Radna skupina za digitalnu transformaciju Europske mreže muzejskih organizacija (NEMO) objavila je Praktični vodič za osnovnu digitalnu katalogizaciju čija je svrha pružiti pomoć pri organiziranju digitalnih informacija i stvaranju digitalne strategije. Kroz 10 načela nude se rješenja za optimizaciju korištenja informacija za muzejske djelatnike ali i za vanjske korisnike. Pritom se u priručniku ne ulazi u pojedinosti o vrsti informacija koje bi trebalo prikupljati, već se nudi uvid kako obraditi i pripremiti već definirane informacije za digitalnu katalogizaciju. Vrlo korisna karakteristika ovog priručnika jest što se smjernice mogu prilagoditi veličini organizacije, odnosno brojnosti ljudskih resursa ili raspoloživosti financijskih sredstava, što priručnik čini primjenjivim na široki spektar ustanova bez obzira na njihovu veličinu.
Praktični vodič za osnovnu digitalnu katalogizaciju pokriva niz važnih tema u rasponu od automatiziranog poboljšanja podataka, višejezičnosti, provenijencije, prava korištenja i digitalne održivosti. U prvom se poglavlju navode preduvjeti za primjenu kvalitetnog digitalnog katalogiziranja koji uključuju misiju muzeja, politiku sabiranja, digitalnu strategiju, software te obrazovanje i osposobljavanje muzejskih djelatnika. Osim izjave o misiji muzeja i politike prikupljanja, muzeji bi svakako trebali imati sastavljenu i javno objavljenu digitalnu strategiju. Digitalna strategija opisuje kako se ciljevi muzejske misije i politike prikupljanja provode u digitalnom prostoru: Idealno, digitalna strategija definira i kontrolira sve strukture, mjere, projekte, resurse, kompetencije i vrijednosti, baš kao i troškove i koristi koje muzej ima u digitalnom polju te ih upravlja u smjeru optimalne koegzistencije.
Drugo poglavlje daje osnovne upute za obradu digitalnih informacija u kojima preporuča kodiranje elemenata informacija i rastavljanje iskaza na manje, međusobno povezane jedinice informacija kako bi informacije bile računalno upotrebljive. Treće poglavlje ističe važnost korištenja kontroliranog vokabulara koji ako je dostupan na internetu omogućava međuinstitucionalno umrežavanje informacija i višejezične termine, ali i semantičku obradu informacija. Četvrto poglavlje opisuje glavne prednosti pružanja digitalnih informacija: automatizirano obogaćivanje informacija iz vanjskih izvora i podržano korištenje snimljenih podataka u drugim aplikacijama. Peto poglavlje bavi se digitalnim objektima, bilo da su nastali u digitalnom obliku (born digital) ili se radi o digitaliziranim analognim predmetima. Treba obratiti pažnju na formate u kojima se pohranjuju digitalni objekti, kao i na čitljivost ali i licencije kako bi se poštivala autorska odnosno izdavačka prava. Višejezičnost je obrađena u šestom poglavlju u kojem se iznova spominje važnost upotrebe kontroliranih vokabulara. Sedmo poglavlje bavi se izvozom podataka i sučeljima. Jedna od najvećih prednosti informacija u digitalnom obliku jest mogućnost prijenosa i daljnje obrade, a podaci mogu biti izvezeni na razne načine. Preduvjet ponovnoj upotrebi podataka jest da format u kojem su pohranjeni odgovara standardima koje zahtjeva novo programsko sučelje i mehanizmi isporuke zato ih se nužno pridržavati.
Pitanje podrijetla odnosno provenijencije koje je posljednjih godina u sve većem fokusu javnosti zbog pravnih i etičkih razloga obrađeno je u osmom poglavlju u kojem je istaknuta važnost poznavanja i bilježenja načina nabave muzejskih predmeta. Iako to za dobar dio predmeta još nije u potpunosti moguće zbog nedostatka podataka ili mogućnosti njihove provjere, ustanove bi se svakako trebale baviti ovim zahtjevnim zadatkom i objaviti podatke koji su dostupni u ovom trenutku. Kako bi se omogućilo međuinstitucionalno pretraživanje, primjerice na portalima za istraživanje podrijetla, čim prije treba početi koristiti kontrolirani vokabular, npr. za osobe i ustanove ili informacije o lokaciji. Također se savjetuje korištenje jedinstvenog rječnika za bilježenje promjena vlasništva.
Deveto poglavlje obrađuje pravna pitanja koja upotrebom digitalnih medija postaju sve važnija, posebno u području autorskih prava (prava korištenja) i zaštite podataka. Važno je napomenuti da zaštita autorskih prava postoji paralelno s vlasničkim pravima nad fizičkim objektom. Na primjer, kupnja slike ne podrazumijeva prijenos autorskih prava, odnosno prava reprodukcije, publiciranja ili online predstavljanja. Ta se prava moraju izričito prenijeti ili licencirati i ne prenose se automatski kupnjom umjetnine. Posljednje, deseto poglavlje bavi se digitalnom održivosti, također važnom temom u muzejskom okruženju. U središtu razmatranja su pitanje trajnog pristupa, mogućnosti pronalaženja i ponovne upotrebe digitalnih informacija, sve stavke digitalnih održivih resursa. U poglavlju su pobrojane preporuke za održivi software, trajne linkove, citiranje, upotrebu metapodatkovnih standarda, licenciranje, semantičku obradu i trajnu digitalnu pohranu.
Vodič za digitalnu katalogizaciju pisan je na engleskom, razumljivim jezikom s jasnim primjerima iz prakse, a sva poglavlja imaju sažetak i praktične preporuke uz prijedloge za daljnje čitanje što ovaj priručnik čini korisnim svakom muzejskom djelatniku koji se na bilo koji način bavi obradom podataka.
Arheološki muzej Osijek predstavio je nedavno ilustriranu knjigu za djecu "Muzejska tajna" autora Josipa Kralika koja implementacijom storytellinga i kreativnih likovna rješenja najmlađoj publici otkriva muzej kao posebno mjesto u kojem se, uz nevjerojatne i neobične predmete, čuvaju one najzanimljivije i najuzbudljivije priče svijeta.
Svima je jasno da osim očitih predmeta i artefakata, muzeji čuvaju priče koje su nevidljivi, ali neizostavni dijelovi svakog muzejskog eksponata. Muzealci dobro znaju vrijednost tih priča koje često, potpuno stručno, nazivaju kontekstom. Oni ih brižno čuvaju, istražuju i zapisuju. Upravo su te priče, zaslužne za najsnažnije osjećaje i iskustva posjetitelja. Posjetitelji se s tim pričama mogu poistovjetiti, mogu se s njima usporediti, one ih mogu uplašiti, raznježiti, nasmijati. Najuzbudljiviji muzeji na svijetu, oni koje posjetitelji najviše pamte i o kojima se najviše priča, uz prezentaciju samih predmeta neizostavno prezentiraju i te muzejske priče pa se to onda, potpuno stručno, naziva (muzejski) storytelling.
Uzbudljiv, začudan i čaroban muzej često je rezerviran samo za odrasle. Muzejski sadržaji i priče vrlo često nisu prilagođeni mlađim dobnim skupinama i oni za njih ostaju nerazumljivi i teški. Nažalost, zbog toga i sami muzeji za njih (p)ostaju dosadni, strani, naporni. Namjera autora Muzejske tajne bila je napetom, misterioznom i pozitivnom muzejskom knjigom djeci otkriti muzej kao posebno mjesto u kojem se, uz nevjerojatne i neobične predmete, čuvaju one najzanimljivije i najuzbudljivije priče svijeta.
Muzejska tajna je bogato ilustrirana vizualno atraktivnom i rijetko korištenom tehnikom cijanotipije. „Čarobne“ ilustracije su izradili srednjoškolci koji su, sudjelujući u muzejskim edukacijskim radionicama i izrađujući svoja kreativna likovna rješenja, postali sudionici prilagodbe načina interpretacije muzejskih sadržaja i muzejske komunikacije djeci. Iako je Muzejska tajna nastala u sklopu projekta Arheološkog muzeja Osijek, kojega je voditelj projekta i autor knjige dugogodišnji zaposlenik, ona je zapisana tako da može biti priča bilo kojeg muzeja te je se kao svojevrsni dječji muzejski storytelling može uvrstiti na policu svakog muzeja, knjižnice ili čitaonice.
Izvor: Arheološki muzej Osijek
Muzejska tajna je, osim što može postati idealno osvježenje svake muzejske suvenirnice, odličan temelj za niz različitih kreativnih pedagoških radionica namijenjenih djeci. Kao dobar primjer mogu se izdvojiti, već održane, izrazito uspješne edukativne muzejske radionice u kojima je u izložbenom prostoru muzeja čitana Muzejska tajna, a nakon čega su djeca s interesom i na krilima probuđene mašte otkrivala izložbeni postav, upoznavala se s muzejskim predmetima te su u konačnici svoja iskustva muzeja kreativno izrazila crtežom ili modeliranjem u glini.
Iako ovim tekstom nije namjera otkriti dugo godina čuvanu muzejsku tajnu, ipak smijemo reći da se "u našem muzeju dogodilo nešto što se do tada nije dogodilo ni u jednom muzeju na svijetu. Kasnije se o tome govorilo čak i u vijestima, ali novinari nikada nisu saznali pravu istinu i mnoga su važna pitanja ostala neodgovorena." (iz Muzejske tajne)
Za one koji odluče pročitati Muzejsku tajnu autora Josipa Kralika, nema opasnosti da će ijedno pitanje ostati neodgovoreno, ali je gotovo sigurno da će ova knjiga kod njih probuditi osjećaje, maštu i radoznalost za muzejski svijet koji je prepun zanimljivih priča.
(Josip Kralik)

Izvor: Muzej Slavonije Osijek
Muzej Slavonije – izložba "Moleraj – tehnike oslikavanja zidova šablonama i valjcima"
U Muzeju Slavonije u Osijeku u sklopu programa Noć muzeja otvorena je izložba “Moleraj – tehnike oslikavanja zidova šablonama i valjcima” koja javnosti predstavlja dva načina ukrašavanja interijera popularnih pri kraju 19. i tijekom 20. stoljeća na prostoru kontinentalne Hrvatske, s posebnim naglaskom na Osječko-baranjskoj županiji.
Tehnike su predstavljene s pomoću građe koja se čuva u Etnografskom odjelu Muzeja Slavonije te dokumentiranjem spoznaja o samoj tehnici molovanja koje su suradnici s terena kazivanjem podijelili s kustosima. Kroz izloženu građu dokumentira se razvojni put molerskog zanata u 20. stoljeću. Izložba sadržava 148 muzejska predmeta iz Zbirke tradicijskog graditeljstva i stanovanja Etnografskog odjela Muzeja Slavonije koji su popraćeni izložbenim panoima s prikladnim tekstovima i fotografijama. Među izloženom muzejskom građom važnošću se ističe cjelina molerskog pribora iz ostavštine molera Joze Pandurića (1942. – 2012.) iz Narda. Važnošću se izdvajaju šablone za molovanje od četiri sloja koje su se koristile za oslikavanje zidne slike za trijem tzv. mural, a publika može vidjeti i zbirku s preko pedeset valjaka s uzorkom. Tematiku prate i uzorci otisaka različitih tipova šablona, kao i otisci pojedinih grupa valjaka.
Izložba obrađuje različite tematske cjeline: Ukrašavanje zidova u povijesti, Pribor za molovanje, Boje za molovanje, Šablona za oslikavanje i oslikavanje zidova šablonama, Valjak za oslikavanje zidova i oslikavanje zidova s pomoću valjaka, Rasprostranjenost moleraja i Razlozi izlaska iz mode, kroz koje posjetitelji imaju priliku upoznati sve bitne elemente moleraja. Postav je upotpunjen ambijentalnim prikazima kuhinje i sobe, te scenografijom trijema, što doprinosi ilustrativnosti teme, kao i sadržajnijem ugođaju u razgledavanju. Scenografiju trijema su pod vodstvom umjetničkog suradnika profesora Davora Molnara i asistenta Vinka Vidmara izradili studenti prve godine preddiplomskoga studija Dizajna za kazalište, film i televiziju Odsjeka za kreativne tehnologije na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku. Tematiku izložbe u prikazivanju umijeća molvanja prati i video montaža koja prikazuje načine priprema boja za molovanje, kao i procese oslikavanja zidova šablonama i valjcima. Autorica video montaže je Larisa Vukić. Ambijente je molovala Vera Majdiš iz Jurjevca Punitovačkog. Također, temu ilustriraju povećanja iz Zbirke etnografskih i obiteljskih fotografija i dokumentacije koje prikazuju različite scene obiteljskog života, a u pozadini prikaza se jasno vide molovani zidovi. Posjetiteljima je približeno korištenje prirodnih materijala za uljepšavanje domova, kao i načini primjene istih u tu svrhu.
Izvor: Muzej Slavonije Osijek
U suradnji s muzejskim Odjelom edukacije i promidžbe osmišljene su i radionice kako za odrasle, tako i za učenike osnovnih i srednjih škola, kao i stručna vodstva po izložbi, a posjetitelji se u sklopu izložbe mogu uključiti u pripremljene hands-on aktivnosti i praktično primijeniti svoja saznanja o molovanju zidova valjkom.
Autorica izložbe je kustosica Muzeja Slavonije Tünde Šipoš Živić.
Izložba se može razgledati u Muzeju Slavonije do svibnja 2023.
(Tünde Šipoš Živić)

Kenny Scharf. Closet #42 Bestest Ever. Photo by Charles White of JW Pictures. 2022.
S ulice u galeriju – izložbe grafita i ulične umjetnosti
Ove se veljače u dva velika europska grada održavaju izložbe grafita i ulične umjetnosti - Parizu je početkom mjeseca otvoreno treće izdanje "Colors Festival", na kojem se mogu razgledati djela 80-ak domaćih i inozemnih autora, a u Galeriji Saatchi u Londonu 17. veljače otvorila se izložba "Beyond the Streets London" koja predstavlja djela više od 150 svjetskih umjetnika.
Povijest ostavljanja traga na zgradama i u javnim prostorima je duga, od natpisa i oslika iz antičkoga doba, drevnog Egipta, Grčke i Rima do današnjih dana – svugdje i svagda gdje je čovjek bez dozvole imao potrebu ostaviti poruku. Grafiti, jedan od oblika ili srodnika ulične umjetnosti, nekada su bili percipirani isključivo kao vandalizam (a veliki dio je to još uvijek i ostao). No dio je, zadovoljivši određene uvjete, ušao u sferu umjetnosti, a čak i komercijalnog prostora. Otvoreno je pitanje gube li komercijalizacijom i narudžbama „ulične poruke“ na snazi i mijenja li im se poanta ili se omogućava da budu više viđene, bolje zaštićene, dokumentirane i ne toliko obilježene prolaznim karakterom. Koji god odgovor na ovo kompleksno pitanje bio, ovakvi oblici urbane javne umjetnosti na dobrom su putu da postanu ravnopravni ostalim oblicima likovnih umjetnosti, sudeći po izložbama i festivalima koji su im posljednjih godina posvećeni.
Ovogodišnji pariški „Colors Festival“ prostire se na pet etaža i ukupno 4500 m2 u zgradi na adresi 105 Boulevard Macdonald koja se planira uskoro preurediti za stambene i poslovne svrhe, a dotad je iskorištena kako bi promovirala uličnu umjetnost. Izložbeni prostor i djela koja su ga ispunila obilježena su ponajviše jarko crvenom bojom, ljubičastom uz dodatak fluorescentnih svjetala i bijelom u kombinaciji s crnim dijelovima. Uz murale, posjetitelji imaju priliku vidjeti i fotografije, instalacije i slično, ali i postati dio pojedinih izložaka koristeći njihove interaktivne segmente. U sklopu festivala nalazi se i trgovina u kojoj se mogu kupiti djela autora zastupljenih na festivalu. Ovo je dosad najveće izdanje po broju izlagača, ali i površini na kojoj se prostire te ujedno i izdanje dosad najdužeg trajanja s obzirom da će se moći razgledati čak do 10. prosinca.
Wall Posse B-Girl, St. Paul's Carnival. 1986. Photo by Beezer
„Beyond the Streets London“ u londonskoj Galeriji Saatchi jedna je od najobuhvatnijih izložaba ove tematike u Velikoj Britaniji koja se ikada održala. Podijeljena na deset poglavlja, izložba istražuje i prezentira međusobne utjecaje grafita i ulične umjetnosti i mode, filmske umjetnosti, feminizma te drugih društvenih i političkih pojava i prilika, glazbenih pravaca kao što su hip-hop, koji ovo ljeto slavi 50. rođendan, punk, break dance-a, subkultura te razvoj sve do aktualnog digitalnog doba. Uz murale, slike, skulpture, fotografije i instalacije, izloženi su i odjeća, modni dodatci te drugi predmeti vezani uz ovaj oblik umjetnosti. Popratni program uključuje radionice i glazbene slušaone. Izložba je prethodno bila održana u Los Angelesu 2018. i New Yorku 2019. godine, a nakon izložbe u Londonu koja ostaje otvorena do 9. svibnja, sljedeći u planu je Shangai.
„Beyond the Streets“ nije samo izložba, to je i istoimeni pokret koji organizira izložbe, radionice i druga događanja diljem svijeta. Prošle godine pribavljen je i trajan smještaj u galeriji u Los Angelesu. Pokretač galerije je Roger Gastman, ujedno i kustos ove putujuće izložbe, koja je u Londonu nastala u suradnji s kustoskim timom. Projektom su obuhvaćeni umjetnici i umjetničke skupine kao što su Keith Haring, Jean-Michel Basquiat, Banksy, Guerrilla Girls, glazbeni sastav Beastie Boys i mnogi drugi.
Prethodno spomenuta dva događanja u Parizu i Londonu grafite i uličnu umjetnost izuzeli su iz konteksta u kojem su originalno nastali – na ulici. No, u Strasbourgu se ove godine održavaju dva događanja koji ih prezentiraju upravo na mjestu nastanka. COLORS City održava se na više gradskih lokacija 23. travnja, šestu godinu zaredom. U rujnu počinje COLORS Urban Art Festival. Usto se u travnju po treći put održava COLORS Corner u vidu izložbe koja će obuhvatiti fotografije grafita i ulične umjetnosti s prethodno navedenih događanja održanih posljednjih nekoliko godina. Autori fotografija su Martin Bernhart i Romain Goetz, a izložba će se održati u Les Ateliers Éclairés.
I Zagreb se sve više otvara prema uličnoj umjetnosti, što najviše možemo vidjeti prema sve većem broju murala na sumornim i oronulim fasadama i ostalim za oslikavanje pogodnim površinama. Zainteresiranima se nude i ture razgledavanja zagrebačkih grafita i murala, povremeno se održavaju radionice, a odnedavno je dostupan i “Street Art & Graffiti vodič 2021./22.”, autora i veterana zagrebačke street art scene Krešimira Golubića.
(Zrinka Marković)
Impressum
Vijesti iz svijeta muzeja - elektronički dvotjednik, ISSN 2459-8690
Glavni urednik: Ivan Guberina Uredništvo: Maja Kocijan, Iva Validžija, Ivona Marić Grafički urednik: Denis Bučar
Izdavač: Muzejski dokumentacijski centar | Ilica 44 | 10000 Zagreb | 01 4847 897 | info@mdc.hr | www.mdc.hr