U velikogoričkoj Galeriji Galženica krajem prošlog mjeseca otvorena je skupna izložba „Nova normalnost: prostori svakodnevnice“ koja prikazuje šest serija radova domaćih autora na temu utjecaja pandemije koronavirusa i recentnih potresa na društvo i svakodnevni život.
Radovi umjetnika prikazani na ovoj izložbi nastali su u nesvakidašnjem društvenom kontekstu koji je obilježio hrvatsku svakodnevicu u 2020. godini. Fenomen svakodnevice i karakteristična pojavnost svakodnevnog života u socijalnoj konstrukciji realnosti karakterizirani su rutinom, ritualima, ustaljenim praksama, društveno prihvatljivim normama ponašanja te socijalnim zakonitostima koje na jednoj široj društvenoj razini definiramo i označavamo kao „normalno“. Termin „nova normalnost“ ustalio se u globalnom javnom diskursu, nastojeći pritom definirati društvene promjene uzrokovane pandemijom koronavirusa, nove prakse i načine ponašanja, odnosno nove zakonitosti koje trenutačno definiraju naše živote i našu svakodnevicu. Društvena proizvodnja novih praksi svakodnevice – nošenje zaštitne maske, držanje preporučene fizičke distance, dezinficiranje ruku, predmeta i prostora, rad od kuće, online sastanci i druženja, uvelike je (re)definirala naš društveni i kulturni habitus na mikro, mezo i makro razini.
Ovaj specifični društveni kontekst, koji je u mnogočemu utjecao na svakodnevicu, u Hrvatskoj je poprimio nove razmjere i dimenzije slijedom razornih potresa koji su pogodili Zagreb i okolicu u ožujku, a zatim i područje Petrinje, Siska, Gline i okolnih naselja u prosincu iste godine. U mnogočemu 2020. godina poprimila je distopijski karakter kakav nismo mogli (ni željeli) zamisliti, osim u filmovima i knjigama distopijske fikcije. Medije su preplavile postapokaliptične slike razrušenih gradova i naselja, uništenih kuća, praznih ulica i trgova, vijesti o brojnim prekinutim životima svedene na hladne statističke izvještaje i brojke, stoga su radovi autora zastupljenih na izložbi na svojevrstan način (auto)refleksija ovih zbivanja.
Fotoesej Darija Petkovića naziva „Otpusno pismo“ svojevrsni je bolnički dnevnik, dokument vlastite borbe s „nevidljivim neprijateljem“. Petković autobiografski bilježi svoj boravak na jedinici intenzivnog liječenja u Klinici za infektivne bolesti „Dr. Fran Mihaljević“, boreći se za vlastiti život s COVID-19 infekcijom i utjecajem bolesti na pluća. Snimke bolničke hrane, posteljine zamrljane krvlju, rendgenske snimke bolesnih pluća, autoportret s maskom za kisik, podsjetnik su na krhkost života. Borba za vlastiti život u bolničkoj sobi zamijenila je uobičajenu svakodnevicu, odlazak na posao, svakodnevnu rutinu.
Izvor: Galerija Galženica
Prozori i balkoni, kao „međuprostori“ između sigurnosti unutarnjeg prostora doma i nesigurnosti vanjskog svijeta, temeljna su okosnica i odrednica dokumentarne fotografske serije „Okviri“ Milana Šabića. Oni postaju veza između uspostavljene dihotomije na relaciji unutra-van, sigurno-nesigurno, zdravlje-bolest te jedini dodir s vanjskim svijetom za vrijeme lockdowna. Šabić bilježi svakodnevicu građana na balkonima i prozorima koji postaju okviri unutar kojih se život odvija. Na licima ljudi „zatočenih“ u gradskim stambenim zgradama, koji promatraju svijet oko sebe s balkona i prozora, iščitava se čitava lepeza izmiješanih emocija, od straha, sputanosti, neizvjesnosti do tjeskobe.
S druge strane, serija fotografija Borisa Ščitara „Potres na Baniji“ je dokumentarno-reportažni prikaz utjecaja razornih potresa u prosincu 2020. na ljudske živote, materijalnu imovinu, emocionalna i psihološka stanja ljudi, ali i podsjetnik na važnost zajedništva i solidarnosti. Prikazi dočeka Nove godine u šatoru u Glini za prihvat stradalnika potresa, porušene kuće i naselja, zabrinuta lica građana, majka koja grčevito grli svoju djecu, volonteri koji nose humanitarnu pomoć, stradalnici koji se griju uz vatru na otvorenome, pacijenti i medicinsko osoblje ispred oštećene bolnice u Sisku, samo su djelić zabilježenih zbivanja koja su obilježila konac godine.
Boris Ščitar. Izvor: Galerija Galženica
Splitska ilustratorica Tisja Kljaković Braić na izložbi se predstavlja serijom karikatura naziva „Oni u koroni“. „Oni“ kroz humor brode nedaće te ukazuju na važnost optimizma, veselja i zajedništva, dok se ilustracije Luke Vucića naziva „Usamljeni divovi“, nastale kombiniranjem fotografskih prikaza praznih zagrebačkih ulica i drugih javnih prostora te crteža, referiraju na snažni potres koji je pogodio Zagreb i okolicu 22. ožujka, za vrijeme lockdowna i provođenja prvih epidemioloških mjera u Hrvatskoj.
Ilustracije Hane Tintor pak unose tračak nade, optimizma i zajedništva kroz radovanje malim svakodnevnim stvarima koje nas vesele. Serija „Prve stvari“ Hane Tintor vizualizacija je malih i velikih radosti koje su njeni pratitelji na društvenim mrežama poželjeli učiniti nakon prvog lockdowna, a čije je odgovore ilustrirala. Riječ je o duhovitom, toplom i iskrenom vizualnom podsjetniku da „poslije svake oluje dolazi sunce“. Šetnja parkom, ležanje na suncu, grljenje dragih nam ljudi, druženje s prijateljima uz roštilj postaju slavljenje svakodnevnog života te su okosnica ove serije radova.
Šest serija radova prikazanih na ovoj izložbi, svojevrsna su kronika vremena u kojem živimo, preslika društvene zbilje, vizualni narativ proživljenog iskustva. Njihovu likovnu slojevitost možemo iščitavati ne samo na razini vizualnih medija i aktualnog sociološkog temata, već i na dokumentarno-povijesnoj te etnografsko-antropološkoj razini. One nas podsjećaju na društvenu ulogu pojedinca, na važnost praksi brižnosti, solidarnosti, zajedništva i humanosti. Ostaje nam vjerovati da zajedno možemo izgraditi bolje i prosperitetnije društvo i da svjetlija budućnost (tek) dolazi.
Autorica i kustosica izložbe je povjesničarka umjetnosti Antonia Vodanović, a izložba se može razgledati do 19. ožujka 2021. godine. (Antonia Vodanović, voditeljica Galerije Galženica)

Međunarodni dan muzeja 2021 – Oporavak i ponovno osmišljavanje
U ovim izazovnim vremenima ICOM je pozvao na obilježavanje Međunarodnog dana muzeja u 2021. godini na temu Budućnost muzeja: oporavak i ponovno osmišljavanje (The Future of Museums: Recover and Reimagine). Tijekom trajanja pandemije COVID-19 dok se bilježe ozbiljne ekonomske, socijalne i psihološke posljedice, muzeji su se istaknuli kao sigurne institucije, tzv. safe zones, koje imaju kreativni potencijal i mogućnost osmišljavanja načina kako doprinijeti oporavku i aktivno voditi promjene u društvu.
U Hrvatskoj je stanje dodatno pogoršano potresima koji su pogodili Zagreb u ožujku 2020., te Sisačko-moslavačku županiju u prosincu 2020. Devastirani su gradovi i naselja kao i brojna nacionalna i lokalna baština, povijesne zgrade i pokretna kulturna dobra, uključujući zbirke i inventare muzeja te sakralna baština.
Postavlja se pitanje koliko muzeji mogu u ovako zahtjevnim vremenima doprinijeti svojim zajednicama? ICOM-ova tema Budućnost muzeja: oporavak i ponovno osmišljavanje naznačuje promjene u radu suvremenog muzeja. Muzej uz tradicionalne svoje aktivnosti sabiranja, čuvanja i tumačenja naslijeđa postaje interdisciplinarno, intermedijalno polifono mjesto za interakciju s korisnicima i zajednicom. Njegova misija uključuje i aktivan „doprinos ljudskom dostojanstvu i socijalnoj pravednosti, globalnoj jednakosti i planetarnom blagostanju“.
ICOM predloženom temom manifestacije poziva međunarodnu muzejsku zajednicu na promišljanje i kreiranje novih poslovnih modela i rješenja kojima će podržati kreativnu ekonomiju, odnosno da isprobaju eksperimentalne i nove hibridne modele kulturnoga djelovanja. Upućen je i poziv da kroz društveni angažman i racionalno korištenje resursa odgovore na socijalne, ekonomske i klimatske izazove današnjice.
Suradnja i partnerstvo s kulturnim sektorom i lokalnom zajednicom
Posljedice pridržavanja mjera socijalne distance na neko vrijeme prekinule su poslovnu suradnju s ranijim dionicima koju treba obnoviti. Uspješan razvojni program zahtijeva uključivanje partnerstva na različitim razinama (lokalna, regionalna, nacionalna, globalna).
Preporučuje se osnaživanje suradnje s institucijama koje dovode posjetitelje (obrazovne institucije, turistički uredi, agencije u lokalnoj zajednici), institucijama i drugim dionicima radi produkcije zajedničkih projekata (muzeji, knjižnice, arhivi, kazališta, obrazovne institucije, tvrtke, udruge te osobe), organizacijama civilnoga društva (participativno upravljanje) i kreativnim sektorom.
Sastavni dio kampanje obilježavanja MDM-a podrška je UN-ovim ciljevima održivog razvoja, tzv. The Sustainable Development Goals. Naglasak je stavljen na kvalitetnu edukaciju dostupnu svima, pravo na dostojanstveni rad i materijalnu sigurnost, socijalni dijalog, slobodu izražavanja, promicanje održivog i uključivog gospodarskog rasta gradova i zajednica, te donošenje hitnih mjera za borbu protiv klimatskih promjena.
Virtualni svijet i digitalne inovacije
Provođenje digitalizacije muzejskih fundusa – od teksta, preko audio i video zapisa, sve do trodimenzionalnih objekata pokazala se presudnom u komunikaciji s posjetiteljima tijekom lockdowna. Distribuiranje muzejskih sadržaja kroz nove komunikacijske kanale – npr. uz pomoć društvenih mreža, pokazala se jako uspješnom, što potvrđuje i ICOM koji je uz Međunarodni dan muzeja zabilježio više od 83 000 000 korisnika. Ovo je prilika da se iskoriste brojne mogućnosti suvremenih informacijskih tehnologija za kreiranje virtualnih izložbi i predavanja, interaktivnih edukativnih sadržaja koji će poticati na učenje kroz zabavu, te prezentiranje baštine kroz pričanje priča, tzv. storytelling. U doba globalne pandemije muzeji mogu svojim korisnicima pružiti sigurno mjesto, zonu ugode i alternativno inspirativno okruženje za učenje i doživljavanje.
Muzealke i muzealci, komunicirajte, iznenadite svoje buduće posjetitelje i inspirirajte! (Tončika Cukrov)
Napomene:
Plakat i ostale informacije potražite na MDC-ovom site-u, a najave programa možete slati na mail tcukrov@mdc.hr.
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr