Iako pozornost plijene samo fascinantne čuvaonice poput Boijmans Depoa u Rotterdamu većina se muzejske građe svijeta i dalje čuva u neadekvatnim prostorima ili kako je to rekao kolega iz Burkine Faso kod nas su čuvaonice mjesta „gdje građa odlazi umrijeti“. Gaël de Guichen, konzervator koji pola stoljeća radi za ICCROM, autor RE-ORG metode sređivanja stanja u čuvaonicama koja je do danas primijenjena u 300 muzeja na pet kontinenata i više od 35 država (uključujući i Hrvatsku) podsjetio je na porazne rezultate prvog velikog istraživanja globalnog stanja u čuvaonicama. Prema njegovim riječima veći je problem manjak dobrog upravljanja nego manjak prostora i financija. Rješavanje ovog problema ovisi i o volji da se na nacionalnoj razini pokrenu sustavne promjene kao što je to učinjeno 80-ih godina prošlog stoljeća u Nizozemskoj usvajanjem Nacionalnog plana koji je, na žalost, bio jedini takve vrste.
Sastanak odbora CIDOC-a i COMCOL-a bio je posvećen sabiranju, promišljanju muzejskih praksi i dekolonizaciji muzejskih zbirki, tome kako gledati na strukture moći koje okružuju zbirke i procese sakupljanja predmeta te kako ih izbjeći u cilju pravednijeg pristupa baštini? Sastanak odbora ETHIC, ICEE, COMCOL i ICOM US o pravednom sabiranju ponudio je niz prezentacija s ciljem promišljanja etičkih izazova suvremenih sakupljačkih praksi i brige o muzejskim zbirkama u vremenima društvenih i političkih podjela, klimatskih i demografskih promjena, kao i nužnosti zauzimanja uloge muzeja u složenim pitanjima rasizma, nejednakosti, zdravlja i dobrobiti, te aktivnog građanstva i placeamakinga.
Sastanak odbora COMCOL i ICOM SEE o „budućnosti sabiranja“ osvrnuo se na suvremene sakupljačke prakse – kako identificirati njihov razvoj i kako on utječe na buduće sakupljačke ambicije, posebice kada je u pitanju održivost. Naglasak panelista stavljen je na istraživanje, uporabu i dijeljenje muzejskih sadržaja, interdisciplinarni pristup u zaštiti, interpretaciji i prezentaciji muzejskih predmeta, promišljanje o postojećim zbirkama na nov način, približavanje publici kroz sakupljanje uspomena, emocija, iskustava i osobnih priča, a ne samo predmeta, relevantnost sakupljanja, pitanja vlasništva i odlučivanja te sakupljačkih vještina, kao i procese dokumentiranja i pohrane digitaliziranih sadržaja. Zaključci, generalno, vode putevima participacije, pluralnosti i polifonije, s osnovnim pitanjem od kojega polazimo, i kojemu se vraćamo, a ono glasi: „Kome će, i kako, u budućnosti, služiti ono što danas sakupljamo?”.
Muzejski dokumentacijski centar zahvaljuje članovima ICOM-a HR na doprinosu radu konferencije i izradi ovog zajedničkog izvješća u kojem su sudjelovali: Darko Babić, Matija Dronjić, Markita Franulić, Goranka Horjan, Željka Jelavić, Gordana Viljetić i Maja Kocijan
Fotografije: Matija Dronjić i Maja Kocijan
Najdugovječniji projekt Muzejskoga dokumentacijskoga centra – Izložba izdavačke djelatnosti hrvatskih muzeja i galerija – nastavlja se i ove 2022. godine, po 41. put. Zahvaljujući velikome interesu muzeja, koji su svoje recentne publikacije dostavljali svih proteklih godina, pa tako i ovih zadnji pandemijskih, izložba se održavala bez prekida. Posljednja, 40. izložba na Interliberu 2021. godine, bila je s maskama na licu i Covid-propusnicama, ali brojno posjećena i s velikim interesom publike. Stoga, nastavljamo i dalje s jedinstvenim predstavljanjem muzejskog nakladništva.
Na ovogodišnjoj 41. izložbi izdavačke djelatnosti hrvatskih muzeja i galerija želimo našoj stalnoj, ali i uvijek novoj, potencijalnoj publici predstaviti muzejske publikacije objavljene od 1. srpnja 2021. do 1. listopada 2022. i tako im omogućiti propušteni ili onemogućen fizički dodir s knjižnom građom.
Izložba će se održati na INTERLIBERU Zagrebačkoga velesajma od 8. do 13. studenoga 2022. godine.
S nadom kako će se tako i dogoditi – koroni usprkos – pozivamo hrvatske muzeje i galerije da se odazovu na 41. izložbu te sudjeluju u što cjelovitijoj promociji godišnje izdavačke produkcije hrvatskih muzejskih ustanova i udruga, njihovih djelatnosti i fondova. Tako bi se nastavio kontinuitet izložaba koje svojim jedinstvenim sadržajem, recentnom građom i definiranom izložbenom koncepcijom privlače pozornost brojne publike, a muzejima pružaju mogućnost javnoga i šireg predstavljanja izdavačke djelatnosti u redovnom jednogodišnjem intervalu, u okruženju malih i velikih, domaćih i inozemnih nakladnika, a na uvid postojećih i budućih poklonika čitanja i knjiga.
Stoga vas pozivamo da i ove godine sudjelujete na izložbi svojim novim tiskanim i elektroničkim publikacijama – muzejskim katalozima stalnih i povremenih izložaba, vodičima, likovnim, kulturno-povijesnim i arheološkim monografijama, priručnicima, pretiscima i bibliofilskim izdanjima, zbornicima i časopisima, publikacijama za djecu i mlade, publikacijama za osobe s invaliditetom te muzejskim plakatima, razglednicama i mapama te drugim vrstama publikacija. Isto tako, nastaviti ćemo i sa započetom promocijom mrežnih (online) publikacija kojima muzeji u sve većem broju komuniciraju svoje sadržaje i djelatnosti.
Nadamo se kako ćete i ove godine podržati inicijativu MDC-a i svojim publikacijama doprinijeti što cjelovitijoj prezentaciji hrvatskog muzejskog izdavaštva.
Molimo vas da se u pripremi sudjelovanja na ovogodišnjoj izložbi rukovodite Uputama za sudionike i svoje publikacije dostavite najkasnije do 1. listopada 2022. godine.
Srdačan pozdrav,
voditeljica akcije:
mr. sc. Snježana Radovanlija Mileusnić

Fotografija: Doris Fatur
„Kamenolom“ – otvorena druga izložba iz MMSU-ove Zbirke Božidar Rašica
Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci kroz tekuću izložbu „Zabava pjesnika – Božidar Rašica“ nastavlja promovirati svoje zbirke, ovog puta zbirku likovnog umjetnika, arhitekta i scenografa Božidara Rašice (1912. – 1992.), i to povodom 110. obljetnice njegova rođenja i 30. obljetnice njegove smrti. Izložba prikazuje radove iz specijalizirane Zbirke Božidar Rašica i oblikovana je kao dvojna izložba s prvim postavom „Horizonti“ kustosice Ksenije Orelj, kojeg je bilo moguće razgledati do 13. kolovoza te postavom „Kamenolom“, čija je kustosica Diana Zrilić, a koji će trajati do zatvaranja izložbe.
Specijaliziranu zbirku Božidar Rašica Muzej moderne i suvremene umjetnosti dobio je 2004. godine kao dar od pokojne Vere Marsić, prema oporuci Uršule Rašice, Božidarove supruge. U ostavštinu je ušlo više od tisuću radova uglavnom vezanih za slikarstvo i crtež, iako je Rašica bio poznatiji kao scenograf i arhitekt. U MMSU-ovoj zbirci osim mediteranskog pejzaža Istre i Dalmacije, ima brojnih skica, crteža i pripremnih radova koji ovu zbirku čine vrlo zanimljivom s muzejskog i dokumentacijskog aspekta.
Postav izložbe „Kamenolom“ zamišljen je kao likovno-umjetnička reinterpretacija jednog segmenta koji je istraživanjem građe prepoznat kao uspješno zaokružena cjelina. Njome se ne propituje samo slikarski opus Rašice nego i njegov doprinos revitalizaciji jednog mikro prostora koji je obilježio njegovo život u Vrsaru, inspiraciji kojoj se Rašica uvijek i nanovo vraća te jednom od Rašičinih omiljenih toponima, kamenolomu u Vrsaru.
Krajem šezdesetih godina prošlog stoljeća Rašica obnavlja staru istarsku staju u Vrsaru i pretvara je u kuću za odmor. Smještena na glavnoj ulici, na padini brijega, iz staroga dijela grada vodi prema moru i poluotoku gdje se nalazi kamenolom Montraker. Kad god ima priliku, Rašica crta plohe svijetlosivog kirmenjaka, u vegetaciji jarkih boja i raznih vizura. Crta ga s pogledom iz doma i otvara ga otocima i morskom horizontu. S pučine zatvara kamenolom s krovovima vrsarskih kuća. Gleda ga iz lučice s romantičnim prizorom čempresa uz kameno ziđe crkve. Hodočasti i upija tu scenu, vraća je životu kroz sjećanja, ili je promatra na licu mjesta dok s terase olovkom, pastelom ili flomasterom fino ili grubo kleše grotu vapnenca na papiru. Intenzivno slika svoj omiljeni motiv, postepeno gradi viziju s mogućim rješenjem oživljavanja prostora. U inspirativnom ambijentu Rašica prepoznaje važnost revitalizacije tog atraktivnog prostora. Njegove pojedine skice oblikuju predodžbu amfiteatra, smještanjem kružne pozornice i gledališta u ambijent izloženih bijelih monumentalnih ploča kamenoloma.
Postav je podijeljen u dvije zone, zonu panela s postoljima i zonu zida s kojom se vrstu građe odvaja na likovnu i dokumentarnu. U centralnom dijelu prostora na panelima se izlažu slikarstvo i crteži u boji, a na i uz zid izloženi su printevi crno-bijele fotografije iz osobnog arhiva Božidara Rašice (koji se nalazi u Hrvatskom muzeju arhitekture), zatim samostalni crteži te crtanke. Tematska cjelina „Kamenolom“ nastala je u razdoblju od sedamdesetih do devedesetih godina i govori i predstavlja radove u različitim tehnikama: gvaš, tempera, pastel, flomaster. Fotografije, izložene uz i na zidu, prikazuju staru staju koju je Božidar adaptirao u kuću za odmor, prizor Rašice koji sjedi na terasi s koje se vidi prekrasan impozantan pogled na kamenolom te fotografije kamenoloma na kojima se jasno ističu osnovni akcenti svakog slikarskog rada – krš, kamen, stablo, more, otoci.
Panele, koji se u svojoj veličini i plavo-sivkastoj boji podudaranju sa scenama kamenoloma, kao i postolja, za izložbu su osmislili Ana Tomić i Marino Krstačić Furić, i to kao jednostavnu, ali efektnu mogućnost vođenja posjetitelja kroz prostor dvorane koja nema primarno svrhu izložbenog prostora.
Izložba je otvorena do 17. rujna 2022.
(Diana Zrilić)
Fotografije: Doris Fatur

Izvor: Facebook EMI
Etnografski muzej Istre – izložba „Ovo nije predmet“
U Etnografskom muzeju Istre u Pazinu nedavno je otvorena Izložba „Ovo nije predmet“ nastala je u sklopu trogodišnjeg umjetničko-antropološkog projekta „Odbačeno: prilozi za studije vrijednosti“, koji istražuje fenomen vrijednosti te osobne i društvene mehanizme i procese kroz koje se vrijednost uspostavlja i mijenja, naglašavajući relacijsku i privremenu prirodu tih transformacija.
Na izložbi su predstavljeni predmeti iz fundusa Etnografskog muzeja Istre – Museo etnografico dell'Istria, privatnih zbirki sakupljača i umjetnički radovi koji tematiziraju sakupljanje ili su dio umjetničkih koncepata. Umjetnički koncepti (Vanja Babić, Ivan Faktor, Tomislav Gotovac i Marijan Molnar) zahvaćaju sakupljaštvo (sakupljanje kao praksa) u rasponu od govora o različitim aspektima fenomena kroz umjetnički rad, do osobne opsesije predmetima, njihovim gomilanjem, raspoređivanjem i sortiranjem.
Izvor: Facebook EMI
Time se pokreće razgovor o sakupljanju kao činu prepoznavanja, vrednovanja i izdvajanja trivijalnih i svakodnevnih predmeta (šećer za kavu, kamenje, koverte i sl.), čija se vrijednost često poništava do granica „bespredmetnosti“, te muzejskih i kolekcionarskih predmeta koji, prolazeći kroz institucionalnu verifikaciju, prolaze procese prevrednovanja, od iznimne vrijednosti do negacije njihovog postojanja. Ujedno, izložba govori o osobnim, umjetničkim i institucionalnim praksama sakupljanja, čuvanja, klasifikacije i indeksiranja predmeta, njihovom preklapanju i razilaženjima, otvarajući prostor za ponovno promišljanje klasifikacijskih paradigmi.
Umjetničko-antropološko-kustoska suradnja, kao glavna metodološka linija u procesu osmišljavanja, pripreme i realizacije izložbe, ucrtana je i u njezinu poetiku. Temeljeći se na prepletanju i pokretanju dijaloga između izloženih umjetničkih radova i antropološkog terena, gradi nove naracije o starim (muzejskim) predmetima poput čerme, frizerske haube ili predmeta u radu Marijana Molnara. Logikom obrnute reprezentativnosti, smještajući nevidljive predmete „iz pozadine“ – depoa muzeja ili privatnog kućnog prostora – ili naracije o njima u prvi plan, uspostavlja novu kvalitetu predmeta, koja se odmiče od zadane materijalnosti prema osjetilnom, emotivnom, neopisivom, simboličnom i pojedinačnom.
Izvor: Facebook EMI
Izvrćući vidljivo i nevidljivo, unutarnje i vanjsko, službeno i privatno te institucionalno i pojedinačno, muzejski prostor i njegovi pozadinski mehanizmi djelovanja postaju mjesto promišljanja i propitivanja o vrijednom i bezvrijednom.
Kustosice izložbe su Irena Bekić, Duga Mavrinac i Ivona Orlić
Izložba se može razgledati u Etnografskom muzeju Istre do 1. listopada 2022.
(Duga Mavrinac)

Kabinet grafike – izložba posvećena začetniku hrvatskoga umjetničkog obrta i dizajna
U godini obilježavanja 140. godina rođenja Tomislava Krizmana (1882.-1955.), našeg poznatog slikara, grafičara i scenografa te pokretača mnogobrojnih kulturnih zbivanja u razdoblju Secesije, Kabinet grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti otvorio je virtualnu izložbu umjetnikovih grafičkih ostvarenja koja se desetljećima čuvaju u njegovu fundusu.
Izložbom Grafička antologija Tomislava Krizmana / Iz fundusa Kabineta grafike HAZU Akademija se prisjeća umjetnikova nastojanja da se grafička umjetnost uzdigne na razinu samostalne discipline unutar korpusa hrvatske moderne umjetnosti. Kako pojašnjava autorica izložbe Ružica Pepelko, izložba naglašava veliku ulogu akademika Krizmana koju je, kao Crnčićev učenik i profesor grafike na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti gdje je odgojio generacije grafičara, imao u stvaranju temelja hrvatskoga grafičkog izraza, postavši promicatelj grafičkog medija i učinivši medij grafike ravnopravnim ostalim granama umjetnosti, popularizirajući ga kod najšire domaće i inozemne publike.
Procesija, bakropis (objava 1909., signirano 1911.)
Desetogodišnje zadržavanje u Beču (1902.–1911.) bilo je najplodonosnije razdoblje Krizmanova umjetničkog razvoja koje je utjecalo na njegovo prvotno stilsko određenje, odnosno secesijsko opredjeljenje. U krugu bečke avangardne umjetničke i književne elite, kao redoviti posjetitelj aktualnih izložbi te sudionik na izložbama u Hagenbundu, Jungbundu, Künstlerhausu i Secesiji, autor se nesputan institucijskim i profesorskim autoritetima, usvojivši myerbach-ungarovska slikarsko-grafička učenja, upustio u secesijsku plimu koja je nezaustavljivo nadirala u srednjoeuropsku kulturnu sredinu.
Izložba započinje najstarijim umjetnikovim radovima iz bečkog razdoblja koje Akademija posjeduje u fundusu – litografijama Alegorija jeseni (1904.), Kain i Abel (1904.) te Sujet iz Dubrovnika (1903.), koje se ističu „tipičnom secesijskom stilizacijom“, prepoznatljivim odjekom japanske umjetnosti i visokim stilskim estetizmom. Publika može vidjeti drvoreze u boji manjih dimenzija otisnute na mekom japanskom papiru koji čine ishodište Krizmanovih grafičkih početaka poput „patetično-medulićevske“ kompozicije Udarac sudbine (1908.) ili secesijskog rješenja portreta Maryje Delvard u profilu (1908.), radu koji je smatran vrhuncem ne samo hrvatskoga, već i europskoga plakatnoga dizajna. Na njemu je prikazana glasovita recitatorica koja je početkom 20. stoljeća nastupala u, tada popularnim i avangardnim, literarnim kabaretima Beča i Münchena, nadahnjujući brojne umjetnike i književnike toga doba svojom specifičnom umjetničkom izvedbom prepoznatljivom po „grobno drhtavom i antipatično promuklom“ glasu.
Marya Delvard u profilu / Scenska kompozicija, drvorez (1908.)
Predstavljeni su bakropisi „secesijske stilizacije“ koje na tragu „ugođajnog simbolizma“ karakteriziraju ritmična izmjena tamnih i svijetlih partija cjeline, snažan izdužen i nemiran potez te siluetarno naglašavanje likova poput Majke i djeteta (1908.), U aleji (1904.) ili snažno realistične Procesije (1909.)s ugrađenim autoportretom sa šeširom među likovima. Svakako treba spomenuti i vertikalno izduženu kompoziciju Portret (1908.), koja je zbog svog virtuoznog tehničkog dostignuća i pritajene dekorativnosti ostvarila veliki uspjeh kod kritike i kod publike, pokrenuvši seriju narudžbi građanskih portreta.
Izložba se može razgledati na mrežnim stranicama https://krizman.kabinet-grafike.hazu.hr/.
(I.G.)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr