nacionalna galerija pripremila je mnoštvo sadržaja vezanih uz izložbu koji su dostupni na njihovim mrežnim stranicama i Youtube kanalu,a The Art Newspaper nudi i online vodstvo kustosice Letizije Treves. Uz izložbu je izdan i katalog.
Artemisijin život mogao bi se opisati poznatom uzrečicom „per aspera ad astra“ jer su njezini počeci uistinu bili trnoviti, ali joj je talent osigurao da se za života proslavi i da prima narudžbe od europskog plemstva. Naučila se izražavati kistom prije nego olovkom, pa je djetinjstvo i dio rane mladosti bila nepismena. Pisati i čitati naučila je u Firenci, o čemu svjedoče i pisma koja su izložena na izložbi. Bila je prva žena koja je primljena na talijansku Akademiju umjetnosti crtanja (Accademia delle Arti del Disegno), i to 1616. godine, što joj je omogućilo da sama sklapa svoje ugovore, bez suprugovog odobrenja.
Rođena je 1653. godine u Rimu. Ne zna se točno vrijeme i razlog njezine smrti – u različitim izvorima navode se godine od 1652. do 1656. i razlozi poput samoubojstva ili kuge. Artemisijina majka Prudentia (rođena di Montone) umrla je kada je Artemisija imala 12 godina. Artemisia je većinu vremena provodila u kući, u kojoj je slikarski studio imao njezin otac Orazio Gentileschi. On ju je podučavao slikanju , ali ubrzo ga je i nadišla svojim vještinama. Orazio je bio prijatelj slikara Caravaggia, koji je u likovnom smislu utjecao na njega, ali tragovi njegove ekspresije vide se i u Artemisijinom radu. Kada je Orazio zaključio da ju je poučio svemu što je mogao, odlučio je da Artemisia treba nastaviti primati poduke nekog drugog umjetnika. Jedan od njih bio je Agostino Tassi, s kojim je Orazio radio na osliku palače Pallavicini-Rospigliosi u Rimu. Tassi je razvio opsesiju prema Artemisiji, slijedio ju je i imao je ljubomorne ispade. Eskaliralo je kada ju je 1611. godine tijekom poduke u njezinoj kući i silovao. S obzirom da je razdjevičavanje izvan braka bilo neprihvatljivo, Tassi je morao obećati da će je oženiti no kako obećanje na koncu nije ispunio, Orazio je Tassija tužio za silovanje kćerke. Tassi je već i ranije bio optuživan za silovanje i nasilje.
Artemisia Gentileschi, Judith beheading Holofernes (about 1612-13). Napoli, Museo e Real Bosco di Capodimonte (Q378). © ph. Luciano Romano / Museo e Real Bosco di Capodimonte 2016
Bilješke sa suđenja pohranjene su danas u Državnom arhivu u Rimu, a prvi put su izložene na ovoj izložbi. Između ostalog, sadrže i detaljne opise silovanja. Suđenje je trajalo oko sedam mjeseci i djelovalo je kao da se sudi žrtvi, a ne nasilniku (što je nažalost i danas ponekad slučaj). Sud se morao uvjeriti da Artemisia govori istinu, pa je bila podvrgnuta javnom pregledu i mučenju tehnikom sibille, koja je mogla rezultirati slomljenim prstima i time krajem umjetničke karijere. U trenucima mučenja uputila je Tassiju riječi: „Ovo je prsten koji si mi dao i ovo su tvoja obećanja!“. Tassi je tijekom suđenja Artemisiju pokušao prikazati kao djevojku bez morala, a podmitio je i svjedoke. Nakon svega proživljenog tijekom suđenja, Artemisia je doživjela pirovu pobjedu – Tassi je ipak osuđen, ali puno odsluživanje zatvorske kazne i izgon iz Rima je izbjegao jer je bio pod zaštitiom pape.
Artemisia se ubrzo udala za slikara Pierantonia Stiattesia te je napustila Rim i otišla u Firencu. Sa Stiattesijem je imala nekoliko djece, no nažalost nisu sva preživjela. U Firenci je upoznala ljubavnika Francesca Mariju Maringhija, koji je financijski podržavao bračni par. Pisma koja mu je pisala otkrivena su 2011. godine, a mogu se vidjeti na izložbi. Početkom 1620-ih vratila se u Rim. Dio života provela je i u Napulju, Veneciji te Londonu u koji je otišla 1638. godine i gdje je s ocem radila za engleskog kralja Karla I.
Najranije djelo na izložbi je slika „Suzana i starci“ iz 1610. godine. Izložena je i slika s istom temom koju je naslikala 1652. godine, pa se zapravo na istoj temi može pratiti njezin umjetnički razvoj u rasponu od više od četiri desetljeća. Na izložbi se nalaze i dvije verzije slike na kojima Judita uz pomoć služavke Abre odrubljuje Holofernovu glavu (iz 1612./1613. i 1620./1621. godine). Iako možemo samo nagađati što je Artemisia mislila slikajući ovu scenu, čini se kao da su je nadahnuli stvarni likovi i da kroz sliku ostvaruje ono što nije učinila u stvarnosti – ona kao Judita ubija Tassija koji je Holoferno.
Orazio Gentileschi, Judith and her maidservant with the Head of Holofernes, (about 1608). The National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo (NG.M. 020273). © Nasjonalgalleriet, Oslo / photo Børre Høstland
Artemisijin lik i djelo nadahnuli su brojne knjige, uključujući grafički roman izdan prošle godine, a kao lik pojavljuje se i u knjizi za djecu. Film o Artemisiji iz 1997. godine našao se na meti kritika jer je silovanje i odnos s Tassijem prikazao netočno, ali je kazališna predstava, koja je ove godine bila dostupna i online, te detalje točnije prikazala.
Artemisia je nakon smrti pomalo pala u zaborav te su njezine slike često bile i neidentificirane ili krivo atribuirane. Međutim, sasvim je jasno da je u 20. i 21. stoljeću ponovno otkrivena i postala izvor inspiracije, čak i feministička ikona. (Zrinka Marković)

Museums Making Sense – otvorene prijave
Europska mreža muzejskih organizacija (NEMO) otvorila je prijave za 28. godišnju konferenciju „Museums Making Sense“ koja će se održati virtualno od 16. do 19. studenog 2020. u sklopu programa Rijeka 2020 Europska prijestolnica kulture.
Konferencija će okupiti brojne predstavnike europskih nacionalnih muzejskih organizacija, muzejske stručnjake, kreatore kulturnih politika i aktivne sudionike u europskim muzeološkim projektima koji će otkriti kako muzeji koristeći storytelling mogu personalizirati svoje narative i posjetiteljima efektnije približiti izazove 21. stoljeća poput migracijskih procesa, poštivanja ljudskih prava, očuvanja bioraznolikosti ili suočavanja s negativnim aspektima nove globalne ekonomije pogonjene IT tehnologijama.
Radni dio konferencije započet će izlaganjem Why is storytelling essential for museums, communities and visitors? Dragane Lucije Ratković Aydemir iz kolektiva MUZE, a na skupu će među ostalim biti riječi i o okretanju muzeja prema novim vizijama koje su održive, umrežavanju i pronalaženju novih izvora financiranja, radu s lokalnim zajednicama i potencijalu digitalne kulturne baštine, s posebnim naglaskom na izazove u periodu „novog normalnog“ obilježenog snažnim padom posjećenosti i prihoda muzeja.
Stručnjaci iz Međunarodnog udruženja djeca u muzejima Hands on!, koje svake godine odaje priznanje za kreativnost muzejskih izložbi i programa namijenjenih djeci do 14 godina dodjeljujući nagradu Children in Museums, održat će webinar na temu repozicioniranja muzeja u radu s djecom. Sudionici će saznati kako muzeji uz pomoć interaktivnih i multimedijskih sadržaja mogu angažirati sva dječja osjetila i postati središta neformalnog obrazovanja koja će djeci omogućiti nadogradnju i kontekstualizaciju znanja stečenog u školama.
Trodnevni program pored brojnih stručnih izlaganja, javnih rasprava, radionica i rada na smjernicama razvoja muzejske struke, sudionicima konferencije nudi virtualno vodstvo kroz riječke muzeje te vođenje kroz izložbu „Fiume Fantastika: Fenomeni grada“ koja prati posljednjih stotinu i pedeset godina urbane povijesti Rijeke tijekom kojih je grad rastao i postao prometno i industrijsko središte.
Sudjelovanje na konferenciji je besplatno, a više o programu i prijavama možete saznati na službenim stranicama Europske mreže muzejskih organizacija. (I.G.)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr