Početkom ovog mjeseca, od 1. do 4. svibnja u portugalskom gradu Portimão, održana je 47. Godišnja konferencija Nagrade Europskog muzeja godine (EMYA) i svečana dodjela nagrada za 2024. godinu u organizaciji Europskog muzejskog foruma. Ove godine kao tema zajednička svim kandidatima za nagradu postavljna je „Muzeji u potrazi za društvenim utjecajem“, a među 50 nominiranih muzeja iz 24 države članice Vijeća Europe koji su dospjeli u finale, našao se Muzej Međimurja Čakovec.
Pored šest nagrada uručeno je šest posebnih priznanja muzejima koji su u određenim aspektima svojega djelovanja razvili nov i inovativan pristup i od kojih drugi europski muzeji mogu učiti, a to su: Dječji muzej ZOOM (Beč, Austrija); Kraljevski muzej likovnih umjetnosti Antwerpen (Antwerpen, Belgija), Spomen na katastrofu 1902. – Muzej Frank A. Perret (Martinique, Francuska); Nacionalni muzej umjetnosti, arhitekture i dizajna (Oslo, Norveška); Muzej i spomen-područje u Sobiboru (Włodawa, Poljska); Muzej stvaranja (Derby, Ujedinjeno Kraljevstvo).
Povodom obilježavanja 80. godišnjice stradanja Lipe u Memorijalnom centru Lipa pamti otvorena je izložba autorskih fotografija i tekstova o suvremenom životu Lipe i Lipljana naziva „Nakon zadnji aprila“.
Zadnji aprila je sintagma kojom stanovnici Lipe označavaju dan povijesnog stradanja sela 30. travnja 1944. kada su nacisti i fašisti u svega nekoliko sati ubili 269 mještana, uglavnom žene, djecu i starce.
Izložba predstavlja prvu, radnu, fazu interdisciplinarnog umjetničko-istraživačkog projekta autorskog dvojca Karla Čargonje (fotograf) i Gorana Ferčeca (pisac) koji će kroz čitavu ovu obljetničku godinu istraživati i bilježiti lipajsku svakodnevicu. Namjera im je “uhvatiti” jedan trenutak u životu 4 generacije preživjelih Lipljana – onih s kojima se opstanak mjesta pronosi u budućnost. Ujedno, namjera im je zabilježiti "tihe" i nezamjetne odjeke lipajskog stradanja; u onom naizgled uobičajenom, svakodnevnom, pronaći pukotine kroz koje trauma i memorija izlaze na vidjelo.
Izvor: Memorijalni centar Lipa pamti
Tekstualni dio projekta razvija se kroz fragmente koncentrirane na dvije stvari; iskaze i objekte. Autore interesira materijalnost povijesti, pamćenja, traume, ali i materijalnost sadašnjosti. Kroz simboličke iskaze (narative) objekata oni istražuju diskurs Lipe. Pisac Goran Ferčec u svojim se tekstovima služi objektom koji govori, objektom kao subjektom. Pod pojmom iskaza misli se na širi koncept od svjedočenja ili sjećanja; iskazu se pristupa kao obliku refleksije koji nije ograničen temom i vremenom, koji ide u povijest i u budućnost, dotiče se života s traumom ili bez, prepun je simboličkih slika, pripada povijesti ali i suvremenosti.
Donosimo jedan primjer teksta Gorana Ferčeca:
Što je vidio zid?
Jedan žmiri, ostali se skrivaju. Onaj tko žmiri pronaći će najbližu kuću, pa na najbližoj kući zid, pa na zidu najbliže kuće točku, dodirnuti je rukom i reći, ovdje, i ta će točka odlučivati o pobjedi i porazu. Prihvatiti to bez pogovora jednostavno je kao i prihvatiti činjenicu smrti. Zid će u periodu dok traje igra postati točka spasa, mjesto koje treba štititi i prema kojem treba trčati kad na trenutak ostane nezaštićeno. Dok se ne ukaže prilika za spas, treba ostati skriven što je moguće duže. Nasumično odabrano mjesto na zidu, neoznačeno, mijenja odnose između stvari. Ono što je bilo važno, sada je manje važno. Autobusna stanica je manje važna. Pas pušten s lanca je manje važan. Zvonjava mobitela je manje važna. Nepoznati ljudi koji šetaju cestom su manje važni. Cijepanje drva za loženje je manje važno. Razderano koljeno je manje važno. Najvažnija je točka spasa na zidu.
Izvor: Memorijalni centar Lipa pamti
Na izložbi su autori predstavili svoje tekstove i fotografije načinjene do sadašnjeg trenutka te tiskane u velikim nakladama kako bi ih posjetitelji mogli ne samo razgledati, već i ponijeti sa sobom. Izloženi sadržaj na taj će se način posjetiteljima nuditi kao ishodište za kreiranje vlastitog fotografsko/tekstualnog narativa kojeg mogu uvijek iznova preslagivati - otvarajući ga novim interpretacijama, ali i nadopunjavati - umetanjem osobnih fotografija, zapisa ili dokumenata. Namjera autora bila je učiniti posjetitelje aktivnim sudionicima lipajske kulture sjećanja, potaknuti ih na ulogu pripovjedača koje će izloženi materijal nagnati na iznošenje vlastitog pogleda na Lipu danas.
Čitav projekt „Nakon zadnji aprila“ će biti dovršen u studenom 2024. objavom knjige umjetnika koja će predstavljati trajni spomen na osamdesetu godišnjicu stradanja.
Projekt „Nakon zadnji aprila“ provodi se u sklopu godišnjeg umjetničkog programa “Prepoznavanje odsustva” koji je u Centru započet još 2017. godine, a financijski je podržan od strane Općine Matulji, Grada Rijeke, Primorsko-goranske županije te Ministarstva kulture i medija RH.
(Vana Gović Marković)

Fotografirao: Ivan Guberina
Izložba „Naličje grada“ – približena stambena bijeda Zagreba prije sto godina
U Etnografskom muzeju u Zagrebu ovo proljeće otvorena je studijska izložba iz fundusa Hrvatskog muzeja medicine i farmacije HAZU „Naličje grada prije 100 godina: fotografije iz zbirki liječnika Vladimira Ćepulića i Luje Thallera“ koja prikazuje pogled na zagrebačku stambenu bijedu optikom socijalne patologije s naglaskom na tuberkulozu u prvim desetljećima 20. stoljeća.
Na temelju sačuvane zbirke fotografija iz ostavštine liječnika Vladimira Ćepulića (1891. – 1964.), jednog od predsjednika Hrvatskoga liječničkog zbora (1935. – 1945.) i Luje Thallera (1891. – 1949.), začetnika hrvatske medicinske historiografije, posjetitelji mogu vidjeti raritetan i dragocjen materijal koji baca svjetlo na uključivanje socijalnih čimbenika u borbi protiv tuberkuloze, ukazujući na siromaštvo, stambenu bijedu i marginalne skupine. Premda je zahvaćala sve slojeve društva, žarištem pojave tuberkuloze i njezina širenja smatrao se sirotinjski sloj i radništvo koje živi u barakama, vagonskim nastambama, podrumima ili tavanima u koje se ulazilo kroz staje ili smetlišta. U takvim je okolnostima stanovalo više obitelji nerijetko s tuberkuloznim bolesnikom, a suočavanje s okolnostima na terenu potaklo je liječnike u aktivnostima koje su predstavljale važnu nadogradnju u odnosu na dotadašnje usko medicinsko djelovanje. Važan iskorak bio je kreiranje katastra o tuberkulozi koji se koristio u analizi uvjeta stanovanja i učestalosti pojave bolesti, a koji je u konačnici doveo do izlaska liječnika na teren, približavanja pacijenitma i upoznavanja njihova načina života te pružanja prijeko potrebne poduke iz higijene.
Fotografije iz Zbirke Vladimira Ćepulića snimljene su na terenu 1924. – 1925. u okviru epidemiološkog istraživanja Antituberkuloznog dispanzera u Zagrebu, na lokacijama u užem centru grada (Vlaška ulica, Tkalčićeva ulica, Nova Ves, Pod zidom, stara Ciglana – Klaićeva, iza današnjeg Muzeja Mimara, vagonski stanovi iza Botaničkog vrta) i na tadašnjoj periferiji (Savska cesta, Trešnjevka, Zavrtnica, Novi naselak, Kanal). Potom su 1932. godine bile izložene na IV. izložbi Udruženja umjetnika Zemlja postavljenoj u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu. Izbor tih fotografija uključen je u znanstveni članak Vladimira Ćepulića objavljen u Liječničkom vjesniku 1939. godine. Po otvaranju Muzeja za povijest zdravstva u Hrvatskoj 1944. godine dvadeset fotografija iz ovog ciklusa bilo je izloženo u prostoru Hrvatskoga liječničkog zbora u Šubićevoj 9 u Zagrebu. Prelaskom u Odsjek za povijest medicinskih znanosti HAZU šezdesetih godina prošlog stoljeća Ćepulićeva zbirka je ponovno bila u funkciji fotoarhiva kao istraživačkoga polazišta. Danas se ove fotografije nalaze u Zbirci fotografija Hrvatskog muzeja medicine i farmacije HAZU kao muzejski predmeti.
Fotografirao: Ivan Guberina
Nedavno otkrivena zbirka fotografija dr. Luje Thallera o stambenim prilikama u Zagrebu oko 1920. godine sadrži 58 crno-bijelih fotografija malog formata te se na ovoj izložbi prvi put predstavlja javnosti. Na nekim fotografijama prikazane su poplavljene kuće i dvorišta – te su fotografije mogle biti snimljene za vrijeme neke od zagrebačkih poplava (1922., 1923., 1925. i 1926. godine). Kao društveno angažirani liječnik i dugogodišnji gradski zastupnik Thaller se godinama bavio higijenskim i komunalnim problemima grada Zagreba. Osvrtao se na principe gradnje kuća s higijenskog stanovišta te proučavao stambene prilike siromašnog stanovništva i njihov utjecaj na širenje tuberkuloze. U kontekstu rane hrvatske socijalne fotografije, premda nisu snimljeni s umjetničkim pretenzijama, ciklusi fotografija stambene bijede u Zagrebu iz zbirki Vladimira Ćepulića i Luje Thallera predstavljaju značajan i do sada nedovoljno istražen segment hrvatske fotografske baštine.
Organizatori izložbe su Hrvatski muzej medicine i farmacije i Odsjek za povijest medicinskih znanosti Zavoda za povijest i filozofiju znanosti Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Autori koncepcije su Silvija Brkić Midžić, muzejska savjetnica i upraviteljica Hrvatskog muzeja medicine i farmacije, prof. dr. sc. Stella Fatović-Ferenčić, povjesničarka medicine, znanstvena savjetnica u trajnom zvanju iz Odsjeka za povijest medicinskih znanosti i upraviteljica Zavoda za povijest i filozofiju znanosti i dr. sc. Martin Kuhar, znanstveni suradnik u Odsjeku za povijest medicinskih znanosti HAZU. Kustosica izložbe je mr. sc. Željka Petrović Osmak, muzejska savjetnica Etnografskog muzeja u Zagrebu. Likovni postav izložbe, vizualni identitet i grafičko oblikovanje izložbenih materijala potpisuje Ante Rašić (Studio Rašić).
Uz izložbu je izdan dvojezični katalog (hrv./engl.) koji će biti predstavljen javnosti danas u Etnografskom muzeju u Zagrebu.
Izložba se može razgledati u Etnografskom muzeju u Zagrebu do 19. svibnja 2024.
(Hrvatski muzej medicine i farmacije HAZU)

Izvor: Arheološki muzej u Splitu
„Dugiš, otok u rijeci vremena“ – putovanje kroz prapovijest u Arheološkom muzeju Narona
Uspješna suradnja Arheološkog muzeja u Splitu i Umjetničke akademije u Splitu nastavljena je u Arheološkom muzeju Narona gdje do 20. svibnja 2024. godine gostuje izložba pod nazivom "Dugiš, otok u rijeci vremena". Ovaj izložbeni projekt omogućio je posjetiteljima uzbudljivo putovanje kroz povijest, točnije prapovijest i to kroz prizmu prapovijesnog sojeničkog naselja na Dugišu, smještenom u Otoku kod Sinja.
Sondažna istraživanja ovog značajnog lokaliteta provedena su od 1955. do 1956. godine od strane Arheološkog muzeja u Splitu, otkrivajući vrijedne artefakte koji datiraju od srednjeg brončanog doba pa sve do antičkog perioda. Radi se o jedinom do sada istraživanom sojeničkom naselju u čitavoj Dalmaciji. Izložba je predstavila kontinuitet življenja na ovom području kroz vremenska razdoblja te je obuhvatila metalne, keramičke, koštane i kamene predmete koji oslikavaju život i kulturu tog razdoblja. Među njima, izuzetno su važna tri keramička kalupa za izradu brončanih predmeta kao potvrda o metalurškoj proizvodnji unutar samog sojeničkog naselja. Brojni ulomci keramike predstavljaju razne forme i oblike koji su se koristili u svakodnevnim prilikama, a obuhvaćaju vremenski period od srednjeg brončanog do mlađeg željeznog doba.
Na izložbi su predstavljeni brojni koštani predmeti među kojima se ističe grupa obrađenih koštanih vrhova strelica i kopalja, dok se među predmetima od životinjskog rogovlja izdvaja unikatan dio tobolca unutar kojega su se pohranjivali razni sitni predmeti, najvjerojatnije od kostiju. Fascinantne su i dvije brončane narukvice kao i brončana toka, a pronađeni su i originalni drveni kolci koji su bili zabijeni u dno Cetine i koji su nosili konstrukciju čitave sojenice.
Izvor: Arheološki muzej u Splitu
"Ova izložba ima ključnu ulogu u edukaciji javnosti o fenomenu pretpovijesnih naselja, posebno sojeničkih naselja, čiji su detalji često nedovoljno poznati. Kroz predstavljene eksponate, posjetitelji imaju priliku produbiti svoje znanje o životu i kulturi drevnih zajednica, otvarajući prozor u prošlost i osvjetljavajući važnost ovog segmenta arheološke baštine", pojašnjava mr. sc. Damir Kliškić, viši kustos pretpovijesne zbirke u Arheološkom muzeju u Splitu.
Autori izložbe su mr. sc. Damir Kliškić, viši kustos pretpovijesne zbirke u Arheološkom muzeju u Splitu i izv. prof. art. dr. sc. Miona Miliša s Umjetničke akademije u Splitu. Likovni postav, dizajn i vizualni identitet izložbe potpisuje izv. prof. art. Mladen Čulić s Umjetničke akademije u Splitu.
Izložba je donijela i posebno iznenađenje - prvi muzeološki prikaz keramičkog materijala sa sojeničkog naselja u Bijelom Viru kod Metkovića, čime se dodatno obogatila kulturna baština regije.
Kopije predmeta izradili su talentirani studenti Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu čiji radovi su poslužili kao temelj za dva uspješno obranjena diplomska rada 2017. godine. Nadalje, predstavljeni su i rezultati FT-IR analize, provedene na uzorcima keramike iz Dugiša, koje je izvršio izv. prof. dr. sc. Ivica Ljubenkov s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Splitu, a koji su pružili uvid u kemijski sastav keramičkog materijala, čime se stječe bolji uvid u njegove karakteristike.
(Arheološki muzej u Splitu)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr