U osječkom Muzeju Slavonije i đakovačkom Spomen-muzeju biskupa Josipa Jurja Strossmayera nedavno je otvorena je izložba „U ime pape i biskupa našega“ autora Branislava Miličića i Irene Ivkić koja predstavlja bogatstvo numizmatičkih zbirki obje ustanove, s ciljem da se javnost nanovo podsjeti na biskupa Strossmayera kao veliku ličnost, vizionara i mecenu koji je ostavio značajan trag u hrvatskoj umjetnosti i kulturi.
Izložba „U ime pape i biskupa našega“ nastala je kao plod dugogodišnje suradnje Muzeja Slavonije u Osijeku i Spomen-muzeja biskupa Josipa Jurja Strossmayera u Đakovu. Cijeli proces započeo je, sada već davne, 2019. godine kada su djelatnici Muzeja Slavonije, na inicijativu Hrvatskog restauratorskog zavoda u Osijeku, pozvani da pregledaju građu koja je čuvana u prostorijama nadbiskupije. Tijekom navedenih posjeta primijećeno je kako velik broj predmeta pripada numizmatičkoj građi koju je potom bilo potrebno stručno analizirati. Upravo kroz suradnju rodila se i ideja o zajedničkoj izložbi kako bi se predstavili plodovi rada na numizmatičkim zbirkama oba muzeja.
Bogatstvo izložbe očituje se kroz biskupske i papinske medalje, ali i kovani i papirnati novac. Mnogi od navedenih predmeta na ovaj način su po prvi puta prezentirani javnosti. Valja istaknuti i kako 2025. godinu Katolička Crkva obilježava kao jubilejsku ili svetu godinu. Upravo taj podatak bio je dodatni poticaj za predstavljanje spomenutog materijala. Nekako je prirodno da se u vrijeme jubileja kroz izložbu prisjetimo i biskupa J. J. Strossmayera i to upravo u godini njegove dvostruke obljetnice: 210 godina od njegova rođenja u Osijeku i 120 godina od biskupove smrti u Đakovu. Budući da je J. J. Strossmayer kao katolički biskup bio u trajnom suodnosu s papinskom službom u Crkvi, prirodno je njegov lik i službu povezati s papinstvom.
U središtu izložbenog prostora Muzeja Slavonije moguće je vidjeti medalje kovane u čast 34 pape raspoređenih u dvije vitrine. Najraniji primjerak posvećen je papi Benediktu I. (575. – 579.) – riječ je o naknadno kovanoj medalji iz 2. polovine 16. stoljeća. Kronološki posljednja pripada papi Ivanu Pavlu II. (1978. – 2005.) i kovana je u spomen na papin posjet Poljskoj. Kroz kovani novac, u zasebnoj vitrini prezentirano je 16 papa i 4 primjerka koja se vežu uz biskupije i vojvodstva navedenog vremena. Najraniji primjerak je denar ravenske nadbiskupije iz 13. – 14. stoljeća, a posljednji spomen suvenir kovanica pape Franje (2013. – ). U posljednjoj vitrini nalaze se najvrijedniji izlošci. Posebnu pozornost valja istaknuti na papinski papirnati novac iz 18. stoljeća, koji je iznimno rijedak, a posjeduje ga Muzej Slavonije. On je unazad nekoliko godina restauriran i kao takav na ovoj izložbi po prvi puta prezentiran javnosti u nekoliko različitih nominala. Valja izdvojiti još i zlatnik izrađen povodom 175. obljetnice rođenja biskupa J. J. Strossmayera. Isto tako vrlo vrijedan predmet, koji Muzej Slavonije posjeduje u zlatu, a Spomen-muzej biskupa Josipa Jurja Strossmayera u bronci, je plaketa u spomen na smrt biskupa Strossmayera. Ova plaketa nastala je 1905. godine u Beču, a izradio ju je poznati autor Rudolf Marschall. Čitav izložbeni prostor obogaćen je raznim uvećanjima.
Izložbu prati bogato ilustriran katalog na 72 stranice. U sklopu izložbe u obje institucije organizirat će se stručna vodstva, predavanja i radionice za djecu i odrasle, a može se razgledati do 08. lipnja 2025. godine, od utorka do subote u vremenu od 10 do 18 sati.
Izložba i katalog izložbe realizirani su sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Osječko-baranjske županije i grada Đakova.
U riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti povodom stotog rođendana slikara Ive Kaline (1925. – 1995.), pionira gestualne apstrakcije na ovim prostorima i jednog od najvažnijih hrvatskih likovnih umjetnika druge polovice 20. stoljeća, otvorena je izložba Slika u slici, koja kao polazište uključuje radove iz zbirki MMSU-a, a u prvi plan stavlja bogatstvo Kalinina opusa.
Prema izložbenom konceptu predstavljeno je 16 radova iz Zbirke slikarstva, Zbirke crteža i Zbirke skulptura koji su podijeljeni u parove. Odabrani radovi, slike, grafike, kolaži, predstavljaju svojevrsnu priču u priči, gdje jedan rad u sebi sadrži drugi rad, svoj par. Svaki par unutar sebe sastoji se od dva rada, od kojih je prvi master, glavni rad, a drugi rad je izvučen, kao detalj iz prvog rada. Na taj način stalno imamo jednu sliku koju Kalina konstantno slika. Potez kistom prirodno se nastavlja kroz širok i krupan kadar, neprestanu kretnju koja iznova redefinira ono što je bilo prije i stavlja u perspektivu ono što tek dolazi. Drugim riječima, unutar Kalinina umjetničkog djela pojavljuje se novo umjetničko djelo, cjelina postaje fragment, a fragment cjelina. Oslikava se pritom duh autora, koji je glasno prisutan bez obzira o kojem se formatu i tehnici radi. Scenografski element u postavu naglašava ideju slike u slici i geste kao nekontrolirane ekspresije, izlazeći van iz prostora. Tako se događa da i zidovi prostora postaju platno na koje su postavljeni radovi, a sam prostor slika u slici.
Metoda uparivanja, ta vizualna činjenica slike u slici, vrlo se dobro primjećuje kroz sve parove. Kao na primjeru slike velikog formata, Bez naziva (Crveno) iz 1960., ulja na platnu, jednog od dva rada na izložbi, uz Kompoziciju iz 1959., kojima se najavljuje ulazak Kaline u apstrakciju. Upravo ta spomenuta slika, Bez naziva (Crveno), je par manjeg skulpturalnog reljefa Bez naziva (Reljef I), nastalog u razdoblju od 1963. do 1966. Naime, dinamika nanošenja boje, odabira kolorita i dijagonalna kompozicija iz lijevog donjeg kuta, prema desnom gornjem, doprinosi da ovo ulje na platnu uz kolažiranje, gledatelj osjeća kao konstantni pokret. Ono se potpuno ocrtava i na reljefu, za koji Kalina koristi istu paletu boja i slaže posve identičnu dinamiku poteza. Svi parovi su prožeti vizualnim točkama koje ih spajaju i podcrtavaju navedenu metodu, što gledatelju omogućava vlastitu igru slaganja i uviđanja sličnosti, to jest različitosti.
Fotografirala: Tanja Kanazir
Obzirom na društveno politički kontekst u poslijeratnom periodu, enformel kao opći naziv za apstraktne stilove u Europi, unutar sebe sadrži tminu, zamor i crnilo, kao odgovor na rat, nasuprot New Yorku i apstraktnom ekspresionizmu koji unose dozu akcije i poleta. U odnosu na to, Kalinino odsustvo boje ne znači nihilizam, kako bi se to možda moglo pročitati, već je riječ o apstrakciji, eksperimentu koji ga posvema zaokupljuje i gura sve dalje u istraživanje. Nastavno na to, Kalina šezdesetih godina ulazi u novu fazu, apstrakciju, kreće s gestualnim slikarstvom, počinje koristiti tzv. metodu zaslona, kojom na nepripremljeno platno odmah slika, a ono što želi da ostane, rješava tako da „višak“, odnosno ono nepotrebno, preslika crnim. Boju nanosi naglo, grubo, lijepi papir preko platna kako bi dobio reljefnu strukturu, radi kolaže, kistom i tušem isprobava vlastitu gestu koju onda prebacuje na platno. Upravo u tom periodu eksperimenta stvara najznačajnije radove, koji ga definiraju kao jednog od pionira hrvatske apstrakcije i sudionikom bitnih promjena na polju umjetnosti.
Uz njegova prepoznatljiva ulja na platnu, kolaži itekako zaokupljaju pažnju. S njima započinje krajem 1950-tih i ulazi u šestu dekadu, kada kreće upotrebljavati raznorodni kolažni materijal. Naime, prilikom velike izložbe američkog slikarstva u Zagrebu, 1960-tih godina ili čak malo prije, kako je i on sam rekao, ne sjeća se točno godine, susreo se s Rauschenbergovom slikom misleći da je njegova. Rekao je, pa ja imam te iste slike doma. Ustvari ideja je bila ista, samo što je Kalina tada živio u Zagrebu, a Rauschenberg u New Yorku. Zanimljivo je da su mu kolaži prvi puta bili izloženi tek 1994., na velikoj retrospektivnoj izložbi u Modernoj galeriji u Rijeci, sadašnjem MMSU, ali i to da su on i Rauschenberg bili isto godište, 1925.
Ivo Kalina dobitnik je Nagrade HDLU-a Rijeka (1984.), Nagrade Grada Rijeke za slikarstvo (1974. i 1994.) te Nagrade Vladimir Nazor za životno djelo (1995.). Posthumno je odlikovan Ordenom reda Danice hrvatske s likom Marka Marulića za trajni doprinos hrvatskoj kulturi (1997.).
U čast njegove ostavštine, svake dvije godine Grad Rijeka dodjeljuje nagradu Ivo Kalina, za najbolju likovnu izložbu na području suvremene umjetnosti održanu tijekom godine u galerijskim i javnim prostorima na području grada Rijeke.
Izložba je otvorena do 16. ožujka 2025.
(Kristina Barišić)

Fotografirala: Maja Kocijan
Muzeologija 62 (2025.) – poziv za slanje priloga
Ponukan primjerom ICOM-ova časopisa Museum International, koji je 2022. godine pokrenuo „otvorena izdanja“ suočivši se s izazovima tematskih brojeva koji ograničavaju i sužavaju prostor za objavu, Muzejski dokumentacijski centar odlučio je 62. izdanje Muzeologije učiniti otvorenim za sve teme kojima se muzealci bave i sve izazove s kojima se susreću, svjestan da je u moru tematskih časopisa sve teže naći priliku za objavu novih saznanja, ideja i rezultata istraživanja koji se ne uklapaju u jedan od uređivački zadanih okvira.
Tijekom sedamdeset godina postojanja urednici i uredništva časopisa Muzeologija mijenjali su se, no gotovo sva izdanja ove najdugovječnije muzeološke publikacije bila su tematski brojevi povezani s nekom od gorućih tema, zbornici radova s nekoga od stručnih skupova ili mjesto na kojemu su kolege mogle objaviti svoje doktorske i magistarske radove. Posljednjih sedam godina, od 2017., svaki smo broj gradili oko nekoga aktualnog izazova – čuvaonica, digitalizacije, razvoja publike, strateškog planiranja, novih stalnih postava, potresa, igrifikacije ili istraživanja provenijencije. Tijekom svih tih godina kolege su nam se javljale i nudile svoje stručne radove, no bili smo prisiljeni odbijati ih jer se nisu uklapali u zadanu temu.
Želja nam je stoga Muzeologiju koja izlazi u jubilarnoj, 70. godini postojanja Muzejskoga dokumentacijskog centra otvoriti svima, ne prisiljavajući ih da svoje rezultate rada uguravaju u zadane tematske kalupe, i time pokazati širinu i dosege rada u muzejima, sliku stanja i odraz promjena koje su zahvatile muzeje i muzeologiju, slijedeći uvijek glavnu misiju časopisa kakvom ju je 1953. godine u prvom broju zacrtao njezin i naš osnivač Antun Bauer – kao mjesta razmjene i poticanja znanja.
Na suradnju pozivamo sve kolege koje se bave muzejskim i muzeološkim temama bez obzira na to je li riječ o izradi koncepta novog postava, dizajnu trajnih izložbi, istraživanjima iz područja muzejske dokumentacije, provenijencije, edukacijskim projektima, obradi, zaštiti, digitalizaciji ili predstavljanju građe, korištenju novim tehnologijama ili razvoju publike, programima uključivanja slabo zastupljenih skupina, prikazu marginalnih i marginaliziranih tema.
Uredništvo će prihvatiti i stručne i znanstvene radove kojima je u središtu problematika struke i njezina stručna razrada popraćena relevantnom stručnom literaturom. Prilozi se objavljuju na hrvatskome ili engleskome jeziku uz sažetak koji se prevodi.
Časopis izlazi u prosincu 2025. godine. Rok za slanje priloga je 30. lipnja, a svi tekstovi i prijedlozi primaju se na e-adresu mkocijan@mdc.hr. Upute autorima nalaze se na mrežnoj stranici MDC-a, dok su svi dosad objavljeni brojevi Muzeologije dostupni na portalu Hrčak.
(MDC)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr