Dvije stručne udruge koje djeluju u području zaštite baštine, Međunarodni institut za restauriranje povijesnih i umjetničkih djela IIC – Hrvatska grupa (regionalna grupa International Institute for Conservation Of Historic and Artistic Works) i Sekcija konzervatora-restauratora Hrvatskog muzejskog društva izdale su Stručni vodič za preventivnu zaštitu pokretne baštine od potresa.
Urednice su Mirta Pavić i Slađana Latinović, a autori tekstova su, uz Jerryja Podanyja (međunarodno priznatog konzervatora stručnjaka za ublažavanje seizmičkih šteta), hrvatski stručnjaci s gotovo svih područja zaštite pokretne kulturne baštine. Knjigu su recenzirali konzervatori-restauratori s velikim iskustvom u preventivnoj konzervaciji i radu na potresnim i ratnim štetama Ksenija Škarić i Denis Vokić, a likovno ju je na zanimljiv način opremio Ivan Tudek.
Knjiga je reakcija struke na posljedice potresâ koji su od 2020. godine u razmacima pogodili Hrvatsku, a osmišljena je kao niz objedinjenih praktičnih i lako primjenjivih uputa s fokusom na preventivnu zaštitu u svrhu umanjenja štete od mogućih potresa. Cilj Vodiča je pružiti pomoć u brizi o pokretnoj baštini ne samo stručnjacima i voditeljima muzejskih, umjetničkih i sakralnih zbirki nego i svima koji se takvim radom bave izvan institucija kako bi od samog početka planirali načine izlaganja i zaštitu predmeta od rizičnih situacija.
Sadržaj obuhvaća poglavlja o preventivnoj zaštiti, rizicima i upravljanju rizikom, o metodama i postupcima osiguravanja građe u izložbenim prostorima i čuvaonicama prema vrsti predmeta i materijalu, metodama osiguravanja građe u specifičnim prostorima kao što su memorijalni stanovi, ateljei, privatne i sakralne zbirke. Važan doprinos knjizi je popis inertnih materijala koji se preporučuju za upotrebu u preventivnoj konzervaciji kao i onih koje nije preporučljivo upotrijebiti.
Objavljivanje knjige su omogućili Grad Zagreb i donatori: Društvo prijatelja dubrovačke starine (uz posebnu zahvalu Renati Andjus), Studio M, NEFC (SAD, uz posebnu zahvalu Ireni Matulić), The International Trust for Croatian Monuments (Velika Britanija, uz posebnu zahvalu lady Jadranki Beresford Peirce) i Crescat d.o.o.
Knjiga je tiskana u 300 primjeraka, koji će biti bez naknade ustupljeni institucijama za zaštitu baštine diljem Hrvatske.
U Arheološkom muzeju Narona nedavno je otvorena izložba Nakit u fundusu Arheološkog muzeja Narona koja publici predstavlja stotinjak ukrasnih predmeta nošnje i tijela. Izloženi predmeti svjedoče od fenomenu ukrašavanja, s ciljem podizanja svijesti u javnosti o potrebi očuvanja arheoloških lokaliteta od svih oblika nestručnog iskopavanja i devastiranja.
Materijal za izložbu je većim dijelom izabran iz muzejskih zbirki pohranjenih u čuvaonici. Radi se o predmetima iz starog fonda, kao i novijim akvizicijama prikupljenim nakon otvorenja muzeja 2007. godine. Dva predmeta za ovu izložbu su pribavljena od Konzervatorskog odjela u Splitu i od privatnog vlasnika. Osnovni podaci o nakitu iz fundusa predstavljeni su na pet panoa.
Nakit, kao ukrasni predmet nošnje i tijela, ljudi izrađuju, nabavljaju i nose od pretpovijesnih razdoblja do danas. Nakitom su se ljudi kroz sva povijesna razdoblja ukrašavali od glave do pete. Nosili su ga na glavi, u kosi, oko vrata, na ramenima, prsima, ruku, na prstima, na pojasu i nogama. Već pri izboru nakita iz zbirki za ovu izložbu nametnuo se zaključak da nakit u zbirkama Arheološkog muzeja Narona nije brojan, ali je raznovrstan – prema materijalu od kojeg je izrađen, vrsti, tipu, načinu i mjestu izrade. Količina nakita u fundusu daje naslutiti važnost i značaj Vida, antičke Narone i okolnog područja tijekom pretpovijesti i povijesti. Ukrasni predmeti, nakit i njegovi dijelovi u fundusu Arheološkog muzeja Narona izrađeni su od različitih materijala (zlato, srebro, bronca, jantar, gagat, sapropelit, pečena glina, drago i poludrago kamenje, staklo i staklena pasta) i različitim tehnikama. Zasad nisu zastupljeni svi tipovi nakita za tijelo i odjeću. Od nakita za odjeću, nošnju i frizuru, odnosno dekorativno-uporabnih predmeta u fundusu se mogu pronaći igle ukosnice, fibule, dugmad, kopčice, pojasne kopče, ukrasni dijelovi vojne te konjske opreme, kao i garnitura za kopčanje ostruga. Među nakitom za tijelo nalaze se naušnice, kopče ogrlica, geme, perle, privjesci, narukvice i prstenje. Predmeti su u vitrinama složeni kronološki, prema dataciji, od najstarijih brončanodobnih do najmlađih novovjekovnih. Prema dataciji najbrojniji je rimskodobni nakit, a ostalog je puno manje.
Izvor: Arheološki muzej Narona
Autorica izložbe Konstanta Bukovac na izložbenim panoima i u popratnom katalogu, uz osnovne podatke o nakitu kao arheološkom predmetu, posjetiteljima daje kratak povijesni pregled prikupljanja i izlaganja arheoloških predmeta u Vidu, odnosno formiranja muzejskog fundusa. Nakit kao arheološki predmet je u fundus muzeja dospio na različite načine, i to otkupom, pohranom, darovanjem, primopredajom ili istraživanjem. Za početke nastanka starog fonda, odnosno Arheološke zbirke koja je prethodila današnjem muzeju velike zasluge pripadaju vidonjskom župniku don Serafinu Puratiću. On je 1930. godine uz podršku mještana i ravnatelja Arheološkog muzeja u Splitu don Frane Bulića osnovao Naronu – društvo za istraživanje domaće povijesti. Društvo je ubrzo unajmilo prostor na Maloj Rivi i počelo s izlaganjem prikupljenih predmeta. Iako je zbirka bila za javnost otvorena samo nekoliko godina, uspjela je preživjeti do 1989. godine i ponovnog otvorenja koje su pripremili djelatnici splitskog muzeja predvođeni dr. sc. Emiliom Marinom, a zatim je nakon otvorenja Arheološkog muzeja Narona primopredajom postala jezgra muzejskog fundusa.
Najljepši primjerci nakita iz Narone i starog fonda izloženi su u stalnom postavu muzeja. Radi se o pokretnoj građi iz starog fonda prikupljenoj pri istraživanju unutar Vida, na lokalitetima Njive–Podstrana, Gornje njive, Augusteum, Forum, Ereševe bare, Sv. Vid i Trasa vodovoda, zatim predmetima koji su bez poznatih okolnosti nađeni u Vidu te su darovani i otkupljeni za Arheološku zbirku Narona. Izabrani nakit iz stalnog postava prikazan je fotografijama na videoprojekciji koja prati izložbu. Na izložbi je spomenuta i činjenica da pojedini nakitni predmeti iz Narone krase funduse arheoloških muzeja u Splitu i Zagrebu te Zemaljskog muzeja u Sarajevu, a neki od njih su na panoima prezentirani fotografijama, zahvaljujući ustanovama koje su odobrile uvid u građu, i crtežom.
Na izložbi se može vidjeti i nakit koji spada u novije akvizicije, a one su većim dijelom rezultat nedostatnih arheoloških iskopavanja provedenih u zapadnom dijelu Dubrovačko-neretvanske županije, ujedno i prostoru terenskog djelovanja Arheološkog muzeja Narona. Istraživanja su iznjedrila jako zanimljive nalaze i nakit, koje je potrebno shvatiti kao poticaj za nove arheološke radove. Nelegalno pribavljanje ovakvih predmeta, toliko često i nekad i sad, uzrokuje devastiranje brojnih lokaliteta. Stoga je u osnovi cilj ove izložbe i popratnog kataloga podizanje svijesti u javnosti o potrebi očuvanja svih arheoloških lokaliteta i predmeta, odnosno o potrebi zaštite lokaliteta od svih oblika nestručnog iskopavanja i devastiranja te zaštiti arheoloških predmeta od ilegalne trgovine. Jer da bi bilo koji arheološki predmet, pa i nakit, dao što potpuniju priču o prošlim vremenima potrebno ga je stručno iskopati, dokumentirati i povezati s kontekstom u kojem je pronađen te s ostalim nalazima na lokalitetu. Na taj način muzeji mogu posjetiteljima na izložbama otvoriti portale za put u prošlost.
Izložba se može razgledati u Arheološkom muzeju Narona do 26. siječnja 2024.
(Konstanta Bukovac)
Izvor: Muzej grada Kaštela
Muzej grada Kaštela – predstavljeno tradicijsko nasljeđe Konavala
Izložba Dubrovačkih muzeja „Moje Konavle - Stare fotografije iz privatnih zbirki – Prikupila Katica Radić“ autorica Liljane Kovačić i Barbare Margaretić otvorena je uz prigodno predavanje u utorak 17. listopada 2023. u Muzeju grada Kaštela.
Na izložbi na kojoj je predstavljen i istoimeni katalog, prikazano je oko 200 fotografija iz privatnih obiteljskih albuma iz Konavala, nastalih uglavnom od kasnoga 19. st. do šezdesetih godina 20. st., koje je po završetku Domovinskog rata prikupila gospođa Katica Radić. Najstarije i najvrjednije, osim onih atelijerskih, autorsko su djelo fotografa amatera Vuka Klaića – Krtice iz Popovića, čiji su djelomice dostupan fotografski opus, Dubrovački muzeji prvi puta predstavili javnosti na dubrovačkoj izložbi koja je bila otvorena 4. studenog 2021. u Etnografskom muzeju u žitnici „Rupe“.
„Gospođa Katica Radić, zaljubljenica u svoj rodni kraj, konavoski rječnik, tradicijsku nošnju i arhitekturu, fotografije je prikupljala poslije Domovinskoga rata u kojem su Konavle doživjele namjernu destrukciju materijalne kulture s ciljem zatiranja njegovog identiteta. Prvi kriterij kod odabira fotografija bila je njihova dokumentarnost, budući da one u muzejskoj stvarnosti nude slojevite informacije i time niz interpretativnih mogućnosti. Kolegica Liljana Kovačić i ja, vodile smo se nastojanjima da “snimljenu stvarnost” interpretiramo kroz etnološka istraživanja jer je tradicijsko nasljeđe Konavala, zbog posljedica urbanizacije, obrazovanja, migracija i ratnih stradanja počelo naglo izumirati tijekom druge polovice 20. stoljeća.“ istaknula je autorica izložbe Barbara Margaretić.
Odabrane fotografije podijeljene su prema sadržaju i temama na obiteljske fotografije, tradicijski način odijevanja, običaje iz godišnjeg i životnog ciklusa, naobrazbu, društveni život, prometnu infrastrukturu, politička zbivanja te tradicijsku ruralnu arhitekturu. Kao baštinski predmeti koji nose memorijsku vrijednost, fotografije bilježe vjernu sliku konavoske kulture i ljudi koji su je činili. Muzejska savjetnica i voditeljica Kulturno-povijesnog odjela Muzeja grada Kaštela Sanja Acalija, dodala je kako se s ovom izložbom nastavlja jedna lijepa međumuzejska suradnja s Dubrovačkim muzejima, ali i otvaraju mogućnosti za nove projekte i programe.
Izložbu „Moje Konavle“ otvorila je ravnateljica Dubrovačkih muzeja Ivona Michl, a za sve posjetitelje ostaje otvorena do 7. prosinca 2023. u Muzeju grada Kaštela.
(Dubrovački muzeji)
Izvor: Arheološki muzej Istre
„Herkulovo svetište u Puli“ – otvorena najmanja izložba u Hrvatskoj
U „Prozoru u prošlost“, najmanjem izložbenom prostoru Arheološkog muzeja Istre, otvorena je izložba „Herkulovo svetište u Puli“. Ovaj mali prostor-izlog u pulskoj Carrarinoj ulici, namijenjen prolaznicima koji izložbu doslovno promatraju kroz prozorsko staklo, svaki je put opremljen katalogom, izloženim tekstualnim objašnjenjem, te plakatom. Osim što je najmanji izložbeni prostor Arheološkog muzeja, vjerojatno je to i najmanja izložba u Hrvatskoj, čija se tema i postav mijenjaju svakih nekoliko mjeseci. Ovog je puta tema Herkulov hram, od kojeg su danas očuvani samo fragmenti.
Pored Gradske knjižnice i čitaonice u Puli nalazio se rimski hram nešto manji od Augustovog, dimenzija 8 puta 16 metara. Otkriven je u arheološkim istraživanjima provedenim od 2005. do 2009. godine, a kameni blok s reljefom toljage, pronađen na lokaciji, upućuje na Herkulov kult. Upravo ovaj monumentalni nalaz izložen je u Prozoru u prošlost.
U dvorištu hrama, pored prirodnog izvora vode, postoje ostaci kultnih struktura koje su mu prethodile.
Gradnja hrama započela je odmah po osnutku rimske kolonije Pole 46–45 pr. Kr. Na toj lokaciji nije sagrađen slučajno. Postojala je kultna veza između izvora, osnutka rimske kolonije Pole, između mogućeg božanskog pretka i osnivača grada kojemu je Herkul bio zaštitnik, i čuvar gradskih vrata. Osim toga, hram, koji je bio direktno naslonjen na gradske terme, nalazi se u neposrednoj blizini središta centurijacijske mreže (nalazilo se na potezu od mora do danas neočuvanih gradskih vrata Sv. Ivana).
Rimsko svetište sastojalo se od hrama s dvorištem i trijemovima na terasi. U dvorištu se nalazio hipogej (podzemno svetište) i bunar nad izvorom. Prema dimenzijama hramskih temelja i arhitektonskih ulomaka proizlazi da je hram bio vrlo nalik Augustovom: bio je eustil (razmak među stupovima je 2,25 promjera donjeg dijela stupa), s četiri stupa s kompozitnim kapitelima na pročelju, i po jednim na bočnim stranama trijema. Gradnja hrama trajala je između 7 i 20 godina, a u njegovoj je izgradnji sudjelovalo do 200 radnika.
Ukupna cijena izgradnje svetišta procjenjuje se na približno 400 000 sestercija, što je za to doba bila uobičajena cijena gradnje objekta tih dimenzija. Iznos ne uključuje izradu unutrašnje mramorne i fresko dekoracije. Hram je potpuno razoren, do zemlje, u kasnom V. st. O razlozima ili uzrocima rušenja zasad nema podataka.
Ovog se puta tema na zanimljiv način zrcali u prostoru, jer je gotovo točno preko puta izloška, monumentalnog kamenog bloka s reljefom toljage, nalaze se Herkulova vrata, najstarija pulska gradska vrata u čijem se središnjem čeonom luku nalazi upravo Herkul sa svojim glavnim atributom, toljagom.
Autorica izložbe je Alka Starac, a autor postava Vjeran Juhas. Izložba se može razgledati do 23. siječnja 2024.
(Arheološki muzej Istre)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr