Program konferencije bit će realiziran kao serija online video intervjua s predstavnicima najboljih i najinspirativnijih muzejskih, baštinskih i konzervatorskih projekata u svijetu, nagrađenih u prošloj godini međunarodnim i nacionalnim strukovnim nagradama. Uz 42 razgovora sa stručnjacima iz četiri kontinenta, serijal će sadržavati i dva keynote predavanja koja će održati prošlogodišnji pobjednici: Paula Bray iz Državne knjižnice Novog Južnog Walesa iz Sydneya (Imagines Project of Influence) te Harri Annale iz Centralne knjižnice u Helsinkiju – Oodi (The Best in Heritage Project of Influence).
Glavni partner konferencije je Međunarodno vijeće muzeja (ICOM), a organizirana je u partnerstvu s udrugom Europa Nostra, te podržana od Ministarstva kulture RH. (I.G.)
Krajem prošlog mjeseca u Muzeju Brodskog Posavlja otvorena je izložba Sakupljamo zajedno - prinove 2016.-2020. koja kroz odabir muzejskih predmeta sakupljenih u proteklih pet godina s područja grada Slavonskog Broda i Brodskog Posavlja, publici približava tradicionalne funkcije prikupljanja, čuvanja i prezentiranja baštine.
Izložba Sakupljamo zajedno zajednički je program kustosa Prirodoslovnog, Etnografskog, Arheološkog, Numizmatičkog, Galerijskog Kulturno-povijesnog i Odjela suvremene povijesti, koji su napravili izbor i izložili pristiglu građu koja svjedoči o gospodarskom, političkom, kulturnom, umjetničkom, društvenom i svakodnevnom životu žitelja ovoga kraja, realiziran s namjerom pravovremenog organiziranja što kvalitetnije skrbi za vrijednosti koje ostavljamo budućim naraštajima. Uz kustose u pripremi i realizaciji izložbe sudjelovao je cijeli muzejski tim sastavljen od preparatora, restauratora i muzejskih tehničara, stručnjaka čija je sinergija neophodna za provođenje odgovorne zadaće sabiranja, dokumentiranja, čuvanja i istraživanja, te promicanja kulturne baštine i njenih vrijednosti što je u konačnici i jedna od poruka ovog izložbenog programa. Posebno je istaknuta zasluga sugrađana, koji su aktivno kroz donacije kao i ponude za otkup, prepoznavali baštinske vrijednosti u vlastitom okruženju te Muzeju Brodskog Posavlja na taj način dali povjerenje kao ustanovi koja skrbi o nasljeđu zajednice.
Izložbom je predstavljen izbor iz građe koja je u Prirodoslovni odjel Muzeja pristigla uglavnom terenskim istraživanjima i darovima građana, u najvećem broju okamina, uzoraka stijena, fosilnih školjkaša, ježinaca te otisaka fosilnog bilja. Među njima se ističe fosilna riba Spratelloides sp., prvi fosilni nalaz ribe sarmatske starosti na Dilj-gori. Izloženi su i vrijedni fosilni nalazi pronađeni u rijeci Savi koje čini rogovlje stepskog bizona, zub vunastog mamuta kao i fragment kljove mamuta. Posebnu cjelinu na izložbi čini vrijedna donacija iz obiteljske ostavštine prvog hrvatskog školovanog geologa, akademika, znanstvenika, sveučilišnog profesora i kustosa Gjure Pilara (Brod, 1846.- Zagreb, 1893.). Arheološka građa u Muzej je pristigla ponajprije istraživanjima, a manjim dijelom darivanjem i otkupima. Tijekom proteklih pet godina, provedena su brojna arheološka istraživanja koja su donijela nove informacije o naseljenosti, od prapovijesti preko antike do srednjeg vijeka, na području Slavonskog Broda i Brodskog Posavlja. Zasigurno jedna od najatraktivnijih akvizicija Arheološkog odjela je skupni nalaz zlatnog nakita iz 12. stoljeće prije Krista, pronađenog u rijeci Savi na području Slavonskog Broda kao i dvije brončane narukvice, zajedno pronađene prilikom probnih arheoloških istraživanja na lokalitetu „Jelas“ u obližnjim Donjim Andrijevcima. Izložbom je predstavljen i dio nalaza iz Antičke zbirke koji su uglavnom pronađeni tijekom istraživanja provedenih u središtu Slavonskog Broda, na Trgu Ivane Brlić-Mažuranić i Obaloutvrdi rijeke Save, kao i na lokalitetima Oprisavci - Gajna, Andrijevci - Stara sela - Barakovica. Prikupljeni su dijelovi opeke, oruđa, brojni ulomci keramičkog posuđa kao i dijelova brončanih posuda, metalnih predmeta poput fibula, aplika, nakita, koštanih i predmeta od olova i srebra te staklene paste. Osobito su zanimljivi gema od karneola s urezanim prikazom ibisa, egipatske svete ptice močvarice, kao i brončani prsten s intaljom od karneola s prikazom muškog lika - ratnika ili Merkura.
U Srednjovjekovnoj zbirci Muzeja čuvaju se predmeti iz razdoblja od 6. do 16. stoljeća. Pored raznovrsnih muzejskih prinova - ulomaka posuda, oruđa i oružja, nakita…iz tog razdoblja na izložbi su prezentirana i recentna istraživanja na lokalitetu Srednjovjekovne utvrde Brod. Posebno je atraktivna izložena maketa – idealna rekonstrukcija utvrde Brod, utemeljena na rezultatima arheoloških istraživanja i dosadašnjim spoznajama, izrađena u mjerilu 1:100. Predstavljene su i prinove Numizmatičkog odjela. Numizmatička zbirka Julija Hoffmanna, osnivača Muzeja Brodskog Posavlja, bila je temeljna zbirka prilikom osnivanja muzeja u Slavonskom Brodu 1934. godine.
U drugom dijelu Izložbene dvorane izložene su akvizicije Galerijskog, Etnografskog, Kulturno-povijesnog i Odjela suvremene povijesti. Uglavnom su to predmeti rukopisne i tiskane dokumentarne građe poput osobnih dokumenata, korespondencije, svjedodžbi i diploma, priznanja, razglednica Broda i sela Brodskog Posavlja, fotografija istaknutih pojedinaca, časopisa i dr. Posebno je atraktivan izloženi plan kina Velebit iz 1918. izrađen za brodskog naručitelja, projekt građevinskog poduzeća Axmann-Malin-Rožić koji nije realiziran. Zanimljivi su i predmeti raznovrsne namjene iz svakodnevnog života Brođana, poput odjevnih predmeta i modnih dodataka, pribora za jelo i posuđa, osobnih predmeta i ambalaže. Dio izloženih predmeta pripada razdoblju prvog svjetskog rata. Darovanjima predmeta iz obiteljskih zbirki muzejski fundus obogaćen je uspomenama vojnika s bojišta, poput Spomenice iz Galicije 78. pješačke pukovnije iz 1915. godine i Srebrnog križa za zasluge s krunom, odličja iz 1916., a koji su svoje mjesto našli u muzejskoj Zbirci odlikovanja, medalja, plaketa i značaka. Uz građu vojne i političke povijesti Broda i Brodskog Posavlja iz razdoblja 20. stoljeća, na izložbi svoje mjesto našli su i predmeti vezani za gospodarstvo brodskog kraja, s naglaskom na „Prvu jugoslavensku tvornicu vagona, strojeva i mostova d.d. Brod na Savi“, kasnije preimenovanu u „Đuro Đaković“ tvornicu vagona, strojeva i mostova, te predmeti iz Tehničke zbirke. Materijalna svjedočanstva tradicijske kulture Brodskog Posavlja koja se čuvaju u Etnografskom odjelu razvrstana su prema temama u osam zbirki koje su u proteklih pet godina, donacijama i u manjoj mjeri otkupom, upotpunjene novom vrijednom građom. Pozornost kod publike svih dobnih skupina izazvale su igračke tvorničke proizvodnje iz druge polovine 20. stoljeća.
U postav izložbe Sakupljamo zajedno – prinove 2016.-2020. uključena je i građa Galerijskog odjela, uglavnom slike i skulpture pristigle donacijama građana i umjetnika te otkupima. Kontinuitet djelovanja Muzeja i kroz bogatu izložbenu aktivnost rezultirao je sveobuhvatnim uvidom u brodsku likovnu baštinu. Tako su predstavljena i otkupljena djela Josipa Muravića (1868.-1946.), prvog brodskog školovanog slikara, kao jedna od akvizicija koja je uslijedila nakon izložbe realizirane 2014. godine.
Izložba s može pogledati do 29. kolovoza 2021.
(Muzej Brodskog Posavlja)
Fotografirala: Danijela Ljubičić Mitrović

Nova izdanja – "Jatagani, noževi i bodeži Osmanskog Carstva"
Tijekom ovogodišnje proslave Sudamje u Splitu, početkom svibnja otvorena je izložba “Jatagani, noževi i bodeži Osmanskog Carstva iz Etnografskog muzeja Split” koju prati istoimeni katalog. Autor izložbe je dr.sc. Silvio Braica, dok je autor kataloga dugogodišnji suradnik muzeja prof. Goran Borčić, do umirovljenja kustos Muzeja grada Splita koji je, između ostalog, bio voditelj zbirke oružja u matičnom muzeju.
Suradnja dvojice autora počela je početkom devedesetih, gdje je Braica skupljao eksponate i pretraživao njihove tehničke podatke dok se Borčić bavio povijesnom problematikom, u ovome slučaju orijentalnog oružja. Prvi rezultati mogu se vidjeti u arhivskom spisu koji obrađuje hladno oružje Etnografskog muzeja Split, datirano 1991. godinom. Tek je prije tri godine pao konačni dogovor te se krenulo u realizaciju izložbe i, što je još važnije, kataloga ove zbirke. Braica preuzima tehničke, organizacijske i financijske poslove dok Borčić iznova iščitava literaturu i bavi se povijesnim i teorijskim problemima.
Prvi i najveći posao u katalogu bilo je snimiti na ujednačen način sve primjerke oružja koji ulaze u kataloški dio obrade i taj posao je predan splitskom fotografu i stalnom suradniku Muzeja Branku Braliću. Ovaj mukotrpan posao je uspješno doveden do kraja i nakon godine i po dana snimljeno je 975 kvalitetnih visokorezolutnih fotografija, od kojih je manji dio objavljen u katalogu. Međutim, još veća vrijednost tih fotografija je trajna uspomena na predmete koji se sada mogu istraživati digitalnim pristupom, bez da ih se dodiruje.
Autori su željeli revidirati Borčićeve prijevode arabičkih tekstova i napisa koji se nalaze na brojnim jataganima. U tu svrhu je angažirana orijentalna filologinja iz Arhiva HAZU dr.sc. Tatjana Paić-Vukić, ali joj u početnom stadiju nije bilo rečeno da je posao prevođenja već devedesetih napravio Borčić. Na kraju su se kolegica Paić-Vukić i Borčić usuglasili oko svih prijevoda, a Paić-Vukić je konačno i priredila transliteraciju i prijevode natpisa s arapskog i turskog jezika za objavljivanje u katalogu.
Zašto većinu prostora posvećujemo autorima i suradnicima a ne samome katalogu? Upravo zato jer kvaliteta i znanje određenih suradnika jamči kvalitetu svih predočenih elemenata kataloga zbirke/izložbe. U ovome pravcu treba spomenuti i muzejske restauratore, koji su doveli veliki broj predmeta u izvorno stanje, što se može vidjeti na velikom broju fotografiranih eksponata te na cijeloj izložbi. Primjerice, na samoj izložbi izloženo je 40 komada oružja i 30 komada dodatne opreme (većinom korica jatagana, noževa i bodeža), koji su u cijelosti restaurirani u muzejskim radionicama. Taj posao nije završio otvaranjem izložbe, već se nastavio i dalje dok se baš svi najvrjedniji primjerci ne dovedu u stanje izlaganja, a za to su zaduženi konzervator-restaurator Jerko Matoš i restaurator tehničar Sandro Vimer.
Time bi svi stručni poslovi pri izradi i pisanju kataloga, te pripreme izložbe bili spomenuti. Sama struktura kataloga se sastoji iz nekoliko dijelova. Prvi je, naravno, tekst kataloga u kojemu su obrađena sva relevantna pitanja – od podrijetla imena jatagan, podrijetla samoga jatagana, njegovih dijelova, izrade, oružarskih centara, materijala i ukrašavanja. Posebno važan dio u tekstu je tipologija jatagana Etnografskog muzeja Split, koji se dijele na one srebrnog drška, koštanog i mjedenog drška sa svim svojim podvrstama. Vrijednost jatagana i noževa kreće se prema materijalu od kojeg je primarno držak izrađen: tako su najvrjedniji primjerci kojima su dršci napravljeni od srebra i srebrnog lima, nakon njih slijede oni s koštanim dršcima te na kraju jatagani s mjedenim dršcima. Ovaj prikaz materijala govori, u najvećem broju slučajeva, koje radionice su ih izrađivale. Poznati oružarski centri Osmanskog Carstva su bili u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji i Albaniji.
Posebno vrijedan dio kataloga su prikazi žigova majstorskih radionica, zatim popis majstora jatagana, popis datiranih jatagana te kratice vlasnika datiranih jatagana. Pri tome valja spomenuti da se ovakvi podatci rijetko mogu naći u dostupnoj literaturi. Nakon ovog, rekli bismo, općeg povijesnog i teorijskog dijela, te razrade problematike same Zbirke oružja u Etnografskom muzeju Split dolazimo do drugoga, koji će biti zanimljiv skupljačima, kolekcionarima i muzejskim stručnjacima raznih profila, naime, do kataloškog dijela u kojemu su pobrojani jatagani, noževi i bodeži Osmanskog Carstva iz Etnografskog muzeja Split. Svakom predmetu, od njih 106 pobrojanih u katalogu, određen je vremenski okvir ili konkretna godina nastanka, mjesto izrade, dimenzije, način ili vrijeme nabave te inventarni broj. Slijedi opis cijeloga predmeta i pripadajućih korica (ako postoje). Posebni dio ovoga opisa je prikaz izvornog natpisa na sječivu, te njegova transliteracija i prijevod. I kao treća cjelina svakog opisa predmeta su fotografije sječiva, drška, korica, ukrasa i pečata.
Spomenimo na kraju da su pod brojem 1. i 2. u ovom kataloškom prikazu opisana dva jatagana s koricama iz 1559./60. godine a koji su svjetski rariteti što se starosti ovakvih predmeta tiče. Za njihovo čuvanje u jednom hrvatskom muzeju zaslužan je Kamilo Tončić, osnivač i dugogodišnji direktor ovoga muzeja.
(Ravnatelj Etnografskog muzeja Split Silvio Braica)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr